• 0

Software voor advertentie

Beste HL-ers,

 

Ik ben op zoek naar goede software voor het opstellen van advertenties voor in dagbladen e.d. Op dit moment maak ik gebruik van COREL Photo Paint (ik weet het, beetje afgezaagd), maar deze zet geen tekst in haar advertenties. Het programma veranderd deze in normale pixels en daardoor worden de letters vaag en niet scherp meer worden.

 

Ook heb ik in een pakket Macromedia Fireworks aangeschaft. Een prettig programma maar ik weet niet zeker of dit programma hetzelfde met letters doet als COREL. Ook kan ik hierbij niet exporteren in .pdf, wat veel kranten als aanlever-standaard beschouwen. Dit verbaasd mij trouwens, daar waar in datzelfde pakket ook Flashpaper zit welke bedoelt is voor het opstellen van .pdf documenten (vanuit bv. MS Word).

 

Ik heb Illustrator al veel aangemerkt gezien. Echter heb ik begrepen (en ook ervaren in de 'test versie') dat dit een uiterst ingewikkeld programma is. Ook is hij vrij prijzig, daar waar ik hem niet dagelijks zal gebruiken.

 

Iemand suggesties? Of iemand misschien ervaring met fireworks waardoor ik verder kom? Dat vind ik namelijk wel een zeer aangenaam programma om mee te werken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals je zelf al aangeeft is Illustrator een veel gebruikt programma naast QuarkXpress & InDesign.

 

Een goed opgestelde advertentie zorgt voor de juiste impact. En als er een lage kwaliteit advertentie is geplaatst; zal dat zeker qua imago niet beter worden voor het bedrijf. Wat kost het plaatsen van een advertentie, wat kost Illustrator? De verhoudingen zijn zeker niet gelijk. (Waarbij de advertentie(s) prijziger zijn!)

 

Investeer in professionaliteit, dat verdien je er altijd dubbel en dwars uit.

Daarom raad ik je Illustrator aan. Deze is voor oudere versies (CS1) al verkrijgbaar vanaf € 250.

 

Er zijn volgensmij ook 'gratis' vector bewerk programma's voor de Mac, zoals Inkscape. Toch blijf ik bij de vertrouwde Creative Suite van Adobe!

Zoekmachine Marketing via InByte Internet Marketing - http://www.inbyte.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je advertenties op wilt gaan maken raad ik je absoluut de CS pakketten van Adobe aan. Je zou je kunnen redden met alleen illustrator, een combinatie met InDesign zou veel beter zijn. Pas je verder geen logo's o.i.d. aan dan kan je gemakkelijk uit de voeten met InDesign opzich.

 

Wel zou je er rekening mee moeten houden dat wanneer je aan gaat leveren voor een krant, je PDF's vaak gecertificeerd moeten worden. Hiervoor kun je instellingen maken in InDesign en vervolgens certificeren doormiddel van Acrobat Pro. Ik raad je echter aan om Enfocus Instand PDF hier voor te gebruiken, deze certificeert je advertentie naar het gewenste doelprofiel. Of je hier Acrobat Pro voor nodig hebt durf ik niet zeker te zeggen, maar ik vermoed van niet.

Link naar reactie
  • 0
Of je hier Acrobat Pro voor nodig hebt durf ik niet zeker te zeggen, maar ik vermoed van niet.

Bij de CS3 standaard versie zit Acrobat Pro.

 

Het is even een investering, maar met Adobe CS haal je een paar prachtprogramma's in huis.

Link naar reactie
  • 0

Of je hier Acrobat Pro voor nodig hebt durf ik niet zeker te zeggen, maar ik vermoed van niet.

Bij de CS3 standaard versie zit Acrobat Pro.

 

Het is even een investering, maar met Adobe CS haal je een paar prachtprogramma's in huis.

 

Klopt, maar ik bedoel meer te zeggen dat wanneer je InDesign los koopt, of je voor de Instant PDF software nog apart acrobat pro nodig hebt. Voor zover ik er wijs uit kan worden op de website van de fabrikant (www.enfocus.com) heb je aan de reader opzich voldoende (de reader is gratis)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb even rondgekeken en ik heb mijn oog toch laten vallen op Adobe Creative Suite 3 Design Premium. Inderdaad een verzameling van topprogramma's.

 

Waarschijnlijk zal ik toch eerst een aantal trial-versions downloaden van de Adobe site. Voorral Indesign, Acrobat Pro en Illustrator wekken mijn interesse. Ik ben ze op dit moment aan het downloaden voor een test-versie.

 

Zijn er mensen die ervaring hebben met Fireworks en Indesign/Illustrator? Ik ben namelijk benieuwd naar de verschillen. Behalve dan dat er gemakkelijk geëxporteerd kan worden naar pdf. En is er ook ervaring met opstellen van tekst in één van deze programma's? Ik wil namelijk niet nog een keer hetzelfde probleem ervaren dat de tekst niet scherp geëxporteerd wordt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Wouter,

 

Naar mijn weten kun je Fireworks een beetje vergelijken met Illustrator, en Freehand met Photoshop. Ik heb ooit gebruik gemaakt van een trial van Fireworks, maar vond dit zelf een lastig, onduidelijk programma, met een hogere leercurve dan het CS pakket.

