Gids Startkapitaal 2008

Aanbevolen berichten

Beste HigherLevelaars,

 

De nieuwe Gids Startkapitaal is in de maak. De vorige versie (2006) is in een oplage van 11.000 exemplaren gedrukt en we zijn er helemaal doorheen. Er hebben heel wat HigherLevel admins en experts een bijdrage aan geleverd.

 

Over het algemeen wordt de Gids goed gelezen en erg gewaardeerd. Het is de bedoeling dat de gids een co-productie is van verschillende auteurs die de nieuwe innovatieve bedrijven of de investeerders wat te melden hebben. Ook dit jaar is dat weer het geval.

 

De vorige versie en de adressen database voor de nieuwe versie staan op www.startkapitaal.com. De nieuwe versie in wording staat op www.startkapitaal.blogspot.com. Bent u van mening dat u iets toe te voegen hebt aan de gids, laat het dan hier weten. U bent van harte welkom om uw bijdrage te leveren. De eenvoudigste wijze is een artikel van een pagina of twee.

 

Let goed op de deadlines, want die zijn strak:

Deadlines:

15 aug: concept tekst klaar

01 sep: definitieve tekst naar opmaak

15 sep: gids naar de drukker (met kaft en illustraties)

01 okt: drukken klaar

10 okt: uitreiking 1e exemplaar op Holland Innovation

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Beste Nils,

 

Het valt me op dat er in de startersgids weinig te lezen staat over keuze rechtsvorm, fiscaliteit e.d. Toch ook niet onbelangrijk.

 

Krijgen de co-auteurs een vergoeding of is het "liefdeswerk, oud papier".

 

Groet,

 

Odeon

Link naar reactie

Hallo Odeon,

 

Rechtsvorm en fiscaliteit zijn eenvoudig. 1 BV en gewoon belasting betalen. Nee zonder gekheid. Er zijn volgens mij legio boekjes over rechtspersonen en fiscaliteit en eerlijk gezegd speelt de vraag niet zo bij de ondernemers in ons netwerk. Er zijn wél veel vragen over aandeelhouderszaken en contracten. Daar besteden we dan ook aandacht aan.

 

Wat betreft de vergoeding, in materiele zin zit er niet veel in. In immateriële zin des te meer. A: het is "fun" om ingewikkelde materie op een eenvoudige wijze uit te leggen en daar ondernemers en investeerders mee blij te maken en B: 11.000 exemplaren is nogal wat. Dat zou ik niet zomaar "liefdewerk oud papier" willen noemen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

 

Hoi Nils,

 

Ik geloof nu toch dat je de zaken simplificeert. Niet elke start-up verdient het eerste jaar meteen € 80.000. Zo'n beetje het omslagpunt voor de B.V.

 

Ik merk in de praktijk ook dat innovatieve bedrijven direct voor de BV-vorm kiezen, maar vraag me af of dat altijd wel het meest optimaal is.

Indien extern kapitaal benodigd is, kan bijvoorbeeld ook de commanditaire vennootschap interessant zijn.

 

En hoe zit het met zaken als verliesverrekening, holding-structuur, octrooibox, faciliteit speur- en ontwikkelingswerk etc.?

 

Als startende ondernemer loop je gewoon tegen deze zaken aan.

 

Er wordt inderdaad al genoeg geschreven over deze materie, maar volgens mij gaat het erom of je compleet bent.

 

Een hoofdstukje over rechtsvormen lijkt me dan ook geen overbodige luxe.

 

Groet,

 

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie

Startende ondernemers die investeerders willen interesseren zullen zonder uitzondering voor een BV kiezen (anders kunnen er geen aandelen uitgegeven worden). Het directeurssalaris wordt niet uitgekeerd als er geen winst gemaakt wordt.Wat betreft holding stucturen; less is more. En wat betreft de octrooibox, dat geld vooral voor licentieinkomsten. Iets waar de start-ups die wij kennen nauwelijks mee te maken hebben.

 

Overigens zijn de investeerders waar de ondernemers mee praten aardig ingevoerd in fiscale aangelegenheden. Ik wil niet zeggen dat rechtpersonen en fiscaliteit niet belangrijk zijn, er wordt in onze praktijk gewoon nauwelijks om gevraagd.

 

Desalniettemin staan we altijd open voor suggesties. Ben je van mening dat er een hoofdstuk moet komen over rechtspersonen en fiscaliteit? Wat moet er in het hoofdstuk staan? Wie moet het schrijven? Hoe zorgen we er voor dat het hoofdstuk twee jaar meegaat? Vertel het maar.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

 

Desalniettemin staan we altijd open voor suggesties. Ben je van mening dat er een hoofdstuk moet komen over rechtspersonen en fiscaliteit? Wat moet er in het hoofdstuk staan? Wie moet het schrijven? Hoe zorgen we er voor dat het hoofdstuk twee jaar meegaat? Vertel het maar.

 

Dat laatste is vooral even een punt van aandacht. op dit moment staan er nogal wat wijzigingen op stapel. Enerzijds voor wat betreft de invoering van de wet personenvennootschappen, maar ook in het kader van de flexibilisering van het bv-recht. Bij het ter perse gaan van de gids zullen nog niet alle ontwikkelingen uit gekristalleerd zijn. Dat maakt de houdbaarheidsdatum een lastig punt.

 

We willen dit hoofdstuk wel voor onze rekening nemen, maar daarbij moet wel een zeker voorbehoud om de reden voornoemd worden gemaakt.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Hallo Edward, Ik had je net een PM gestuurd om je te vragen waar je voorkeur naar uit ging.

 

Er zijn in principe 4

die met juridische zaken te maken hebben.

 

1 hoofdstuk over IE onder eindredactie van NOVU (kwam ook al voor in de vorige gids)

 

1 hoodfstuk over samenwerken en de participatieovereenkomst (kwam ook al voor in de vorige gids)

 

1 hoofdstuk over AV en contracten (is een nieuw hoofdstuk)

 

En dan de suggestie om een hoofdstuk aan de gids toe te voegen over rechtspersonen en fiscaliteit.

 

Voor dat laatste hoofdstuk moeten we in overweging nemen of het onderwerp een heel hoofdstuk rechtvaardigd en of de inhoud twee jaar vers blijft. Ik voel er weinig voor om bij gewijzigde wetgeving een paar duizend gidsen in de plomp te smijten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Jeroen Bakker heeft aangeboden een artikel te schrijven over On-line netwerken en de mogelijke implicaties voor je reputatie voor Hoofdstuk 8.

 

Albert akkermans gaat namens de SRA de (eind) redactie voeren over Hoofdstuk 9. Dat betekend overigens niet dat daar geen artikelen meer voor aangeleverd worden. Dat kan namelijk wél.

 

Ook Ties van der Laan heeft aangegeven een artikel te willen schrijven voor het hoofdstuk over investeerders. Over de precieze strekking wordt nog nagedacht.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

In zwitserland is geen internet te krijgen. Iedereen heeft zijn Wifi beveiligd en het internetcafe is duur (10 euro per uur). Een UMTS abonnement kan je niet afsluiten als niet ingezetene en mijn UMTS pakketje uit Nederland is al een week onderweg.

 

Desalniettemin werk in zo'n 3 a 4 uur per dag aan de nieuwe gids. De deadline voor nieuwe tekst/artikelen is 15 augustus, dus als er nog iemand wil bijdragen (buiten degene die dat al hebben toegezecht), moet die hard gaan pennen.

 

De ontwikkelingen zijn te volgen op www.startkapitaal.blogspot.com Daar kan ook commentaar gegeven worden op de bijdragen.

 

Op dit moment zijn hoofdstukken 1, 4, 5, 6 en 8 opgeschoond en aangepast. Hoofdstuk 6 is zelfs af.

 

Zelf ga ik weer off-line verder en ben over een dag of twee hier weer terug.

 

Groeten uit Montana (Zwitserland)

 

[edit mod] startkapitaal.blogspot.nl verander in www.startkapitaal.blogspot.com [/edit]

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Jeroen moet zijn hoofdstuk nog afmaken. Hoofdstuk 6 is klaar, zie http://docs.google.com/Doc?id=df2fgvn7_31tf6sv4. Edward heeft een heel hoofdstuk geschreven over algemene voorwaarden en contracten. Een heel goed stuk, dat komt maandag on-line. Het schiet aardig op.

 

Komende week komen de meeste hoofdstukken terug van de eindredactie.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ook hoofdstuk 8 (over netwerken, met de bijdrage van Jeroen) staat nu on-line zie http://docs.google.com/Doc?id=df2fgvn7_333b35zr

 

In het hoofdstuk wordt verwezen naar geschikte netwerkgelegenheden. Hebben jullie daar nog aanvullingen op? (zie tekst hieronder).

 

De netwerken moeten aan de volgende criteria voldoen:

- gericht op nieuwe innovatieve ondernemers en/of investeerders

- met de bedoeling om gelijkgestemden te ontmoeten en inspiratie op te doen

- niet al te veel gezeur van experts die zelf geen innovatief bedrijf van de grond kunnen krijgen.

 

Groeten,

Nils

 

 

-----------------------------------------

Netwerken / Publieke sfeer

 

Er worden veel bijeenkomsten georganiseerd die impliciet of expliciet het doel hebben om contacten te leggen. Hieronder een aantal voorbeelden en mijn “persoonlijke favorieten”:

 

* Vakbeuzen

Er zijn diverse beurzen in het binnen- en buitenland die de moeite van het bezoeken waard zijn. Let goed op het thema. De deelnemers en bezoekers moeten uit het juiste hout gesneden zijn en komen om zaken te doen.

o Cmos (nanotechnologie)

o Bedrijvendag (Kamer van Koophandel)

o Holland Innovation (ondernemers en investeerders)

* Gemeenschappelijke ontmoetingsevenementen

o Holland Innovation

o Innozuid / Innobizz

* Thematische ontmoetingsevenementen

o BusinessAngels.nl (voorlichting voor ondernemers en investeerders)

o Relatiesdagen

o Innovation Lecture (ministerie van Economische Zaken)

o Kansrijk (SenterNovem)

o Prijsuitrijking New Venture (New Venture)

o Technopartner Award (Technopartner)

* Netwerkborrels en “Cafés”

Bijna alle technostartersorganisaties, incubators en regionale steunpunten organiseren maandelijkse netwerkbijeenkomsten. Het zijn er inmiddels vele tientallen per week. Het grote voorbeeld was “First Tuesday”. Op een enkele uitzondering na valt het bezoek tegen, of komen de bezoekers niet (meer) om nieuwe relaties op te doen. De volhouders zijn de ondernemerscafé's in Amsterdam, Wageningen, Utrecht, Leiden en Delft.

