• 0

Hoe bereik je HRM of PZ??

Hallo,

 

Ik ben een webwinkel in kraamkado's aan het opzetten, en zit wat te denken over de voorgenomen marketing van mijn winkel. Ik wil me graag richten op die bedrijven die hun medewerkers een bloemetje sturen bij de geboorte van een kind, maar eigenlijk wel wat originelers en blijvenders willen geven. Mijn pakketten worden dus ook vooral in de prijsklasse van een goede bos bloemen (25 a 30 euro).

 

Maar goed... bedrijven gaan echt niet zelf op zoek naar zoiets, en als ze dat wel doen, is het niet gegarandeerd dat ze bij mij terecht komen, maar bij een concurrent. Ik wil dus gerichte marketing gaan doen.

 

Nu zit ik zelf te denken aan een folder laten drukken, of een mooie email laten componeren (mijn man is webdesigner.....). Maar die wil ik niet zomaar aan tig bedrijven rondsturen. De kans is erg groot dat die ongeopend op de stapel reclame terecht komt, en met ongevraagd mails sturen loop je het risico als spam aangemerkt te worden.

Mij lijkt het een beter idee eerst de betreffende bedrijven te bellen, vragen of er interesse is, en ze dan een folder danwel mail te sturen. DIt kost meer tijd, maar is wel kostenbesparend (alleen geinteresseerden krijgen een folder of mail).

 

Hoe benader ik zo;n bedrijf het best? En wat voor bedrijven geven hun medewerkers een kado bij de geboorte van een kind. Ik heb begrepen dat dat nogal verschilt van bedrijf tot bedrijf. Daar waar ik (parttime) in loondienst werk, is het gebruikelijk een bloemetje te sturen. Maar bij een groot amerikaans bedrijf als ASML wordt er helemaal niks aan gedaan!!

 

Heeft iemand een idee aan wat voor soort bedrijven ik moet denken, en welke afdeling ik zou moeten benaderen? PZ, HRM, of juist een afdelingssecretaresse? En hoe kom ik aan die bedrijven? Gewoon in de gids opzoeken en maar raak bellen? Ieks... ook wel weer een beetje eng, dat voor jezelf starten.

 

Lidia den Haan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn voorstel is dat je alleen bedrijven benadert met nieuwe producten/diensten als die direct toegevoegde waarde hebben ten aanzien van hun core business. Indien dit niet het geval is dan kan je je beter niet op de mensen in hun professionele hoedanigheid richten, maar meer een beroep doen op de persoon/jezelf zichtbaar maken daar waar mensen het juist niet verwachten. Ik heb hierover best ideeën... stuur me maar even een PM als je meer info wilt. Kan je me even een link van je site zenden?

Link naar reactie
  • 0

Mijn site is (eventjes verwijderd nav post hieronder), maar die zijn nog niet actief. pas 1 september plannen we live te gaan. Ik ben nu druk bezig met de producten op voorraad te krijgen, mijn man is de website aan het bouwen, en ik ben me ook alvast aan het orienteren over welke manieren ik de promotie wil aanpakken.

 

Kijk, waar het om gaat, is dat ik de mensen die verantwoordelijk zijn voor het verzorgen van een kraamkadootje voor een medewerker te pakken wil krijgen. Alleen een folder naar de afdeling PZ of HRM van een willekeurig bedrijf lijkt me niet werken. Dan belandt je al snel in de vuilnisbak, een echte (papieren folder) of een virtuele (email).

 

Mijn idee is dus inderdaad cold calling, gewoonweg een telefoongids openslaan, een bedrijf eruit pikken, en dat bellen, vragen naar de persoon die verantwoordelijk is voor het verzorgen van een kadootje bij bevalling van een medewerker.

Maar goed, kies is dan de grote bedrijven? Of juist de kleinere bedrijfjes die misschien meer betrokken zijn bij hun werknemers? Grote bedrijven hebben veel meer te maken met bevallingen van medewerkers dan een bedrijf van maar 25 medewerkers!!

 

En hoe reageert de gemiddelde baliemedewerkster als ik gewoon koud opbel en vraag naar de persoon die dat regelt. Hoe moet zij dat weten? Moet ik direct de PZ of HRM afdeling vragen?

 

Wat voor ideeen had je ExTax? Of heb je liever een PM?

Link naar reactie
  • 0

Er is een grijs gebied waarin er wel of niet sprake is van het pluggen van je eigen onderneming hier op HL. Vandaar dat ik je even vroeg om eea per PM toe te zenden... Het niet direct op HL zichtbaar zijn van je domeinnaam is bovendien puur zelfbescherming... Kans is namelijk dat als potentiële klanten je site gaan googlen dat HL hoger staat dan je eigen website... Dus... even bedrijfsnaam en hyperlinks verwijderen...

Link naar reactie
  • 0

 

Nondepie. Het is niet de bedoeling dat mensen hier hun diensten gaan promoten, maar het noemen van links etc is wel degelijk mogelijk wanneer nieuwe diensten besproken worden. Als dat nou onverstandig is omdat Google dit forum hoog rankeert, dan gaat er iets fout.

 

Kijkt Google naar naamsvermelding of naar links? Bestaat er een mogelijkheid om links onzichtbaar te maken voor Google?

 

Je mag uiteraard altijd zelf beslissen of je je eigen case met naam en toenaam wil bespreken, maar concrete voorbeelden zijn een stuk interessanter dan vage. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Jouw idee is dus om het gewoon maar te doen. Tja, wat maakt het ook uit eigenlijk. Ik ben niet bang op mijn bek te gaan, maar ik wil graag wat meningen over dit soort bellen.

