• 0

Relatiebeding in mantelovereenkomt

Sinds eind 2005 ben ik als zelfstandige werkzaam via een tussenpersoon bij een grote organisatie. Eind 2005 is er ook een mantelovereenkomst opgesteld, zonder relatiebeding. Daarnaast werden er voor concrete opdrachten werkorders opgesteld. Eind oktober 2006 heeft de tussenpersoon mij een nieuwe mantelovereenkomst laten ondertekenen, nu met relatiebeding.

 

Deze mantelovereenkomst noemt een duur van de werkzaamheden van een x aantal dagen en een fatale termijn van 31 december 2006. Als bijlage zit er een werkorder bij die de opdracht specificeert. Uitbreiding van het aantal dagen (en verlenging van de termijn) zal volgens de overeenkomst per de fatale termijn worden besloten en dan in een nieuwe werkorder worden vastgelegd. Dit is nooit gebeurd, ik heb sinds 31-12-2006 geen werkorder meer, maar de opdracht is wel stilzwijgend verlengd tot op heden.

 

Het relatiebeding zegt dat ik na afloop van deze opdracht 12 maanden geen werkzaamheden zal verrichten voor relaties van de opdrachtgever waar ik door deze opdracht mee in contact ben gekomen. De werkorder specificeert de relatie als een specifieke afdeling van de organisatie.

 

Ik wil mijn diensten aanbieden aan andere onderdelen van dezelfde organisatie, zonder tussenpersoon, maar ben er niet zeker van of dit contractueel kan. Ik kan dit niet met mijn tussenpersoon overleggen, aangezien met hem niet te praten valt.

 

Kan iemand mij adviseren over de mogelijkheden?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp dat je alleen werkt voor een grote organisatie. Ik vraag me af of er dan niet gewoon sprake is van een dienstbetrekking. En aangezien er geen schriftelijke arbeidsovereenkomst met jou is overeengekomen, is er dus ook geen rechtsgeldig relatiebeding.

 

Maar wellicht kunnen de juristen op deze site hierover hun licht laten schijnen.

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik werk niet alleen voor die grote organisatie, maar wel alleen via die tussenpersoon (een consultant kantoor) bij deze organisatie, daarnaast werk ik nog bij een ander groot bedrijf en bij 1 klein bedrijf.

 

Met die tussenpersoon heb ik dus wel een contract, maar dat liep tot december 2006. Intussen werk nog steeds voor hetzelfde project, voor dezelfde klant, met dezelfde tussenpersoon, krijg de facturen ook netjes betaald (dat veronderstelt wellicht dat het verlopen contract stilzwijgend is verlengd?). Maar kan elders in dezelfde organisatie aan de slag en wil dit liever zonder dezelfde 'zetbaas'

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat de opdracht niet schriftelijk is verlengd, doet er niet toe. De stilzwijgende verlenging maakt ook dat de ingangsdatum van de termijn verschuift.

 

Wanneer het beding exact zo is geformuleerd als hierboven is weergegeven, dan kunnen er nog wel vraagtekens bij de uitleg van het beding worden gesteld. Het redelijk belang hiervan is ver te zoeken.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De letterlijke tekst van het beding is als volgt:

 

Opdrachtnemer zal binnen een termijn van 12 maanden na afloop van deze opdracht geen werkzaamheden verrichten voor relaties van opdrachtgever, waar opdrachtnemer middels deze opdracht in contact mee is gekomen.

 

Ik weet niet hoe beoordeeld wordt of een beding een redelijk belang heeft, naar mijn idee is het belang in dit geval dat ik niet voor deze klant aan de slag ga zonder dat de opdrachtgever daar tussenzit en een flink deel van het tarief wegsnoept, maar dat lijkt me altijd het belang van een relatiebeding in de freelance sfeer.

Link naar reactie
  • 0

De letterlijke tekst van het beding is als volgt:

 

Opdrachtnemer zal binnen een termijn van 12 maanden na afloop van deze opdracht geen werkzaamheden verrichten voor relaties van opdrachtgever, waar opdrachtnemer middels deze opdracht in contact mee is gekomen.

 

Ik weet niet hoe beoordeeld wordt of een beding een redelijk belang heeft, naar mijn idee is het belang in dit geval dat ik niet voor deze klant aan de slag ga zonder dat de opdrachtgever daar tussenzit en een flink deel van het tarief wegsnoept, maar dat lijkt me altijd het belang van een relatiebeding in de freelance sfeer.

 

Vraag: wie kwalificeert als opdrachtnemer? Is dat de tussenpersoon (wat ik veronderstel) of de organisatie waar de werkzaamheden zijn uitgevoerd?

Vraag 2: Wie kwalificeren als relaties van de opdrachtgever?

 

Wanneer het enkel zo is dat de partij waar de werkzaamheden zijn verricht geldt als relatie van de opdrachtgever, waar opdrachtnemer middels de opdracht in contact mee is gekomen, dan is het beding redelijk.

 

Is de opdrachtnemer toevallig op een borrel van de tussenpersoon een relatie tegengekomen die de opdrachtnemer later benadert voor een opdracht, dan wordt het al twijfelachtig.

 

In beginsel dienen dit soort bedingen vrij strikt te uitgelegd te worden. Iedere discussie die kan worden gevoerd over de uitleg is in beginsel in het voordeel van de opdrachtnemer.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.