* Investorsfora

De diverse organisaties die zich bezighouden met bemiddeling tussen ondernemers en investeerders, houden met enige regelmaat bijeenkomsten, waar ondernemers zich kunnen presenteren aan investeerders. Ondernemers moeten klant worden bij een dergelijke organisatie en investeerders krijgen meestal toegang op uitnodiging. Er zitten een paar haken en ogen aan dit soort bijeenkomsten:

o De nieuwe “wet op het financiële toezicht” verbiedt het publiekelijk aanbieden van effecten (wat een pitch is feite is), tenzij hiervoor vergunning is verleend is door de AFM of de kleinst verkrijgbare participatie boven de 50.000 euro komt.

o De “investeerders” in de zaal zijn lang niet altijd investeerders en al helemaal niet altijd te goeder trouw. U heeft geen baat bij een presentatie aan een publiek van “beleggers”, adviseurs en concurrenten. Bovendien worden dit soort gelegenheden steeds vaker gefrequenteerd door boefjes en regelrechte oplichters.

o De “pitch” moet van hoge kwaliteit zijn. U krijgt maar één keer de gelegenheid om een eerste indruk te maken. Een goede “pitch” MOET geoefend worden. Zelfs de meest ervaren presenteerders gaan de mist in, als ze hun pitch niet goed afstemmen op het aanwezige publiek.

o De ervaring leert, dat de contacten die voortvloeien uit investorsfora niet zo snel leiden tot goede relaties. Om één of andere reden blijven de contacten oppervlakkig en de relaties opportunistisch. Zelf zijn we nogal terughoudend in het organiseren van dit soort bijeenkomsten, ondanks dat ze het publicitair altijd goed doen.

o Organisaties die met enige regelmaat infestorsfora organiseren zijn: NeBIB, ABN-Amro, Schretlen en Meesters van de Toekomst (zie Businessangels.nl). Competities op dit gebied zijn: Dragonsden en Leeuwenkuil.tv

* On-Line communities en blogs (technisch)

o Emerce

o Neoweb

* On-line communities (zakelijk/sociaal)

o Linked-in

o Xing (voorheen Open BC)

o Ecademy

* On-line communities en blogs (innovatie en ondernemerschap)

o HigherLevel (mijn persoonlijke favoriet)

o

 

o Sprout

o Sync

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Puf puf hijg hijg,

 

De tekst van de gids is zo goed als af, met nieuwe hoofdstukken over contracten en algemene voorwaarden en commercie en marketing.

 

Hoofdstuk 12 bevat een begrippenlijst (in wording). Hebben jullie nog goede suggesties?

 

André Weenink (van dit forum) heeft de illustraties voor het binnenwerk gemaakt en Hagar Roijackers doet de eindredactie.

 

De tekst is te zien op www.startkapitaal.blogspot.com Ik ben benieuwd hoe jullie vinden dat het is geworden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ik ben ook bezig met een begrippenlijst (haastwerk natuurlijk) hij moet niet al te uitgebreid of serieus zijn. Hebben jullie nog opmerkingenof suggesties?

 

Hoofdstuk 12: Begrippenlijst

 

* Achtergestelde lening

 

Een lening, meestal van aandeelhouders, zonder onderpand. In geval van insolventie van de onderneming zijn betaling van rente en aflossing achtergesteld bij die van andere schuldeisers. Dat wil zeggen dat achtergestelde leningen pas worden terugbetaald als de verplichtingen aan meer preferente schuldeisers zijn voldaan.

 

* Activa

 

Linker kolom van de balans en de term waarmee alle bezittingen van de onderneming worden aangeduid. Dat zijn behalve onroerende goederen, bedrijfsmiddelen, voorraden, onderhanden werk, debiteuren en liquide middelen ook veel relaties met goede klanten, intellectuele eigendom zoals patenten, licenties, merken, een goede reputatie en naamsbekendheid in het algemeen.

 

* Afbreukrisico

 

Het afbreukrisico is de kans dat een bedrijf of project mislukt en dat de investering geheel of gedeeltelijk afgeschreven moet worden. Een afbreukrisico is een specifiek risico dat het mislukken van een bedrijf of project kan veroorzaken.

 

* AFM

 

Autoriteit Financiële Markten, toezichthouder op het financieel verkeer en handhaver van de Wet op het financieel toezicht (Wft, voorheen wet toezicht effectenverkeer van 1995) die stelt dat je, op een paar uitzonderingen na, geen aandelen magaanbieden zonder vergunning.

 

* Afschrijving

 

Investeringen die langere tijd meegaan worden niet in één keer opgenomen in de winst en verliesrekening, maar worden geactiveerd en afgeschreven. Activeren betekend dat ze op de balans opgenomen worden als bezit en afschrijven betekent dat de kostprijs verdeeld wordt over de levensduur en in porties wordt opgenomen in de winst en verliesrekening

 

* Agio

 

Als aandeelhouders meer geld storten dan de afgesproken waarde van de aandelen, wordt dit Agio genoemd. Het bedrag aan agio wordt in de balans aan de passiva zijde opgenomen als agioreserve. Dit bedrag komt toe aan alle aandeelhouders en kan belastingvrij worden uitgekeerd. Agio is te zien als een renteloze achtergestelde lening van aandeelhouders.

