• 0

Treinkaartje excl. BTW doorbelasten?

Stel een btw-plichtige zelfstandige heeft met zijn opdrachtgever afgesproken dat hij reiskosten per trein via zijn factuur mag doorbelasten. Klopt dan de volgende redenering...

 

In een treinkaartje zit 6% BTW, al staat dat er niet op (wettelijke uitzondering). De zelfstandige boekt het treinkaartje in als inkoop in zijn eigen administratie, splitst de 6% BTW af en vraagt die via zijn btw-aangifte aan de belastingdienst terug.

 

Het deel exclusief BTW zet hij op zijn factuur aan opdrachtgever. Over het geheel van uren x tarief + treinkosten heft hij 19% BTW. De doorbelaste treinkosten boekt de zelfstandige in als normale omzet. De BTW wordt uiteraard aangegeven en afgedragen.

 

Het treinkaartje blijft in de administratie van de zelfstandige, want dat is een vereiste voor het mogen terugvragen van BTW. Voor de opdrachtgever geldt daarvoor de factuur van de zelfstandige. Als de opdrachtgever dat wil, krijgt hij ter onderbouwing van de doorbelaste kosten een fotokopie van het treinkaartje, maar dat is geen fiscale vereiste.

 

Ik heb dit zelf zo beredeneerd, maar zie het in de praktijk vrijwel altijd anders gaan. Meestal wordt het treinkaartje inclusief btw doorbelast (omdat weinig mensen weten dat er btw in zit), wordt er geen btw over geheven (omdat veel mensen denken dat btw alleen over uren x tarief geheven moet worden en niet over de doorbelaste kosten) en wordt het originele treinkaartje met de factuur naar de opdrachtgever gestuurd. Volgens mij is dat echter onjuist en zou het moeten gaan zoals ik hier geschetst heb. Maar... klopt dat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

volgens mij mag jouw case gewoon, ik doe het eigenlijk altijd zo.

 

mijn klant heeft niks te maken met mijn treinkaartje, enkel mijn factuur (en deze is dan toevallig gelijk aan het treinkaartje, muv de BTW natuurlijk).

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

Renep,

 

Jouw beredenering klopt als een bus!

Echter maak ik het vaak genoeg mee dat de ondernemers hier anders over denken omdat ze denken dat het product of onbelast is of met 6 % e dat hun dat dan ook moeten doorberekenen. Dit is echter niet het geval. Alles wat je factureert als ondernemer zijnde is jouw omzet dus ook treinkaartjes en postzegels. Over alles wat je factureert dien je 19 % btw te heffen ( uitgezonderd ondernemers die diensten leveren tegen 6 %) en als omzet te boeken. De aangeschafte treinkaart boek je in als vervoerskosten met de 6 % btw.

 

Vaak denken mensen bij bijvoorbeeld postzegels dat deze onbelast zijn. Maar het zijn niet de postzegels die onbelast zijn ( als je ze namelijk in een gewone winkel koopt kunnen ze wel belast zijn). Het gaat om de verkoper ( in dit geval vaak TNT post ) die vrijgesteld is van BTW en niet het product zelf.

 

Oftewel zoals jij zegt zou iedereen het moeten doen!

 

Groeten,

 

Patricia Visser

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.