• 0

Commissie als Lijfrente betalen, dan naar Stamrecht BV

Hallo,

 

Ik ben bezig met het volgende te overwegen:

 

Ik ben als individu in loondienst bij bedrijf A. En heb daarnaast een eigen BV (bijna slapend), DGA en enige aandeelhouder.

 

Dit jaar zal ik waarschijnlijk een aanzienlijke commissie (>200K Euro bruto) gaan verkrijgen bij bedrijf A. Deze zou ik door bedrijf A aan mijn BV willen laten uit betalen (als Lijfrente; zoals bij een ontslaguitkering; Stamrecht BV). Met dit verkregen bedrag wil ik Onroerend Goed gaan verkijgen, waarbij er direct inkomsten uit verhuur gaan komen.

 

Ik heb de volgende vragen:

1. Kan Bedrijf A mij de commissie uit betalen als lijfrente en deze verplichting uit hoofde van die lijrente overdragen aan mijn BV?

2. Hoe hoog wordt dit bedrag (dus bruto voor aftrek werknemersverzekeringen) wat wordt overgemaakt naar mijn BV?

3. Waar ga ik tegen aan lopen, oftewel wat zijn de risico's en voor- en nadelen?

 

Bedankt,

 

Adriaan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik had een heel antwoord ingetikt, maar toen crashte onze server.

 

Waar het in het kort op neerkomt: Ontslagpremies e.d. mogen als lijfrentes uitgekeerd worden. Commissie is inkomen uit commerciele handelingen. Ik kan me niet voorstellen dat de fiscus accepteerd dat zoiets in lijfrente wordt uitgekeerd.

 

Als de commissie naar je BV gaat, kan je wel eerst lijfrentes kopen (volgens de wettelijke norm) voordat je winst moet betalen. Je kan ook wat reserveringen plegen, of het investeren. Maar van commissie betalingen in de vorm van lijfrente heb nog nooit gehoord. En de logica, waarom de fiscus het zou accepteren kan ik niet ontdekken.

 

Ik zou een goede fiscalist in de arm nemen. Dat is bij dat soort bedragen zeker de moeite waard.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Bedankt voor je reactie en antwoord. Ik ben het met je eens dat logica voor de fiscus moeilijk is te ontdekken. Maar ik probeer commercieel eerlijk en creatief te zijn.

 

Kan jij een aantal goede fiscalisten (met internationale ervaring) adviseren?

 

Adriaan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.