 

* Angel investor

 

Particuliere investeerders met een ondernemersachtergrond. Angel Investors (ook wel Business Angels of Informal Investors genoemd) pakken het investeren serieus aan. Ze doen meerdere investeringen in vooral jonge bedrijven met veel groeipotentie, hebben een voorkeur voor minderheidsbelangen en brengen behalve geld ook kennis van zaken en een sterk netwerk mee. Angel Investors zijn bij vroege fase investeringen drie tot vier keer zo succesvol als particuliere beleggers of venture capital investeerders.

 

* Anti-verwateringsclausule

 

Afspraak tussen aandeelhouders; verwateren is achteruitgaan in aandelenpercentage als er nieuwe aandelen worden uitgegeven. Anti-verwatering is het recht om bij een emissie van nieuwe aandelen bij te mogen kopen om het eigen aandelenpercentage op peil te houden. Slecht toegepast kan de clausule verder financiering van de onderneming blokkeren.

 

* Auteursrecht

 

Zeer belangrijke en krachtige vorm van intellectueel eigendom. Het grote voordeel is dat het auteursrecht automatisch gevestigd is bij publicatie. Heeft u iets geschreven dan mag een ander de letterlijke tekst (of muziek) niet gebruiken zonder uw toestemming.

 

* Balans

 

Overzicht van activa (bezittingen) en passiva (de manier waarop die gefinancierd zijn). De balans is belangrijk bij het aantrekken van investeerders. Door de balans voor en na transactie te presenteren kunnen investeerders precies zien hoe hun investering in het bedrijf wordt ingebracht en hoe hun investering zich verhoud tot andere inbreng.

 

* Basel II akkoorden

 

Samenwerkingsakkoorden tussen alle centrale banken over de garantie die een bank moet kunnen geven dat zij aan haar verplichtingen kan voldoen. Binnen de Basel II richtlijn krijgen banken de mogelijkheid om op verschillende manieren de risico's die ze lopen vast te stellen. Risico's moeten vastgesteld worden om op grond daarvan te kunnen bepalen welk percentage van het uitgeleende vermogen als zekerheid aan het aanwezig vermogen toegevoegd moet worden.

 

* Battle of forms

 

Hiervan is sprake als bij een koop/verkoop transactie de (algemene)voorwaarden van de verkopende partij in strijd zijn met de (algemene)voorwaarden van de inkopende partij. Hanteert een klant inkoopvoorwaarden waar u niet aan wenst te voldoen, verwerp deze dan nadrukkelijk voor het aangaan van een overeenkomst.

 

* BBMKB

 

Veelgebruikte regeling voor het verkrijgen van een banklening met staatsgarantie. Vroeger ook wel borgstellingskrediet genoemd, maar inmiddels sterk gemoderniseerd. Ondernemers kunnen van de regeling gebruik maken als ze wel voldoende toekomstperspectief hebben maar onvoldoende onderpand voor het verkrijgen van een lening

 

* Belegger

 

Particuliere investeerder die vooral op zoek is naar het hoogste rendement en niet houd van risico's. Beleggers zijn niet succesvol bij het investeren in nieuwe innovatieve bedrijven.

 

* Blokkeringsregeling

 

Afspraak tussen aandeelhouders; De wet verplicht iedere BV een blokkeringsregeling in haar statuten op te nemen. Deze regeling houdt in dat de aandeelhouders van de BV niet zonder meer één of meer van hun aandelen aan derden kunnen overdragen. Zo wordt het persoonsgebonden karakter van de BV benadrukt. De gedachte van de wetgever bij de BV is namelijk geweest dat de aandeelhouders in de BV samenwerken en bewust voor elkaar hebben gekozen.

 

* Bruto marge

 

Een zeer belangrijk gegeven bij het beoordelen van de haalbaarheid van een nieuw bedrijf. Bruto marge wordt berekend door directe kosten (inkoop, grondstoffen, transport, inhuur van mensen en middelen) af te trekken van de omzet. De bruto marge kan ook worden uitgedrukt in een percentage. De formule is dan omzet minus kosten gedeeld door de omzet. Dat percentage kan nooit hoger zijn dan 100% (dat is de marge al er geen kosten zijn).

 

* BTW

 

Belasting toegevoegde waarde is een belasting die betaald wordt over het verschil tussen verkoop en inkoop. In de businessplannen wordt gewerkt met bedragen exclusief btw (die kan gevoegelijk buiten beschouwing gelaten worden). Alleen in de cashflow prognose worden de BTW wel meegenomen, omdat die wel betaald moet worden aan leveranciers en later teruggevraagd kan worden.

 

* Burnrate

 

Bij de start van een onderneming wordt meer geld uitgegeven dan er binnenkomt. In beperkte mate is dat normaal. Ondernemingen die bij de aanvang veel geld meekrijgen geven dat ook weer sneller uit. Dan wordt het belangrijk de bankstand goed in de gaten te houden. Het moment van faillissement kan worden uitgerekend door de overgebleven hoeveelheid geld te delen door de burnrate.

