• 0

Mobiele games portal

Beste ondernemers,

 

Al geruime tijd ben ik bezig met het opzetten van een professionele website waarmee ik de nieuwste mobiele games wil aanbieden. Als je ziet hoe deze markt zich ontwikkeld zie ik hier behoorlijke kansen. Met het oog op 'eerlijkheid duurt het langst' wil ik deze gaan aanbieden zonder een abonnementsdienst en mij zo onderscheiden van de Jamba en soortgelijke ringtoneboeren.

 

Het probleem is de kleine winstmarge die er op de games zit. Ik verkoop de games voor 4,50 en houd hier uiteindelijk 1,25 aan over. Mijn vaste maanelijkse kosten om de site draaiende te houden zijn overigens 1.850,- Gezien de lage winstmarge is het lastig om mijn site te promoten in bijvoorbeeld gedrukte media. Via een abonnementsdienst verdien je natuurlijk veel meer op de games en zo kunnen bedrijven als Jamba dan ook vrijwel onbeperkt reclame maken.

 

Ik moet het dus meer van klanttevredenheid hebben en zorgen dat zij terug komen. Het voordeel dat ik heb tegenover bedrijven als Jamba is dat een hoop van de grote contentproviders niet met hen willen samenwerken. Hierdoor kan ik dan ook vrij unieke spellen aanbieden die men vrijwel nergens kan downloaden.

 

Mijn vraag is nu: Wat vinden jullie van het idee en is dit haalbaar? Hoe zouden jullie dit aanpakken mbt de marketing zonder al te hoge risico's te lopen? Ik ben benieuwd naar jullie mening!

 

Met vriendelijke groet, Ron

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

He Ron,

 

Wat zitten er precies in die 1850,- aan vaste kosten?

 

Alleen om deze kosten al eruit te halen zou je 1480 games moeten verkopen per maand. Daarnaast zul denk ik nog andere kosten hebben waardoor dit oploopt.Uit je marktonderzoek zal moeten blijken of je deze aantal realistisch haalbaar zijn of niet.

 

 

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bij Jamba krijg ik al een game voor 1,50. Weliswaar moet ik er minstens 4 afnemen en moeite doen om het af te zeggen, maar waarom denkt u 4,50 per game te kunnen vragen?

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de snelle reacties!

 

De web- en wapsite draaien op een open download/ billingplatform waarvoor ik een licentie betaal van 1850,-. Een open platform houdt in dat ik zelf mijn eigen content kan toevoegen. Dit was voor mij een vereiste aangezien ik uitsluitend hoge kwaliteit games en applicaties wil aanbieden, de zogenaamde premium games. Daarnaast kan ik op deze manier ook Symbian games aanbieden die aardig in de buurt komen van gameboy kwaliteit games. Hier kunt u daar wat voorbeelden van zien http://www2.ideaworks3d.com/games_gallery.htm

 

Jamba bied inderdaad games aan voor 1,50, maar zij zeggen er echter niet bij dat dit zogenaamde 'whitelabel' games zijn. Deze spellen zijn van lagere kwaliteit en kun je dan ook goedkoper inkopen. Als je kijkt naar wat voor abonnementen zij aanbieden dan hebben zij 3 vormen: Normaal, Mega Game en een Premium Game abonnement. Bij een Premium game abonnement krijgt men 2 premium games voor 4,50 per week wat overigens nog steeds relatief goedkoop is.

 

Ik denk 4,50 per spel te kunnen vragen puur door kwaliteit te leveren. Men kan zonder verdere verplichting gewoon 1 spel bestellen en deze zijn allemaal getest om te zorgen dat ze ook daadwerkelijk voor het desbetreffende toestel beschikbaar zijn. Daarnaast denk ik dat mensen niet zitten te wachten op 8 mobiele games per maand. De meesten bestellen 1 hooguit 3 games per maand en klanten verplichten games af te nemen lijkt mij op de lange termijn geen goede zaak. Het belangrijkste argument is echter dat ik uitsluitend kwaliteit spellen kan aanbieden die bedrijven als Jamba niet in hun assortiment hebben. Deze games zijn duurder om in te kopen en vandaar dat deze niet voor 2,50 kunnen worden aangeboden.

