Als makelaar in het bedrijfsonroerend goed (Groot Amsterdam") zou ik graag een aantal handreikingen doen om rekening mee te houden indien je de huisvestingskosten van je ondernemersplan door moet rekenen.
Ten eerste dien je er rekening mee te houden dat het gemiddelde aantal vierkante meters per medewerker rond de 20 m² zal liggen. Om makelaars het hoofd te kunnen bieden: 20m² is op basis van vvo (verhuurbaar Vloer Oppervlak), dit is niet gelijk aan het aantal "bruikbare vierkante meters". Makelaars praten altijd in termen van vvo!
Ten tweede dien je er het gebied "Groot Amsterdam" rekening mee te houden dat de gemiddelde servicekosten (op basis van voorcalculatie) rond de 25 euro per vierkante meter per jaar bedragen.
Ten derde dien je als extra kosten van een zogenaamde Caso oplevering rond de 100-150 euro per vierkante meter aan te houden.
Ten vierde kan je in de opstartfase, met een gering aantal (of geen) werknemers vaak opstarten in een zogenaamd business center, zeker als afnemers nooit of sporadish bij jou langskomen. Deze BC's zijn vaak Turn key te betrekken (vloerbedekking/wanden/CAT bekabeling en telefonaansluitingen zijn al vaak in je kantoor gelegd). Daarnaast zijn de huurtermijnen vaak veel korter (soms tot 3 maanden), dit in tegenstelling tot Casco waar je moet rekenen op een minimale huurtermijn van 5 jaar.
NB Veel startende ondermers hebben het idee dat bedrijfsmakelaars alleen maar geld kosten en dit niet terugverdienen (zie het algemene idee over woningmakelaars). Vergeet niet dat makelaars weten wat er in de markt te huur/koop is en wat er binnenkort vrij komt. Daarnaast screenen wij de contracten en verzorgen natuurlijk de bezichtigingen van de relavante kantoorpanden totdat we vinden wat jij zoekt. Tenslotte weet de makelaar ook wat de mogelijkheden met betrekking tot de zogenaamde "Huurvrije perioden"/"cash refunds" en toegemoetkoming in de inrichtingskosten zijn (in een bepaald gedeelte van de stad).
Indien je vragen hebt kun je altijd via mijn hotmail adres bereiken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
aevankempen
aevankempen
Als makelaar in het bedrijfsonroerend goed (Groot Amsterdam") zou ik graag een aantal handreikingen doen om rekening mee te houden indien je de huisvestingskosten van je ondernemersplan door moet rekenen.
Ten eerste dien je er rekening mee te houden dat het gemiddelde aantal vierkante meters per medewerker rond de 20 m² zal liggen. Om makelaars het hoofd te kunnen bieden: 20m² is op basis van vvo (verhuurbaar Vloer Oppervlak), dit is niet gelijk aan het aantal "bruikbare vierkante meters". Makelaars praten altijd in termen van vvo!
Ten tweede dien je er het gebied "Groot Amsterdam" rekening mee te houden dat de gemiddelde servicekosten (op basis van voorcalculatie) rond de 25 euro per vierkante meter per jaar bedragen.
Ten derde dien je als extra kosten van een zogenaamde Caso oplevering rond de 100-150 euro per vierkante meter aan te houden.
Ten vierde kan je in de opstartfase, met een gering aantal (of geen) werknemers vaak opstarten in een zogenaamd business center, zeker als afnemers nooit of sporadish bij jou langskomen. Deze BC's zijn vaak Turn key te betrekken (vloerbedekking/wanden/CAT bekabeling en telefonaansluitingen zijn al vaak in je kantoor gelegd). Daarnaast zijn de huurtermijnen vaak veel korter (soms tot 3 maanden), dit in tegenstelling tot Casco waar je moet rekenen op een minimale huurtermijn van 5 jaar.
NB Veel startende ondermers hebben het idee dat bedrijfsmakelaars alleen maar geld kosten en dit niet terugverdienen (zie het algemene idee over woningmakelaars). Vergeet niet dat makelaars weten wat er in de markt te huur/koop is en wat er binnenkort vrij komt. Daarnaast screenen wij de contracten en verzorgen natuurlijk de bezichtigingen van de relavante kantoorpanden totdat we vinden wat jij zoekt. Tenslotte weet de makelaar ook wat de mogelijkheden met betrekking tot de zogenaamde "Huurvrije perioden"/"cash refunds" en toegemoetkoming in de inrichtingskosten zijn (in een bepaald gedeelte van de stad).
Indien je vragen hebt kun je altijd via mijn hotmail adres bereiken.
Vriendelijke groeten,
Arjan van Kempen
Office Leasing
aevankempen@hotmail.com
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/12868-investeringvraagstuk-huisvesting/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag