• 0

Belasting op Venture Capital

Hoe zit het in Nederland met belasting op venture capital? Is het fiscaal voordelig om VC te zijn, of niet? Ik las op Always On een interessante mening van een VC die het voornemen van het congres bekritiseert om de belasting op carried interest te verhogen. De auteur is van mening dat dat de economie zal schaden omdat VC's en entrepreneurs ongeveer de helft van de amerikaanse groei realiseren, en dat wil je niet verminderen.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Christine,

 

Leuke vraag maar niet echt gericht op ondernemen.

 

Nederland is een belastingparadijs voor investeerders waaronder venture capitalists door de deelnemingsvrijstelling: dividenden en koerswinsten zijn belastingvrij. Dit geldt ook voor Luxemburg. Daarom zijn veel fondsen officieel in deze twee landen gevestigd (maar er niet altijd actief).

 

Ook zijn in Nederland winsten op aandelen voor privé-personen belastingvrij maar dat geldt voor meer landen. Dit is waar het artikel over gaat: carried interest is een vergoeding voor de fondsmanager bij succes. De Amerikanen discussiëren erover om de (soms extrem hoge) vergoedingen van fondsmanagers te belasten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Er loopt hier wel een zaak i.v.m. carried interest. Het gaat om investeringen in vodaphone (dacht ik). De belastingdienst is van mening dat carried interest niet belasting vrij is. Ik weet er het fijne niet van. Ik weet wél dat er een paar fondsmanagers hun billen flink toegekrepen houden in afwachting van de uitkomst van deze zaak.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Ties,

 

Winsten op aandelen voor privé-personen zijn belastingvrij. Ik neem aan dat je dan niet doelt op aandeelhouders met een belang van meer dan 5%.

 

En ook de heffing in box 3 is gewoon belasting.

 

Groet,

 

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.