• 0

In loondienst bij Holding of bij BV?

Ik heb gezien dat dit onderwerp vaker is behandeld, maar toch kan ik mijn antwoord er niet in vinden. Vandaar deze post.

 

Ik ben bezig om een werkmaatschappij op te starten met 2 holdings erboven (companion en mijzelf). In beginsel hebben wij beide 50% van de aandelen, maar in de loop der tijd zullen ook medewerkers aandelen (ofzo..) krijgen in de onderneming.

 

De vraag die ik nu voor mijzelf moet gaan invullen is; ga ik in loondienst bij de holding of bij de BV? Zover mij nu bekend zijn hierbij 2 belangrijke overwegingen:

1. In Holding meer controle over eigen uitkeringen

2. Mogelijkheid tot opbouw pensioen in eigen beheer.

 

Vooralsnog vind ik de 2e niet zo belangrijk, de eerste echter wel. Maar wat ik zeker net zo belangrijk vind, is gebruik te kunnen maken van BTW aftrek van goederen (en bijv. leasecontracten) die ik met de holding afsluit. Plus het feit dat mijn companion en ik dan hetzelfde kunnen factureren naar de werkmaatschappij, maar eenvoudig anders met de uitkering om kunnen gaan.

 

Nu heb ik begrepen dat dat laatste (het BTW-deel) niet altijd (nooit?) kan bij de Holding als je verder niets doet dan diensten leveren aan de werkmaatschappij. Ook de blastingdienst schrijft hier wat over: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob10/ob10-17.html, maar deze teksten begrijp ik niet helemaal.

 

Een (assisent-)accountant heeft mij vandaag verteld dat je een fiscale eenheid kan maken van mijzelf als prive persoon en mijn persoonlijke holding en dat het dan allemaal wel zou kunnen.

 

Mij verzoek daarom: Kan iemand mij aangeven wat voor mij de beste optie zou zijn? Wat is nu de meest gebruikelijke oplossing? Hoe organiseer ik dat?

 

Als tweede vraag: Veranderd er iets aan deze situatie als de medewerkers aandelen verkrijgen? En moet ik dat regelen via 'een stichting' en/of kan dit gewoon via de werkmaatschappij?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik met dergelijke vraagstellingen niet snap is waarom men hiermee niet naar een accountent stapt. Deze kunnen je precies vertellen wat de beste oplossing is omdat deze gelijk zicht hebben om de gehele stuatie.

 

Deze zaken zijn te complex om dit via dit forum in een aantal zinnen uit te leggen en zijn vaak gebonden aan de omstandigheden waarin je als ondernemer bevind.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jef,

 

Ik snap je reactie, echter...

 

Ik ben tot nu toe bij 3 accountants geweest (op zoek naar de beste match tussen mij en de accountant). Nu vertelt elke accountant een ander verhaal, waardoor ik het gevoel heb dat ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt. Dit is dan ook dat ik het forum om advies vraag. Nog net een stuk makkelijker dan 1000+ accountants langsgaan 8)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik weet niet wat je precies wilt maar het handigst is om er een stichting aandelen beheer boven de BV te zetten waardoor je fiscale eenheid hebt en verder alle activiteiten in de BV plaats vinden waaronder het DGA loon waardoor je dan geen btw meer over het loon hoeft te betalen. Ook is het voordeel dat je met deze constructie maar 1 keer een aangifte vennootschapsbelasting hoef in te dienen en maar 1 jaarrekening hoeft te laten opstellen evenals de publicatiestukken voor de Kamer van Koophandel.

 

Maar nogmaal zoals Jef al zei is het zo moeilijk in te schatten wat het beste is omdat je zo niet alle gegevens op een rijtje hebt.

 

In elk geval succes!

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Vanuit je holding factuur je managementfee aan de werkmaatschappij. Wat je vervolgens met dit geld doet kun je zelf bepalen, hoeveel je verloont etc.

 

Dit lijkt mij ten alle tijden de gemakkelijkste oplossing. Daarnaast heb je in de holding uiteraard ook recht op aftrek voorbelasting.

 

Succes ermee.