 

Wat betreft de duidelijkheid van de tekst:

In InDesign en Illustrator werk je met vectoren. Dit betekend dat de vormen van de letters opgezet worden doormiddel van wiskundige berekeningen. Zoals je begrijpt kan je dit traploos schalen, omdat voor de software dan de berekening veranderd. Maak je letters bijvoorbeeld 1000x groter, treed er nog geen kwaliteitsverlies op.

Teksten in InDesign en Illustrator gaan dus absoluut goed.

 

Wat betreft Fireworks, ik neem aan dat dit hier ook geen probleem vormt, omdat dit ook op basis van vectoren gaat, maar zeker durf ik dat niet te zeggen. Ik raad je aan om gewoon voor het CS pakket te gaan, alleen al omdat de meeste grafische bedrijven hier mee werken en je dus, mocht het nodig zijn, ook bestanden eenvoudig onderling kunt uitwisselen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met je eens dat dit een geweldig pakket is. Ben nu een tijdje aan het prullen met Indesign en het loopt goed. Alleen zit ik nu even te kijken hoe ik een pdf exporteer in grijswaarden (misschien dat jij dit weet Skyfire?).

 

Met Fireworks had ik geen problemen met de tekst. Maar bij dit programma zat er geen functie voor het exporteren in pdf, welke wel vaak gevraagd wordt door de verschillende media uitgevers.

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn weten zit er in InDesign geen functie om direct naar een grijswaarden PDF te exporteren. Dit raad ik je (mocht het er in zitten) ook niet aan. Wat normaal gesproken de gang van zaken is bij het maken van een advertentie die in Zwart/Wit geplaatst gaat worden, is dat je deze advertentie ook opmaakt in Zwart/wit. Hiermee ben je er zeker van dat er bij de omzetting van de PDF naar grijswaarden geen rare dingen optreden.

 

Voor een zwart/wit advertentie:

Maak je advertentie op in Indesign.

Controleer of alle foto's (geen vectoren) in Photoshop op 300 DPI staan en of ze voldoende kwaliteit hebben. Daarnaast moet je controleren of deze foto op grijswaarden staat. (Afbeelding > afbeeldingsgrootte, hier checken op 300DPI en Afbeelding > modus > grijswaarden om naar grijswaarden te zetten)

Controleer alle logo's en overig vectorenmateriaal wat opgezet is in Illustrator en zet dit in Illustrator om in grijswaarden (Alles selecteren, Kleuren > Grijswaarden)

 

Heb je deze handelingen doorgevoerd is het belangrijk dat je in Indesign de niet gebruikte kleuren weggooid (er zit in het stalen pallet een klein rondje met een pijltje er op, ga hier aan hangen en klik op "alle ongebruikte kleuren selecteren". Heb je dit gedaan, klik dan op het prullebakje.

 

Bij een Zwart/Wit advertentie houd je dan alleen de staal Zwart en de staal papier over.

 

Wat je als laatste nog moet doen is de advertentie exporteren. Vraag hiervoor om aanleverspecificaties, daarin staat bijvoorbeeld of een advertentie met afloop/snijtekens aangeleverd moet worden of niet en nog een aantal andere belangrijke dingen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zit nogal wat verschil in het aanleveren voor kranten of voor tijdschriften en ander drukwerk. Als het alleen maar gaat om de krant, dan zijn de Adobe-prgramma's nogal 'overdone' (en dus duur). Dan kun je met bijvoorbeeld de programma's van Serif ook goed uit de voeten en die kosten nog geen 100 euro, geloof ik. Je maakt vanuit die programma's ook direct een pdf, met of zonder snijlijnen etc. Zolang de techniek van de krantendruk dit niveau bij lange na niet aankan, een verstandige keuze lijkt me (foto's van 300 dpi zijn ook wat overdreven hoor Skyfire, 200 mag ook).

 

Hou je je ook met kwaliteitsdrukwerk bezig, dan is Adobe inderdaad een betere keuze, zeker als je open bestanden aanlevert (de rol van Quark is gelukkig bijna uitgespeeld).

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Met betrekking tot de 300DPI, dan gaat het over de kleuradvertenties en zwart-wit voor bijvoorbeeld tijdschriften. Toch leert de praktijk dat ik geregeld de dagbladen als argument aan horen dragen dat het beeld geen 300dpi was en daarom bijvoorbeeld de advertentie niet goed geplaatst is.

 

Serif zegt mij zo niets, maar het zou inderdaad een alternatief kunnen zijn voor werk voor in de krant. Ik kan me echter nauwelijks voorstellen dat je als reclamebureau alleen voor een krant zou gaan produceren, dat is dus weer zonde van je pakket.

 

Voor het lokale pakkertje en dat soort dingen is Serif dan inderdaad wellicht het overwegen waard.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.