Hoe stel ik een team voor een internetbedrijf samen?

Aanbevolen berichten

Kijk, als er volop geld te verdelen is, is het natuurlijk nog steeds een uitdaging om goede mensen te vinden. Als er echter geen geld te verdelen is (maar slechts aandelen) hoe vind je dan de goede mensen?

 

Mijn indruk van de verschillende US-starterscommunities is dat mensen trots zijn als ze voor een Web 2.0 of andere internet startup mogen werken omdat het als geen ander aantoont dat ze bereid zijn om risico te nemen en ondernemerschap te tonen. Dat ook veel ondernemingen uiteindelijk niet de eindstreep halen (of geen doorslaand succes worden) lijkt niet echt een belemmering te zijn. Dit leidt tot een aanzienlijk aanbod van slimme mensen die de stap willen/durven nemen.

 

Hoe zien jullie dat in de Nederlandse situatie? Zijn er hier ondernemers die al eens een team 'from scratch' hebben samengesteld, die op basis van nul-salaris, maar wel aandelen, aan de slag zijn gegaan? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Link naar reactie

Nee, ik denk dat je het dan ook echt alleen over de groep bedrijven hebt waar enorme groeimogelijkheden zijn. Een beetje de bedrijven die ook interessant zijn voor venture capitalists. (Zie o.a. http://blog.pmarca.com/2007/06/the_truth_about.html)

 

Je hebt tenslotte mensen nodig die een flinke financiële reserve hebben om gedurende een bepaalde tijd zonder direct inkomen te zitten. Dat is dus de groep die gewend is veel geld te verdienen. Zij zullen dus later ook een flinke opbrengst willen hebben.

 

In Nederland zijn er sowieso relatief weinig van dit soort projecten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Je hebt tenslotte mensen nodig die een flinke financiële reserve hebben om gedurende een bepaalde tijd zonder direct inkomen te zitten. Dat is dus de groep die gewend is veel geld te verdienen. Zij zullen dus later ook een flinke opbrengst willen hebben.

 

Die opbrengst is wat de mensen drijft om bij een startup te werken, zeker in de VS. De rest is daaraan ondergeschikt.

 

In feite is het werken voor aandelen bijna hetzelfde als geld investeren. Immers, ze houden een paar ton over aan hun opties in hun vorige baan, en teren in op dat geld terwijl ze in een nieuwe startup voor aandelen werken. Als het geld op is, dan moeten ze toch weer een andere baan zoeken.

 

In Nederland zijn er sowieso relatief weinig van dit soort projecten.

 

En die er zijn, die gaan weg :-)

 

 

Link naar reactie

 

Hoe zien jullie dat in de Nederlandse situatie? Zijn er hier ondernemers die al eens een team 'from scratch' hebben samengesteld, die op basis van nul-salaris, maar wel aandelen, aan de slag zijn gegaan?

 

Niet zozeer op basis van aandelen, maar wel from scratch met een heel team erachter.

 

Soms werken mensen mee aan een team vanuit ideologische motieven (bij ondernemingen uit de sociale economie bijvoorbeeld, of de groene economie), soms vanwege de fun, bijdrage aan expertstatus en marketingkansen. Soms ook gewoon als vriendendienst en soms is het gewoon acquisitie. Een van mijn beste klanten heb ik gekregen door in hun start-up fase gewoon voor ze aan de slag te gaan, met de afspraak dat als ze een financier zouden vinden de teller pas ging lopen. Zo doe ik wel meer projecten: dit project is geen opdracht, amar een samenwerking met een enthousiast team. Brengt me wel over de vloer bij de grote industriele partners uit de regio, de onderwijsinstellingen en bij de lokale politiek. Ook dat is winst (er moeten twee stadhuizen gebouwd worden hier en wat scholen verplaatst....).

 

Ook zie ik wel dat mensen voor de start zich inspannen voor zo'n project omdat ze er een betere baan dan hun huidige aan over willen houden.

 

Her verschilt enorm per sector: ik zie veel startups in horeca, hotel en retail (duh, werkveld...) en die beginnen vaak als eenmanszaken. In de IT of industrie zul je veel vaker een BV tegenkomen bij startups, waardoor aandelenvergoeding mogelijk is.

Link naar reactie

Het samenstellen van een team om een internetbedrijf te starten is niet zo'n probleem, denk ik. Het is natuurlijk een zoektoch naar de juiste mensen, die dat willen en die zijn er wel.

 

Al hoewel...

 

Momenteel heb ik 3 businessplannen op de plank liggen. Waarvan 2 volledig uitgewerkt. Wat ik zoek is een zakelijk leider c.q. directeur, liefst met een achtergrond in reclame en marketing (en woonachig in Amsterdam e.o.).

 

In het verleden heb ik tweemaal een internetafdeling opgezet bij bureaus. Personeel voor vormgeving en programmering is niet zo'n probleem om die te vinden.

 

Voor mij zit het probleem vooral in het vinden van een zakelijk partner.

 

Mocht iemand zich geroepen voelen voor een gesprek, reageer dan.

Link naar reactie

Voor zover ik weet zit zitten er niet veel zakelijk leiders te wachten op een businessplan van iemand anders. Waar men op zit te wachten is ambitieuze en gedreven initiatiefnemers. Dat kunnen commerciële, technische of investerende initiatiefnemers zijn (dat laatse werk het minste). De rest is er bij te krijgen. Het begint echter altijd met 1 leipo die bereid is zijn/haar sociale en financiële leven op het spel te zetten. Daar komen anderen op af.

 

In onze praktijk doen we veel aan het vinden van teamleden. Vooral organisatorisch en commercieel talent met genoeg geld om het eigen salaris te betalen, om toe te voegen aan een club techneuten/creatieven die hun huiswerk af hebben.

 

Dit soort mensen is makkelijk te krijgen als er genoeg potentie in de zaak zit. Dat is niet altijd het geval.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.