• 0

Zakelijk beschermen van Prive

Twee jaar geleden ben ik vol goede moed begonnen met een onderneming ik heb destijds gevraagd aan de notaris wat is de beste structuur zodat als het zakelijk fout gaat dat ik prive niet aangetast kan worden (onder voorbehoud van wanbeleid).

Ik had toen beter kunnen vragen wat is de beste constructie zodat ik zakelijk niet aangetast wordt als het prive fout gaat (scheiding, boedeldeling etc..) zoals het nu het geval is.

 

Maargoed als we alles van te voren wisten was het leven geen avontuur toch?

Evengoed het probleem is er nog, na adviezen ingewonnen te hebben o.a. bij het haags juristen college (HJC) adviseerde ze mij het volgende .

 

Boven mijn hollandse holding zou dan een LTD. komen, van de LTD zou een Cyprus Holding eigenaar zijn en van de Cyprus Holding zou een Stichting uit Panama weer eigenaar zijn.

Dit allemaal om de anonimiteit te bewaren, (de belasting ontwijking hiervan is een bonus maar niet prioriteit 1)

De huidige structuur wat ik nu heb is een BV met daarboven een Holding BV.

 

Maar mijn grootste vraag is eigenlijk kan ik niet gewoon de LTD en Cyprus overslaan en gelijk de Stichting in Panama boven de Holding zetten. Volgens het HJC wordt dit dan gezien als belastingontduiking.

Maar volgens advocaten in Panama zou het geen probleem moeten zijn (volgens mijn advocaat in Nederland ook niet) is er hier iemand die mij meer verduidelijking over kan geven.

 

Groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alles in Europa wordt geacht legaal te zijn. Dat wordt geeist vanuit Europese regelgeving. Cyprus behoort ook tot de EU. zie:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-02.html#P40_4699

 

Echter Cyprus "interesseert" het niet zo veel of je een holding in een "belastingvrij" land zet. En voor Nederland en Engeland is het belangrijk dat je zaken doet met een EU-land. Als je genoeg "substance" (= fiscale aanwezigheid) hebt in Cyprus, kan je constructie wel veilig zijn.

 

Daar zijn echter vaak hoge opstartkosten en jaarlijkse kosten aan verbonden.

 

Aan die eisen lijk je te voldoen. Vergeet echter niet dat je bijna nooit 100% zekerheid hebt over je constructie in deze financiele wereld.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik begrijp die hele Cyprus constructie niet zo goed. Ik neem aan als je in Nederland je onderneming uitoefent de winsten gewoon in Nederland zijn belast en op je DGA-salaris gewoon loonbelasting wordt ingehouden.

 

De Panamese stichting is blijkbaar bedoeld om het vermijden van box-2 belasting bij het uitkeren van dividend of de verkoop van je onderneming. Ik denk dat als je de stichting rechtstreeks boven de Holding hangt de fiscus hier zo doorheen prikt. Ik denk dat die gasten van het HJC dus gelijk hebben en je er beter een buitenlandse tussenholding tussen kunt hangen.

 

Kan iemand uitleggen waarom er tussen de Nederlandse holding en Cyprioot een Ltd wordt geschoven? En waarom moet de stichting Panamees zijn?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.