• 0

Meerdere hypotheken en woningen

Beste mensen,

 

Ikzelf ben erg nieuwsgierig naar het volgende, ik ga binnenkort mijn eerste woning aanschaffen. Ik zit eerlijk gezegd al te denken aan een 2de woning met de eerste als onderpand, ik weet niet of dit mogelijk is...maar wat ik eigenlijk uiteindelijk wil is bijvoorbeeld 10 woningen met 10 hypotheken, dit is waarschijnlijk overdreven maar ik wil toch meerdere woningen aanschaffen met meerdere hyptheken. Uiteindelijk met de bedoeling om de woningen te verhuren. ik vind het vreemd dat het eigenlijk niet is toegestaan om je woning te verhuren. Ik denk eerder als je het contractueel goed regelt met je huurders, dat je toch garant kan staan voor de aflossing. Kortom kan ik meer woningen aanschaffen????

 

Ik hoop dat jullie me enige inzicht kunnen geven

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb sinds 1 juni een vast contract voor onbepaalde tijd, daarnaas geen eigen financiering, maar ik denk dat dit geen obstakel moet zijn

 

Ik zit ook niet te denken aan woningen van over de tonnen, maar rond de 60 a 70000, momenteel heb ik dan ook een brutomaandinkomen van ongeveer 2200 euro.

Link naar reactie
  • 0

Maak voor jezelf eens een simpel telsommetje.

 

Begin daarom maar eens eerst met 1 woning (je eigen woning dus waar je zelf in gaat wonen). Je zult zien dat de hypotheek daarvoor fiscaal heel anders wordt behandeld dan die voor de tweede woning (die je gaat verhuren).

 

Verdiep je maar eerst in deze materie (belastingdienst.nl of een belastingalmanak van elsevier/kluwer lezen in de bieb) dan kom je er misschien achter waarom dat we niet allemaal 10 huizen hebben die we verhuren.

 

Verder denk ik dat het allemaal weinig met ondernemen te maken heeft en dus mag het draadje op slot.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Stan,

 

Woningen van € 60 à € 70.000? Waar vind je die? Daar ben ik wel benieuwd naar. Waar ik woon, is geen woning onder de € 200.000 te vinden.

 

€ 2.200 bruto is inclusief VG nog geen € 30.000 per jaar. Op jouw salaris krijg je hooguit € 150.000 hypotheek. Daar koop je niet veel woning voor.

 

En zou het niet eens kunnen dat die woningmarkt een enorme bubble is? Als je dan 10 woningen met hypotheek gefinancieerd hebt, heb je wel een probleem.

 

Ik vind jouw idee niet verstandig en ik denk trouwen dat geen enkele bank in Nederland bereid is om mee te gaan in jouw plannen. Hou het voorlopig maar bij 1 huis.

 

Groet,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Stan,

 

Woningen van € 60 à € 70.000? Waar vind je die? Daar ben ik wel benieuwd naar. Waar ik woon, is geen woning onder de € 200.000 te vinden.

 

Kom in Zeeuws Vlaanderen wonen, woningen genoeg tussen de 50.000 en 80.000!

Maar of je die nu met volledige hypotheek zonder aftrekbare rente kunt financieren en met winst verhuren blijft natuurlijk zeer de vraag!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
€ 2.200 bruto is inclusief VG nog geen € 30.000 per jaar. Op jouw salaris krijg je hooguit € 150.000 hypotheek. Daar koop je niet veel woning voor.

 

En dan heb je KK (kosten koper), ongeveer 10% van de koopprijs nog meegerekend. Banken financieren in de regel niet meer dan 4/5 keer de bruto jaarsalaris inclusief VG.

 

Daarnaast financieren banken niet op de vrij verkoopwaarde maar op de executiewaarde die meestal op de 80/85% van de VV ligt. De meeste banken financieren tot 125% van de ex waarde. Die heeft namelijk met zekerheid van de bank te maken. En daar draait het hele verhaal om.

 

als jij zegt:

 

Ik zit eerlijk gezegd al te denken aan een 2de woning met de eerste als onderpand,

 

is dit onmogelijk.

 

Op het moment dat jij een lening (hypotheek) aangaat ben jij hypotheekgever en geeft dus het huis als onderpand aan de bank.

Je kunt de woning dus niet meer nogmaals als onderpand geven omdat dat in conflict komt met de hpotheek die de bank heeft gevestigd op het pand.

 

Dat wordt dus nog ff wachten. Als jou zo hoor lijkt het me verstandig, da je eens in de materie duikt. Kijk een op de website van indipender, veh, daar vind je veel info en kun je jezelf inezen voordat je grootgrondbezitter wordt!

