• 0

Wanneer aansprakelijk

Even kort vraagje:

 

Als je voor een klant uurtje factuurtje doet, dus je hebt niks met hem ondertekend. Geen offerte enz. Kan hij je dan aansprakelijk stellen voor eventuele fouten? Kortom, hij is nooit akkoord gegaan met iets.

 

Alleen je stuurt hem wel een factuur.

 

 

Je hebt wel eens zo klant, die even via mail snel iets geregeld wilt hebben. Of een klant die gewoon altijd uurtje factuurtje wilt.

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je komt toch overeen wat jij gaat doen? Of je dat mondeling of schriftelijk doet maakt in eerste instantie niet uit. De klant bespreekt met je de werkzaamheden en daarmee ga jij wel/niet akkoord tegen een X uurtarief.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Je komt toch overeen wat jij gaat doen? Of je dat mondeling of schriftelijk doet maakt in eerste instantie niet uit. De klant bespreekt met je de werkzaamheden en daarmee ga jij wel/niet akkoord tegen een X uurtarief.

 

 

Je komt wel overeen wat je gaat doen, maar ben je aansprakelijk? Want klant tekent niet Algemene Voorwaarden (officiele offerte).

 

Indien ja, hoe doen andere mensen het dan, want er zijn genoeg klanten die even snel in een uurtje iets gedaan willen hebben. Zonder hele offertes te ondertekenen.

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Aansprakelijk voor wat dan?

 

Als jij in een kunst-gallerie werkt dan ben jij aansprakelijk als je iets omgooit. (bedrijfsaansprakelijkheid)

 

Als jij een product probeert te fixen maar het lukt niet dan moet de klant gewoon je uren betalen omdat je uurtje factuurtje werkt. Als je het apparaat fixed en het gaat morgen weer stuk dan kan je weer uurtje-factuurtje daar naartoe. Je bent dan niet aansprakelijk voor het feit dat het apparaat weer kapot is.

 

Bedoel je het zo of bedoel je het nog anders?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

aansprakelijk voor de geleverde diensten. We zitten in de ICT. Iemand anders een antwoord?

 

Het lijkt mij wel duidelijk. Je hebt opdrachten die je aan de hand van een offerte doet, hierbij zijn de Algemene voorwaarden ondertekend en je hebt soms een opdracht waarbij je "uurtje factuurtje" doet, dus laat je klant niet ondertekenen.

 

Dit wil je blijven hanteren want je wilt een bepaalde flexibiliteit hanteren. Alleen de vraag is of het verstandig is.

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Ja, natuurlijk ben je gewoon aansprakelijk voor ongelukken en beroepsfouten e.d. Ik snap niet hoe je bij het idee komt dat die aansprakelijkheid pas zou ontstaan nadat de klant een offerte voor akkoord heeft ondertekend.

 

Ik vroeg het mij af. okey, dus uurtje factuurtje is niet zo verstandig is in deze sector? Of gaat klant altijd akkoord met Algemene voorwaarden, ook al is het een opdracht zonder handtekening van klant?

 

Maar het is nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Ik schets een scenario en vraag of het verstandig is. Ga hem niet nog 6 keer formuleren.

 

In ieder geval bedankt voor de moeite!

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

 

Ik vroeg het mij af. okey, dus uurtje factuurtje is niet zo verstandig in deze sector?

 

Die snap ik niet.

Hoe kom je aan dit soort opdrachten ?

Zijn dit opdrachtgevers die al eerder zaken met je deden maar dan eerst een offerte aanvroegen en dus jouw alv al hebben gekregen bij deze offerte.

Of zijn dit volslagen vreemden die jou telefonisch een opdracht vertrekken.

 

In dat geval zou ik een bevestigingsmail of brief dat je telefonisch afgesproken hebt uurtje factuurtje opdrachten aan te nemen en dat daarbij jouw alv van toepassing is, die je natuurlijk meteen mee stuurt.

Als je maar zorgt dat de zaken duidelijk gedocumenteerd zijn is er niks aan de hand.

 

Los daarvan ben je natuurlijk altijd aansprakelijk voor het werk dat je verricht, met een eigen alv kun je alleen de aansprakelijkheid beter inkaderen.

