• 0

complicaties bij merkregistratie

Kreeg vandaag een idee voor een productlijn en een goede merknaam. Het bijbehorende domein bleek nog vrij.

Toen maar even gekeken of het merk ook te registreren was bij het Benelux merken bureau. Het merk is vrij maar........ daar komt hij, een gelijk klinkend merk niet. Zelfs de klasse waarin ik wil registreren is bezet.

Mijn voorgenomen merk is volgens MSN spelling geschreven. Het al geregistreerde merk volgens de normale (engelse) spelling.

voorbeeld: Blacksmith Klasse paardenroskammen, hoefijzers enz

wordt: bleksmit Klasse idem

 

"Blacksmith" (louter als voorbeeld dus niet gaan googlen) is dus wel gerestreerd maar als merk als zodanig (nog) niet op de markt.

 

Als ik bleksmit producten op de markt wil zetten via www.bleksmit.nl welke risico's loop ik dan.

Ik dacht dat een van de eisen voor een merk was dat het ook als merk in gebruik was. Anders zou je het (engels) woordenboek kunnen vastleggen.

Iemand ervaring met de zaak?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee het gaat om de registratie, er zijn vele slapende merken die gewoon beschermt worden dmv het merkrecht.

 

In Canada schijnt dat iets anders te zijn, volgens mij kwam dat onder meer ter sprake bij de merknaam iPhone.

Het bedrijf dat die naam geregistreerd had gebruikte deze naam niet actief in het economisch verkeer waardoor de rechtsgeldigheid van de merknaam ter discussie stond.

 

Hier is dat niet het geval.

 

Het enige wat ik je aan kan raden is kijken of je de merknaamregsitratie van de regsitrant kan overnemen. Anders zou ik je adviseren een andere naam te bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Heb ik al aan gedacht maar dat leek me vragen naar de bekende weg. Of zelfs slapende honden wakker maken (zie later)

 

Ik heb nog eens zitten googelen en nu vind (in de wikipedia) ik dat volgens art. 5 lid 2 sub a BMW de merkhouder recht op een merk verliest als hij minimaal 5 jaar achtereenvolgend geen gebruik maakt van een merk.

Ik begrijp ook dat als iemand na de 5 jaar het merk alsnog in gebruik neemt de rechten weer kunnen gaan gelden maar dan volgens mij niet als iemand anders een soortgelijk merk ingebruik heeft genomen.

 

Er is ook nog wat jurisprudentie met het merk Targa

http://www.domjur.nl/ace.php/c,5,2973,,,,Porsche_-_Targa_Fiat.html?

 

Het bovengenoemd merk is in 2000 geregistreerd. Zie ik nu wat over het hoofd?

 

Link naar reactie
  • 0

Dit staat er op de site van het Benelux merkenbureau.

 

Hoe houd ik mijn merk in stand?

Hoe gebruik ik mijn merk?

 

Als uw merk is ingeschreven is het natuurlijk de bedoeling dat u het ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Als u dat langer dan vijf jaar niet doet kan uw merk (geheel of voor een deel van de waren of diensten) vervallen worden verklaard.

 

Zie verder deze link.

 

Je krijgt dan wel de discussie wat men nu precies definieert onder het gebruik van een merk ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.