• 0

Te veel winst: feit of fictie?

Ik ben nu een jaar 'officieel' bezig als freelancer/ondernemer, en er zit voor 2007 een realistische winst aan te komen van rond de 60.000-65.000 euro, ik zit sowieso al op +/- 53.000 t/m september. Nu hoor ik wel eens dat het soms ongunstig kan zijn om te veel te verdienen zodat je net in schijf 4 terecht komt, is dit echter een feit, of is dit een fabeltje?

Het drukken van de winst door te investeren, (ik heb ook nog startersaftrek en mag volgens mij nog willekeurig afschrijven) is een vaak gehoorde methode om de winst voor de IB laag te houden. Nu vraag ik me af of dit gangbaar is, en of je er netto iets mee opschiet. Is er een grensbedrag waar ik voor moet hoeden? Ik kan wel spullen gaan kopen, maar als het een beetje overbodig geld uitgeven wordt, dan schiet je daar natuurlijk ook niets mee op.

 

Overigens heb ik nog maar 1 opdrachtgever gehad dit jaar, dus dat is probleem 2.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Er zijn verschillende manier om te voorkomen dat je in de hoogste belastingschijf (52%) komt:

- dure hypotheek afsluiten: de hypotheekrente op de eigen woning wordt gesaldeerd met jouw winst

- lijfrente afsluiten (zou ik niet doen, want de verborgen kosten zijn gigantisch)

 

Als startende ondernemer kun je inderdaad vervroegd afschrijven. Hou er wel rekening mee dat wat je nu vervroegd afschrijft in de komende jaren niet meer kan worden afgeschreven.

 

Overigens denk ik dat je met een winst van € 60-65.000 niet in de hoogste belastingschijf terecht komt. 10% van de winst is sowiso vrijgesteld en daarnaast heb je nog recht op aftrekposten zoals zelfstandigen- en startersaftrek en fiscale oudedagsreserve.

 

Als de aanslag over 2007 definitief is (dat duurt nog eventjes) kun je wellicht nog middelen met 2005 en 2006.

 

Overigens vraag ik me af of je wel ondernemer bent met 1 opdrachtgever. Heeft de Belastingdienst een VAR-verklaring afgegeven?

 

Link naar reactie
  • 0
Nu hoor ik wel eens dat het soms ongunstig kan zijn om te veel te verdienen zodat je net in schijf 4 terecht komt, is dit echter een feit, of is dit een fabeltje?

 

Dat is een fabeltje. Dat wil zeggen, als je met 'ongunstig' bedoelt: 'negatief'. Tuurlijk, naarmate je meer verdient ga je relatief meer belasting betalen. Zo werkt de IB nu eenmaal. Maar je houdt nog altijd netto over van elke euro die je extra verdient.

 

Overigens heb ik nog maar 1 opdrachtgever gehad dit jaar, dus dat is probleem 2.

 

Inderdaad. Dan loop je het risico niet als ondernemer te worden gezien en raak je de ondernemersaftrekposten kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn inderdaad nog aftrekposten waar ik waarschijnlijk geen rekening mee heb gehouden, en dat van die 10% wist ik niet.

 

Ik heb een VAR voor 2007, maar ik vraag me af wat daar de praktische consequenties daar van zijn. Wat dekt de VAR eigenlijk af, behalve het feit dat ik als werknemer wordt gezien bij het betreffende bedrijf? Ik loop dus nog steeds het gevaar dat ik alsnog premies moet betalen?

Wat kunnen de consequenties zijn als ik slechts 1 opdrachtgever heb?Wat kan ik doen om dat te voorkomen? Ik heb het simpelweg erg druk bij die ene opdrachtgever, ze kunnen bijna niet zonder me op dit moment.

 

Betreffende het drukken van de winst, het gaat er me specifiek om of er een bepaald bedrag is, een grenswaarde, waarbij het misschien gunstiger is om in schijf 3 te vallen, en niet in 4. Ik kan nu bijvoorbeeld ook geen gebruik maken van investeringsaftrek, omdat ik nog geen grote investeringen heb gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben vorig jaar Juni begonnen, toen was het (omdat ik nog niet afgestudeerd was) een stuk minder, rond de 12.000, overigens moet ik daarvoor nog met mijn boekhouder gaan zitten, ik heb uitstel tot 1 September over de IB-aangifte van 2006. Heb er nu eindelijk tijd voor.

Link naar reactie
  • 0
Wat dekt de VAR eigenlijk af

 

Afhankelijk van wat er in de VAR staat, weet de opdrachtgever of hij al dan niet premies/loonheffingen hoeft in te houden.

 

Wat kunnen de consequenties zijn als ik slechts 1 opdrachtgever heb?

 

Dat hangt ervan af hoeveel opdrachtgevers je aangaf te verwachten op het aanvraagformulier van de VAR.

 

Wat kan ik doen om dat te voorkomen?

 

Zorgen dat de feiten in overeenstemming zijn met de verwachting die je op het aanvraagformulier hebt aangegeven.

 

of er een bepaald bedrag is, een grenswaarde, waarbij het misschien gunstiger is om in schijf 3 te vallen, en niet in 4.

 

Wiskundig gezien is die grenswaarde de bodem van schijf 4.

Link naar reactie
  • 0

 

De status van de VAR is inderdaad nog niet geheel duidelijk. Als je opdrachtgever een kopie van de VAR-verklaring in zijn administratie bewaard, is hij gevrijwaard van eventuele naheffingen loonbelasting en sociale premies. Tenzij de opdrachtgever te kwader trouw is, dus redelijkerwijs kon weten dat jij geen ondernemer bent.

 

Indien de opdrachtgever niets te verwijten valt en blijkt dat jij de VAR verklaring (bewust) onjuist hebt ingevuld, ligt het risico volledig bij jou. In het worst case scenario is dat naheffing belasting en sociale premies en een flinke boete over een periode van maximaal 5 jaar. Daar word je niet vrolijk van.

 

De fiscus heeft, geloof ik, als vuistregel dat je tenminste 3 opdrachtgevers moet hebben en dat 1 opdrachtgever nooit meer dan 70% van de omzet mag uitmaken.

 

Maar ik wil je niet ongerust maken. Als jij aantoont dat je wel degelijk ondernemer bent, bijvoorbeeld door inschrijving KvK, debiteurenrisico te lopen, investeringen pleegt en gericht aan acquisitie doet, zal de fiscus/UWV je eerder als ondernemer aanmerken.

 

Volgens mij begint de 4de schijf (52%) bij een verzamelinkomen van circa € 50.000. Dankzij de geweldige hypotheekrente-aftrek zijn er maar weinig mensen die ook daadwerkelijk 52% betalen. Een huis kopen is dus ook een optie, hoewel ik wel verwacht dat de huizenprijzen - gezien de sterk oplopende rente - nu wel op hun top staan.

 

Link naar reactie
  • 0
Als je opdrachtgever een kopie van de VAR-verklaring in zijn administratie bewaard, is hij gevrijwaard van eventuele naheffingen loonbelasting en sociale premies.

 

Dat wil zeggen, als de VAR als conclusie WUO of DGA heeft.

 

De fiscus heeft, geloof ik, als vuistregel dat je tenminste 3 opdrachtgevers moet hebben en dat 1 opdrachtgever nooit meer dan 70% van de omzet mag uitmaken.

 

Als er al een VAR is, dan is deze vuistregel volgens mij niet meer relevant. Het enige wat telt is dat de feiten overeenkomen met de gegevens op het VAR-aanvraagformulier en dat nieuwe feiten bij de belastingdienst worden gemeld (zoals in de brief staat die je bij de VAR krijgt).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.