• 0

Goed idee... en nu verder? Centjus ;)

Goeiedag allemaal,

 

Ik denk dat ik een goed idee heb. Het spookt eigenlijk al een jaar door mijn hoofd en ik ben recent eens concreet gaan nadenken. Het grootste gedeelte staat nog niet echt op papier, maar het is ook vooral nog een concept.

 

Kort gezegd: ik wil Server/Client oplossingen gaan aanbieden voor het MKB op basis van Linux (alternatief voor Windows, open source dus gratis). Ik denk dan aan een werkgroep server, en een linux installatie op alle PC's op de bureau's van de mensen in het bedrijf van een klant. Zowel de installatie, configuratie en support kan goedkoper dan Microsoft.

 

Het liefst wil ik niet al te veel details hier "in the open" kwijt, dus als je meer wilt weten is me een berichtje sturen via dit forum het slimste denk ik.

 

Nu is mijn vraag: hoe kom ik aan financiering? Mijn situatie momenteel:

- vaste baan

- geen eigen vermogen

- eigen huis, echter geen overwaarde

 

Ik heb ongeveer 70k a 100k euro nodig voor het eerste jaar. De investeringskosten zijn vrij laag, dit is voornamelijk salariskosten (zelfde salaris als ik nu verdien, ik moet mijn hypotheek kunnen betalen), goedkope auto, AOV, verzekeringen, belastingen, en een paar kleine investeringen (wat PC-hardware e.d.). Hierin zit ook de eerste 3 maanden ontwikkeltijd zonder klanten (en dus zonder omzet) verrekend.

 

Ik heb in mijn financiele plaatje rekening gehouden met weinig klanten, een minimaal model. Toch denk ik na 1 jaar al quite te kunnen draaien (ongeveer) of anders na 1 1/2 jaar. Veel zal afhangen van het aantal klanten. Ik heb hier nog weinig tot geen contacten. In een reeele inschatting van de verwachtingen kan ik wel wat steun en expertise gebruiken.

 

De kunst zal dus zijn een informal investor o.i.d. te vinden die thuis is de MKB-wereld, er veel contacten heeft, goed is in sales en daar ook wat tijd in wil steken, en het liefst ook affiniteit heeft met de IT markt (liefst ook met de support / beheer kant van deze wereld).

 

Waar o waar vind ik zo iemand? Ik denk dat ik een goed idee heb, de IT support wereld ken ik zo langzamerhand goed, ik snap wat belangrijk is... maar ik heb geen MKB-ervaring en al helemaal geen geld om de boel te starten.

 

P.S. het gaat om een eenmans-bedrijfje en ik denk dat dit ook prima kan tot een vrij groot aantal klanten, mits ik iemand heb die voor mij wat sales uit handen kan nemen (die investeerder met MKB kennis dus)

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Zaphod,

 

Ik ga even zeuren hoor, niet te veel schrikken, wel even opletten.

 

ik moet mijn hypotheek kunnen betalen

 

Fout, fout, fout. Als je dat tegen een informal zegt sta je meteen buiten. Je probeert hier je probleem te verkopen en daar zijn investeerders niet in geïnteresseerd.

 

salariskosten (zelfde salaris als ik nu verdien), goedkope auto, AOV, verzekeringen, belastingen,

 

Ben je nou ondernemer, of zoek je een baan? Salaris, auto, AOV (niet te betalen) verzekeringen (welke?) belastingen (heb je niet als je geen geld verdient) dat zijn allemaal zaken voor je eigen comfort, daar betalen investeerders niet voor. Investeerders betalen voor product of markt ontwikkeling en groei van de onderneming! Zo te zien heb je daar nou juist weinig geld voor nodig.

 

Mijn advies is dan ook:

 

Zorg eerst dat je een jaartje zonder inkomen kan. ;D

 

Heb je een partner die de hypotheeklasten kan ophoesten? Die moet dan wat harder werken, of je moet je huis verkopen (ga bij iemand anders wonen, veel goedkoper en je hoeft geen boodschappen te doen)

 

Zeg je baan niet op voor je je eerste klant hebt.

 

Leen de auto van je tante of ga met het OV

 

OAV moet je vergeten. De verzekeringen, behalve ziektekosten moet je ook vergeten. Belastingen heb je niet zolang je niks verdient en die PC hardware koop je op je creditcard of met geleend geld van vrienden of familie.

