• 0

Holding oprichten Boven bestaande B.V

Hallo,

 

Op het forum en internet staat zoveel ik wordt er tureluus van bijna.

 

Ik wil boven mijn Huidige B.V Een Holding Plaatsen

 

Hoe zit dat Blijf ik dan in dienst bij de huidige werk B.V of moet ik voor de Holding ook een Loonheffingsnummer aanvragen!!!! En daar in dienst gaan.

 

Winst kan ik 1 keer per jaar uitlaten keren naar De Holding.!!!! Is dat zo

En wat kan ik nog meer overmaken dan naar de Holding !!!

 

 

Als er nou veel geld in de Holding staat moet er dan ook nog belasting over betaald worden. Vermogensbelasting.!!!!

 

En hoe zit het met de administratie,!!!

Het blijft in eerste instantie heel beperkt.

Moet je daar ook je deponering voor doen !!! en jaar cijfersvoor op laten maken bij de acountend

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 3

 

Het is inderdaad het beste om te werken met een holding-werkmaatschappij structuur. (Daarbij worden onroerende zaken vaak ingebracht in een tussenholding). Het voordeel van een holding is dat je bepaalde vermogensbestanddelen en (eventueel) je pensioenvoorziening buiten de risicosfeer van de werkmaatschappij brengt. Bij verkoop van de werkmaatschappij hoef je niet meteen af te rekenen met de fiscus, maar blijft de verkoopwinst onbelast achter in de holding. Keert de holding dividend uit, dan moet er alsnog belasting betaald worden, maar je hebt dit min of meer zelf in de hand.

 

Het oprichten van een holding gebeurt meestal door middel van bedrijfsfusie. Je laat je onderneming doorzakken naar een nieuwe BV, waarna de oude BV transformeert in een holding. Elke notaris of accountant weet hier raad mee.

 

Gebruikelijk is dat je in dienst blijft bij de Holding. Om je salaris te kunnen betalen, ontvangt de Holding een management-fee van de werkmaatschappij. Als in de werk-BV ook personeel zit, moeten beide BV's een loonheffingnummer hebben.

 

De opgepotte winsten in de werk-BV kunnen door middel van dividend-uitkeringen doorgestoten worden naar de Holding. 1 keer per jaar is inderdaad gebruikelijk, want pas bij het opstellen van de jaarstukken is meestal bekend hoeveel winst er is gemaakt, maar niets let je om periodiek een interim-dividend uit te keren. Nadeel is wel dat hier dan steeds weer Notulen van gemaakt moeten worden.

 

Als er veel geld in de Holding staat, dan wordt daar een rendement op behaald. Dit rendement wordt meegenomen in de winst van de Holding en is belast met vpb. De Holding kan het geld eventueel uitkeren als dividend. Hierover is wel 25% dividendbelasting verschuldigd (2007: 22%). Je kunt het geld ook lenen van de Holding en beleggen in box 3. Laat je hierover wel goed adviseren.

 

(De vermogensbelasting is per 1 januari 2001 afgeschaft, dus laten we daar niet meer over hebben).

 

Zowel de Holding als werkmaatschappij moeten aangifte vennootschapsbelasting doen. Er moet dus een administratie komen, hoe beperkt ook. Je kunt de aangiften samenvoegen. Er is dan sprake van een fiscale eenheid, maar ook hierover moet je je goed laten adviseren, want er kleven ook nadelen aan de fiscale eenheid.

 

Deponering is verplicht, maar voor kleine rechtspersonen geldt een beperkte publicatieplicht.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan toch beter gewoon dan toch een nieuwe lege holding er boven plaatsen. is goedkoper denk ik !!!

 

nu sta ik in de werk b.v als D.G.A.. Dat zou dus betekenen Als ik de Holding heb opgericht heb of een beheer. Dat ik uit dienst ga bij de Werk B.V of zie ik dat Verkeerd.!!! En in dienst kom bij de Holding of beheer.. En per welke datum is het verstandig. Of moet dat gelijk naar De oprichting van de holding of beheer B.V

 

Ik ga uit dienst bij de Werk B.V !!!!!

 

Ik kom in dienst bij de Holding B.V !!!!

 

 

Wat is nou verstandige een beheer of een holding B.V

Link naar reactie
  • 0

 

Een (zuivere) holding BV houdt alleen aandelen in de onderliggende werkmaatschappij en een beheer BV doet daarnaast ook nog management-activiteiten voor de onderliggende werkmaatschappij. Een zuivere holding die alleen aandelen houdt, komt in de MKB-praktijk niet zo vaak voor. In de praktijk worden de termen beheer en holding door elkaar gebruikt.

 

Als je je aandelen in de werk-BV, die je nu in privé bezit, overdraagt aan de beheer BV, ben je 25% inkomstenbelasting verschuldigd over de winstreserves in de werk-BV. Om dit te voorkomen, wordt meestal gekozen voor het doorzakken van de onderneming in je werk-BV naar een nieuwe onderliggende BV. Als er geen winstreserves in je BV zitten, kun je inderdaad overwegen om de aandelen rechtstreeks over te dragen aan de beheer BV, maar anders zou ik kiezen voor het doorzakken.

