• 0

juridische aspecten in een CRM programma

Hallo, ik moet uitzoeken met welke juridische aspecten ik rekening moet houden voor een CRM programma.

 

Nu ben ik op zoek naar een overzicht hiervan, dat een beetje begrijpelijk is voor leken.

 

Kan iemand mij hieraan helpen?

 

Hartelijk dank alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

wij (farmaceutisch bedrijf) moeten van ons hoofdkantoor kiezen tussen 2 programmas. Echter ons hoofdkantoor is in Scandinavie en heeft dus andere wetgeving. Vandaar dat ik aan het kijken en zoeken ben waar wij aan moeten voldoen.

 

Ik dacht zelf:

Privacy wetgeving

Encryptie wetgeving

Wetgeving rond gebruik communicatiemiddelen???

Securitybeleid & implementatie

 

Vergeet ik iets en weet iemand waar ik gerichter kan zoeken?

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Nee wij hebben hier geen juridische afdeling aangezien we nog te klein zijn, dus alles zit bij het hoofdkantoor. Wat nu dus lastig is.

 

Ik studeer net rechten dus weet nog niet goed waar ik zoeken moet. Maar vind het wel interessant.

 

Dus ik hoop dat iemand mij terwille kan zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is jouw advies slecht ter algemene informatie of wordt deze gebruikt in het besluitproces? Indien dat zo is adviseer ik je om dit zeer duidelijk vooraan je verslag te melden.

 

Er zitten zeer veel aspecten aan het selecteren van de juiste software pakketten. Naast de juridische kan moet het ook nog goed werken. Je moet dus vooral niet vergeten om te kijken naar de contracten met de leveranciers.Garanderen zij dat jullie kunnen blijven werken? Wat als ze failliet gaan? Krijgen jullie dan de code zodat jullie het zelf kunnen updaten?

 

Kortom: Er zit super veel aan vast, een CRM pakket is zo ongeveer het belangrijkste en meest ingrijpende software pakket binnen een organisatie.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij loopt deze discussie over twee sporen.

Je hebt de juridische kant als het gaat om gegevens overdracht en de diverse databases met eventuele gevoelige gegevens.

En je hebt de technische kant.

Hoever ga je in het beveiligen van je bedrijfsnetwerk, wat mogen mensen wel en niet op hun computer. Dit is meer een discussie die je samen met de ict afdeling af moet stemmen.

Het is natuurlijk prettig als je met solide leveranciers in zee gaat, maar een eventueel faillisement van een van deze bedrijven zal geen invloed hebben op de juridische kant van crm programma's en de data. In het ergste geval moet je overstappen op een ander programma en de data in dat programma importeren.

 

Medisch klinkt al snel heel eng, maar als jullie niet beschikken over patienten dossiers dan denk ik dat je alleen voor de concurrent gevoelige info wilt afschermen zoals klant en andere financiele gegevens. En het is natuurlijk niet handig als een eventuele misser door een openstaande emailserver in de openbaarheid komt.

Voor het personeel gelden de gewone regels die ook voor een papieren administratie gelden.

Link naar reactie
  • 0

Wij beschikken over studies die gedaan worden om toekomstige medicaties te testen op personen. maar ook bijwerkingen door mensen worden gemeld

 

 

 

Blijven die gegevens intern, of worden die ook via bv email verstuurd ?

 

En aan wie stuur je die gegevens, daar heb je natuurlijk weer te maken met de medische restricties, niet iedere behandelaar, arts, verzekeraar, enz mag inzicht hebben of krijgen over bepaalde gegevens.

Dit soort gegevens dienen inderdaad goed afgeschermt te zijn van de buitenwereld en mogen ook intern niet door iedereen worden ingezien.

Maar ik denk dat jullie hoofdkantoor daar al een heel draaiboek voor heeft.

Aan de hand van die eisen kunnen er natuurlijk bepaalde functionaliteiten geeist worden tav het crm programma.

Daarvoor zul je met de gebruikers om tafel moeten gaan zitten welke gegevens zij nodig hebben om hun werk te kunnen doen, en in hoeverre een deel van die gegevens geanonimiseerd moeten zijn.

 

En zo zijn er vast nog wel wat zaken te bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Even nog 1 vraag. Ons hoofdkantoor is Deens, echter onze dependence zit hier in NL. Dan is het toch zo dat ik de NL wetgeving moet volgen?

 

De Nederlandse vestiging moet zich houden aan Nederlandse wetgeving en indien van toepassing Europees recht.

 

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen jurist, dus check de dingen wel samen met een jurist. De dingen die ik schreef zijn vooral om je aan het denken te zetten.

Link naar reactie
  • 1

Hallo, ik moet uitzoeken met welke juridische aspecten ik rekening moet houden voor een CRM programma.

 

Heel simpel: geen. Het gaat niet om het programma, maar om de verrichtingen/activiteiten die een bedrijf met een dergelijk programma onderneemt.

 

Voor wat betreft dit laatste is allereerst de vraag wat de doelen zijn van het programma. Gaat het om een kaal crm-pakket waarin domweg alleen maar relaties worden ingevoerd of veel meer dan dat en gebruikt het bedrijf een ERP, waarbij ook de receptuurdeclaraties worden opgemaakt of aan misschien een financieel pakket aan hangt. Dit maakt wezenlijk verschil.

 

Hiervoor zijn al wat aandachtspunten benoemd. Voordat exact een antwoord kan worden gegeven is het nodig om te beschrijven wat het bedrijf met het pakket doet. Dat vergt procesbeschrijvingen.

 

De vervolgvraag is redelijk complex. Daarvoor is ook zeker meer dan basale juridische kennis vereist.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.