 

Onder die omstandigheden probeer je uit of je klanten net zo enthousiast zijn over jouw producten als jij zelf. Stromen de orders binnen dan heb je geen geld meer nodig, of er is makkelijk aan te komen (bank of investeerder) Stromen de orders niet binnen, dat zoek je snel weer een baan en doe je of er niks aan de hand is.

 

Er is op dit moment niet aan geld te komen als je starter in de IT bent. Helemaal niet zonder klanten of track record. Zonder klanten geen geld en zonder geld geen klanten. Het is aan jou, om als ondernemer die cirkel te doorbreken. En ik ken tientallen, zo niet honderden ondernemers die dat ook netjes doen. Het eerste jaar op eigen kracht.

 

Kijk maar of je dat voorelkaar krijgt. Zo niet, dan moet je serieus overwegen om GEEN ondernemer te worden.

 

Veel succes, laat maar weten als je er uit bent.

 

Vriendelijke groeten,

Nils de Witte

(de oude zeurkous, die overigens ook zo begonnen is)

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ha Zaphod,

 

Ik ga even zeuren hoor, niet te veel schrikken, wel even opletten.

Ik schrik niet zo snel ;). Daarom post ik het juist hier, om goeie feedback te krijgen. Dus in elk geval bedankt voor je moeite en tijd en toch wel nuttige tips. Ik heb nog wel wat vragen / opmerkingen. Zie hieronder.

ik moet mijn hypotheek kunnen betalen

 

Fout, fout, fout. Als je dat tegen een informal zegt sta je meteen buiten. Je probeert hier je probleem te verkopen en daar zijn investeerders niet in geïnteresseerd.

Dat snap ik ook. Maar dit forum is geen investeerder en het leek mij verstandiger om het hier open en eerlijk te vertellen. Ik had al aardig wat topics gelezen voor ik me aanmeldde en hier de vraag voorlegde. In veel topics werd door mensen aan de vraagsteller gevraagd: heb je een eigen huis? denk aan je vaste lasten! dat soort dingen. Vandaar. Dan weten jullie mijn situatie en kunnen jullie me beter adviseren was mijn idee.

 

salariskosten (zelfde salaris als ik nu verdien), goedkope auto, AOV, verzekeringen, belastingen,

 

Ben je nou ondernemer, of zoek je een baan? Salaris, auto, AOV (niet te betalen) verzekeringen (welke?) belastingen (heb je niet als je geen geld verdient) dat zijn allemaal zaken voor je eigen comfort, daar betalen investeerders niet voor. Investeerders betalen voor product of markt ontwikkeling en groei van de onderneming! Zo te zien heb je daar nou juist weinig geld voor nodig.

Ik heb een baan en probeer ondernemer te worden ;). En ik had op veel sites gelezen dat dit verstandig was, om dit soort verzekeringen af te sluiten. Maar ik zie nu inderdaad wel in dat het slimmer is om hier nog eens naar te kijken en misschien dan dus ook op te bezuinigen. Hoe kijken anderen hier tegen aan?

Mijn advies is dan ook:

 

Zorg eerst dat je een jaartje zonder inkomen kan. ;D

Dat is met mijn huidige inkomen en lasten gewoon niet haalbaar. Daarvoor heb ik dus juist een financier nodig. Die gelooft in het product en daarom bereid is mij dat jaartje dat inkomen te geven. Dit idee heeft namelijk als enige investering tijd, en nauwelijks tot niks aan goederen of machines. Ik zie het verschil niet zo tussen een enorme investering in bijvoorbeeld een machine of voorraden (bij een traditioneel bedrijf) of in kennis/tijd (newconomy zeg maar). Voordeel van fysieke goederen is natuurlijk dat als de zut failliet gaat dat de investeerder nog _iets_ terug krijgt.

Heb je een partner die de hypotheeklasten kan ophoesten? Die moet dan wat harder werken, of je moet je huis verkopen (ga bij iemand anders wonen, veel goedkoper en je hoeft geen boodschappen te doen)

Is dus -helaas- ook geen optie in mijn situatie...

 

Zeg je baan niet op voor je je eerste klant hebt.

Leen de auto van je tante of ga met het OV

Ik begrijp je punt op zich heel goed. Bezuinig op alles tot je inkomsten hebt. Maar ik heb toch nog wat overwegingen:

- hoe kom ik op tijd bij die belangrijke potentiele klant?