 

Er zijn niet zo gek veel voorbeelden van soortgelijke sites en cijfers zijn ook moeilijk te achterhalen. Ik kwam echter wel dit artikel tegen uit 2004 waarin www.Gamemobile.co.uk verkondigd 1.000.000 downloads te hebben gehaald in een periode van 14 maanden. http://www.prweb.com/releases/2004/6/prweb132649.htm. Gamemobile is momenteel marktleider in het online verkopen van mobiele games.De markt voor mobiele games heeft de afgelopen jaren een behoorlijke vlucht genomen met name doordat grote bedrijven als Sony, Microsoft, EAgames etc. zich ook zijn richten op mobiele games en er hierdoor steeds betere spellen op de markt komen. Daarnaast neemt de techniek natuurlijk ook enorme sprongen, waardoor er steeds meer mogelijk wordt op een gsm.

 

Ik heb wat kunnen testen en met 1000 bezoekers per dag kreeg ik ongeveer 26 downloads. Opzich niet slecht, maar ik zou meer bezoekers naar mijn site moeten trekken wil dit echt rendabel worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou Jamba niet zoveel noemen als ik jou was, dat is namelijk niet zulk goed vergelijkingsmateriaal. Heb je enig idee idee hoeveel geld erin is gegaan om dat uit te bouwen tot wat het nu is? Denk in de richting van 54 miljoen DMark (Google op de namen van de broers Marc, Oliver and Alexander Samwer, er zit nógal een verhaal achter). Al kun je daar ongetwijfeld het één en ander van leren :)

Link naar reactie
  • 0

Jamba is inderdaad geen goed vergelijkingsmateriaal en natuurlijk heb ik bewondering voor de Samwer broeders. Maar mijn bedoeling is ook niet om een tweede Jamba op te richten en hier net zo succesvol in te worden.

 

Naast Jamba zijn er massa's andere partijen die via hetzelfde systeem werken bijvoorbeeld: Celldorado, Blinko, Dada Mobile etc. Deze bedrijven draaien stuk voor stuk gigantische omzetten, maar zijn daarnaast het mikpunt van kritiek. Zie http://www.senat.be/www/?MIval=/publications/viewPubDoc&TID=50357316&LANG=fr Ik denk dat op de lange termijn deze manier van zaken doen gaat vastlopen, vooral wanneer de regelgeving wordt aangepast en er duidelijk moet worden vermeld dat het op een abonnementdienst gaat.

 

Mijn insteek is juist via een doorzichtig systeem te werken waarbij men duidelijk ziet wat hij besteld, wat het kost en hopelijk weer terugkomt. Ik zal op deze manier niet zo grootschalig mijn site kunnen promoten en het meer moeten hebben van goede mond tot mond reclame. De hamvraag is natuurlijk of je via deze weg een goedlopend bedrijf kan opbouwen :)

 

 

Link naar reactie
  • 1

Tuurlijk kan dat. Je moet je alleen afvragen of het probleem wat jij op wilt lossen, wel echt het probleem is van je doelgroep? Stèl dat het geen probleem is. Én stel daarbij nu eens dat de games die nu aangeboden, wél voldoende zijn voor de jeugd van tegenwoordig. Wat zou je dan (kunnen) doen om je te onderscheiden? Hoe creëer je echt waarde voor je doelgroep (of beter gezegd: voor mensen die bereid zijn je te betalen voor het leveren van die waarde)?

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de promotie van de website; dit is in principe wel (mede financieel) creatief te doen gezien je doelgroep(en). Gedrukte media zijn niet oninteressant, maar er zijn diverse gaming e-zine's, forums, profielsite's etc.

 

Ik durf geen inschatting te maken van de eventuele kosten voor de promotie op betreffende internetsites, maar ik denk dat je een evengroot deel van je doelgroep kan bereiken voor aantrekkelijkere tarieven.

 

Op zich is het zeker geen vreemd idee; zeker gezien je kunt profiteren van de slechte reputatie van Jamba en vergelijkbare diensten.

 

 

"A witty saying proves nothing."

- Voltaire

Link naar reactie
  • 0

Gewoon doen!

 

Je maandlasten vind ik wel hoog en ik hoop dat dat makkelijk opzegbaar is als blijkt dat je plan écht niet werkt? ALs je daar een jaar aan vast zit, is 't een dure aangelegenheid. Kun je niet zelf iets op (laten) zetten om zodoende die kosten een enorm stuk lager te krijgen?