 

Vriendelijke Groet,

 

Kelvin

Link naar reactie
  • 0

Hoi 2ICT,

 

Het is inderdaad het beste om in loondienst te gaan bij de Holding vanwege jouw eerste argument. Pensioen in eigen beheer valt ook te overwegen, omdat je een pensioen kunt opbouwen zonder dat dit liquiditeit kost (je hoeft geen premies af te storten bij een verzekeraar, maar je hebt wel een aftrekpost).

 

Als je in dienst treedt bij de Holding en de Holding dus het beheer en bestuur over de werk-BV uitvoert, is de Holding automatisch ondernemer voor de BTW. Een fiscale eenheid tussen de Holdings en werkmaatschappijjen is niet mogelijk, zodat je 3 aangiftes BTW moet doen (1 voor de werkmaatschappij en 1 voor elke Holding).

 

De directeur-groot aandeelhouder (DGA) van een Holding is ook ondernemer voor de BTW in privé. Dit heeft als voordeel dat je ook de BTW over zakelijke uitgaven die je in privé doet, kunt aftrekken. Hiervoor hoef je geen extra aangifte te doen. Je kunt dit oplossen door een fiscale eenheid voor de omzetbelasting aan te vragen voor de DGA en de Holding.

 

Aandelenparticipatie van de werknemers kan via een extra werknemers-BV. Indien je wilt dat de werknemers geen zeggenschap krijgen, kun je de aandelen in de werknemers-BV certificeren. Dit gebeurt doordat de aandelen geplaats worden bij een Stichting Administratiekantoor. Maar waarom zo moeilijk doen? Waarom geen bonusregeling voor je werknemers?

 

Voor meer maatwerk-advies kun je me mailen.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Het meest gebruikelijke is dat de DGA vanuit de holding wordt verloond. De reden hiervoor is eigenlijk heel simpel, namelijk om een goed beeld te houden op de werkmaatschappij en deze schoon te houden van enige vervuiling. Met de werkmaatschappij wordt immers vaak het geld verdiend en deze dient dan ook aandacht te krijgen.

 

Voor het pensioen in eigen beheer is het niet noodzakelijk om in de holding het salaris te betrekken, want ook de werkmaatschappij zou deze toezegging kunnen doen en een overeenkomst afsluiten met de holding voor de financiering. Het maakt het een en ander wel ietsje complexer.

 

Een ander nadeel van salaris betrekking als DGA in de werkmaatschappij is dat je over je eigen arbeidsvoorwaarden moet onderhandelen met de andere aandeelhouder, want in de algemene vergadering van aandeelhouders wordt dit soort toezeggingen besloten. Daarnaast (als je kiest voor salaris uit de werkmaatschappij) ook alle BTW zaken via deze werkmaatschappij laten lopen, want de holding zal niet veel meer zijn dan het houden van de aandelen. Een klein voordeeltje zit hier wel in, je kan meedoen aan spaarloon!

 

Mijn visie is altijd, houd het simpel en overzichtelijk. Vanuit dat oogpunt is het raadzaam om op de loonlijst te gaan bij de holding en een overeenkomst aan te gaan met de werkmaatschappij, zodat je management fee kan gaan factureren aan de werkmaatschappij en je inkomsten krijgt in de holding. Met deze inkomsten kunnen dan het salaris, het pensioen, de auto van de zaak en eventuele andere toezeggingen worden betaald.

 

Zolang de holding zich blijft gedragen als een ondernemer voor de BTW, kun je de BTW aftrekken. Anders zullen deze zaken alsnog in de werkmaatschappij moeten plaatsnemen en ter beschikking worden gesteld aan de directeuren. Of de DGA overigens wel een BTW-ondernemer is, heeft het Europese Hof een andere mening over (zie: http://www.extendum.nl/cmm/berichten/berichten_raadplegen_detail.asp?br_autonummer=327). Dit betekend concreet dat het aangaan van een fiscale eenheid tussen DGA en holding niet meer hoeft. Hierdoor voorkom je op dit moment een heffing van de BTW over het salaris.

 

Verder sluit ik mij aan bij de voorgangers over de STAK (stichting administratiekantoor) voor wat betreft het houden van de aandelen en werknemers mee laten participeren.

 

Succes met het maken van de juiste keuze!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.