- die niet direct bij een station / bushalte zit?

- hoe neem ik demo materiaal mee in de trein?

(een auto kan ik niet lenen, ik zou niet weten van wie)

OAV moet je vergeten. De verzekeringen, behalve ziektekosten moet je ook vergeten. Belastingen heb je niet zolang je niks verdient en die PC hardware koop je op je creditcard of met geleend geld van vrienden of familie.

Ok, klinkt logisch. Drukt de kosten flink inderdaad.

 

Onder die omstandigheden probeer je uit of je klanten net zo enthousiast zijn over jouw producten als jij zelf. Stromen de orders binnen dan heb je geen geld meer nodig, of er is makkelijk aan te komen (bank of investeerder) Stromen de orders niet binnen, dat zoek je snel weer een baan en doe je of er niks aan de hand is.

Hmm, het is dus beter dit te gaan proberen terwijl ik nog een baan heb. Ben nu al in mijn vrije tijd bezig met uitwerken van de technische dingen, en die kan ik natuurlijk gewoon gaan demonstreren bij potentiele klanten en dan zie ik wel hoeveel opties op orders of zelfs getekende orders ik kan fixen. (ik denk even hardop ;))

 

Er is op dit moment niet aan geld te komen als je starter in de IT bent. Helemaal niet zonder klanten of track record.

Is dat werkelijk zo? Ik heb geen idee hoor, dus ik stel deze vraag aan de anderen die dit lezen. Hoe zijn de ervaringen? Misschien wel mensen die zelf investeren? Hoe is het gevoel momenteel naar IT startups? Ik weet dat de markt slecht is, maar hoe zit dit als je toezeggingen of al orders hebt van klanten?

 

Als ik alles zo lees denk ik dat ik die 3 maanden voorwerk wel moet schrappen, dit zal ik nu naast mijn baan moeten doen. Dat lukt wel. En dan ook klanten zoeken en als dat er genoeg zijn om mijn baan te vervangen qua inkomsten kan ik pas mijn baan opzeggen. Goeie conclusie?

 

Dan heb ik nog 1 vraag: wat zou een goeie partij zijn om mijn plan in detail aan te spiegelen? Ik heb eerlijk gezegd nogal twijfels of men bij de bank de MKB IT-markt goed kent, en al helemaal of men weet wat Linux is...

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 1

om even het linux hierin aan te stippen: juist bij linux kan je zonder veel investeringen goede producten leveren, je hebt enkel je kennis nodig en wat hardware die absoluut niet up to date hoeft te zijn... zodra je klanten hebt waar je dingen moet gaan plaatsen betalen zij er wel voor.

 

ik zie -naast je boekhouder, visitekaartjes, etc.- bedrijfsmatig niet zoveel kosten.

Link naar reactie
  • 0

Ha Zaphod,

 

Je laat je in ieder geval niet van je stuk brengen. Dat is goed. ;D

 

Hoe dan ook, je moet even vergeten dat je je salaris gefinancierd kan krijgen. Het lukt misschien wel, maar dat is een soort investeerder dat op zoek is naar slaven. Ze maken je helemaal van hen afhankelijk en dan moet je ook doen wat ze zeggen. Achteraf blijken die participaties dan ook nog leningen te zijn geweest en kom je helemaal nooit van ze af.

 

Hoe dan ook, het is een probleem dat JIJ moet oplossen.

 

Er zijn nog wel goede investeerders, maar ze hebben niet zo veel vertrouwen in nieuwe bedrijven. Je voorgangers hebben het een beetje verpest (geld verbrast) en de AEX stand en de economische vooruitzichten helpen niet echt. Geld is dus duur en je krijgt het alleen maar als je het ECHT nodig hebt en daar lijkt het niet erg op in jouw geval. Ik ken een paar honderd investeerders en ze zijn niet zo heppie de peppie op dit moment. Ze maken zich zorgen over de bedrijven waar ze al in geïnvesteerd hebben en zitten niet zo te wachten op nieuwe zorgen.

 

Het kan van zeer tijdelijke aard zijn. Als de oorlogsdrijging in Irak afneemt en de AEX gaat richting de 400, dan is het leed weer voorbij. Maar ja, wanneer is dat?

 

Wat betreft die auto, je kan ook een abonnement op Green Wheels nemen. Dat is ook niet duur.

