• 0

Zwanger en ondernemer? Slechte combi?

Hallo,

ik overweeg zwanger te worden, tenminste, ik ga eens even uitzoeken of het financieel überhaupt mogelijk is. Heb sinds 1 januari een onderneming, ben starter dus. Het is heel lastig om te vinden of je een zwangerschapsverlof - op wat voor manier dan ook - vergoed kan krijgen. Het is een terugkerend 'probleem' begrijp ik. Tot augustus 2004 was er een zelfstandigen-verlof. Daarna moest je het maar uitzoeken en het verlof zelf bekostigen, want verzekeraars keren niet uit als je je binnen 2 jaar zwanger wordt.

Weet iemand hier meer van? Of weet iemand bij wie ik deze informatie kan navragen?? Misschien weet iemand hoe lang je terug kan vallen op de zieketewet van je voormalige loondienst??

Als daar een periode voor staat kan ik - indien mogelijk natuurlijk - rekening houden met de zwangerschapsplanning!! (moet toch niet gekker worden, maar je kan je maar beter indekken)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien weet iemand hoe lang je terug kan vallen op de zieketewet van je voormalige loondienst??

 

 

Dat je terug zou kunnen vallen op je bescherming uit loondienst heb ik nog nooit van gehoord. Sterker nog, je ww-rechten vervallen zelfs op het moment dat je ontslag neemt, ook al heb je die in de jaren daarvoor opgebouwd.

 

Het enige wat ik daar over heb kunnen vinden is dit:

 

Met onderhavig

wetsvoorstel worden in wet- en regelgeving mogelijkheden gecreëerd om

het starten als zelfstandig ondernemer te stimuleren. WW-gerechtigden

die willen starten als zelfstandig ondernemer kunnen na toestemming van

het UWV gedurende maximaal 6 maanden werkzaamheden verrichten ten

behoeve van een eigen bedrijf met behoud van uitkering en zonder sollicitatieplicht.

In het geval een startende ondernemer zijn werkzaamheden binnen 18

maanden na de start weer beëindigt, herleeft de WW-uitkering. In onderhavig

wetsvoorstel wordt voorgesteld de herlevingstermijn te koppelen

aan het opgebouwde WW-recht, met een minimum van 18 maanden en

een maximum van 38 maanden. Door deze wijziging kunnen met name

oudere werknemers gedurende een langere periode terugvallen op de

uitkering.

Van de inkomsten uit zelfstandig ondernemerschap wordt 70% verrekend

met de WW-uitkering. De wijze van verrekening wordt geregeld in het

Besluit vaststelling inkomsten startende zelfstandigen WW.

 

Maar ik weet niet of deze wet (Wijziging van de Werkloosheidswet en enige

andere wetten in verband met de wijziging van

het WW-stelsel (Wet wijziging WW-stelsel)) ook is aangenomen.

 

De enige oplossing voor je probleem zou volgens mij zijn om een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten, daarmee ben je onder de pannen op het moment dat het fysiek niet mogelijk is om te werken (maar die keren de eerste twee jaar niet uit), of om door te werken tijdens je zwangerschap. Ik ken zelfs vrouwen die zijn gaan ondernemen omdat ze zwanger werden en door te gaan ondernemen zelf precies konden bepalen hoeveel en wanneer ze werkten.

 

Wat voor beroep hebben we het eigenlijk over?

Link naar reactie
  • 0

Hmm. Ik geloof nooit dat je als ondernemer zwangerschapsverlof kunt krijgen. Zou ook raar zijn, want wie zou dat dan moeten betalen? Voor een werknemer betaalt de werkgever het gewoon.

 

Maar je hoeft niet perse lang uit de running te zijn, als ondernemer, omdat je veel makkelijker je bedrijf nog aan de gang houdt ook als je hoogzwanger bent of als je kind drie weken oud is. Met een beetje hulp van je omgeving. Mijn visa lawyer hier in de VS heeft net een kind gekregen, is dus moeilijk bereikbaar, maar mijn visum aanvraag gaat wel gewoon door. En na een maand kan het kind in de creche. Je kan dan alleen niet meer 60 uur per week werken denk ik.