 

succes ermee

 

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

Maak voor jezelf eens een simpel telsommetje.

 

Begin daarom maar eens eerst met 1 woning (je eigen woning dus waar je zelf in gaat wonen). Je zult zien dat de hypotheek daarvoor fiscaal heel anders wordt behandeld dan die voor de tweede woning (die je gaat verhuren).

 

Verdiep je maar eerst in deze materie (belastingdienst.nl of een belastingalmanak van elsevier/kluwer lezen in de bieb) dan kom je er misschien achter waarom dat we niet allemaal 10 huizen hebben die we verhuren.

 

Verder denk ik dat het allemaal weinig met ondernemen te maken heeft en dus mag het draadje op slot.

 

Inderdaad fiscaal gezien worden de huizen (behalve het pand dat je bewoont) gezien als vermogen in box 3 als ik het niet mis heb. Daar betaal je dus 30% belasting op een fictief rendement van 4%.

 

Verder worden huurinkomsten die hoger zijn dan ik dacht € 3500 ook belast. En vergeet ook niet dat je de rente op je 2e huis en de daaropvolgende huizen niet kunt aftrekken van de belasting. Je betaald dus de volle pond aan rente.

 

Dan heb je nog met dingen te maken als onderhoud van de woningen en andere onkosten en bijkomstigheden.

 

Je zegt ook dat het niet toegestaan is om je woning te verhuren. Ik ben benieuwd hoe je hier bij komt, want volgens mij is dit toch echt wel toegestaan hoor.

 

Mijn advies aan jou: verdiep je in de materie, zoals anderen ook al zeiden.

 

Michiel

Link naar reactie
  • 0
Inderdaad fiscaal gezien worden de huizen (behalve het pand dat je bewoont) gezien als vermogen in box 3 als ik het niet mis heb. Daar betaal je dus 30% belasting op een fictief rendement van 4%.

inderdaad. De eigen woning valt in box 1 en de tweede woning valt in box 3 als vermogen.

 

Verder worden huurinkomsten die hoger zijn dan ik dacht € 3500 ook belast. En vergeet ook niet dat je de rente op je 2e huis en de daaropvolgende huizen niet kunt aftrekken van de belasting. Je betaald dus de volle pond aan rente.

 

Dit klopt niet. De huur inkomsten worden niet extra "belast". Deze worden al meegenomen in het fictief rendement van 4%.

 

Je zegt ook dat het niet toegestaan is om je woning te verhuren. Ik ben benieuwd hoe je hier bij komt, want volgens mij is dit toch echt wel toegestaan hoor.

Contractueel kan de bank vastleggen dat het huis niet mag worden verhuurd. Dit om problemen bij executieverkoop te verkomen.

 

 

 

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

De eerste 2 jaar kun je beide woningen van de belasting aftrekken(het moet dan wel te koop staan!) Dit mag ook particulier( zet hem op marktplaats)Je krijgt dan volledige belasting aftrek! Na die 2 jaar (in de gaten houden dus) moet je dit zelf weer omzettten, naar 1e huis (hoofdwoning, van jezelf dus)voordeel hiervan is :huurinkomsten hoef je na het tweede jaar niet meer op te geven aan de belasting (1e en 2e jaar wel )

 

besluit je om de 1e en 2e jaar je 2e woning geen aftrek te genieten, dan ben je vrij met je huur inkomsten en hoef je die niet op te geven!(wordt niet gezien als inkomsten maar als onderhoud 2e woning)

 

 

Als je een belegginspand koopt ben je ook minder kosten kwijt en meestal zijn deze panden al verhuurd (met die contracten kun je naar de hypotheker)ze doen dan niet zo moeilijk!

 

Bron: consumentengids 2006

Link naar reactie
  • 0

Wij proberen al drie weken (partikulier) een hypotheek te krijgen voor een derde huis. Ons tweede huis verhuren we goed recreatief en het derde hebben we al in verhuur en lijkt ook goed te gaan lopen. Helaas krijgen we het bij de banken niet voor elkaar ondanks dat we het makkelijk kunnen betalen met een goed salaris en van de opbrengsten ons tweede huis, het derde kunnen betalen. Maar helaas hebben we nog geen geldverstrekker gevonden om het relatief klein missende bedrag van 80.000 op te vullen. (USA paniek)

Het lijkt erop dat we het derde huis moeten laten schieten als we er geen oplossing voor vinden en de huurders teleur moeten stellen.

Ik wens STAN1982 dus veel succes. Als er mensen zijn die nog een creatieve oplossing zien in onze uitdaging, dan hou ik mij aanbevolen.

Pelikaan

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.