 

Probeer je nieuwe bedrijf zoveel momelijk te ontwikkelen vanuit je huidige baan. Spaar verlofdagen om met klanten te praten en doe je ontwikkelwerk in de avonden en de weekenden. Als je wil starten, probeer dat dan eerst met 3 maanden onbetaald verlof of zo. Dan lopen je werknemersverzekeringen gewoon door en wil het niet lukken, dan kan je gewoon terug.

 

Anyways, wees creatief en zuinig en probeer je persoonlijke cashoutflow te reduceren.

 

Het is echt de moeite waard.

 

Greetz,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een baan en probeer ondernemer te worden . En ik had op veel sites gelezen dat dit verstandig was, om dit soort verzekeringen af te sluiten. Maar ik zie nu inderdaad wel in dat het slimmer is om hier nog eens naar te kijken en misschien dan dus ook op te bezuinigen. Hoe kijken anderen hier tegen aan?

Helemaal met Nils eens: die verzekeringen (vooral de dure) moet je vergeten. Begin eerst maar eens met een aansprakelijkheidsverzekering. De rest komt later. Kosten besparen is het devies voor het komende jaar (en misschien wel langer)

Wat betreft die auto, je kan ook een abonnement op Green Wheels nemen. Dat is ook niet duur.

Nils, zag je mij net met de GreenWheels wegrijden, of is dit toeval :D. Om het even te verduidelijken: ik kom net bij een training voor ondernemers vandaan. De een reed in een 12 jaar oude Golf, de volgende in een 14 jaar oude geleende Corsa en de volgende (ik dus) in een rode een-nul-zes met groene swirls op de zijkant ;D Ondernemer zijn is top maar op dit moment is het niet makkelijk en je kosten is het belangrijkste wat je in de perken moet houden!

Het is echt de moeite waard

ABSOLUUT!

 

Link naar reactie
  • 0

Je laat je in ieder geval niet van je stuk brengen. Dat is goed. ;D

 

Hoe dan ook, het is een probleem dat JIJ moet oplossen.

 

Anyways, wees creatief en zuinig en probeer je persoonlijke cashoutflow te reduceren.

 

Het is echt de moeite waard.

Dankjewel Nils (en de anderen!) voor je opmerkingen, ze zijn erg inspirerend!

 

En nee, ik laat me niet zo snel van mijn stuk brengen, want mijn idee is in de basis prima. Wat ik alleen nog moet weten is of de markt al wel klaar is voor Linux. Vandaar dus ook mijn vraag, waar ik nog geen antwoord op heb mogen zien... wie o wie weet het wel?

 

Namelijk: hoe vind ik iemand met MKB kennis, die ook IT snapt en de IT markt binnen het MKB kent, die eens kritisch naar mijn plannen zou willen kijken? Misschien is er hier wel iemand die dat interessant vindt? Let wel, het gaat me dan vooral om de inhoudelijke kant van de zaak. In hoeverre zal de markt zitten te wachten op mijn product?

 

Groeten,

Pim

 

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Ha Aleph,

 

Wij delen ook met z'n 5en een 9 jaar oude Golf diesel. De z.g.n. Bibmobiel. 2 ton op de teller en rijdt 1 op 20.

 

Nils, zag je mij net met de GreenWheels wegrijden, of is dit toeval

 

nee, ik had je niet zien wegrijden, maar ik zie die auto's vaker langskomen. Hoe werkt dat nou en wat kost het?

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Zoo, een negen jaar oude golf die 1 op 20 rijd :) Dat gaat lekker! Had eerst zelf een 15 jaar oude. Die redde dat 1 op 20 niet meer :). Ik heb hem weggedaan vanwege de parkeerproblemen in Amsterdam.

 

Ok, terug naar de GreenWheels.

 

Wij hebben een abonnement voro €50,= per maand. Daarnaast betaal je het volgende:

 

€2,50 per uur tussen 8.00 en 24.00 uur, daarbuiten gratis.

€0,10 per kilometer met 400 vrije kilometers per maand

€0,10 per kilometer (ongeveer) voor de benzine (gebaseerd op marktprijs)

Alles is hier verder bij in begrepen (onderhoud, verzekeringen, wegenwacht enzo)

 

Een ritje Breueken (gister dus) kost me ongeveer 6,5 x 2,50 (uren) + 70 x 0,10 (benzine) = 23.25. Niet goedkoper dan de trein, maar wel veeeel sneller en gemakkelijker.

