Ga naar inhoud
  • 0

Afrekenen met de fiscus

Senior     31 0

Beste forumleden,

 

Wij hebben op dit moment een VOF en richten daarnaast 5 BV's op De structuur die we kiezen is 4 holdings, 3 persoonlijke, een holding warvan de persoonlijke holdijngs aandeelhouder zijn en de werkmaatschappij waarvan de holding 100% aandeelhouder is. Aangezien de VOF een negatief eigen vermogen heeft en nog een aantal bankleningen heeft lopen is het een kostbare zaak om de onderneming te staken, o.a. vanwege de stakingswinst, afrekenenen met de fiscus (FOR, investeringsaftrek, startersaftrek, etc.). Er zijn een aantal mogelijkheden die we op dit moment onderzoeken inzake de VOF.

 

1. De VOF inbrengen in de holding

2. De VOF staken per 01-09-2007

3. De VOF voorlopig door laten lopen naast de BV en wel de activiteiten overhevelen naar de werkmaatschappij per 01-09-2007

 

Ik heb hierover een aantal vragen:

1. Kan de VOF na de oprichting van de holding worden ingebracht in de holding. Wij zijn voornemens de €18000 na de oprichting nl. weer uit de BV's te halen. Wat zijn de consequenties en is dit eenvoudig te doen?

2. Is het mogelijk dat we de VOF voorlopig door laten lopen tot medio 2008 en we dan afrekening met de fiscus?

3. Zijn er andere opties waar we nog niet aan gedacht hebben?

 

Wij weten dat de regels voor het oprichten van BV's wordt versoepeld, echter als het meezit zal dat pas medio 2008 worden bekrachtigd in de Tweede Kamer. Hier willen we niet op wachten

 

Groet,

 

Edwin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Legend     2,3k 148

Beste Edwin,

 

De v.o.f. heeft een negatief eigen vermogen, dus de 1ste vraag die bij me opkomt, is of de B.V. wel de ge-eigende structuur is voor jullie onderneming. Normaal gesproken is de B.V. pas interessant bij een structurele winst voor belasting per firmant van circa € 80.000. Er kunnen natuurlijk ook andere overwegingen zijn zoals aansprakelijkheid, liquiditeit e.d.

 

De v.o.f. kan in principe geruisloos (dus zonder fiscale afrekening) ingebracht worden in een B.V. Dit kan (nu) nog met terugwerkende kracht naar 1 januari van dit jaar, maar dan moet je wel snel actie ondernemen. De B.V. moet dan opgericht zijn voor 1 april 2008, dus als het even meezit, pik je dan ook nog de nieuwe regelgeving mee.

 

Indien de waarde van de inbreng (activa -/- passiva) tenminste € 18.000 is, hoef je daarnaast geen exta liquiditeit te storten. Om dit aan te tonen is (nu nog) wel een accountantsverklaring benodigd.

 

Aangezien de door jou beoogde structuur redelijk complex is, raad ik je ten sterkste af om te gaan "doe-het-zelven".

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0
Senior     31 0

Bedankt voor je reactie Odeon,

 

Je hebt helemaal gelijk om niet te gaan doe het zelven vanwege de complexiteit.

 

De BV's zijn er voor om de aansprakelijkheid te beperken. Daarnaast heeft er een belangrijke wijziging plaatsgevonden in de VOF. De situatie was 3 firmanten, waarvan 2 actief in de VOF. Deze situatie wordt gewijzigd waardoor de BV structuur een goede oplossing is. Daarnaast heeft mijn persoonlijke BV ook andere activiteiten ontplooit en zijn er contracten gesloten, waardoor het beter is de BV's op te richten. De VOF draait momenteel winst (in 2006 ook), maar het negatieve eigen vermogen is ontstaan in 2003, 2004 en 2005. Dit is in die jaren aanzienlijk opgelopen. Zo uit jouw verhaal begrijp ik dat bij inbreng er dus ook een aanzienlijk bedrag moet worden ingebracht. De optie om dus te wachten met inbrengen is dus een optie die voorlopig de beste lijkt.

 

Wij hebben overigens al een accountant/fiscalist en een notaris ingeschakeld. Maar hou er van zelf ook informatie te hebben, aangezien dit tijd (en geld) scheelt en ik bovendien goed beslagen ten ijs wil komen en zelf de opties ook wil overwegen

Link naar reactie
  • 0
Legend     2,3k 148

Het is inderdaad goed om je van te voren goed te oriënteren.

 

Bij oprichting van een B.V. moet (nu nog) ten minste € 18.000 gestort worden op het aandelenkapitaal. Dit kan door inbreng van contanten, maar ook door inbreng van activa bv het ondernemingsvermogen. Dit is een inbreng in natura.

 

Om vast te stellen dat hetgeen is ingebracht ten minste € 18.000 aan waarde vertegenwoordigd is een accountantsverklaring benodigd.

 

Als het een beetje meezit, is vanaf 1 januari 2008 geen storting op aandelen meer vereist.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.