• 0

Verkoopprijs bevat zowel hoog als laag BTW

Mij verkoopprijs bevat zowel een BTW-laag deel (eten&drinken) als een BTW-hoog deel (diensten). Hoe boek ik dat in mijn administratie?

 

Mag ik over het BTW-laag gedeelte een hoger marge% rekenen zodat dat deel van de verkoopprijs hoger wordt? Dan hoef ik minder af te dragen ;-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iets uitgebreider dan... ::)

Ik organiseer dagactiviteiten, bijvoorbeeld een dagje kanoën met een bbq (beide worden door derden uitgevoerd). Mijn klanten zijn (vooralsnog) consumenten. Ik vraag uiteraard 1 prijs voor de hele dag.

 

Volgens de Belastingdienst moet ik echter over de kanoën-omzet BTW-hoog afdragen en over de bbq-omzet BTW-laag.

 

De verkoopprijs p.p. bouw ik bijvoorbeeld zo op:

Kanoën: 10,- inkoop + 25% marge = 12,50 + 19%BTW = 14,88

BBQ: 15,- inkoop + 50% marge = 22,50 +6%BTW = 23,85

Verkoopprijs: 40,-

 

Als ik nu tegen de belastingdienst zeg dat die 40,- uitsluitend eten betreft en ze het kanoën gratis krijgen, dan hoef ik maar 6% van 40,- af te dragen. Mag dat?

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je kijken naar het BTW tarief wat van toepassing is op jouw product: het dagje uit. En dat is belast met 19% (gok ik) Dus in je voorbeeld: inkoop: (10 + 15) * marge * 1,19.

 

Zoek even op 'verzendkosten btw' op deze site, je vindt dan onder andere dit draadje en deze. Niet hetzelfde maar het idee dat je BTW berekend over de gehele dienst is dat wel.

 

Als ik nu tegen de belastingdienst zeg dat die 40,- uitsluitend eten betreft en ze het kanoën gratis krijgen, dan hoef ik maar 6% van 40,- af te dragen. Mag dat?

Dit lijkt redelijk op frauderen...

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik nu tegen de belastingdienst zeg dat die 40,- uitsluitend eten betreft en ze het kanoën gratis krijgen, dan hoef ik maar 6% van 40,- af te dragen. Mag dat?

Dit lijkt redelijk op frauderen...

 

Inderdaad, en denk eens verder na, hoe gaat jouw btw aangifte eruit zien ?

Straks heb je een draaiend bedrijf en ontvang je minder BTW dan dat jezelf betaald.

Je zou bij elke aangifte waarschijnlijk net quitte spelen of zelfs BTW terugkrijgen.

Dat zal de heren van de BD ongetwijfeld aan het denken zetten.

 

 

Gewoon op je factuur de BTW opsplitsen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je kijken naar het BTW tarief wat van toepassing is op jouw product: het dagje uit. En dat is belast met 19% (gok ik)

 

Dat vermoed ik ook, maar het kan best ingewikkeld zijn. Hier staan bladzijden voorbeelden over in de Elsevier BTW Almanak, compleet met verwijzingen naar allerlei jurisprudentie. Het maakt bijvoorbeeld uit of je drank verpakt geeft (fles wijn), of uitschenkt voor consumptie ter plaatse. En of de consumptie onlosmakelijk onderdeel van de dag is, dan wel apart kan worden gekozen. En of de veerboot kano in hetzelfde land aanmeert als waar hij vertrok :P

Link naar reactie
  • 0

 

Nee, dat mag niet.

 

Dat jij niets vraagt voor het kanoën is niet geloofwaardig, dus daar zullen ze niet in trappen. Je kunt natuurlijk, binnen redelijke grenzen, wel proberen de marge op het kanoenen zo laag mogelijk te houden en die op de BBQ zo hoog mogelijk

 

Volgens de wet is het geven van gelegenheid tot sportbeoefening belast met 6%. Volgens Financiën geldt dit alleen indien de sport gegeven wordt in of vanuit een sportaccomodatie, dus niet voor kanoën. Er is echter een interessante uitspraak van Hof Arnhem, die vind dat een wandelevenement ook onder het 6%-tarief valt. Wellicht kun je daar iets mee.

Link naar reactie
  • 0

Heb je nagekeken of je met jouw verwachte bedrijfsomzet in aanmerking komt voor de kleine ondernemersregeling??

 

(dan hoef je namelijk in het geheel geen BTW af te dragen ;D )

 

Gebruik eerst de legitieme mogelijkheden die de regels bieden voordat je je eventueel zou gaan bezighouden met "creatief boekhouden" wat bij een controle mogelijk gecorrigeerd (al dan niet met boete) zou kunnen worden.

 

Succes met je bedrijf!!! Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eten is 6% drinken is 6%, drank is 19%, jouw klanten zitten waarschijnlijk niet allemaal aan de Spa blauw. ;)

 

Zelf zit ik regelmatig in de kost gevolg is dus arbeid 19%, eten & drinken 6%, biertje 19% het is vervelend factureren maar het klopt wel.

In een restaurant krijg je ook btw hoog en laag uitgesplitst op je bon.

 

Het is een keer instellen in je facturatie programma en dan gaat alles vanzelf. Mocht je meer willen overhouden aan de kano tocht zou ik je aanraden om de prijs omhoog te doen en de btw gewoon netjes af te dragen.

 

Hoe ga je dit trouwens uitleggen aan bedrijven die een bedrijfs uitje bij jou boeken? Zij willen toch een correcte btw bon van jou hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.