 

Het komt redelijk overeen met easyCar, maar het probleem daar is, dat je lang van te voren moet huren om goedkoop uit te wezen (GreenWheels kan tot heel kort van te voren, iets van een urrtje ofzo). Daarnaast staan er GreenWheels door de hele stad (150 ofzo in Amsterdam). easyCar zit voor ons een uur weg (twee uur heen en terug dus) en dat kost ook een hoop geld :).

 

(naar mij idee) GreenWheels als:

- je in Amsterdam woont of een andere stad met parkeergeld OF

- je veel korte ritjes (in tijd EN kilometers) maakt

 

Voor langere ritjes is het niet zo heel goedkoop...

 

Overigens zijn er ook persoonlijke abonnementen, deze zijn wat goedkoper (geen abonnement), maar het omslagpunt ligt zo ongeveer rond de 250 kilometer per maand (en die maken wij wel).

 

Overigens zijn er ook andere initiatieven (www.connectcar.nl bijvoorbeeld voor in Amsterdam).

 

groet,

 

alef

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even zien hoor, een dagje greenwheelen. Afspraak 50 km verderop, en je bent de hele dag weg, dus zeg maar 10 uur.

 

Dat wordt dan dus ongeveer 2*50*(0.10 + 0.10) + 10*2.50 = 45 euro.

 

Lijkt me op zich voordeliger dan de meeste huurauto's, maar wat voor autos hebben ze eigenlijk voor dat geld?

 

Ik denk dat wanneer bovenstaande situatie iedere week voorkomt je toch nog wel eens voordeliger uit kunt zijn met een niet al te nieuwe en/of grote 2e-hands auto. Bij pakeerproblemen in je woonplaats zou het natuurlijk best een oplossing kunnen zijn.

 

Alleen denk ik dat het wat lastig is om zon greenwheel even te pakken als je naar de supermarkt ofzo wilt, ik kan me voorstellen dat die afhaalplaats meestal nou niet binnen 100 meter van je huis ligt, en een ritje van een uur en 10 km kost je toch bijna 5 euro.

 

Zelf heb ik een volvo 460 uit het legendarische (ahum) jaar 1995 op benzine, maar ik rijd ook niet zo gek veel - 15000 op een jaar zoiets. Een groot voordeel is dat je een eigen auto altijd zo kunt pakken als je ergens heen wilt of moet. Het nadeel zit hem natuurlijk in de belastingen, verzekering en onderhoudskosten. Dat kost me samen rond de 150 euro per maand schat ik. Hier staat tegenover dat de uren niets kosten en een kilometer 10 - 12 eurocent aan benzine.

 

Ik zou echter wel iedere ondernemer extra aanraden iets te rijden dat veilig is, je kunt tenslotte niet rekenen op inkomenszekerheid als WAO als je een keer een gewond raakt bij een ongeval!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, wat betreft veiligheid ben je niet echt aan het goede adres. Er zitten wel airbags in, maarja, een 106 blijft een 106...

 

Wat betreft die 100 meter, dat zou ik niet onderschatten. Ligt er een beetje aan waar je woont, maar in Amsterdam zitten ze echt overal! Bij m'n kantoor staat er een op 200 meter afstand, bij m'n huis eentje op 50 meter afstand. En dat is bijna overal zo... (dus die rit naar de supermarkt maak ik regelmatig :) )Dat is mijn grootste reden om het te doen. Tijd is (in zekere zin) namelijk ook geld.

 

En wat betreft die tweedehands auto, idnerdaad, dat is de beste optie voor de veelverbruikers (wat ik niet echt ben).

 

Persoonlijk is voor mij het parkeerprobleem het grootste issue (ik kan geen vergunning krijgen voor de deur van zowel m'n huis als m'n kantoor. De een heeft een wachttijd van 2 jaar, de ander anderhalf :( ).

 

Heb overigens informatie opgevraagd over dat www.connectcar.nl initiatief (is van KaV, van die oranje huurbusjes). Ze hebben nog geen tarieven op de site staan. Zodra ik dat binnenkrijg laat ik meer weten (deze hebben nieuwe clio's, toch ietsje meer auto).