 

Je verkoopprijs en winst zijn vergelijkbaar met wat ik doe; iedereen riep dat voor mijn produkten 'geen markt was', maar ik bewijs m'n gelijk. Het is nog niet winstgevend, maar ik draai wel mooi quitte én heb de tijd van m'n leven en kan mooi mijn bedrijfje laten groeien.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de reacties!

 

Om even terug te komen op het een en ander

 

Vraag me wel af of je niet te laat bent met instappen in deze markt? Iedereen krijgt tegenwoordig een datakabel bij zijn telefoon en weet hoe men moet downloaden vanaf het internet waar dit soort games allemaal gratis te vinden zijn.

 

Mobiele games kun je inderdaad gewoon van het internet plukken, maar dat geld voor vrijwel alles wat er te koop is. Daarnaast moet men hier toch aardig wat moeite voor doen en daadwerkelijk een usb kabel hebben, wat toch bij een hoop toestellen niet wordt meegeleverd. Het is ook lastig om specifieke titels te vinden voor juist jouw toestel. Er zullen ongetwijfeld spellen van het internet gedownload worden, maar voor die 4,50 blijven er hopelijk genoeg mensen over die dit voor lief nemen.

 

Tuurlijk kan dat. Je moet je alleen afvragen of het probleem wat jij op wilt lossen, wel echt het probleem is van je doelgroep? Stèl dat het geen probleem is. Én stel daarbij nu eens dat de games die nu aangeboden, wél voldoende zijn voor de jeugd van tegenwoordig. Wat zou je dan (kunnen) doen om je te onderscheiden? Hoe creëer je echt waarde voor je doelgroep (of beter gezegd: voor mensen die bereid zijn je te betalen voor het leveren van die waarde)?

 

Het zou inderdaad kunnen zijn dat de games die nu worden aangeboden voldoende zijn voor de jeugd van tegenwoordig. Maar toch blijft het business model van dit soort bedrijven twijfelachtig. Ik ben ervan overtuigd dat het overgrote deel van de klanten, van bijvoorbeeld Celldorado of Jamba onbewust zich dan ook hebben opgegeven voor een abonnementsdienst. Vandaar het slechte imago van dit soort bedrijven.

 

Mijn businessmodel is vrij uniek in deze branche, maar zeker niet zaligmakend. Er kleven dan ook zijn voor- en nadelen aan. Op de lange termijn lijkt mij een open systeem beter te werken. Op de korte termijn is het voor mij echter een stuk lastiger om de site te promoten en een serieuze stroom bezoekers naar mijn site te trekken.

 

Mijn vaste kosten zijn niet extreem hoog, maar ik moet wel ongeveer 1500 bezoekers per dag naar mijn site zien te krijgen. Dit is zeker te doen alleen is het moeilijk mijn site te promoten zonder al te veel risico te lopen. Via gratis promoties kom ik op ongeveer 15 a 20 downloads per dag en hier kan de pijp niet van roken. Ik zie wel dat het overgrote deel van mijn bezoekers weer terug komen, maar het bereik is simpelweg te klein.

 

Ik zou dus een groter publiek moeten aanspreken door te adverteren, maar het liefst zonder hier een al te groot risico bij te lopen. In bladen adverteren is vrij duur en ik zit zelf te denken aan een online campagne.

 

Googleads werkt bijvoorbeeld heel goed, maar het aantal mensen dat je hiermee kan bereiken is eigenlijk te klein, tenzij je 0,60 per click kan aanbieden. Via affiliate netwerken als M4n.nl zou je natuurlijk enorm veel mensen kunnen bereiken, maar dan moeten webmasters wel mijn site willen promoten ipv een Celldorado of een Blinko. Deze zijn namelijk in staat om webmasters een vergoeding te geven van 8,- per verkocht abonnement. Dit soort bedrijven maken bij de eerste verkoop sowieso een winst en wanneer men vergeet het abonnement op te zeggen, stroomt het geld binnen. Op deze manier kunnen zij blijven adverteren en verdienen de webmasters hier ook goed aan. Kortom iedereen tevreden behalve de klanten die erin trappen natuurlijk :)

 

Gezien mijn lage winstmarge kan ik een dergelijke vergoeding helaas niet betalen. Ik moet dus een manier verzinnen waarop ik op een eerlijke manier mijn spellen kan verkopen en het daarnaast zo aantrekkelijk maken voor de webmasters dat zij mijn site willen promoten.

