• 0

VAR WUO in B.V constructie

Hallo,

 

Ik heb samen met een zakenpartner een werkmaatschappij b.v. waarvoor ik vanuit mijn eigen beheer b.v werkzaamheden verricht. Ik ben in loondienst van mijn eigen beheer b.v. en factureer management fees richting de werkmaatschappij. Alle werkzaamheden voor klanten (IT detachering van onszelf op het moment) geschied vanuit de werkmaatschappij.

 

Mijn klanten verwachten een VAR WUO verklaring van mij dus ik doe daarvoor een aanvraag bij de belastingdienst. De belastingdienst wil allerhande info van mij ontvangen (aard werkzaamheden, omvang onderneming etc). Ik geloof dat de VAR verklaring op mij als prive persoon komt te staan. Klopt dat? Echter, alle werkzaamheden vinden plaats vanuit de werkmaatschappij. Daar vinden ook alle investeringen plaats en alle klanten zijn feitelijk klanten van de werkmaatschappij. Hoe kan ik de werkmaatschappij in mijn antwoord richting de belastingdienst verwerken? Kan dat uberhaubt? Of redeneert de belastingdienst vanuit mijn eigen beheer b.v en heb ik derhalve maar 1 klant (mijn eigen werkmaatschappij)?

 

Groeten,

Jeroen Commandeur

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo, net als mijn voorganger zegt: je moet een VAR DGA hebben. WUO is voor ondernemers die geen BV hebben. De VAR DGA komt op jouw naam te staan, maar is gelinkt aan je holding. De holding is aandeelhouder van de werkmij, dus dat volstaat.

Opdrachtgevers (vooral grotere) doen vaker moeilijk. Wat je kunt inzetten is eventueel een inhuurovereenkomst, waarin staat dat de opdrachtgever nimmer verantwoordelijk is voor de afdracht loonheffingen en werknemersverzekeringen. Samen met de VAR en je kopie legitimatiebewijs heeft je opdrachtgever in eerste instantie genoeg zekerheden.

 

Groeten,

Lianne Desmet

Lianne Desmet * Liqide adviseurs bv

Link naar reactie
  • 0

Indien de werkmaatschappij de klanten factureert, is het van belang hoe jij in relatie staat tot de werkmaatschappij. Indien je statutair directeur bent en je partner jou niet kan ontslaan in de aandeelhoudersvergadering, wordt er over je loon geen sociale verzekeringspremies ingehouden en afgedragen door de BV.

Indien jullie ieder vanuit de holding factureren en je daaruit je loon ontvangt, gebeurt dat ook niet.

 

Er zijn in principe twee mogelijkheden: of je vraagt een VAR DGA aan of je opent een g-rekening bij je bank. Op deze rekening stort je opdrachtgever dan 40% van het factuurbedrag incl BTW. Deze rekening kan je alleen gebruiken om betalingen aan de Belastingdienst te doen. Hierdoor is het aannemelijk dat er meer geld op de rekening komt te staan dan strikt noodzakelijk is. Dat geld kan je dan laten deblokkeren.

 

Al met al misschien een ingewikkeld verhaal maar de uitwerking is heel eenvoudig. Je accountant of bank kan je er meer over vertellen.

 

Succes!

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.