• 0

Freelance, VAR-bewijs? WW-uitkering enz.

Ik heb een WW-uitkering gebaseerd op 29 uur p.w. En heb nog recht op 2 jaar WW.

Gezien mijn situatie: leeftijd, parttime en salariseis is kans op werk miniem, ik ben n.l. al 2 jaar werkloos. Daar ik wel graag wil werken, probeer ik alle mogelijkheden.

 

Nu kan ik, nog niet zeker, af en toe wat werken voor één opdrachtgever. Mijn idee is dan om dat bedrijf te factureren met het aantal uren dat ik voor hun gewerkt heb.

 

Om nu mijn uitkering niet in gevaar te brengen heb ik wat vragen gedeponeerd bij het UWV.

Op de UWV site kan ik alleen het volgende over freelance werken vinden:

 

Heeft freelancen gevolgen voor mijn WW-uitkering?

Ja, uw WW-uitkering wordt daardoor lager. Werkt u af en toe als freelancer of doet u voornamelijk voor één klant freelance opdrachten? Dan trekken wij de uren die u aan freelance werk besteedt af van het aantal uur waarvoor u WW krijgt. U ontvangt nog WW voor de uren dat u werkloos blijft. Voorbeeld: u ontvangt WW voor 32 uur. U besteedt 16 uur aan freelance werk. Dan ontvangt u nog voor 16 uur WW. Het bedrag aan WW is dan dus de helft van wat u eerst kreeg.

 

Werkt u voor meerdere klanten? Dan beschouwt UWV u als zelfstandig ondernemer. In die situatie kan uw WW-uitkering (gedeeltelijk) worden stopgezet. Dit betekent dat uw WW-uitkering niet omhoog gaat, als u later minder freelance werk heeft. Als u na een tijdje weer helemaal stopt met uw bedrijf, kunt u soms terugvallen op uw oude WW-uitkering. Hoe lang dit mogelijk is, hangt af van de lengte van uw WW.

 

Uit bovenstaande blijkt volgens mij, dat je voor één opdrachtgever mag werken, echter het antwoord van het UWV.

 

Het UWV stelt:

Freelancer is een moeilijk begrip zowel binnen UWV als Belastingdienst, een freelancer werkt als zelfstandige maar in de hoedanigheid van freelancer.

 

Dit moet blijken uit de VAR verklaring, resultaat uit overige werkzaamheden, er is geen ondernemerschap of dienstbetrekking.

 

-  Voor een cliënt die werkt als freelancer, en dus voldoet aan de voorwaarden, worden de uren niet blijvend gekort maar als het een variabel aantal uren betreft alleen deze variabele uren, de cliënt kan dus naast het werken als freelancer of als de opdracht eindigt aanspraak maken/blijven houden op de ww-uitkering.

-   Als cliënt werkt voor 1 opdrachtgever kan dit niet als freelancer, belastingdienst kan dit zien als een vorm van verkapte loondienst

-  Als iemand regelmatig werkt als freelancer met behoud van WW-uitkering wordt het gemiddeld aantal uren gewerkt als freelancer over 26 weken na deze 26 weken wel blijvend gekort.

 

Als ik voor dat bedrijf kan gaan werken, dan zal dat voor sterk wisselende uren zijn.

 

Wie heeft de juiste antwoorden? Mijn vragen:

 

Kan ik voor één opdrachtgever werken op basis van urenfacturatie?

Wat is dan de slimste werkwijze?

Wat wordt er bedoeld met regelmatig werken i.v.m. korten uitkering na 26 weken?

 

Gaarne antwoorden gebaseerd op de huidige wetgeving>

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Werkt u af en toe als freelancer of doet u voornamelijk voor één klant freelance opdrachten? Dan trekken wij de uren die u aan freelance werk besteedt af van het aantal uur waarvoor u WW krijgt. U ontvangt nog WW voor de uren dat u werkloos blijft.

 

Volgens mij staat hier precies wat in jouw situatie aan de hand is.

 

Freelancer is een moeilijk begrip zowel binnen UWV als Belastingdienst, een freelancer werkt als zelfstandige maar in de hoedanigheid van freelancer.

 

Tsja, zo creëren ze zelf de verwarring. Freelancen is een informeel begrip, geen fiscale status. "In de hoedanigheid van freelancer werken" bestaat niet. Als je aan allerlei voorwaarden voldoet (o.a. meerdere opdrachtgevers), dan kun je zelfstandig ondernemer worden. Dat heeft fiscale voordelen. Er is sinds vorig jaar een speciale ww-startersregeling voor.

 

En als je niet aan die voorwaarden voldoet dan heb je gewoon bijverdiensten. Fiscaal heet dat "resultaat uit overige werkzaamheden".

 

Je moet de duidelijkheid zelf creëren. Ga voor het ondernemerschap en maak gebruik van de ww-startregeling, óf klus er een beetje bij en laat het als bijverdiensten op je ww-uitkering in mindering brengen.

 

Kan ik voor één opdrachtgever werken op basis van urenfacturatie?

 

Factureren is geen doel op zich. Je verricht werk, en krijgt betaald. Met één opdrachtgever ben je geen ondernemer, krijg je geen VAR-WUO en moet de werkgever loonheffingen inhouden. Het is dan gewoon tijdelijk werk.

Link naar reactie
  • 0

Renep,

 

Jouw stelling: Met één opdrachtgever ben je geen ondernemer.

 

Je moet toch ergens beginnen. Als je 1 opdrachtgever hebt en je kunt aantonen dat je actief bezig bent met de werving van andere opdrachtgevers, bv. door het plaatsen van advertenties, verspreiden van flyers, aanschrijven van potentiële opdrachtgevers e.d. kun je m.i. toch als ondernemer aangemerkt worden.

 

Groet,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0
Jouw stelling: Met één opdrachtgever ben je geen ondernemer.

 

Je moet toch ergens beginnen.

 

Ik was inderdaad iets te kort door de bocht. Elke ondernemer begint met nul opdrachtgevers en gaat daarna naar één :) Ik bedoelde: één opdrachtgever in het eerste volwaardige jaar als zelfstandige.

 

Dan nog is het niet hard, want de beslisboom van de belastingdienst/UWV is vziw niet openbaar, maar algemeen wordt ervan uitgegaan dat geldt:

 

1 opdrachtgever per jaar betekent in de meeste branches: geen ondernemerschap (interim-managers e.d. zouden een uitzondering kunnen zijn)

2 is nadere vragen / twijfelgeval

3 en meer is voldoende voor ondernemerschap

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.