• 0

Van onze VOF een BV maken?

Beste lui,

 

Ik heb een paar vragen die specifiek gericht zijn op onze branche. Samen met een collega hebben wij nu ongeveer 1 jaar een onderneming in de ICT BRANCHE. We realiseren webapplicaties, leveren een CMS (inclusief hosting) en we hebben paar service-overeenkomsten lopen met bedrijven om hun website up-to-date te houden.

 

Op dit moment zijn wij een V.O.F. en zijn wij nog niet verzekerd met betrekking tot aansprakelijkheid, enz. We hebben wel goede Algemene voorwaarden en deze gedeponeert bij de KVK. We doen op dit moment nog niet opdrachten van 10.000de euro's.

 

De vragen:

 

1. Ik heb een paar verzekeringen gebeld en kwam tot de conclusie dat ze deze branche niet verzekeren. Weten jullie waar ik moet zijn qua aansprakelijkheids verzekering voor deze branche? We willen alles een beetje gaan indekken. Aangezien we geld er nu voor hebben.

2. We zijn nog een V.O.F.. Ik weet dat het verstandig is om een B.V. van te maken. Alleen daarbij komen weer allemaal kosten kijken. Kan je met een V.O.F. eventjes doorblijven gaan inclusief goede verzekeringen?

Of raden jullie dat af?

3. Hoe doe je het qua belasting als je een half jaar V.O.F. bent en het andere half jaar een B.V. doe je dan 50 / 50? Splits je dan? Of maakt het niet uit qua belastingregelingen?

 

Het probleem is dat we erg eigenwijs zijn :) en het liefst de eerste paar jaar alles zelf regelen, zonder accountant. Als we het allemaal beetje door hebben hoe het in elkaar zit, kunnen we altijd nog aan iemand anders overlaten.

 

Bedankt alvast voor de antwoorden!!

 

[titel aangepast - mod]

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De wettelijke aansprakelijkheid voor bedrijven is te ondervangen met een aansprakelijkheid bedrijven verzekering. Onder andere Nationale Nederlanden biedt deze polis aan, maar lees wel even de polisvoorwaarden goed door.

Productaansprakelijkheid is een ander issue. Heb niet gekeken naar jouw algemene voorwaarden, maar veronderstel dat deze hetzelfde is als de branche organisatie FENIT (weet even niet hoe ze nu heten, maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel). Hierin is vervolgschade uitgesloten en ben je slechts aansprakelijk te stellen voor de hoogte van jouw facturen.

 

Verstandig om een VOF om te zetten naar een BV zie jij als vanzelfsprekenheid. Ik helaas nog niet. De aansprakelijkheid als gevolg van jouw onderneming is grotendeels te verzekeren of af te vangen met de algemene voorwaarden. Volgens mij zie je de aansprakelijkheid veelste zwaar. In de eerste vijf jaren van een onderneming is de IB-ondernemer (eenmanszaak, VOF, etc) het meest aantrekkelijk vanuit fiscaal oogpunt. Daarna wordt het verschil tussen de BV en de VOF fiscaal gezien steeds kleiner.

 

De winst uit onderneming van de VOF wordt belast met IB en de resultaten van de BV belast met VPB. Voor de belasting maakt het niet uit, wanneer je de omzetting doet. Houd bij het oprichten van de BV wel even in het achterhoofd om het eerste boekjaar te verlengen om zo uit te komen op 31 december. Dus niet bijvoorbeeld 6 maanden, maar meteen 18 maanden. Dit heeft het voordeel dat de betalingsverplichting voor de vennootschapsbelasting nog even wordt uitgesteld en je nog niet verplicht bent om meteen een jaarrekening en publicatiestukken op te stellen. De oprichting kost toch al geld en hiermee spaar je de administratieve lasten een beetje in het eerste jaar.

 

Een belangrijke vaardigheid van ondernemerschap is inderdaad eigenwijsheid. Je moet het toch maar even doen! Houd wel in jouw achterhoofd dat je niet alles kunt en je moet blijven concenteren op hetgeen waar je goed in bent. Ik ben persoonlijk voorstander van ondernemers die samenwerken met hun accountant/adviseur/boekhouder. De samenwerking moet zodanig zijn dat de ondernemer te allen tijde inzage heeft in zijn financiele administratie en de andere partij hem controleert en zorgt voor een zo optimaal mogelijk fiscale planning. Ieder zo zijn vakgebied. Zeker in de beginfase van een onderneming heb je bijvoorbeeld nogal "last" van wisselende inkomens. Al gehoord van de middelingsregeling?

 

Succes met wikken en wegen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

weet niet of het mag maar onze algemene voorwaarden staan hier http://www.dutchbridge.nl/dutchbridgealgemenevoorwaarden/

 

Het voordeel is dat wij deze voorwaarden hebben van een groot bedrijf in de ICT. We mochten ze gebruiken. Aangezien ze een zakelijke partner van ons zijn.

 

Het gevoel dat ik nu een beetje heb is dat ik zo een dikke claim krijg van een of ander bedrijf en al mijn winst weg is inclusief mijn prive vermogen. Voorbeeld: website ligt er evenuit en het bedrijf heeft zogenaamd dikke verlies geleden doordat klanten nu niet op de website konden. Ik word hier een beetje angstig van :) Daarom zit ik een beetje om mij heen te kijken.

 

 

Nog een vraagje:

Is het echt beschermt met goede algemene voorwaarden? Of is het verstandig gewoon FENIT te hanteren? Onze algemene voorwaarden zijn gebaseerd op FENIT.