 

Risicoloos ondernemen bestaat niet.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de informatie. We weten dat dat ondernemen altijd risico met zich meeneemt. Bij een offerte is het allemaal duidelijk. Een klant ondertekend dan gewoon de offerte inclusief de Algemene Voorwaarden (gebaseerd op FENIT) Hierbij doe je eigenlijk alles om je zoveel mogelijk te dekken.

 

Alleen de scenario: nieuwe klant heeft 1 uur opdrachtje. Wij doen dat eventjes voor deze klant. We sturen factuur en we zijn klaar. Deze scenario komt vaak voor, als een bedrijfje snel iets geregeld wilt hebben (flexibiliteit).

 

Het probleem is echter dat ze niks ondertekenen. We moeten niet zo hebben dat zo blijkt dat om wat voor reden de klant ineens een schadeclaim neerlegt en zegt: "heb niks ondertekend dus ben nergens akkoord meegaan. Ik verwacht dat het werkt, het ligt er nu uit en heb nu schade van 1 miljoen geleden".

 

Ik vroeg mij af hoe andere ICT bedrijven dat doen. Het lijkt mij niet dat ik de enige ben die uurtje factuurtje doet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Maar het is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

 

Pardon? Het is kennelijk niet wat je wilt horen, maar het is een perfect antwoord op de gestelde vraag. Geen dank, graag gedaan.

 

Nope dit is antwoord geven op 1 post en niet lezen wat ik daarna heb geschreven. Ik zit gewoon met een scenario en vraag hoe andere mensen "het uurtje factuurtje" oplossen. Natuurlijk weet ik dat je altijd aansprakelijk bent ecetera. Alleen ik vroeg mij af hoe andere personen het doen als een wild vreemde belt om snel even iets voor elkaar te krijgen met betrekking tot hun website als voorbeeld. Gaan ze dan een hele offerte sturen en handtekening vragen? Of schrijven een mini offerte? Of doen ze het gewoon zonder offerte.

 

Indien zonder offerte, is dat dan niet hartstikke gevaarlijk? Aangezien ze nooit akkoord zijn gegaan met de algemene voorwaarden.

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Je doet er verstandig aan zelf ook eerst goed te lezen voor je een ander min of meer beschuldigd van niet goed lezen. Jouw vraag is namelijk al enkele keren beantwoord.

De manier waarop je hier enkele ondernemers te woord staat die al jaren een onderneming runnen doen mij vermoeden dat jij nog in de start/idee fase zit.

Misschien moet je je eerst maar eens inlezen in de diverse discussies die we hebben gehad over alv's en het terhand stellen van de alv.

Veel aanspraklijkheidskwesties ontstaan juist doordat opdrachtgever en opdrachtnemer ieder een geheel eigen invulling aan de opdracht hebben gegeven.

 

Link naar reactie
  • -1

het was niet aanvallend bedoelt. Sorry als het wel zo is. Ik haal van dit forum altijd goede informatie en krijg altijd antwoord op mijn vragen.

 

Ben hiermee altijd heel blij, maar ik blijf erbij dat ik nog steeds bij dit topic geen antwoord heb gekregen over hoe andere mensen dit aanpakken. Het is een scenario waar ik niet uitkom.

 

Indien dit is besproken in andere topics, welke?

 

 

@tech-nico: het antwoord dat je hiervoor hebt gegeven heb ik gelezen. Alleen de vraag staat nog steeds open. Je geeft een oplossing voor het probleem, gewoon wel de algemene voorwaarden mee te sturen (dit kan ik zelf ook nog wel begrijpen). Alleen ik vraag niet om de oplossing. Ik vraag me af hoe andere het doen? Want het lijkt mij niet dat je voor 20 minuten werk een handtekening gaat vragen aan een klant die even snel wat gedaan wilt hebben.

 

Even voor de duidelijkheid wat ik weet:

 

* ik weet dat je aansprakelijk bent als ondernemer

* ik weet hoe je algemene voorwaarden moet opstellen

* ik weet dat je klant algemene voorwaarden kan laten tekenen

* ik weet dat je aansprakelijkheids verzekering hebt

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Veel aanspraklijkheidskwesties ontstaan juist doordat opdrachtgever en opdrachtnemer ieder een geheel eigen invulling aan de opdracht hebben gegeven.