 

alef

Link naar reactie
  • 0

Probeer je nieuwe bedrijf zoveel momelijk te ontwikkelen vanuit je huidige baan. Spaar verlofdagen om met klanten te praten en doe je ontwikkelwerk in de avonden en de weekenden. Als je wil starten, probeer dat dan eerst met 3 maanden onbetaald verlof of zo. Dan lopen je werknemersverzekeringen gewoon door en wil het niet lukken, dan kan je gewoon terug.

Hier heb ik nog een vraagje over...

Hoe zit het met WAZ en verplichte verzekering e.d. voor ondernemers als je

- nog in vaste dienst bent in een werkgever

- maar toch al full time aan je bedrijfje werkt (wat dus bekend is bij de KvK en Belastingen)

Moet je dan ook al WAZ betalen? En ziekenfonds?

 

Dan heb ik nog een boekhoudvraagje... Hoe zit dit met een eenmanszaak, ik kom er niet helemaal uit:

- stel ik heb een omzet van 50k

- en kosten van 10k

- hierin zit mijn eigen salaris (prive uitgaven) nog niet

Maak ik dan voor de fiscus 40k winst? En betaal ik daar dan dus belasting over? Of mag ik mijn salaris opvoeren als kosten? Wat zijn de criteria? Ik heb al op de site v/d bel. dienst zitten snuffelen, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer (financien is niet mijn sterkste kant, toch weer eens dat boekje van de Uni uit de kast halen, ik had ooit een 7 voor dat vak ;)).

 

 

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0
Dan heb ik nog een boekhoudvraagje... Hoe zit dit met een eenmanszaak, ik kom er niet helemaal uit:

- stel ik heb een omzet van 50k

- en kosten van 10k

- hierin zit mijn eigen salaris (prive uitgaven) nog niet

Maak ik dan voor de fiscus 40k winst? En betaal ik daar dan dus belasting over? Of mag ik mijn salaris opvoeren als kosten?

 

Bij een eenmanszaak heb je geen salaris. Je omzet is je salaris en daar mag je bepaalde kosten van aftrekken. Je krijgt ook nog wat extra aftrekposten van de fiscus cadeau. zie www.belastingdienst.nl niet leuk maar wel makkelijk.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

50k omzet met 10k kosten voor een eenmanszaak... Dat kan in principe wel natuurlijk, maar de kosten zijn in dat geval wel een erg klein deel van je omzet!

 

Over de 40k die dan overblijft betaal je na zelfstandigenaftrek (en in de eerste jaren startersaftrek) belasting op eenzelfde manier als de belasting over een salaris uit loondienst. Daarnaast betaal je afhankelijk van je winst een bedrag aan WAZ premie dat maximaal een procent of 8 beloopt.

 

Kosten zijn echter ook je vriend! Alles wat je uitgeeft aan je bedrijf hoort thuis bij de kosten, en die betaal je van de omzet VOORDAT er belasting vanaf is. Denk bij kosten niet alleen aan briefpapier en postzegels, maar ook aan andere dingen:

 

- Wanneer je vanuit huis werkt, kun je ca 1/5e van je huur opvoeren als kosten.

- Wanneer je ze zakelijk gebruikt zijn dingen als telefoon en intnernetverbindingen ook kosten.

- Als je je prive auto zakelijk gebruikt, zijn 28 ct/km kosten.

 

De belastingdienst heeft er meer over, en als je interesse hebt geeft de kvk ism. de belastingdienst ook seminars over het onderwerp. Kosten 25 euro zoiets - ohja, dat zijn ook kosten ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

50k omzet met 10k kosten voor een eenmanszaak... Dat kan in principe wel natuurlijk, maar de kosten zijn in dat geval wel een erg klein deel van je omzet!

 

Ik heb nauwelijks materiaal kosten. Ik genereer omzet door uren te maken (dienstverlening dus). Als ik het goed begrijp mag ik dus niet mijn salaris (uurtarief oid) als kosten opvoeren maar betaal ik er en loonbelasting en winstbelasting over.... Lekker dan, dat wordt dus al gauw 42% + 8% = 50%.... Of begrijp ik het nu verkeerd?

 

Groeten,

Pim

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

je betaalt niets meer dan een ander, alleen reken jij je belastingen per jaar af (inkomstenbelasting over je winst) waar je werkgever dat maandelijks voor je doet en het netto op je rekening stort.

