• 0

Jaarrekening Eenmanszaak naar VOF

Ik heb een vraag. Het gaat om de volgende situatie.

Per 1/1/2006 had ik een VOF.

Per 1/6/2006 ging mijn compagnon weg, dus een eenmanszaak.

Per 1/10/2006 kwam er een andere compagnon bij, weer een VOF.

 

Moet ik nu 3 jaarrekeningen hebben?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe kun je volstaan met 1 jaarrekening. De jaarwinst van de v.o.f. is immers ongewijzigd.

 

Het indienen van de winstaangifte wordt wel een beetje complex, omdat de software van de fiscus niet echt is toegespitst op dit soort situaties, maar daar is wel uit te komen.

 

Hou ook rekening met stakingswinst e.d. Hoe is de overdracht van de uittredende firmant geregeld? Neem je bijvoorbeeld activa over van de uittredende firmant. Vind er een overdracht van stille reserves plaats?

 

En hoe is de toetreding van de nieuwe vennoot geregeld?. Neemt deze activa van jou over of brengt deze alleen arbeid en vlijt in? Etc. etc.

 

Daar moet je dus wel goed naar (laten) kijken.

 

Succes,

 

Odeon

 

.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie. Maar door je antwoorden kom ik nu met nog meer vragen.

 

In principe kun je volstaan met 1 jaarrekening. De jaarwinst van de v.o.f. is immers ongewijzigd.

 

Hoe moet dit dan geboekt worden. De uitkoop van de 1e vennoot heb ik in 2006 niet betaald. Dit is in 2007 gebeurt. Dus nu staat er nog een kapitaal van hem op de balans. Kan dit? En zijn kapitaal is hoger dan dat ik hem moet betalen. Wat moet er met het verschil gebeuren?

 

Het indienen van de winstaangifte wordt wel een beetje complex, omdat de software van de fiscus niet echt is toegespitst op dit soort situaties, maar daar is wel uit te komen.

 

Ja, wat moet ik nu eigenlijk invullen op de vraag "is de onderneming in dit boekjaar gestart"? Met de 1e VOF ben ik namelijk niet in 2006 gestart. Maar heb in 2006 wel 2 x opnieuw BTW-nummer aangevraagd voor de EZ en 2e VOF.

 

En hoe is de toetreding van de nieuwe vennoot geregeld?. Neemt deze activa van jou over of brengt deze alleen arbeid en vlijt in? Etc. etc.

 

Nieuwe firmant neemt geen activa over.

 

 

.

Link naar reactie
  • 0

In theorie moet je aangifte doen op het nummer dat de belastingdienst heeft toegekend aan de onderneming. De VOF zal een ander fiscaal nummer hebben dan bijvoorbeeld de eenmanszaak. Wanneer je hierover de fiscus niet hebt geinformeerd, zal je waarschijnlijk - dus in de praktijk - alles onder hetzelfde nummer hebben uitgevoerd. In dat geval volstaat één winstaangifte.

 

Bespreek het een en ander eens met jouw boekhouder/adviseur/accountant om niet straks tot vervelende zaken achteraf te kunnen worden geconfronteerd en om te kijken of het een en ander wel juist is verlopen.

 

Succes met de aangifte!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Op 1 juni is de 1ste firmant uitgetreden. Zijn firma-kapitaal wordt dan omgezet in een schuld. Deze schuld los je af in 2007. Een eventueel verschil corrigeer je op je kapitaalrekening.

 

De meest praktische oplossing is dat de uitgetreden firmant zijn firma-aandeel geruisloos (dat wil zeggen zonder fiscale afrekening) aan jou doorschuift. Dit kan alleen indien de uitgetreden firmant ten minste 36 maanden heeft deelgenomen in de v.o.f en jullie hiertoe een gezamenlijk verzooek indienen bij de aangifte ib 2006. Nadeel van de geruisloze doorschuiving is dat (eventuele) fiscale claims van de uitgetreden firmant naar jou doorschuiven. Blijkbaar hebben jullie al overeenstemming bereikt over de uitkoopsom, dus dat is al geregeld.

 

Het wordt complexer als je geen verzoek doet voor geruisloze doorschuiving. In dat geval dient de werkelijke waarde van het firma-aandeel van de uitgetreden firmant bepaald te worden en afhankelijk daarvan kan bepaald worden of hij/zij stakingswinst dan wel -verlies heeft gemaakt, wat dan weer gevolgen heeft voor de balans van de v.o.f.

 

De onderneming is niet in dit boekjaar gestart, aangezien er geen sprake is van een nieuwe onderneming, maar van een doorstart/voortzetting.

 

Toch moeilijker dan je denkt, dus laat er even iemand naar kijken.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.