• 0

Tante Agaath leenovereenkomst of niet..

Een kennisje van me heeft een eenmanszaak en financiering via bank in de vorm van een geldlening. Haar ouders staan garant voor de geldlening (EUR 55.000) door middel van afgeven bankborgtocht. Deze wordt zekergesteld door een nieuwe hypotheek op de woning van de ouders.

 

Nu heeft zij nog 10.000 nodig en haar ouders zijn bereid om die haar te lenen. Nu vroeg ik mij af of een tante Agaath overeenkomst in deze situatie (fiscaal) voor de ouders het meest aantrekkelijk is of dat dit beter anders geregeld kan worden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een beetje uitzoekwerk over deze regeling leert je dat de uitlener van het geld dit uit eigen geld dient te doen (zoals Pawelotti al aangaf).

 

De overeenkomst van geldlening dient vervolgens aangeboden te worden aan de belastingdienst ter accordering. Vervolgens mogen de geldlener en de gelduitlener de lening fiscaal pas als durfkapitaal te behandelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Een kennisje van me heeft een eenmanszaak en financiering via bank in de vorm van een geldlening. Haar ouders staan garant voor de geldlening (EUR 55.000) door middel van afgeven bankborgtocht. Deze wordt zekergesteld door een nieuwe hypotheek op de woning van de ouders.

 

Nu heeft zij nog 10.000 nodig en haar ouders zijn bereid om die haar te lenen. Nu vroeg ik mij af of een tante Agaath overeenkomst in deze situatie (fiscaal) voor de ouders het meest aantrekkelijk is of dat dit beter anders geregeld kan worden.

 

Het is fiscaal voordelig dat het bedrag dat wordt uitgeleend via zo'n dergelijke lening 8 jaar lang aftrekbaar is van het belastbaar vermogen in box 3.

 

Verder, mocht het bedrijf failliet gaan dan kunnen haar ouders het volledige bedrag opgeven als verlies en dus ook aftrekken in box 3.

 

Zijn er nog meer belastingvoordelen voor de verstrekkers? Wie iemand dit mischien. Want volgens mij kon je nog een extra vrijstelling krijgen van de vermogensrendementheffing van 1,3%. Maar dit weet ik niet zeker.

 

Deze constructie kan zeker voordelig zijn voor haar ouders als haar ouders nog meer belastbaar vermogen hebben in box 3. Let wel goed op, dat dit een achtergestelde lening is, dus zij zullen het laatst aan bod komen mbt de terugbetaling bij een eventueel faillisement van haar bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Ok, bedankt voor reactie.

 

De ouders willen het geld dus lenen. Heb hier een voorbeeldcontract maar heb daar nog enkele vragen bij...

 

De ouders betalen nu 4.6% en hoeven geen extra vergoeding, maar is het niet handiger om een hoger percentage in de leenovereenkomst te zetten ivm fiscale aftrekbaarheid? (verschil kan dan evt via ouders weer teruggestort worden oid)

 

Dan staat er ook nog iets in over rentetermijnen: De rentetermijnen vervallen jaarlijks per [datum] zulks voor de

eerste keer op [datum], wat kan ik daar het beste van maken?

 

Verder nog over de looptijd, daar staat niets over in nu, is dat iets wat erin moet komen of bepaal je gewoon een bedrag qua aflossing en een datum waarop voor het eerst moet worden afgelost.

En dan een maandelijkse aflossing of per jaar?

 

Tot slot, dienen beide ouders de leenovereenkomst te ondertekenen of is 1 voldoende?

 

Link naar reactie
  • 0

Indien je geen marktconforme rente betaalt aan de verstrekker, beschouwt de belastingdienst het als een schenking. En daarover wil je niet de belasting betalen...(pijnlijk). Ik neem dus aan dat Tante Agaath omdat het een hypotheek betreft van de ouders.

 

Dat van de rente is het belangrijkste punt.. looptijden en periodieke aflossingen sta je vrij in.

 

Ik heb ook een lening an een familielid, ik betaal maandelijks exact de rente die diegene betaalt(diegene heeft krediet verhoogt).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, degene die de lening verstrekt betaalt nu 4.6% dus zou ik dat in de overeenkomst moeten overnemen? Vanaf welk tarief is het in dit opzicht niet meer marktconform te noemen?

 

De leenovereenkomst kan toch niet via Tante Agaath regeling omdat de ouders daarvoor hun hypotheek opgehoogd hebben? Het is niet een bedrag wat zij nog ergens hadden liggen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Heeft er iemand verstand van leenovereenkomsten? Ben benieuwd of e.e.a. in bijgevoegd document (bovenstaande post)goed is beschreven..

 

Beste Goofy je document ziet er goed uit! Ik zal er eventueel bij de laatste zijn nog bij zetten " getekend in tweevoud ". Voor rest ziet het er netjes uit.

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting

Link naar reactie
  • 0

Beste Goofy,

 

Dat ligt eraan of je het contract op 2 namen vaststeld. Bovendien als zei bijvoorbeeld in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, moet dat mijn inziens sowieso.

 

Hopende je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

 

Met vriendleijke groet,

Ruud Menting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.