 

Indien je gebruik maakt van de doorzakconstructie, zoals boven beschreven (in fiscaal jargon bedrijfsfusie), kun je gewoon in dienst blijven bij je huidige BV. De huidige BV transformeert namelijk in een beheer BV, waaronder een nieuwe werk-BV komt te hangen. Er moet wel een statutenwijziging bij de notaris plaatsvinden.

 

Voor een beetje notaris, accountant of belastingadviseur is het doorzakken een peace of cake. Houd er wel rekening mee dat je gedurende 3 jaar de (nieuwe) werk-BV niet mag vervreemden, omdat je anders alsnog moet aftikken bij de fiscus. Ook moet je nadenken over de vraag of de beheer- en werk-BV al dan niet een fiscale eenheid gaan vormen. Laat je dus goed adviseren.

 

Succes.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
De huidige BV transformeert namelijk in een beheer BV, waaronder een nieuwe werk-BV komt te hangen.

 

Ik ben niet bekend met deze gang van zaken, maar iets om goed op te letten, lijkt me, is dat de werkzaamheden die de huidige BV in het verleden heeft verricht in de toekomst geen aansprakelijkheden kunnen opleveren. Anders zou het toekomstig vermogen - dat je nou juist in een holding wilt veiligstellen - toch nog in gevaar kunnen komen.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is geen enkel probleem. Via je beheer kun je zoveel bestaande BV's kopen als je wilt.

 

Indien je deze BV's na verloop van tijd weer wilt doorverkopen, hoeft je niet direct winst te nemen. De verkoopopbrengst vloeit in de Beheer en je moet pas belasting betaling op het moment dat de Beheer dividend uitkeert aan jou of je de aandelen in Beheer verkoopt. Dat heet de deelnemingsvrijstelling.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Een Holding is een type BV, net zoals een werkmaatschappij. De rechtsvorm is BV.

 

De Stichting Administratiekantoor (STAK) wordt meestal gebruikt voor het afschermen van de zeggenschap. Stel dat jij komt te overlijden en je wilt niet dat je nabestaanden zeggenschap krijgen in de B.V. dan kan dit geregeld worden door middel van een STAK. De eigendom blijft bij je nabestaanden, maar de zeggenschap is in handen van het bestuur van de STAK.

 

(De laatste jaren is de STAK ook wel gebruikt om de DGA als privé-persoon buiten de omzetbelasting te houden).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je de aandelen van een bestaande werkmaatschappij niet overdragen aan de holding zonder belasting te hoeven betalen in box 2? Ik wil de activiteiten van de werkmaatschappij niet laten doorzakken in een nieuwe BV. Is er geen andere manier mogelijk om een holding boven een bestaande werkmaatschappij te plaatsen zonder belasting te hoeven betalen?

Link naar reactie
  • 0

Als je je aandelen in de werk-BV, die je nu in privé bezit, overdraagt aan de beheer BV, ben je 25% inkomstenbelasting verschuldigd over de winstreserves in de werk-BV. Om dit te voorkomen, wordt meestal gekozen voor het doorzakken van de onderneming in je werk-BV naar een nieuwe onderliggende BV. Als er geen winstreserves in je BV zitten, kun je inderdaad overwegen om de aandelen rechtstreeks over te dragen aan de beheer BV, maar anders zou ik kiezen voor het doorzakken.

 

Is het altijd onvoordelig dat je 25% inkomstenbelasting moet betalen? Stel je hebt net je laatste partner uitgekocht en je wilt nu graag een holding zetten boven de bv die nu voor 50% de aandelen zelf in eigendom heeft en voor 50% plus 1 aandeel in jouw eigendom is. De waarde is vastgesteld, doordat je net een transactie hebt gedaan. Stel de waarde is 336.000 euro, waarvan je de helft bezit en de andere helft heeft de werkmaatschappij zelf in handen. Je richt de holding op met aandelen in de werkmaatschappij. Je richt de holding dus op met 168.000 euro. Je mag dus later 168.000-18.000=150.000 dividentbelastingvrij uitkeren. Je moet 25% inkomstenbelasting betalen over 168.000 - de waarde waarvoor je de aandelen verkreeg, stel 9.000. En anders had je 25% dividentbelasting moeten betalen over de eerste 150.000 euro.

 

Kortom: klopt het dat in dit rekenvoorbeeld, alleen de verkrijgingsprijs van de aandelen uitmaakt?

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas Arjan,

 

Je vergeet de reeds betaalde VPB ad 23,5% over de winst.

 

Van elke ton winst in een BV die je naar prive wilt halen:

 

eerst 23,5% VPB (gemiddeld) = 23.500 zodat aan uit te keren dividend resteert 76.500.

 

Dan 15% dividendbelasting over (76.500) het dividend = 11.475.

 

Dan 76.500 als dividend in box 2 tegen 25% minus reeds ingehouden dividendbelasting. (76.500 x 25% - 11.475) = 19.125.

 

Totale heffing bedraagt dus 23.500 VPB en 19.125 box 2 heffing = 42.625 = 42,6% totale belastingdruk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.