• 0

Afsluiting administratie en aangifte IB

Ik werk sinds kort bij een klein administratiekantoor. Er zijn nogal wat administraties van 2005 helemaal niet afgesloten. Toch moet ik de aangifte IB2005 doen.

Het feit wil dus, dat de aangiften van 'het vorig jaar' anders zijn, dan de cijfers van 'het vorig jaar' in het boekhoudpakket.

 

Ik kom nu zo'n beetje tot de conclusie dat het niet zo erg is.

Als ik maar zorg dat de aangiften van jaar tot jaar op elkaar aansluiten, dan is er niets aan de hand. De cijfers die naar de klant gaan, zijn dan wel iets anders, maar we kunnen zeggen dat het om 'een concept' gaat.

 

Is mijn gedachte juist? Leent het concept van kapitaalsvergelijking zich hier eenvoudig voor?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht is hier sprake van een misverstand. Het afsluiten van een administratie behelst het overboeken van het saldo resultaat naar het eigen vermogen en vervolgens openen van de balansposten in het volgend boekjaar. Daarmee is formeel de administratie van het voorafgaande boekjaar afgesloten.

 

Een administratie voeren en afsluiten is iets anders dan een aangifte verzorgen. Alhoewel natuurlijk de aangiftecijfers zouden moeten aansluiten met de administratie van het betreffende boekjaar.

 

En daar zit nu de crux van het verhaal. Zodra die aansluiting niet meer te maken is, komen de problemen. De fiscus zal in ieder geval bij controle die aansluiting wel zoeken.

 

Als je dus bedoelt met "niet afgesloten" dat er later nog boekingen in dat boekjaar worden gemaakt dan kan dit niet.

 

Als klant zou ik, maar dat kan ik natuurlijk wat gemakkelijk zeggen, ook vragen stellen als ik die aansluiting niet kan vinden.

 

Het enige verschil wat er kan en mag bestaan tussen een administratie en een aangifte zijn de (afwijkende) fiscale regels welke voor een aangifte gelden; maar altijd is de basis van een aangifte de set gegevens die uit de administratie voortkomen. Met andere woorden als je rekening houdt met de afwijkende fiscale regels dan moet de aangifte één op één sluiten met de cijfers uit de administratie.

 

 

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Met die afwijkende fiscale regels bedoel je waarschijnlijk de verschillen tussen de commerciele balans en de fiscale balans, zoals veroorzaakt door versnelde afschrijving? Deze afwijkingen komen bij ons niet voor.

 

Helaas kan ik in het boekjaar 2005 nog steeds boeken. De verwerkingsdatum van de mutaties kan ik echter niet zien, wel natuurlijk de boekdatum, maar daar heb ik zo niets aan. Dus ik weet niet welke mutaties de verschillen opleveren.

 

Dan komt hier nog bij, dat door een storing van het aangiftepakket, er een aantal aangiften zijn verdwenen.

Ik zoek dus naar een methode om ondanks deze toestanden toch een plausibele aangifte te doen.

Is dat theoretisch eigenlijk nog wel mogelijk? Waarschijnlijk zal ik een kopie-aanslag moeten opvragen en die terugrekenen?

 

Ik kan het alles nog niet goed overzien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.