• 0

buitenlandse btw

Ik heb een aantal brandende vragen:

 

Hoe administreer ik buitenlandse facturen waarvan ik de btw al in het buitenland heb afgedragen voor zowel diensten (standhuur op beurzen) als producten (inventaris).

 

Moet ik deze facturen inboeken op 0 % btw met het bedrag exclusief de buitenlandse btw of inclusief die btw en 0% btw?

 

 

Weet iemand of je ook van de verleggingsregeling bij invoer gebruik kan maken als je twee keer per jaar invoert?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Beste Parocare8

 

De buitenlandse facturen zou ik als volgt administreren:

 

Debiteuren

aan Omzet

aan Buitenlandse BTW

(ik zou per land een aparte BTW-rekening aanmaken)

 

Bij afdracht buitenlandse BTW:

 

Buitenlandse BTW

aan Bank

 

Wat versta je onder invoerregeling?

 

De verleggingsregeling bij invoer kan gebruikt worden indien je leverancier over een BTW-identificatienummer beschikt. Het aantal keren dat je invoert is daarbij niet van belang.

 

Groet,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar ik ben geen boekhoudheld:

 

ik heb een aantal facturen in Duitsland en Belgie betaald, maar daar staat mijn btwnr niet op. Bijv. een printer in Duitsland gekocht niet specifiek op bedrijfsnaam maar wel voor bedrijf. En een beurs in Belgie gedaan, aldaar btw betaald.

 

Nu heb ik die btw dus daar betaald, maar moet ik die factuur nou in mijn boekhouding inclusief die buitenlandse btw opvoeren of excl? Of 0 %?

 

En is de enige manier om die btw terug te krijgen door een formulier in te vullen en dat naar de desbetreffende buitenlandse belastingdienst (EU) te sturen?

 

En om gebruik te kunnen maken van die verlegging btw regeling volstaat een telefoontje met de belastingdienst?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het gaat dus om inkoopfacturen en niet op verkoopfacturen. Dat had ik dus niet begrepen.

 

De facturen moet je in eerste instantie exclusief btw boeken. De buitenlandse btw neem je als vordering op:

 

Inkoop

Te vorderen buitenlandse btw

aan Bank/Kas

 

Die buitenlandse BTW kun je terugvorderen in het buitenland. Dit moet gebeuren binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar en je moet de originele facturen mee opsturen. Via de site van de Belastingdienst kun je het formulier voor teruggaaf van buitenlandse BTW downloaden.

 

Als bijlage moet je ook nog een verklaring van de Nederlandse fiscus meesturen dat je als BTW-ondernemer bekend staat.

 

Als je dit allemaal te veel gedoe vindt (wat het ook is) en de buitenlandse BTW niet terugvorderd, is deze BTW een kostenpost voor jouw en kun je de BTW ten laste van je winst brengen. In dat geval boek je de factuur inclusief BTW.

 

Bij invoer:

 

Als jij iets invoert (binnen de EU) geldt de regeling voor intracommunautaire leveringen. Je geeft de omzetbelasting aan over de ingevoerde goederen en trekt deze in dezelfde aangifte weer als te vorderen omzetbelasting af.

 

De goederen moeten dan wel verworven zijn van een andere ondernemer (met BTW-identificatienummer) en de buitenlandse ondernemer heeft op zijn factuur geen BTW in rekening gebracht.

 

Groet,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 1

In eerste instantie is het van belang dat je naam en BTW nr op de factuur staat. Tevens dient het bedrag op kalender jaar hoger te zijn dan € 25. Op de website van de nederlandse belastingdienst staan alle adressen van de buitenlandse Belastingdiensten.

 

1x per jaar kun je deze BTW terug vragen een halfjaar na het eindigen van het kalenderjaar en niet na het eindigen van je boekjaar of deze 2 zijn gelijk.

 

Vergeet niet als je deze aangifte doet een hoedanigheidsverklaring bij de nederlandse belastingdienst aan te vragen en deze samen met het formulier en de originele facturen naar de buitenlandse Belastingdienst te sturen.

 

Vergeet tevens niet dat als het om goederen dat dit ondert artikel 6 gaat, waarbij je direct gefactuurd dient te worden zonder BTW. De Buitenlandse Belastingdiensten doen hier echt moeilijk over en geven in dit geval geen Geld terug.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Nu weet ik dat als ik zakelijke goederen in België koop deze zonder BTW kan aanschaffen op vertoon van BTW nummer.

Nu heb ik vandeweek wat dakplaten bij een Belgisch bedrijf gekocht, en deze thuis laten bezorgen, kan ik dit bedrijf mijn BTW nummer doorgeven zodat ik deze privé aankoop dus eigenlijk met korting van 21 % aanschaf ?

De factuur komt op naam van mijn bedrijf, dit kan ik dan bijvoorbeeld weer verrekenen met inbreng prive middelen ofzo.

 

Bedankt & groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Zolang de factuur op naam staat van jou bedrijf en je BTW nummer bekend is, kan jij die dakpannen kopen bij dat bedrijf. Hou er wel rekening mee als je deze naar Privé overboek dat je dan wel 19% NL BTW over dit bedrag bereken. Dit omdat je het als ware aan jezelf verkoop in NL.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk hoopte ik het bedrag excl BTW in mindering te brengen op de te maken winst, en het dus niet op papier te verkopen aan prive persoon.

Is dit alsnog niet mogelijk ?

 

Uit nieuwsgierigheid, wat gebeurd er eigenlijk in België ?? het bedrijf geeft aan de eigen belastingdienst door dat dit zonder BTW is verkocht aan een "ollander" wat doet de Belgische belastingdienst met dit gegeven ? nemen zij contact op met de Nederlandse belastingdienst ?

Word dit onderling geregeld / verrekend ofzo ??

 

 

Link naar reactie
  • 0

De Belgische Belastingdienst doet hier niet mee, zolang het bedrijf kan bewijzen dat hij het aan jou bedrijf heeft verzonden met dat BTW nr.

Deze geeft dit aan bij belastingdienst in de kwartaallijkse Listing van klanten Buiten Belgie maar binnen de EU. Hier staat ook jou BTW nummer op met het bedrag dat jij bij deze klant hebt gekocht.

 

Maar als je de dakpannen vanuit je bedrijf naar Privé gaat brengen gaat wel de Nederlande Belastingdienst zeuren van dat je over deze interne verkoop 19 % BTW dient te betalen.

 

Voor jou bedrijf vul je de import vanuit Belgie in op de NL BTW Aangife Bij zowel vak 4b als vak 5b.

 

Helaas voor jou hou je dan een korting over van 2%.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk hoopte ik het bedrag excl BTW in mindering te brengen op de te maken winst, en het dus niet op papier te verkopen aan prive persoon.

Is dit alsnog niet mogelijk ?

 

Voor de duidelijkheid: als jij via je marketingbureau dakplaten koopt en die op je woonhuis legt, dan kun je wel eens flinke problemen met een controlerende belastinginspecteur krijgen. Probeer hem dan maar eens te overtuigen dat dit een gerechtvaardige zakelijke aankoop is geweest...

Link naar reactie
  • 0

Jeroen, Marcelo,

 

Dank voor jullie input !

Als het over geld gaat wil ik altijd wel even extra nadenken hoe ik ergens op kan bezuinigen ;D

Wat je niet uitgeeft hoef je niet te verdienen zeg maar ;)

 

In dit geval neem ik jullie advies aan en zal ik niet voor de BTW loze factuur gaan.

 

Groet,

Alex

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.