 

Misschien kan je ook partneren met iemand. Ik werkte met een freelancer die op het moment supreme een andere freelancer liet invallen met wie ze wel 's samenwerkte. Kostte haar wel de omzet, maar ze behield wel alle klanten, en na niet te lange tijd was ze weer terug.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Aukje,

 

Het is vanuit fiscaal oogpunt niet slim om op 1 januari een onderneming te beginnen en hetzelfde jaar zwanger te worden, hoewel ik me kan voorstellen dat bij zwanger worden andere overwegingen een rol spelen :)

 

Sinds het afschaffen van de WAZ is er voor zwangere ondernemers hoegenaamd niets geregeld. De enige regeling die er is, is dat je voor de zelfstandigen- en startersaftrek gedurende de periode van het wettelijk zwangerschaps- en bevallingsverlof het aantal uren in aanmerking mag nemen dat je normaal zou hebben gewerkt indien je niet zwanger was.

 

Je zit echter in een lastige bewijspositie, omdat je niet het aantal gewerkte uren kunt aantonen over jaren dat je niet zwanger was. Simpelweg omdat je toen nog geen ondernemer was.

 

Een AOV biedt m.i. geen soelaas, omdat je geen brandend huis kunt verzekeren :)

 

Kun je je trouwens uberhaupt tegen zwangerschap verzekeren door middel van een AOV en wat kost dat? Welke HL-er weet dit?

 

Als je vanuit de WW je onderneming bent gestart,is het wellicht mogelijk om je onderneming (tijdelijk) te staken en weer terug te gaan naar de WW/ZW-situatie, maar dit wil je denk ik ook niet.

 

Ik weet dat er allerlei lobbygroepen bezig zijn voor een fatsoenlijke regeling voor zwangere onderneemsters, maar op dit is er gewoon helemaal NIETS.

 

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 1
Het is heel lastig om te vinden of je een zwangerschapsverlof - op wat voor manier dan ook - vergoed kan krijgen.

 

Op Lancelots hebben we alles rond zwangerschapsverlof als freelancer / zelfstandig ondernemer samengevat. Het nieuws wordt op de voet gevolgd in het forum. De kwestie is namelijk actueel in de politiek. In het regeerakkoord staat:

 

De mogelijkheid van een uitkeringsregeling voor zwangerschapsverlof voor zelfstandigen en meewerkende partners zal worden bezien.

 

Maar het gaat niet hard. Het laatste nieuws (29 juni) is dat een regeling opnieuw is uitgesteld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm. Ik geloof nooit dat je als ondernemer zwangerschapsverlof kunt krijgen.

 

Dit ongeloof is eenvoudig weg te nemen.

 

Zou ook raar zijn, want wie zou dat dan moeten betalen?

 

De samenleving.

 

Dit idee heet in de volksmond "uitkering", een innovatie uit Europa :-) Je kunt er voor of tegen zijn, maar niet geloven dat het mogelijk is, is ridicuul.

Link naar reactie
  • 1

Los van het financiele aspect, vraag ik me af of het gezond is om te starten en zwanger te zijn. De inspanningen zijn niet in balans lijkt me. Als je start (afhankelijk van je bedrijf) heb je al je energie en inspiratie nodig om de onderneming van de grond te krijgen. Als je zwanger bent, zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat je het na 7 maanden echt rustig aan moet doen. Dat moet dan wel passen met je onderneming. Als dat niet past kan dat veel onrust veroorzaken, waar zowel kindje in spe als onderneming niet bij gebaat is..

 

Succes met de beslissing in ieder geval..

 

Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Ik ben grafisch ontwerper en heb een ontwerpbureau samen met een partner, een v.o.f. Als ik besluit voor een zwangerschap te gaan, dan kan en zal hij natuurlijk veel opvangen. Maar hij zal het niet alleen redden, er zal iemand tijdelijk aangenomen moeten worden. En die zijn duur, dus geen salaris voor mij. Uiteraard zal ik zo lang en veel mogelijk blijven werken. Maar ik weet hoe het gaat, ik heb al een kind van 3,5. Ik moest van gyn. na 4 maanden zwangerschap halve dagen werken, en na 6 maanden helemaal stoppen.