 

* Bootstrap

 

Cowboylaarzen hebben op de schacht twee lussen waar aan getrokken kan worden om ze aan te trekken. Dat zijn bootstraps. Het verhaal wil, dat als het echt nodig is, een cowboy zich aan zijn eigen bootstraps uit het moeras kan trekken. Bootstrapping staat dan ook voor het starten van een eigen bedrijf zonder geld van derden. Het omgekeerde van burnrate.

 

* Business angel

 

Het Engelse woord voor angel investor (zie Angel investor)

 

* Businessplan

 

Een document van rond de 20 pagina's waarin een ondernemer aangeeft wat hij voor de toekomst van plan is. Het plan bevat op zijn minst een omschrijving van de markt en klanten, het probleem dat de klanten hebben, de oplossing die de ondernemers daarvoor bedacht heeft en de alternatieven waarover de klanten kunnen beschikken. Dit voorzien van een begroting. Een businessplan kent geen vaste vorm en dient door de ondernemer zelf gemaakt te zijn.

 

* Businessidee

 

De essentie van de product/markt combinatie waarvan de ondernemer meent dat die uniek is en dat er veel geld mee verdiend kan worden.

 

* Cashflow prognose

 

De winst en verlies rekening is niet geschikt om de investeringsbehoefte en terugbetaal mogelijkheden te berekenen. Investeerders werken altijd met een casfflow prognose. De cashflow is letterlijk het verschil tussen het geld dat betaald wordt en het geld dat binnenkomt. Het saldo van de cashflow is het banksaldo.

 

* Cold calling

 

Het ongevraagd en onaangekondigd bellen van mensen of bedrijven waar geen zakelijke relatie mee bestaat, teneinde deze mensen of bedrijven wat te verkopen. Cold calling is met name naar particulieren aan regels gebonden. Het is geen prettig werk en degene die gebeld wordt kan ook ontstemd reageren. Het is vaak de enige methode voor een nieuwe bedrijf om aan de eerste klanten te komen en mits goed voorbereid en beleefd uitgevoerd kan het de nodige resultaten opleveren.

 

* Come along clausule

 

Afspraak tussen aandeelhouders; als één van de aandeelhouders zijn aandelen kan verkopen, moeten de andere aandeelhouders meeverkopen, of de betreffende aandeelhouder uitkopen voor dezelfde prijs.

 

* Considerans

 

Overwegingen voorafgaand aan afspraken in een contract. Als in een contract de aanleiding om tot afspraken te komen goed is geformuleerd, dan kan dat, in geval van onenigheid, helpen bij de juiste interpretatie van de afspraken door de rechter.

 

* Corporate blog

 

Een blog is een soort dagboek op het internet waarop nieuws en opinies worden gepost. De corporate versie daarvan kan helpen de website van het bedrijf courant te houden en op prettige wijze de bedrijfscultuur en gemeenschappelijk waarden uit te dragen. Door op het blog te lezen krijgen potentiële klanten een bepaald gevoel bij de onderneming

 

* Discounted cashflow

 

Een manier om waarde toe te kennen aan inkomsten in de toekomst. Inkomsten worden gecompenseerd voor rente, inflatie en afbreukrisico over tijd. Een euro volgend jaar is nu minder waard dan een euro vandaag.

 

* Drag along clausule

 

Afspraak tussen aandeelhouders; als de aandeelhoudersvergadering besluit de aandelen te verkopen moeten alle aandeelhouders hun aandelen verkopen. Niemand mag weigeren

 

* Doorstartregeling

 

Afspraak tussen aandeelhouders; soms verlangen investeerders een afspraak, dat wanneer de onderneming na een faillissement wordt doorgestart, dat zij in de nieuwe onderneming ook een aandeel krijgen.

 

* Due Diligence

 

Het onderzoek dat een investeerder moet verrichten om zich er van te vergewissen dat de zaken zoals voorgesteld door de ondernemer ook overeenstemmen met de realiteit. Een ondernemer mag niet liegen of feiten achterhouden. Een investeerder dient zich echter altijd zelf te vergewissen van de voor en nadelen van een investering.

 

* Economie

 

Het woord economie betekend letterlijk optimale inzet van schaarse middelen. Dat is wat investeerders en ondernemers doen. Omgaan met schaarste. De middelen van de ondernemers en investeerders zijn schaars en dienen dus zo goed mogelijk ingezet te worden. De middelen van de klanten zijn zo mogelijk nog schaarser. Ondernemers vergeten daar wel eens rekening mee te houden.

 

* Effecten

 

Papieren die waarde vertegenwoordigen. Dat kunnen aandelen zijn of opties, schuldbewijzen, winstrechten of tegoedbonnen. Zelfs koopzegeltjes bij de supermarkt zijn aan te merken als effecten. Effecten mogen niet zomaar aangeboden worden. De AFM steld dat voor het aanbieden van effecten een vergunning vereist is, tenzij het aanbieden in besloten kring gebeurt (max 15 personen) of de coupures groter zijn dan 50.000 euro

 

* Eigen vermogen

 

De tegenhanger van vreemd vermogen. Eigen vermogen is risicodragend en deelt mee in de winst. Vreemd vermogen is rentedragend en wordt verstrekt tegen onderpand.