 

Ik vraag mij daarom af of er iemand ervaring heeft met het online promoten van een website en hier hopelijk wat tips over kan geven.

 

Link naar reactie
  • 1

Voor enorm veel ideeën op het gebied van (online) promotie moet je even naar het board Commercie & Marketing, daar vind je véle ideeën!

 

Mijn tip: zorg dat je jouw producten op/in Hyves krijgt. Wees creatief en probeer in te tappen op die enorme community, wellicht krijg je dan een hele mooie golfbeweging :)

Link naar reactie
  • 0

Als je garandeert dat een spel op een bepaald mobieltje werkt kun je iets opzetten als IPaq choice (www.ipaqchoice.com) Deze site bevat alleen software, waaronder games, die op mijn ipaq werken. Geeft mij een stukje vertrouwen en heb er ook al wat aangeschaft. Aanschaf onder andere aangemoedigt door gratis punten. Je betaald nl. niet rechtstreeks maar met punten die je inkoopt en daar hou je altijd wat van over ;) Gratis punten kun je mee laten geven aan nieuwe klanten van een GSM winkel.

 

Met een beetje CMS zet je zo een paar sites op voor de meest populaire mobieltjes. Wellicht ook handig voor SEO doeleinden.

 

Ook de niet jeugd speelt spelletjes, zeker in de verloren uurtjes. Solitaire en bubble breaker zijn inmiddels wat saai. Dus als je 1952 voor mijn mobiel hebt ben ik een klant. Een aparte site voor retro games voor dertigers?

 

Geen idee wat de marktpenetratie is maar is je site, of een aparte versie, beschikbaar voor mobieltjes?

 

Oh ja 'geen spellen gevonden in deze selectie' lees ik als 'ik hoef niet op deze site te kijken'. Haal dat knopje 'platform' van je site als er toch niets in zit... (Of er is iets mis met m'n browser of je hebt uberhaupt nog geen games op je site)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er inderdaad aan gedacht om een aantal portals op te zetten voor specifieke handsets. Het probleem is alleen dat de toestellen die op de markt komen zeer snel verouderden en je een beperkte doelgroep aanspreekt. Daarom heb ik besloten om een zo breed mogelijk handsets te ondersteunen met een goede selectie aan spellen. Ik heb wel een categorie voor zogenaamde Symbian games die bedoeld zijn voor Smartphones en PDA's.

 

De doelgroep voor mobiele games is inderdaad zeer breed en dertigers (zowel mannen als vrouwen) zijn hier zeker een belangrijk onderdeel van. Ik heb dan ook een hoop van de oude retro klassiekers. Vooral de Symbian versies van klassiekers als Another World, Sensible Soccer en jawel 1942 :) zullen deze doelgroep aanspreken.

 

Naast de website heb ik ook een wapsite wap.zubigames.com waarop men direct via de mobiel games kan bestellen. Helaas is mijn site door omstandigheden tijdelijk gedeactiveerd, daarom staan er ook geen spellen op :( Ik heb de nodige problemen gehad bij de ontwikkeling van de web- wapsite, maar ben nu aan het kijken of ik hier alsnog een goed lopend bedrijf van kan maken :)

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hoe kan de site gedeactiveerd zijn als u gebruik maakt van een "billing-platform"? Waar betaalt u die 1850 euro anders voor? Ik vraag me nog enkele andere zaken af. Betaalt u bovenop dat bedrag ook nog andere licentiekosten en is het niet zonde dat er kosten worden gemaakt terwijl de site niet te gebruiken is?

Link naar reactie
  • 0

Momenteel betaal ik geen licentiekosten omdat ik het billingplatform tijdelijk heb stop laten zetten. Ik heb nogal wat technische problemen gehad bij de ontwikkeling waardoor ik nu (financiele) problemen heb om de site te lanceren.

 

Ik ben wel van plan om een doorstart te maken en daarom wou ik even kijken naar de reacties. De response was niet slecht en ik zie vollop mogelijkheden om hier wat van te maken. Het is alleen zaak dat ik meer bezoekers naar mijn site kan krijgen en vandaar dat ik hier opzoek ben naar wat tips :)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.