Als ik geen v.o.f had, was het misschien makkelijker, dan zou het gewoon niet kunnen. Zo lang zonder inkomsten, bovendien raak je je klanten kwijt. Nu is er eventueel een mogelijkheid, alleen m'n compagnon ziet 'veel beren op de weg'. Om als vrouwelijke ondernemer maar helemaal niet aan kinderen te beginnen vind ik nogal cru, vooral in deze tijd. En discriminerend, voor mannen is het geen probleem!

Link naar reactie
  • 0

Een stagair grafische vormgeving mbo/hbo inhuren. Kost stukken minder dan een freelancer, en kan wel veel zinnig werk verrichten. Goed, het kost wat begeleiding, maar dat gaat best met een baby op je arm.

 

Klanten kwijtraken? Dat is de omgekeerde wereld: je continuiteit is belangrijker: je kunt beter het geld rechtstreeks doorschuiven naar iemand die het werk voor je uitvoert, dan je klanten kwijtraken want dat ben je driemaal zuur: geen inkomsten, veel tijd die gaat zitten in nieuwe aqcuisitie en misschien ook nog eens ontevreden klanten die reputatieschade met zich meebrengen.

 

Iemand tijdelijk aannemen zou ik niet snel doen: daarmee lopen jullie allebei risico, eerder zou ik kiezen voor een freelance vormgever of dtp-er, maar een stagair lijkt me een rendabele oplossing.

Link naar reactie
  • 0

 

Dit idee heet in de volksmond "uitkering", een innovatie uit Europa :-) Je kunt er voor of tegen zijn, maar niet geloven dat het mogelijk is, is ridicuul.

 

Nounou, wat minder hatelijk mag ook. Laten we het op deze plek niet hebben over het (on)nut van uitkeringen. Het is mooi dat er voor het krijgen van kinderen iets geregeld is. Mijn punt was meer dat je ook zonder dat een heel eind kunt komen in het krijgen van een kind terwijl je bedrijf doordraait. Op den duur brengt het nemen van je eigen verantwoordelijkheid je verder dan afhankelijk zijn van anderen (de samenleving in dit geval).

 

[edit mod] quotes goed geplaatst [/edit]

Link naar reactie
  • 0

Aukje,

 

Kun je geen deal maken met een bevriend zelfstandig grafisch vormgever? Ik ken een grafisch vormgever die in een vergelijkbare situatie zat toen hij aan zijn pols geopereerd moest worden. Door zijn klanten tijdig te informeren, creërde hij betrokkenheid, waardoor zijn klanten ook tijdens zijn afwezigheid loyaal bleven en beterschapswensen stuurden.

Door tijdig een freelance vormgever in de buurt te benaderen, kon hij deze goed in zijn eigen stijl laten werken. Waar nodig zat hij naast de freelancer, waarbij hij de creatieve richting aangaf en de freelancer als zijn tijdelijke handjes fungeerde.

 

Je levert zo wel wat marge in, maar blijft wel je klanten bedienen zoals zij dat gewend zijn van je. Zwangerschap en bevalling is een bijzondere tijd, een menselijk gebeuren, dat door mensen (de meeste toch?!) als positief ervaren. Bovendien is het een voorbijgaande periode van lagere productie. Dat moet je toch wel kunnen verkopen aan je klanten? Door flink te acquireren vooraf en de daaruit voortkomende opdrachten verspreid over je verlof in te plannen bij de freelancer, kom je er misschien wel uit.

 

Succes in elk geval!

Link naar reactie
  • 0

Een AOV biedt m.i. geen soelaas, omdat je geen brandend huis kunt verzekeren :)

 

Kun je je trouwens uberhaupt tegen zwangerschap verzekeren door middel van een AOV en wat kost dat? Welke HL-er weet dit?

 

 

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) kan uitkomst bieden op zwangerschap en ondernemersschap. De meeste verzekeringsmaatschappijen bieden voor 16 weken zwangerschapsvergoeding aan. Dit wel onder aftrek van het eigen risicotermijn (kan zelf gekozen worden en staat vaak op 14 dagen).

 

Ik heb de website www.mkbdirect.nl gevonden die hierover meer informatie geeft.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb geen antwoord voor je, maar wil je eventjes een hart onder de riem proberen te steken.