 

* Equity

 

Het Engelse woord voor aandelen kapitaal. Het woord betekend ook risicodragend vermogen in een bredere zin. Eigenlijk alles dat meedeelt in de winst van de onderneming. Er is geen goed nederlands woord voor.

 

* Equity gap

 

Het reële of gepercipieerde verschil tussen aanbod van en vraag naar risicodragend vermogen op de onderhandse kapitaalmarkt. De grote vraag is altijd, ontbreekt het aan aanbod van kapitaal of weten de ondernemers dat kapitaal niet om te zetten in rendement.

 

* Exposure

 

Of blootstelling. Zolang het geld van een investeerder in een bedrijf zit is het "exposed"'. De investeerder loopt het risico dat de inleg verspeeld wordt. Als het geld wordt teruggegeven loopt de investeerder niet langer het risico dat het kwijt raakt.

 

* Financial engineering

 

Gepuzzel met verschillende vormen van financiering (leningen, subsidies en vermogen) en verschillende soorten investeerders om grote bedragen voor jonge bedrijven rond te krijgen.

 

* Financieringskloof

 

Lijkt op de equity gap maar heeft nu ook betrekking op bankleningen etc.

 

* Geldleningsovereenkomst

 

Overeenkomst die de afspraken rondom een geldlening regelt. Wie leent aan wie, de hoogte van het leenbedrag en de rente, de looptijd, garanties en de achterstelling zijn de belangrijkste onderdelen.

 

* Iki beer

 

Geen met uitsterven bedreigde diersoort, maar het favoriete drankje van meest innovatieve ondernemers. Altijd in ruime mate voorhandig in de Garage te Breukelen

 

* Incubator

 

Broedmachine, van origine een Amerikaanse vinding waar investeerders hun startende bedrijven onderdak boden om ze sneller te laten groeien. Het grote voordeel van incubators is dat de ondernemers elkaar motiveren en inspireren. Tegenwoordig zijn de meeste incubators in handen van onderwijsinstellingen. Het is moeilijk om aan te tonen dat incubators meer snelgroeiende bedrijven opleveren.

 

* Informal investor

 

Informal Investor staat voor investeerder die zelf geld belegd in bedrijven. DAt is een hele brede groep investeerders en beleggers. Het was de gebruikelijke term voor Angel Investors op het vaste land van Europa.

 

* Informal Investing

 

Het direct investeren in bedrijven zonder tussenkomst van bankiers of intermediairs

 

* Intellectuele eigendom of I.E.

 

Voortbrengselen van het intellect of de creativiteit vertegenwoordigen veel waarde. Er zijn wettelijke maatregelen genomen zodat investeringen in I.E. kunnen worden beschermt tegen naäpers. Te denken valt aan het octrooirecht, merken- en modellen recht, auteursrecht, kwekersrecht etc.

 

* Intrinsieke waarde

 

Een boekhoudkundige benadering van de waarde van een bedrijf. Het het komt neer op de waarde van alle bezittingen van de onderneming (zoals in de boeken vermeld), verminderd met de schulden. Deze waarde heeft meestal maar weinig te maken met de feitelijke waarde of marktwaarde van een bedrijf.

 

* Investering

 

Het geld dat investeerders in een bedrijf stoppen wordt investering genoemd. Het geld dat een bedrijf in ontwikkeling of duurzame bedrijfsmiddelen stopt wordt ook investering genoemd. Als een investeerder zijn investering moet afschrijven is dat niet zo best, dan is het geld weg. Als een ondernemers investeert moet deze het geld afschrijven en dat is juist weer goed (zie afschrijving)

 

* IP

 

De Engelstalige aanduiding voor I.E. (zie intellectuele eigendom)

 

* Letter of intent

 

Intentieverklaring. Brief waarin wordt aangegeven dat partijen van zins zijn een overeenkomst af te sluiten onder bepaalde voorwaarden. Meestal onder voorbehoud dat de voorstelling van zaken overeenkomst met de realiteit. Een letter of intent wordt getekend voor met exclusieve onderhandelingen begint of due dilligence doet.

 

* Licentieovereenkomst

 

Overeenkomst tussen een eigenaar van intellectueel eigendom en iemand die daar gebruik van wil maken om producten op de markt te brengen.

 

* Linked In

 

Zakelijk community op Internet waar met nieuwe relaties kan opdoen en bestaande relaties kan onderhouden.

 

* MKBer

 

Een door niet ondernemers gebezigde term om eigenaren van kleine en middelgrote bestaande bedrijven aan te duiden. De term heeft iets mufs en denigrerends. Zelf hebben we niets met die term. Onze relaties zijn eerder aan te merken als ondernemers in nog niet bestaande grote bedrijven. Partijen die ondernemers met MKBer aanduiden hebben per definitie geen verstand van ondernemerschap en kunnen u niet helpen.

 

* Multi channel selling

 

Verkoop via meerdere kanalen tegelijk. Te denken valt aan directe verkoop, Internet verkoop, verkoop via winkels (retail) of groothandels (wholesale), verkoop via agenten en/of distributeurs etc.

