Jump to content
yepyep
Verberg

Website en vof of bv

vraag

Goedenavond, mijn eerste post als leek op deze site.

Ik ben één van de beheerders van een site die ongetwijfeld een enorm succes zal worden, net als alle andere internetinitiatieven ;-)

Samen met een vennoot zitten we in een vof. En deze vof heeft weer een gedeelte van de aandelen van een bv die eigenaar is van de site.

Uit de site verwachten we twee soorten inkomsten:

- Winst uit de bedrijfsvoering (bannerverkoop)

- Eenmalige inkomsten uit de verkoop van de site aan een andere partij.

Nu hoor ik verschillende verhalen hoe één en ander belastingtechnisch zit met de inkomsten. De ene keer wordt me verteld dat bij verkoop en wij blijven vof er gelijk tig procent afgaat en dat dat bij een bv ook zo is maar minder. De andere keer dat het eigenlijk niet uitmaakt.

Kan iemand me vertellen hoe het "precies" zit?

Alvast bedankt,

Luuk

3 answers to this question

Recommended Posts

• 1
  • Rate this answer

Beste Yepyep

Er kunnen zich (ruwweg) 3 situaties voordoen:

1. De aandelen maken deel uit van het ondernemingsvermogen van de v.o.f. In dat geval valt de verkoopopbrengst van de aandelen in de winst van de v.o.f en is deze progressief belast (maximaal 52%). Als de aandelen de functie van bedrifjsmiddel hebben, kunt u de verkoopwinst eventueel omzetten in een herinvesteringsreserve.

2. De aandelen maken geen deel uit van het ondernemingsvermogen en u heeft (al dan niet samen met uw partner en minderjarige kinderen) een belang van (meer dan) 5%. In dat geval is de verkoopwinst belast tegen 25% (box 2).

3, De aandelen maken geen deel uit van het ondernemingsvermogen en u heeft een belang van minder dan 5%. In dat geval zijn het box 3 aandelen en is de verkoopwinst onbelast. U moet wel elk jaar de waarde van de aandelen opgeven in box 3.

Mijn antwoord is slechts een indicatie. Het juiste antwoord hangt sterk af van de feiten en omstandigheden en ik zou er altijd een fiscalist naar laten kijken, wilt u achteraf niet voor verrassingen komen te staan.

Succes,

Odeon

• 0
  • Rate this answer

Helemaal mee eens, Odeon. Reusje voor jou.

Gebeurt er verder nog iets in die VOF? Anders kun je waarschijnlijk beter voor een andere structuur kiezen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0
  • Rate this answer

Er gebeuren inderdaad meerdere dingen in de vof.

We ontwikkelen ook websites en huisstijlen voor derden. Daarnaast hebben we ook nog een webwinkel waar we artikelen verkopen en we zullen voor onszelf nog andere websites gaan exploiteren.

In ieder geval alvast bedankt voor de gegeven informatie.