 

Zou je die periode met minder salaris toekunnen? Zou je met je vof partner niet iets kunnen regelen, dat hij wat meer uren werkt voor jou, en dat jij een evenredig gedeelte van je salaris aan hem geeft?

Kun je als grafisch ontwerper niet ook het "rustige" werk kunnen doen tijdens de zwangerschap, zodat je niet hoeft te stoppen. Ik stel me zo voor dat je met een laptop op de bank ook een boel werk gedaan krijgt?? Dan laat je het klantencontact en andere zwaardere dingen over aan je partner?

 

Want laten we wel wezen.... een wens om zwanger te worden laat zich toch zeker niet plannen? Als ik naar mezelf kijk... ik ben nu 6 maanden zwanger, en heb me net ingeschreven bij de KvK. Nu heb ik het makkelijker, ik werk nog 3 dagen in loondienst, en start maar een internetwinkeltje wat redelijk makkelijk bij te houden is door anderen met mijn toezicht strakkies.

Toch kreeg ik van mijn omgeving (en nog) te horen dat het allemaal niet verstandig is, en dat ik moest wachten met ofwel zwangerschap, danwel mijn bedrijfje. ja daag... Ik ga op allebei niet zitten wachten!

Zwangerschap is een hormonaal ding dat zich bij mij niet laat uitstellen als ik dat eenmaal in mijn botte kop heb zitten. (nou geldt dat bij mij wel voor meer dingen, maar goed...)

En ik wilde gewoon NU beginnen met mijn bedrijfje, want NU was ik rete enthousiast en had ik er zin in. Tja, pech dat het effe niet zo goed uitkomt, maar waarom uitstellen?

 

Als jij een manier kunt vinden om het financieel haalbaar te maken, zou ik het gewoon doen. Je kunt er mee akkoord gaan dat je even geen inkomen hebt, bijvoorbeeld. Misschien verdient je man (vriend/vriendin/levensgezel) als je die hebt wel net genoeg om even een tijd alleen daarvan te leven, als je wat luxe inlevert.

Misschien wil je zakenpartner je extra helpen, misschien kunnen andere mensen tegen lage kosten inspringen?

 

Sommige dingen zijn nou eenmaal belangrijk in het leven, en daar moeten andere zaken maar voor wijken.

Link naar reactie
  • 0

Geheel off topic op HL, maar in deze thread wel toepasselijk: BabyCenter gaat binnenkort upgraden naar een Web 2.0 site, waarbij de site gericht is op de leeftijd van jouw kind. Dwz nu zou het informatie bevatten voor als je zes maanden zwanger bent, en het telt precies met je mee. Heb je twee kinderen, dan splitst het in tweeen. Baby Center heeft in de VS een marktaandeel van 78%.

 

Dat is nou een mooi voorbeeld van een nuttige toepassing van Ajax en wat dies meer zij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kunnen we nu over 9 maanden een geboortegolf onder onderneemsters verwachten?

 

De vrouwelijke zelfstandigen krijgen zestien weken recht op een uitkering. De hoogte van de uitkering hangt af van de inkomsten van de zelfstandige in het voorafgaande jaar en bedraagt maximaal 1317 euro bruto per maand. De overheid betaalt de kosten van de regeling.

 

Wat ik me dan wel afvraag: hoe gaat men controleren dat iemand werkelijk haar bedrijfsvoering voor die 16 weken staakt? Of is dit feitelijk gewoon een donatie van pakweg 5000 euro per kind per onderneemster, ongeacht de gevolgen voor het bedrijf?

Link naar reactie
  • 1
hoe gaat men controleren dat iemand werkelijk haar bedrijfsvoering voor die 16 weken staakt?

 

Dat wordt onder dwang in de genen ingebouwd. Er worden genen ontwikkeld die de zwangerschap een zodanige aanslag op het lichaam van de vrouw maken, dat 16 weken rust en herstel onvermijdelijk worden. Ook worden vrouwen voorzien van genen die aanzetten tot intensieve zorg voor de pasgeborene, zodat er geen tijd en energie voor de onderneming overblijft.