 

* Multi level marketing

 

Mooie term voor zwendel. Bij MLM wordt men distributeur van producten met als enig doel nieuwe distributeurs aan te stellen. Het is net een piramidespel. Zit je in de top dan maak je winst, kom je aan het eind dan blijf je met onverkoopbare producten zitten.

 

* Natuurlijk persoon

 

In juridische zin zijn er twee soorten personen die rechthandelingen kunnen plegen. Enerzijds zijn er rechtpersonen, zoals stichtingen, perse soorten vennootschappen en organen, die groepen of zaken vertegenwoordigen, anderzijns zijn er natuurlijke personen die zichzelf vertegenwoordigen.

 

* Non Disclosure Agreement

 

Geheimhoudingsverklaring. Een overeenkomst met een (rechts)persoon waarin deze verklaard geen informatie naar buiten te brengen of te misbruiken. Het is een moeilijk onderwerp. Veel investeerders weigeren een NDA te tekenen als ze de ondernemer (nog) niet kennen. Ze kunnen er door in de problemen komen zonder dat ze wat verkeerd hebben gedaan. Verder geeft een NDA de houder ervan betrekkelijk weinig rechtszekerheid. NDA's worden wel getekend na een intentieverklaring, voordat een due dilligence traject wordt ingegaan.

 

* Octrooi

 

Document dat een (technische) vinding toeschrijft aan een uitvinder, die daarmee beschermd wordt tegen namaak. Ocrooien worden in Europa verstrekt door de European Patent Office. Om een octrooi te krijgen moet de vinding nieuw en (commercieel) toepasbaar zijn. Is een vinding eerder gepubliceerd, dan kan hierop geen octrooi meer worden aangevraagd. Geheimhouding tot aan de aanvraag is dan ook van groot belang.

 

* Onderhandse kapitaalmarkt

 

Is de kapitaalmarkt voor niet beursgenoteerde bedrijven. In tegenstelling tot de laatst genoemde zijn de effecten van niet beursgenoteerde bedrijven niet vrij verhandelbaar. Voor iedere transactie wordt een aparte overeenkomst afgesloten, direct tussen verstrekker en ontvanger.

 

* Overheads

 

Engelstalig begrip dat staat voor "vermijdbare kosten in de aanvangsfase". Onder de overheads worden de kosten verstaan die verband houden met kantoorhuur en -inrichting, ondersteunend personeel, leaseauto's, corporate image en directiesalarissen.

 

* Passiva

 

Rechterkolom van de balans en de term waarmee de middelen waarmee de activa zijn gefinancierd wordt aangegeven. Te denken valt aan het opgebouwde eigen vermogen (ingehouden winst), waaronder het door ondernemers en investeerders ingebrachte aandelenkapitaal, langlopende leningen, kortlopende leningen, andere schulden en verplichtingen ondermeer aan leveranciers en belastingdienst.

 

* Patent

 

Het Engelstalige woord voor octrooi (zie octrooi)

 

* Piggyback clausule

 

Zie tag along en drag along

 

* Pitch

 

Stel u staat te praten tijdens de borrel met een interesant persoon en die vraagt u "Wat doe jij nou"? Het antwoord op die vraag is een pitch. Pitches kunnen land of kort zijn, formeel met presentatie of informeel tijden een ontmoeting of in de lift. Ondernemers moeten in alle standen en op elk moment hun pitch kunnen doen. Effectief pitchen vergt erg veel oefening. Als de pitch te lang is of niet helder, dan verliest men de aandacht van de gesprekspartner. Dat kan al binnen 15 seconden zijn.

 

o Elevator pitch

 

Pitch van circa 20 tot 30 seconden als antwoord op de vraag: "wat doe je"? Het doen van de pitch is om uitgenodigd te worden om in alle rust de rest van het verhaal te vertellen.

 

o Mini-pitch

 

Pitch van 90 seconden tot 3 minuten, zonder slides. Meestal wel op een podium.

 

* Prospect

 

Potentiele klant. Iemand waarvan men meent, op basis van vluchtig contact, dat deze een goede klant kan worden.

 

* Pushmarketing

 

Het actief benaderen van klanten en deze wat proberen te verkopen, zonder dat ze zelf aangegeven hebben behoefte te hebben aan het product. Pushmarketing gaat meestal gepaard aan een stevige investering in promotie en verkoop.

 

* Quick scan

 

Snelle methode om een bedrijf of markt door te lichten.

 

* Reciproque aanbiedingsclausule

 

Afspraak tussen aandeelhouders; om te zorgen voor een eerlijke prijsstelling kunnen aandeelhouders afspreken dat ze bij aanbiedingsplicht een aandeelhouder die een bod uitbrengt op de aandelen van een andere aandeelhouder, deze daarmee ook zijn eigen aandelen voor die prijs te koop aanbiedt.

 

* Resources converter

 

Resources zijn (bedrijfs)middelen, denk aan mensen, kennis en geld, die volgens de wetten van de economie per definitie schaars zijn en die zodanig moeten worden ingezet, dat ze zoveel mogelijk opbrengst opleveren. Een goede ondernemer is erg efficiënt in het omzetten van de beschikbare middelen in een winstgevende marktpositie.

