• 0

Bestemmingsplan

Beste forumleden,

 

Sinds korte tijd ben ik bezig met het doen van onderzoek voor een nieuw restaurant. Ik heb al een pand op het oog. Op dit momumentale pand is het bestemmingsplan bijzondere doeleinden en kantoren van toepassing. Wat mag ik hier onder verstaan? Een zoektocht via google leverde mij niets op.

 

Mvgr.

Yvan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben geen expert op dit gebied, maar meestal staat op de website van de betreffende gemeente wel enige informatie over wat de verschillende bestemmingen inhouden. 'Bijzondere doeleinden' is volgens mij per gemeente wisselend.

 

Anders kun je ook eens op www.bestemmingsplan.nl kijken?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat ze er precies onder verstaan maakt niet heel veel uit (veelal 'culturele doeleinden'): je moet de bestemming horeca er op zien te krijgen om een restaurant te mogen openen.

 

De monumentenstatus maakt dat niet gemakkelijker. Verbouwen wordt uberhaupt al lastiger, vaak mag je het monument niet aantasten. Toch kunnen in monumenten vaak de meeste functies met wat creatief denken en ontwerpen wel ingepast worden, maar je kunt wel op bijzondere aandacht van de gemeente rekenen.

 

Waar je rekening mee moet houden:

op het moment dat je iets aan wilt passen aan gevel, dakconstructie of draagconstructie (dragende muren) moet je een bouwvergunning aanvragen. Bij aanpasssingen waarvoor geen bouwvergunning nodig is wordt je volgens het bouwbesluit getoets aan 'bestaande bouw'. Op het moment dat je een bouwaanvrag doet wordt je getoetst aan de eisen voor 'nieuwbouw'. Een praktische consequentie hiervan is dat ze dan een invalidentoilet van 2.2x2.2 m. eisen, bij vele verbouwingen in de horeca is dit een probleem.

 

Naast die bouwvergunning die verleend moet worden, wordt de monumentenvergunning onderdeel van je gebruiksvergunning: pas als de bouwvergunning verleend is en het monument niet aantast (of in ieder geval in waarde laat) wordt de monumentenvergunning afgegeven en kan de gebruiksvergunning worden afgegeven. Een momument brengt dus wel wat extra werk met zich mee, maar is vaak ook een bijzondere locatie.

 

Je kunt het beste even bellen met de afdeling economische zaken of ruimtelijke ordening van de gemeeste: die beslissen samen over de invulling van bestemmingsplannen. Je kunt aan ze vragen wat oonder de huidige functie valt, maar ook of een horecabestemming mogelijk is. Vaak kunnen ze al aangeven of het mogelijk/wenselijk is en voor welke categorie horeca.

 

Het is mogelijk om een bestemmingsplanwijziging aan te vragen zonder eigenaar of huurder van het pand te zijn, maar eigenlijk is dit bedoeld om architecten de mogelijkheid te geven voor hun klanten die procedures in werking te zetten. Meestal kun je in goed overleg met de gemeente al vaststellen of zoiets een haalbare kaart is of niet.

 

Je kunt natuurlijk ook een culturele functie erbij zoeken en die combineren met je restaurant... ;)

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.