• 0

participatietop: top of flop?

De partijen zijn het natuurlijk oneens, maar ik ben benieuwd wat jullie vinden: is de participatietop een top of flop? En gaat iemand hier er uberhaupt iets van merken?

 

DEN HAAG (ANP) - De VVD vindt dat de participatietop volledig mislukt is. VVD-Tweede Kamerlid Atzo Nicolaï sprak woensdag van een ,,schijnakkoord'' dat kabinet, werkgevers, werknemers en gemeenten hebben gesloten over het aan een baan helpen van 200.000 langdurig werklozen.

 

Volgens hem hebben ze ,,de leuke dingen'' afgesproken, maar is het politiek lastige onderwerp van de modernisering van het ontslagrecht vooruitgeschoven. Terwijl dat een wezenlijk onderdeel moet zijn van plannen om meer mensen aan het werk te helpen, aldus de VVD.

 

DEN HAAG (ANP) - De PvdA is tevreden over de uitkomsten van de woensdag gehouden participatietop tussen kabinet, sociale partners en gemeenten.

 

Vooral de afspraken over de extra banen en de aandacht voor bijzondere groepen als vrouwen, jongeren, ouderen en allochtonen zijn volgens PvdA-Tweede Kamerlid Marriëtte Hamer erg belangrijk.

 

Ook de afspraken met gemeenten zijn volgens haar goed nieuws voor de participatie van mensen die nu nog vaak vastzitten in een uitkering. ,,Het is belangrijk dat er weer oog komt voor mensen die niet direct kans hebben op een reguliere baan'', aldus Hamer.

 

DEN HAAG (ANP) - Het CDA vindt de afspraken die kabinet, sociale partners en gemeenten woensdag hebben gemaakt over het vergroten van de arbeidsparticipatie ,,veelbelovend''.

 

Volgens CDA-Tweede Kamerlid Eddy van Hijum is de winst van de woensdag gehouden participatietop dat alle partijen zich geschaard hebben achter de doelstelling 200.000 langdurig werklozen aan een baan te helpen.

 

Het zou in zijn ogen mooi geweest zijn als sociale partners overeenstemming hadden bereikt over modernisering van het ontslagrecht. ,,Nu dat niet gelukt is, is het aan het kabinet om goed naar dit onderwerp te kijken.''

 

DEN HAAG (ANP) - Volledig gesubsidieerde banen, zoals de oude Melkert- of ID-banen, wordt nieuw leven ingeblazen.

 

Voorzitter Wim Deetman van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) stelde woensdag na afloop van de participatietop met het kabinet, werkgevers en de vakbeweging tevreden vast dat er weer oog komt voor mensen die niet direct de kans hebben op een 'normale' baan.

 

Volgens Deetman is het ,,een gegeven'' dat er een groeiende groep mensen in de bijstand zit die niet met wat loonkostensubsidie voor werkgevers en/of scholing aan een baan te helpen is. ,,Moet je daar dan tegen zeggen: Hier heb je de uitkering en daar kun je prima van eten, terwijl die mensen misschien wel heel nuttig werk kunnen doen?

 

DEN HAAG (ANP) - Vakcentrale FNV vindt het kabinetsplan om de ontslagvergoedingen te beperken ,,onrechtvaardig''. FNV-voorzitter Agnes Jongerius zei dat woensdag na afloop van de zogenoemde participatietop, het overleg tussen kabinet en sociale partners over het vergroten van de arbeidsparticipatie.

 

Volgens haar zouden een ,,hele hoop mensen nodeloos worden getroffen''. In het kabinetsvoorstel, waarover de ministers het pas na langdurig overleg eens werden, bedraagt de ontslagvergoeding voor hogere inkomens nog hooguit één jaarssalaris. Voor lagere inkomens blijven gouden handdrukken van meer jaarsalarissen mogelijk, maar met een maximum van 75.000 euro voor personen onder de 40 en van een ton voor 40-plussers.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eén middag overleg tussen politiek, werkgevers en werknemers (in de vorm van de altijd voor elk goed gesprek openstaande vakbonden als de FNV). Wat ik vooral mooi vond is dat de reden voor de top ('we moeten 200.000 mensen aan het werk zien te krijgen') heel dicht in de buurt komt van de uitkomst ('we gaan 200.000 mensen aan het werk zien te krijgen!'). Dat noem ik nog eens constructief overleg, gericht op eindresultaten :)