 

 

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Met de voorwaarden kun je de aansprakelijkheid aardig inperken tenzij dit de redelijkheid en billijkheid te boven gaat. Zo zal waarschijnlijk jouw aansprakelijkheid hoger zijn dan verwoord in artikel 24.3 omdat de gangbare bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen rond de 1 miljoen euro verzekeren per schadegeval. Mocht zo'n situatie zich voordoen, dan hoop ik inderdaad voor jou dat je goed verzekerd bent.

 

Moet hierbij wel vermelden dat ik geen jurist ben. Wel heb ik meerdere malen mij moeten buigen of mengen in discussies over algemene voorwaarden voor mijn klanten en mijzelf, hetgeen bijna altijd gepaard ging met het bijzijn van een advocaat. Omdat het nog veel duurder is om een advocaat jouw voorwaarden te laten beoordelen, denk ik dat het veel slimmer is om aansluiting te zoeken bij ICT-Office zoals tegenwoordig FENIT heet. Zij hebben wel de juridische kennis in huis en een lidmaatschap is niet duur. Je hoeft zelfs geen lid te zijn om de voorwaarden te hanteren!

 

Daarnaast denk ik dat je ze nogmaals eens moet doorlopen, want op sommige punten wijk je af van de voorwaarden zoals opgesteld door FENIT (met welke reden?) en zijn een aantal passages weggebleven waarvan ik mij afvraag of het niet beter was geweest om deze alsnog toe te voegen.

 

Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Hij is van een zakelijke partners van ons en die heeft er de mensen voor. Ik had het toen der tijd ook nog eens gevraagd waarom de AV anders is dan FENIT. toen vertelde degene mij dat er veel dingen overbodig zijn in FENIT en dat het beter geformuleerd kan worden.

 

Wij hebben dit maar gewoon aangenomen. Om wat voor kosten praten wij als je Algemene voorwaarden wilt laten controleren?

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Dat hangt van degene af aan wie je het vraagt en wat zijn urenbesteding gaat worden in combinatie met zijn uurtarief.

 

Helemaal mee eens dat in de FENIT voorwaarden misschien iets te veel balast staat, maar deze zijn wel algemeen geaccepteerd en in jouw geval zelfs vollediger. Als je FENIT lid bent, kun je overigens gebruik maken van hun juridische afdeling.

 

Mijn ervaring met deze afdeling zijn zeer goed en ik schat ze dan ook zeer kundig in, wel is het jammer dat ze hier soms kosten voor moeten rekenen als het probleem specifiek worden en dat is nogal een vaak begrip (wanneer wel en wanneer niet?).

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt van degene af aan wie je het vraagt en wat zijn urenbesteding gaat worden in combinatie met zijn uurtarief.

 

Helemaal mee eens dat in de FENIT voorwaarden misschien iets te veel balast staat, maar deze zijn wel algemeen geaccepteerd en in jouw geval zelfs vollediger. Als je FENIT lid bent, kun je overigens gebruik maken van hun juridische afdeling.

 

Mijn ervaring met deze afdeling zijn zeer goed en ik schat ze dan ook zeer kundig in, wel is het jammer dat ze hier soms kosten voor moeten rekenen als het probleem specifiek worden en dat is nogal een vaak begrip (wanneer wel en wanneer niet?).

 

Bedankt voor de reacties!! heb contact opgenomen met de verzekering.

 

P.S. een fenit lidmaatschap is niet echt goedkoop vind ik :) Idd het is niks als je bedrijf groeit.

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Het is altijd verstandig om goede voorwaarden vast te leggen en je bedrijf tegen risico's te beperken. Vooral in de ICT ben je heel kwetsbaar, daarom is je angst ook volledig terecht. Bedrijven zijn momenteel dermate afhankelijk van hun ICT systemen dat de kosten(lees ook misgelopen opbrengsten) neit te overzien zijn wanneer hun systeem plat komt te liggen.

 

Hiermee wil ik even terugkomen op je daadwerkelijke vraag. Mij lijkt het namelijk heel verstandig om je risico's in te dekken door het oprichten van een BV. Je zou zelfs kunnen denken aan het oprichten van meerdere BV's die bijvoorbeeld onder elkaar hangen. De onderste BV waar de servicecontracten en dergelijke inzitten moet je dan zoveel mogelijk leeg houden; de winst en het geld sluis je door naar de BV die erboven staat. Wanneer je dan een flinke schadeclaim krijgt laat je de onderste BV omvallen en ga je verder in een andere (eventueel nieuwe) BV die onder dezelfde BV kan hangen waar al je winsten inzitten.

 

Zo zijn er zeer leuke constructies te bedenken waar een accountant je zeer zeker meer over kan vertellen...

 

Succes verder!

 

Kelvin

Link naar reactie
  • 0

.......onze algemene voorwaarden staan hier http://www.dutchbridge.nl/dutchbridgealgemenevoorwaarden/

........

Het gevoel dat ik nu een beetje heb is dat ik zo een dikke claim krijg van een of ander bedrijf en al mijn winst weg is inclusief mijn prive vermogen. Voorbeeld: website ligt er evenuit en het bedrijf heeft zogenaamd dikke verlies geleden doordat klanten nu niet op de website konden. ................

 

 

een maximale claim van Euro 50.000 valt mee, vergeleken met de bedragen in andere contracten die ik hier op HL tegenkom (E 350.000 etc.)

Ben je hier niet tegen verzekerd?

 

Een opdrachtgever moet ook enige zekerheid hebben dat de ICT-er de opdracht goed uitvoert, toch?

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.