Kleuren psychologie Internetsite

Aanbevolen berichten

Wat zijn de juiste kleuren die je moet gebruiken bij een webwinkel?

 

Ik leg deze vraag even hier neer omdat we bezig zijn met een internetwinkel. Alleen zitten we enorm te "dubben" betreffende de kleuren.

 

Wat geeft rust bij de bezoeker.

 

Onze site wordt www.budget.............nl. Kwaliteit merken tegen fabrieksprijzen. Rolex tegen fabrieksprijzen (voorbeeld).

 

Moet je dan schreeuwende kleuren gebruiken vanwege de goedkope prijzen of rustige kleuren vanwege de dure merken.

 

De meeste webwinkels zien er echt niet uit. Maar misschien is dat juist de kracht.

 

Wat is wijsheid?

 

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie

Ik zou kiezen voor een rustig kleurenschema. Een blauwtint breng altijd veel rust, terwijl een roodtint bijvoorbeeld veel warmte met zich mee brengt. Ik zou misschien een fellere tint kiezen, bijvoorbeeld cyaan blauw, en hier met grijs en veel wit bij werken. Dit geeft een rustige en betrouwbare uitstraling.

 

Zoek je echt een kwalitatieve uitstraling, ala rolex e.d. dan kun je voor groen kiezen in combinatie met een soort goudtint. Het hangt ook een beetje af van welke doelgroep je wilt bereiken.

 

Misschien is het raadzaam wanneer je een kleur hebt gekozen eens te kijken op http://www.colormatch.dk. Hier krijg je kleuren die meestal goed matchen met wat jij uitkiest. Op die manier kun je een kleurenschema kiezen voor je site.

 

Ik zou juist omdat je kwaliteitsmerken aanbiedt, absoluut niet gaan voor de prijsvechter uitstraling (rood en geel bijvoorbeeld) maar een mooi rustig en vertrouwen wekkend kleurenschema.

Link naar reactie

Onze site wordt www.budget.............nl. Kwaliteit merken tegen fabrieksprijzen. Rolex tegen fabrieksprijzen (voorbeeld).

 

Moet je dan schreeuwende kleuren gebruiken vanwege de goedkope prijzen of rustige kleuren vanwege de dure merken.

 

Ik zou dit niet benaderen vanuit enkel het gegeven van de kleur van je site. Je algehele huisstijl, logo, reclame-uitingen, slogans, alles heeft hiermee te maken. Bepaal dat eerst, dan wordt je kleurkeuze vanzelf duidelijk.

 

Wij bouwden bijvoorbeeld vroeger websites die wij zelf 'groot, rood en lelijk' noemden en waarbij de opdrachtgever ons vroeg door onze wimpers te kijken bij het designen zodat er zéér veel contrast in het design kwam (rood, felblauw, wit, zwart). Maar die opdrachtgever had erg goed door wat hij wilde en wat zijn publiek wilde - goede producten tegen spotprijzen, en dat keihard schreeuwen -, die sites trokken énorm goed klanten naar zijn offline winkels en werden later flinke ecommerce-successen. Dus bepaal eerst hoe je de markt in wilt (lees: met welke benadering je betalende klanten gaat krijgen), de rest volgt daar vanzelf uit.

Link naar reactie

Via klanten mag ik ook zeer vaak een webwinkel ontwerpen, meestal met doel om de verkoop te bevorderen.

 

Allereerst zou ik altijd een witte achtergrond aanraden. Dit leid niet teveel af van de content, en is prettiger leesbaar dan een 'schreeuwende' achtergrond.

 

De kleuren rood, geel en donker-blauw (dof) worden gezien als goedkope kleuren. Je hoeft niet goedkoop te zijn, om er goedkoop uit te zien. Zo kan je de indruk geven dat je goedkoop bent.

 

Zoals Jeroen al deels aangeeft; je moet de prijzen echt naar voren laten komen. Denk aan Kruidvat, die heeft overal van die 'knallende' prijskaartjes met gele en rode kleuren.

 

Persoonlijk vind ik de FF2109, 1313C7 en DEFF01 één van de goedkoopste kleuren die er bestaan.

Zoekmachine Marketing via InByte Internet Marketing - http://www.inbyte.nl

Link naar reactie

Helemaal super. Bedankt voor de reacties. Heb inderdaad gekeken naar de doelgroep etc. We hebben inmiddels een aantal opties.

 

@Skyfire. Goede link.

 

We kunnen weer verder. ;D

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.