 

Oftewel:

 

Er komt weer een flinke bak gesubsidieerde banen bij;

 

Praten over enige vorm van het gemakkelijker maken mensen te ontslaan (en aan te nemen in goede tijden!) blijft volledig taboe;

 

Werkgevers blijven eikels die niet zo verwend moeten doen dat ze alleen maar mensen willen die geknipt zijn voor de aangeboden baan;

 

Frictiewerkloosheid blijkt oplosbaar door er geld tegenaan te gooien in de vorm van stoomcursussen omscholing.

 

Ik vond het kortom erg weinig voorstellen... :)

Link naar reactie
  • 0

Er komt weer een flinke bak gesubsidieerde banen bij;

 

Het verschil tussen een gesubsidieerde baan en eenuitkering is dat ze even hoog zijn en dat beide door de belastingbetaler betaald worden? Dan hebben ze erg veel bereikt op deze "participatietop".

 

Ik denk dat die 200.000 mensen ook zo aan het werk zijn als je de uitkering gewoon stopzet. Dat is nogal wat goedkoper. Bovendien hebben ze dan een meer structurele baan.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In 'een' stad in het oosten van het land (ben kwijt welke) was begin dit jaar ook al wat ophef toen de kvk bekend maakte dat er evenveel polen in de regio werkzaam waren als er uitkeringen verstrekt werden. Is ook wel opmerkelijk: in nederlan zitten mensen betaald thuis, terwijl anderen uit opkomende economien graag die vacatures vervullen. Het standpunt: ' met een uitkering ga je aan het werk, overgekwalificeerd of niet' uit de participatietop vind ik winst (mensen zullen dan sneller zelf een baan accepteren die meer in de richting van hun kwalificatie komt dan het wasknijpers maken). De voorstellen om voor de top van het bedrijfsleven een maximale ontslagvergoeding in te stellen vindt ik ookwinst: de zelfregulering blijkt niet te werken en ik ken voldoende praktijkverhalen dat niet-presterende bestuurders van bedrijven en instellingen wel met een dikke zak geld vertrekken, terwijl de reorganisaties gepland staan.

 

Tweemaal winst, maar door sommige partijen wordt het slagen van de top m.i. wel overdreven.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wat mij betreft is het een flop. Vaag geleuter en met geld smijten: we hebben het allemaal al een keer gezien. Om me heen hoor ik overal dat er genoeg banen zijn. Kennelijk ligt het niet aan het aantal banen, maar zijn er andere redenen waarom mensen niet meedoen op de arbeidsmarkt.

 

Wat biedt de participatietop nu eigenlijk? Het lijkt op aantal gesubsidieerde bijbaantjes voor laaggeschoolden. Daar krijgen we niemand mee aan het werk. Grote groepen mensen die niet willen werken weten zich daar al jaren aan te onttrekken. Genoeg uitzendbureaus die inpakwerk en dergelijke aanbieden, maar toch gaan zij niet werken. Waarom zo naïef denken dat het de overheid wel lukt als er nog meer geld ingepompt wordt?

 

Ook zitten er veel hoogopgeleiden thuis. Zij gaan echt geen wasknijpers in elkaar zetten. In een aantal gevallen leven ze niet eens op kosten van de overheid en zullen ze pas gaan werken als er een baan langskomt op niveau waar ze een huishouden mee kunnen financieren.

 

Om nog maar te zwijgen over het laffe optreden om het ontslagrecht in de koelkast te stoppen. Geef dan gewoon toe dat mensen aan het werk helpen contradict is aan het snel kunnen ontslaan van mensen die nu aan het werk zijn.

Link naar reactie
  • 0

In 'een' stad in het oosten van het land (ben kwijt welke) was begin dit jaar ook al wat ophef toen de kvk bekend maakte dat er evenveel polen in de regio werkzaam waren als er uitkeringen verstrekt werden.

 

Ik heb niks tegen Polen, ik gun ze het werk, van mij mogen ze blijven. Maar die uitkeringen mogen van mij dan wel gestopt worden. Het zou toch goedkoper moeten zijn voor werkgevers om mensen uit de regio in dienst te nemen dan om mensen uit een ander land te laten komen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.