 

om het helemaal veilig te doen: zet van elke cent die je binnenkrijgt 20% weg voor de omzetbelasting en 50% van de rest voor inkomstenbelasting: dan zit je aan het jaar altijd goed en hou je meestal een leuke bonus over (voila: investeringsruimte). hier moet je alleen wel genoeg cashflow voor hebben, das een nadeeltje ;)

Link naar reactie
  • 0

Dus ik betaal EN de normale loonbelasting (zeg maar gemakshave 42%) en ook nog eens 20% omzetbelasting???

 

Hmm, ik heb gelijk ff gekeken maar omzetbelasting == BTW. Dat wist ik niet ;) (PFEW!)...

Als ik dus uitga van de prijzen die ik bereken aan een klant... wordt dan het totale bedrag inclusief BTW omgeslagen voor de loonbelasting?? Dan zouden ze 2x vangen over die 19% BTW....

 

Ik probeer die belastingsite te begrijpen, maar erg overzichtelijk en duidelijk zien die jongens niet zeg... leuker? makkelijker????

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

je hebt nog niet echt uitgezocht wat een bedrijf hebben nou precies inhoud qua geld heb ik het idee :)

 

jij maakt iets voor een klant voor 1000 euro ex btw, dan stuur jij een factuur voor 1190 euro incl btw. jij geeft op aan de Bd dat je 119 aan omzetbelasting hebt binnengekregen, die betaal jij aan de Bd. je klant (als het een bedrijf is) krijg het weer terug van de Bd. en andersom.

 

de eerste zoveel euro ofzo per jaar mag je houden trouwens, kleine ondernemersregeling is dat. dat is leuk, want dan maak je eigenlijk 19% extra winst...

Link naar reactie
  • 0

je hebt nog niet echt uitgezocht wat een bedrijf hebben nou precies inhoud qua geld heb ik het idee :)

Ehm, nog lang niet genoeg nee, correct. Maar ik doe mijn best en lees veel. Maar het is duidelijk niet mijn sterkste kant helaas. Ik ben echter wel van plan om het mezelf helemaal eigen te maken. Ik lees overal, op deze site maar ook op andere, dat niets zo belangrijk is bij ondernemen als je eigen boekhouding begrijpen, doorgronden, en continue netjes bijhouden. Vooral in deze moeilijke tijden lijkt het me extra belangrijk...

jij maakt iets voor een klant voor 1000 euro ex btw, dan stuur jij een factuur voor 1190 euro incl btw. jij geeft op aan de Bd dat je 119 aan omzetbelasting hebt binnengekregen, die betaal jij aan de Bd. je klant (als het een bedrijf is) krijg het weer terug van de Bd. en andersom.

 

de eerste zoveel euro ofzo per jaar mag je houden trouwens, kleine ondernemersregeling is dat. dat is leuk, want dan maak je eigenlijk 19% extra winst...

Helder verhaal, dank je!

En die 1000 euro ex is dan dus je omzet voor de loonbelasting?

 

Oftewel je winst na bel is dan dus:

 

omzet - btw - loonbel - kosten = 1190 - 190 - 420 - kosten = 680 - kosten

 

Maak je dus voor 300 euro kosten om dat product te fabriceren, dan heb je dus netto 380 euro winst gemaakt als je het voor 1190 euro weet te verkopen?

 

Of zie ik nu nog steeds iets over het hoofd?

 

P.S. even los van mogelijke aftrekposten uiteraard.

P.P.S. misschien onderhand beter dit topic te moven naar boekhouding?

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

> En die 1000 euro ex is dan dus je omzet voor de loonbelasting?

 

ja, dat is je (netto) omzet. je winstberekening klopt ook, maar je rekent niet mee dat je - zeker als je nog klein bent - veel btw mag houden. dat is ook winst! en als een klant tevreden is over je en geeft je 100 euro bonus zonder dat dat op een factuur van jou staat is dat ook winst en moet je het opgeven aan de Bd.

Link naar reactie
  • 0

LOONbelasting? Daar doe je als ondernemer niet aan mee natuurlijk. Wel inkomstenbelasting helaas.

 

Houdt er ook rekening mee dat de eerste 7000 euro winst onbelast zijn door de zelfstandigen en startersaftrek. Over het bedrag wat dan overblijft betaal je vervolgens IB volgens het schijvensysteem dat van 33 tot 52% oploopt. De eerste 1600 euro belasting hoef je niet te betalen, dat is algemene heffingskorting (de vroegere 'belastingvrije voet' zeg maar).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.