 

 

 

Er is bijna geen invulling. Een klant belt gewoon even op en vraagt: "heb probleem met website, heb fatal error kunnen jullie dat oplossen?" Dit kan ook gewoon een klant zijn die ons via google heeft gevonden.

 

Wij kijken erna en zeggen "kost 30 minuten" en we voeren het uit en sturen factuur. Zonder offerte en het laten lezen van de algemene voorwaarden. Aangezien we flexibel willen zijn en het snel willen uitvoeren.

 

Alleen de vraag is of dit link is en hoe je dit het beste kan indekken. Als ik het goed begrijp zeggen jullie: "wel laten tekenen voor de algemene voorwaarden". Dit kost vaak weer tijd en is een drempel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

@tech-nico: het antwoord dat je hiervoor heb gegeven heb ik gelezen. Alleen de vraag staat nog steeds open. Je geeft een oplossing voor het probleem, gewoon wel de algemene voorwaarden mee te sturen (dit kan ik zelf ook nog wel begrijpen). Alleen ik vraag niet om de oplossing. Ik vraag me af hoe andere het doen? Want het lijkt mij niet dat je voor 20 minuten werk een handtekening gaat vragen aan een klant die even snel wat gedaan wilt hebben.

 

 

Het antwoord zit al in je vraag.

Veel mensen sturen geen email ter bevestiging van een opdracht voor 20 minuten, en nemen daarmee een gecalculeerd risico, of gaan gewoon een keer plat op hun bek.

 

Maar ik zie niet hoe ik jou kan bellen om te vragen even iets aan mijn website te veranderen. Daarvoor heb je toch minimaal toegang nodig tot de server waar de site op draait. En dus .... gaat de communicatie over meer dan alleen maar een kort telefoontje in de trend van "he joh maak mijn logo even blauw op mijn webste".

Sowieso is het wel handig om daar iets van te bevestigen want als ik later beweer dat het paars moest zijn, waar sta je dan ?? ?? ?? ??

 

Teken eerst maar eens op papier uit hoe de informatie stroom tussen twee punten verloopt. En tevens wat daar eventueel aan vooraf gaat.

Dan zie je vanzelf dat als jij graag volgens jouw voorwaarden wilt werken je die ergens in de communicatie mee kunt sturen.

 

Andere topics ?

Zoekfunctie alv email opdracht

 

Je legt weinig eigen initiatief aan de dag, een eigenschap die ondernemers toch echt moeten hebben. Je gaat in de toekomst nog veel meer tegenkomen waar een forum jou geen antwoord op kan geven.

Link naar reactie
  • 0

had nog een reactie geplaatst ter verduidelijking, toen je dit bericht aan het typen is.

 

Ja, we hebben klanten die gewoon uit het niks bellen en zonder moeite hun hosting gegevens geven. Aangezien wij een zakelijke partner hebben die soms een klein opdrachtje doorstuurt. Ze hebben dan het vertrouwen dat wij hiermee goed overweg gaan.

 

Samen met mijn collegas hebben wij nu 2 stellingen lopen:

 

die van mij:

* als je iets voor een klant doet ook al heeft hij niks ondertekend kan hij je aansprakelijk stellen voor eventuele schade. Ook in de toekomst. Je bevestigd je werkzaamheden voor de klant met een factuur. Dus vanaf nu aan altijd de klanten algemene voorwaarden laten tekenen.

 

en van mijn collega's:

* Nee ze kunnen je niks maken, want ze hebben ook niks ondertekent. Het is uurtje factuurtje. De klant wilt iets snel opgelost hebben. We willen toch klanten snel kunnen helpen?

 

 

P.s. ik heb wel eerst gezocht op het forum, voordat ik dit plaatste.

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Nogmaals, lees even de diverse discussies over het ter hande stellen van alv's en de rechtsgeldigheid van bv emails.

 

Je collega heeft ongelijk want als jullie de boel verprutsen dan zijn jullie wel degelijk volledig aansprakelijk. Een alv kan die aansprakelijkheid inperken maar nooit geheel uitsluiten.