 

* Risicodragend vermogen

 

De passiva, bestaande uit aandelenkapitaal, agio en achtergestelde leningen die vestrekt zijn aan de onderneming zonder garanties of onderpand. Dit geld kan afkomstig zijn van ondernemers en investeerders. Ook diensten of arbeid kunnen ingebracht worden als risicodragend vermogen.

 

* RSS-feed

 

Methode om informatie uit te wisselen tussen websites. RSS-feeds worden onderneem gebruikt om nieuws en andere courante informatie uit te wisselen.

 

* Samen uit, samen thuis

 

Een principe dat gehanteerd wordt voor samenwerkende ondernemers of door ondernemers en investeerders. Het komt er op neer dat alle partners investeren als er geïnvesteerd moet worden, alle partners op een houtje bijten als er op een houtje gebeten moet worden en alle partners geld krijgen als er vat te verdelen valt.

 

* Seed capital

 

De term voor vroege fase financiering. Wij gebruiken de term vooral voor de financiering van de eerste marktintroductie het gaat dan om bedragen van anderhalve ton tot anderhalf miljoen

 

* Speeddate

 

Methode om snel nieuwe conacten op de doen. Leuk, spannend, maar niet altijd even effectief. De relaties blijven vaak te vluchtig.

 

* Tag along clausule

 

Als de ondernemer (meestal de meerderheidsaandeelhouder) zijn aandelen verkoopt aan een derde, moet hij in dezelfde deal ook de aandelen van de overige aandeelhouders verkopen. Niemand mag achtergelaten worden.

 

o Tag along recht

 

Het recht om aan de haken als anderen hun aandelen verkopen.

 

* Technostarter

 

Term gebruik door overheid en onderwijs om een academische ondernemer aan te duiden die aan de slag gaat met publiek gefinanciert intelectueel eigendom (zie ook valley of death).

 

* Texas shoot out

 

Afspraak tussen aandeelhouders; zie reciproque aanbiedingsclausule.

 

* Trial marketing

 

Het testen van de markt op kleine schaal, vooral bedoeld om te ondekken wat de relatie is tussen marketinginspanning en verkoopresultaat en om het verkoopverhaal goed af te stemmen op de potentiële klanten (zie ook USP).

 

* USP, Unique selling points of unique selling proposition

 

Veel gebruikte term in marketing en sales, maar ook door investeerders. USP's zijn verkoopargumenten die het product of de onderneming onderscheiden van de concurrenten en waaraan de klant veel waarde hecht.

 

* Valley of Death

 

De kloof tussen de ontwikkeling van een product en de succesvolle marktintroductie. Het probleem dat veel grote bedrijven en kennisinstellingen kennen, als er veel geïnvesteerd wordt in R&D zonder rekening te houden met markt en concurrentie.

 

* Venture capital

 

Uit Amerika afkomstige term die "het grote geld" aanduid. In tegenstelling tot angel investors die hun eigen geld investeren, zijn venture capitalist altijd beheerders van fondsen die geld van anderen investeren. Uit de aard van venture capital vloeit voort dat het vooral om grote bedragen gaat in bestaande bedrijven.

 

* Vreemd vermogen

 

De officiele term voor geleend geld dat verstrekt is tegen onderpand en waarover rente betaald moet worden. Niet te verwarren met eigen vermogen van vreemden, dat risico loopt en meedeelt in de winst.

 

* WBSO

 

Veel gebruikte regeling om subsidie te krijgen op de loonkosten die verband houden met onderzoeks- en ontwikkelwerkzaamheden

 

* Window of opportunity

 

De tijdsspanne tussen het moment dat een gelegenheid zich voordoet en het moment dat deze gelegenheid weer voorbij is.

 

* Winst en verliesrekening

 

Boekhoudkundige benadering van het resultaat van een onderneming (omzet minus alle kosten), waarbij investeringen worden afgeschreven. Over het (positieve) resultaat van de winst en verliesrekening moet belasting betaald worden.

 

* Xing

 

Zakelijk community op Internet waar met nieuwe relaties kan opdoen en bestaande relaties kan onderhouden.

 

* Zaaikapitaal: zie seed capital

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

* Auteursrecht

 

Zeer belangrijke en krachtige vorm van intellectueel eigendom. Het grote voordeel is dat het auteursrecht automatisch gevestigd is bij publicatie. Autuersrecht heeft betrekking op tekst, maar ook op beeld (foto's of een ontwerp) software en muziek. Praktisch houdt het in dat de maker beslist over verdere publicatie of gebruik van zijn werk. Het is daarmee ook verboden om gelijkende afgeleiden er van te maken.

 

In de auteurswet 1912 is auteursrecht gedefinieerd als:

 

"Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld."

Link naar reactie

* Auteursrecht

 

Zeer belangrijke en krachtige vorm van intellectueel eigendom. Het grote voordeel is dat het auteursrecht automatisch gevestigd is bij publicatie. Autuersrecht heeft betrekking op tekst, maar ook op beeld (foto's of een ontwerp) software en muziek. Praktisch houdt het in dat de maker beslist over verdere publicatie of gebruik van zijn werk. Het is daarmee ook verboden om gelijkende afgeleiden er van te maken.

 

In de auteurswet 1912 is auteursrecht gedefinieerd als:

 

"Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld."

 

Dank je Justus, ik heb het aangepast.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 302 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.