• 0

btw-nummer en het soort werk

Hallo,

 

Ik heb een vraag over het soort werk en je onderneming/btwnummer.

 

Ik heb oorspronkelijk btw-nummer aangevraagd voor werk wat ik gemakshalve A noem.

Nu doe ik soms een klus wat geheel ander werk betreft wat ik B noem.

En eventueel komt er een C bij.

Naar wat ik weet mag je dat doen als eenmanszaak.

Het kan zijn dat je dan een speciale VAR moet aanvragen (indien klant dat nodig acht).

Maar is het dan ook zo dat je bij je werkzaamheden waar je je uren haalt je Zelfst.aftrek toepast en bij de rest niet? (dus ook verschillende jaarrekeningen...?)

 

Ik vind het allemaal zeer ingewikkeld, dus ik hoop dat iemand mij kan zeggen wat wijsheid is.\\groetjes

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Maria,

 

Als ik het geod begrijp heb je een eenmanszaak met 3 opdrachtgevers (A, B en C).

 

Voor de eenmanszaak heb je 1 BTW-nummer nodig. Je hoeft dus niet per opdrachtgever een BTW-nummer aan te vragen. De werkzaamheden voor B en C kun je gewoon met je bestaande BTW-nummer factureren.

 

Je kunt ook volstaan met 1 jaarrekening en 1 winstaangifte.

 

Om in aanmerking te komen voor zelfstandigen- en startersaftrek moet je op jaarbasis 1225 uur werken. Hierbij mag je al je uren optellen, zowel voor A, B en C. Ook uren voor acquistie, administratie, reistijd en dergelijke tellen mee. Houd de 1ste jaren een urenadministratie bij, om problemen achter te voorkomen.

 

In jouw geval zou ik altijd een VAR-verklaring (VAR-WUO) aanvragen, ook indien je opdrachtgevers niet om zo'n verklaring vragen. Je staat dan wat sterker richting fiscus.

 

Wellicht moet je een professional inschakelen om je bij te staan bij je fiscale zaken. De kosten zijn meestal zo weer terugverdiend.

 

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0
Maar is het dan ook zo dat je bij je werkzaamheden waar je je uren haalt je Zelfst.aftrek toepast en bij de rest niet? (dus ook verschillende jaarrekeningen...?)

 

Per eenmanszaak heb je één btw-aangifte per aangifteperiode, één jaarrekening, één keer inkomstenbelasting met één keer zelfstandigenaftrek, dit alles ongeacht het aantal activiteiten en VARren.

Link naar reactie
  • 0

toevallig was ik al langer aan het denken over bovenstaande vraag.

 

Het maakt dus voor de fiscus niet uit welke activiteiten je ontplooit via je eenmanszaak? Heb bijvoorbeeld zelf dj-en en music/media als activiteit. Bij de KVK inschrijving moest ik destijds aangeven welke kernactiviteiten ik ontplooide. Dat is dus de media-tak geworden. Als ik het dus goed begrijp is het voor de KVK meer ter indicatie van het soort bedrijf, maar verder geen harde regel? En voor de fiscus maakt het helemaal niet uit?

 

M.a.w. als ik een totaal andere dienst ga aanbieden, kan ik dat zomaar doen?

Face Reverse - music and media creation // www.facereverse.nl

Link naar reactie
  • 0

*Misschien niet helemaal duidelijk, maar ik heb het over 3 (A/B/C) totaal verschillende werkzaamheden, bijv. loodgieter, dj, kapster.

 

*geldt dan ook dat het qua boekhouding op 1 hoop kan gaan?

(loodgieter is 25 uur per week en kapster 8 uur)

 

* als ik een VAR voor kapster aan zou vragen, en ik vul bijv. 1 klant in dan lijkt de uitkomst ROW< maar houdt belasting rekeing met rest van je ondernemers activiteiten?

 

*dank

Link naar reactie
  • 0

Het maakt dus voor de fiscus niet uit welke activiteiten je ontplooit via je eenmanszaak?

 

Jawel.

 

De aard van de activiteit bepaalt of er btw moet worden geheven, en welk tarief.

 

En als er sprake is van arbeidsrelaties waarvoor je een VAR wilt hebben, moet je per soort werkzaamheden een aparte VAR aanvragen. Zodoende kan er voor de ene activiteit zekerheid zijn dat geen loonheffingen hoeven te worden ingehouden, terwijl die zekerheid er voor een andere activiteit niet is.

Link naar reactie
  • 0
Misschien niet helemaal duidelijk

 

Ja hoor, dat was wel duidelijk.

 

geldt dan ook dat het qua boekhouding op 1 hoop kan gaan?

 

Al beantwoord.

 

als ik een VAR voor kapster aan zou vragen, en ik vul bijv. 1 klant in dan lijkt de uitkomst ROW

 

Inderdaad. Die ene opdrachtgever moet dan misschien loonheffingen inhouden.

Link naar reactie
  • 0

 

Maria,

 

Ik blijft bij mijn antwoord. Ook al zijn de activiteiten verschillend. Je kunt volstaan met 1 BTW-aangifte en 1 jaarrekening. Hierop zijn enkele uitzonderingen. Zo moet een landbouwer die naast zijn boerenbedrijf andere activiteiten gaat doen een extra nummer aanvragen. Dat heeft te maken met de kleine ondernemers regeling.

 

Het kan zijn dat je bepaalde activiteiten in dienstbetrekking gaat uitoefenen. Als je als kapster in een kapsalon (die niet van jezelf is) gaat werken, is dat natuurlijk gewoon een dienstbetrekking en valt dit buiten jouw eenmanszaak.

 

Je moet wel zorgen dat je je VAR-verzoek correct invult en steeds als er wijzigingen zijn in je ondernemingsactiviteiten , zou ik dit wel aan de fiscus doorgeven.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.