Link naar reactie
  • 0

Update:

 

Minister Donner (SZW) heeft het wetsvoorstel voor de Zelfstandig en Zwanger (ZEZ)-regeling ingediend bij de Tweede Kamer.

 

Zwangerschapsuitkering voor vrouwelijke zelfstandigen

Vrouwelijke zelfstandigen krijgen een wettelijk recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering van minimaal zestien weken. De uitkering in de zogeheten Zelfstandig en Zwanger-regeling (ZEZ-regeling) bedraagt maximaal het wettelijk minimumloon. Zelfstandigen die in het voorafgaande jaar minstens 1.225 uur werken, krijgen een uitkering op dit niveau. Het kabinet sluit met dit aantal uren aan bij de grens die de Belastingdienst hanteert als criterium voor zelfstandigenaftrek. Voor zelfstandigen die minder dan 1.225 uur werken, hangt de uitkering af van de winst/inkomsten in het jaar voordat de uitkering wordt uitgekeerd. Dit staat in het Wetsvoorstel zwangerschaps- en bevallingsuitkering zelfstandigen van minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat bij de Tweede Kamer is ingediend.

 

De belangrijkste reden om tot deze regeling te komen is de bescherming van moeder en kind. Veel vrouwelijke zelfstandigen verzekeren zich niet tegen inkomensverlies door zwangerschap en bevalling. De nieuwe regeling vermindert de financiële noodzaak voor zelfstandigen om tijdens de zwangerschap lange tijd door te werken en na de bevalling weer snel te beginnen. Eerder heeft de rechter vastgesteld dat de regering op grond van internationale verplichtingen geen plicht heeft om met een regeling te komen voor zwangere zelfstandigen. De regeling geldt ook voor de meewerkende echtgenoot van een zelfstandige.

 

Het wetsvoorstel regelt opname van het recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering voor zelfstandigen in de Wet arbeid en zorg. De regeling wordt uitgevoerd door de UWV en betaald uit de algemene middelen. De kosten bedragen dit jaar naar verwachting 14,5 miljoen euro en vanaf 2009 jaarlijks 27 miljoen euro. De beoogde invoeringsdatum is 1 juli 2008

 

Hier de link naar het wetsvoorstel

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Update:

 

Uitkering voor zwangere zelfstandigen

 

DEN HAAG - Zelfstandig werkende vrouwen krijgen per 1 juli voor zwangerschaps- en bevallingsverlof recht op een uitkering van minimaal zestien weken.

 

De Tweede Kamer bespreekt woensdag een voorstel hiertoe van minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken.

 

Vrouwen die in het jaar voor de zwangerschap minstens twintig uur gewerkt hebben, ontvangen een uitkering ter hoogte van het minimumloon (bruto 1335 per maand).

 

Voor vrouwelijke ondernemers die minder hebben gewerkt, is de uitkering afhankelijk van winst en inkomen in het voorafgaande jaar.

 

Te duur

 

Het kabinet wil met de maatregel voorkomen dat zwangere vrouwen te lang blijven doorwerken of na de bevalling weer te snel aan de slag gaan. De meeste zelfstandigen vinden een private zwangerschapsverzekering te duur.

 

© ANP

 

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Update:

 

Uitkering voor zwangere zelfstandigen

 

DEN HAAG - Zelfstandig werkende vrouwen krijgen per 1 juli voor zwangerschaps- en bevallingsverlof recht op een uitkering van minimaal zestien weken.

 

De Tweede Kamer bespreekt woensdag een voorstel hiertoe van minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken.

 

Vrouwen die in het jaar voor de zwangerschap minstens twintig uur gewerkt hebben, ontvangen een uitkering ter hoogte van het minimumloon (bruto 1335 per maand).

 

Voor vrouwelijke ondernemers die minder hebben gewerkt, is de uitkering afhankelijk van winst en inkomen in het voorafgaande jaar.

 

Te duur

 

Het kabinet wil met de maatregel voorkomen dat zwangere vrouwen te lang blijven doorwerken of na de bevalling weer te snel aan de slag gaan. De meeste zelfstandigen vinden een private zwangerschapsverzekering te duur.

 

© ANP

 

 

20 uur, per week/maand/jaar?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.