 

En nu gaat er een slotje op, ik heb geen zin om weer opnieuw antwoorden te geven op vragen die hier soms wekelijks gesteld worden.

Wil je nog meer weten dan mail je mij maar.

Ik reken 235 euro per uur ex btw, uiteraard stuur ik je voor opdracht mijn leveringsvoorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

En nu gaat er een slotje op, ik heb geen zin om weer opnieuw antwoorden te geven op vragen die hier soms wekelijks gesteld worden.

Wil je nog meer weten dan mail je mij maar.

Ik reken 235 euro per uur ex btw, uiteraard stuur ik je voor opdracht mijn leveringsvoorwaarden.

Je bent wel duur Technico. Jouw standpunt is evenwel volkomen helder. Het onderwerp is al meermaals aan de orde geweest, in verschillende varianten. Het probleem met juridische kwesties is echter altijd weer de definitie. Hoe benoemt een leek een casus en welke zoektermen gebruikt hij/zij ervoor. In dit geval zal de zoekterm "mondelinge overeenkomst" een aantal draadjes opleveren. Vraag aan Isomis is dan ook om eerst deze draadjes door te nemen, alvorens verder te gaan met deze thread.

 

Waar we mee te maken hebben is een eenvoudige opdrachtverstrekking. Telefonisch wordt een opdracht verstrekt, waaraan door de opdrachtnemer een uitvoering wordt gegeven. Dat is op zich niet zo vreemd en gebeurt dagelijks.

 

Gesteld dat voor de uitvoering van de overeenkomst geen voorwaarden 'ter hand zijn gesteld' (lees: verstrekt) en voordien ook geen opdrachten voor de desbetreffende opdrachtgever zijn uitgevoerd. Alsdan geldt dat de opdracht blanco is aanvaard. Gesteld dat uit een dergelijk opdracht een aansprakelijkheidskwestie voortvloeit dan kan de opdrachtnemer in beginsel altijd een beroep doen op de beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid.

 

De opdrachtnemer hoeft dus niet te accepteren dat uit een eenvoudige opdracht een claim voortvloeit die in geen enkele verhouding staat tot de door hem uitgevoerde werkzaamheden.

 

Voor de goede orde, ik gooi deze thread weer open, maar zal het slotje plaatsen wanneer we toch weer een herhaling van zetten te zien krijgen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt, dit is eigenlijk het antwoord dat ik zocht. We hebben als bedrijf nu wel besloten om altijd de klant te laten tekenen of in ieder geval de algemene voorwaarden mee te sturen.

 

Heb tevens even de algemene voorwaarden bij de kamer van koophandel gedeponeert. Ben nu druk bezig om ons bedrijf te verzekeren. Aangezien we groeien.

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Tekenen? AV gelden altijd mits je ze niet onredelijk zijn of in strijd met de wetgeving en je het vermeld in je offerte dat ze opvraagbaar zijn (of afdrukken op de achterkant).

 

Sorry, bedoel dat ik ze de offerte laat tekenen.

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie
  • 0

Tekenen? AV gelden altijd mits je ze niet onredelijk zijn of in strijd met de wetgeving en je het vermeld in je offerte dat ze opvraagbaar zijn (of afdrukken op de achterkant).

De AV gelden wanneer ze op de juiste wijze van toepassing zijn verklaard. Het opvraagbaar laten zijn is volstrekt onvoldoende, maar daar is in andere draadjes al meer dan genoeg aandacht aan besteed.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Tekenen? AV gelden altijd mits je ze niet onredelijk zijn of in strijd met de wetgeving en je het vermeld in je offerte dat ze opvraagbaar zijn (of afdrukken op de achterkant).

De AV gelden wanneer ze op de juiste wijze van toepassing zijn verklaard. Het opvraagbaar laten zijn is volstrekt onvoldoende, maar daar is in andere draadjes al meer dan genoeg aandacht aan besteed.

 

 

Ja ok. Maar de offerte laten tekenen lijkt me inderdaad logischer dan de AV laten tekenen.

 

Ik zeg niets meer ::)

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.