Ik heb ook geen idee hoeveel van dit soort telefoontjes een bedrijf krijgt per dag...

En ik weet niet zo goed of ik grote of juist kleine bedrijven moet benaderen. Het liefst een formaatje Philips natuurlijk, als ik alle kraamkado's voor hun werknemers mag doen... dan ben ik wel binnen! Maar goed... de mensen van Philips zullen vast al lang en breed wat geregeld hebben.

 

Alhoewel.... nu ik het zo opschrijf... ik ga het gewoon doen. Nee heb je, Ja kun je krijgen.

 

Ah... ik kan niet wachten tot de website af is en ik al mijn spullen op orde heb om ook echt helemaal van start te gaan. Een KvK nummer heb ik al, maar gewoon... echt je eerste klanten bellen en een eerste bestelling binnenkrijgen. Ik heb er superzin in!!!

Maar goed, de orienterende fase is ook belangrijk.

 

Iemand nog tips hoe ik het het beste kan aanpakken? Eerst een folder sturen, en dan nabellen. Een folder per post of als mooi vormgegeven email??

Link naar reactie
  • 0

Ah... daar zit ook weer wat in Twa.

 

Nouja, mijn bedrijfje gaat Kiddiegift heten. Ik heb de domeinnamen www.kiddygift.nl en www.kiddiegift.nl allebei geregistreerd, maar mijn man is nog druk bezig met de website en de vormgeving ervan. En omdat hij helaas kampt met ernstige gezondheidsproblemen, kan ik hem niet tezeer pressen de website snelsnelsnel af te maken. We aimen nu op 1 september, maar hebben de hosting al wel vanaf 1 augustus geregeld, zodat we eerder live kunnen als dat mogelijk is.

 

Ik ben nu erg bezig met inkopen van producten bij leveranciers, en daarvan pakketten samen te stellen. Hierin gaat nogal wat tijd zitten, en ook dingen als visitekaartjes, folder, etc kan ik pas doen als de vormgeving van de website definitief is, want ik wil ze wel afstemmen op elkaar. En pas dan kan de promotie echt beginnen, maar ik wil vast ideeen opdoen, zodat ik als we eindelijk kunnen starten, ook echt meteen volle kracht vooruit van start kan gaan

Link naar reactie
  • 0

Goede ondernemerslust! :)

 

Ik denk dat veel bedrijven zelfs blij zullen zijn met jouw telefoontje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet echt in thuis ben maar ik denk dat bedrijven dergelijke originele ideeen wel kunnen waarderen. Je zult wel niet de enige zijn maar ik denk dat er toch nog heel veel bedrijven zijn die gewoon een bloemmetje o.i.d. geven...

 

In jouw geval zou ik inderdaad gewoon gaan bellen. Wanneer ze geïnteresseerd zijn een mail sturen. Echter is het belangrijk dat je ze ook inschrijft voor een nieuwsbrief o.i.d. Het is namelijk erg goed mogelijk dat er nu niemand een kind verwacht en daarom zal er dan op dat moment geen aandacht geschonken worden aan jouw mail. Wanneer je periodiek (niet al te vaak) blijft mailen met interessant inhoud, komt er altijd een mail van jouw binnen gedurende de 9 maanden zwangerschap

 

Succes in ieder geval! ;)

Link naar reactie
  • 0

Mooi, dan ga ik er toch gewoon voor.

Nieuwsbrief is wel een goed idee, inderdaad. Niet ieder bedrijf zal een zwangere vrouw die op springen staat op de plank hebben liggen als ik ze bel. :P

ben zelf zwanger.... dus ik ga er gewoon voor het gemak vanuit dat elk bedrijf wel zwangere dames in dienst heeft op elk ogenblik, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Lekker inlevingsvermogen weer...

Link naar reactie
  • 0

 

Logisch advies is om te proberen aan de praat te raken met mensen die hier ervaring mee hebben. Dus bv mensen bij grote ondernemingen die met zwangerschapsverlof zijn geweest. Werknemers van grote banken, verzekeraars, accountancies etc. Misschien kun je iets van ouderfora te weten komen. Vraag gewoon wat werkgevers zoal doen bij de geboorte van een kind: sturen ze een kaartje, een bloemetje, een cadeau, niets? En wat doen collega's of personeelsverenigingen?

 

Bestaat er al zoiets als een baby-reminder? Een service die bedrijven eraan herinnert dat de bevalling succesvol was? Of een baby-greeter: ouders vullen adressen/email/mobiele telefooonnummers van vrienden en collega's in, en jullie verzenden een digitaal geboortekaartje. Of de eerste foto...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ouderfora is een erg goed idee! Ik ben daar zelf ook nogal eens actief, en had al gedacht om daar juist particuliere klanten te werven. Maar ik vergat dat die particuliere dames vaak ook een baan hebben bij de bedrijven die ik juist probeer te benaderen.

Bedankt voor de tip, ik ga er meteen eens wat babbelen!

Link naar reactie
  • 1

Bij veel ‘grote’ bedrijven zijn het vaak de afdelingssecretaresses die kraamcadeautjes kopen. Dat wordt veelal per afdeling geregeld. Er is iemand zwanger. De pet gaat rond. En zodra de baby er is gaat er een delegatie op kraamvisite en brengt het cadeau namens afdeling.

 

Daarnaast zijn er ook bedrijven die dit ‘centraal’ hebben geregeld. Vaak via HR of PZ. Veelal krijg je dan de standaard knuffelbeer, of zoiets.

 

Hoewel sommigen menen dat cold calling niet (meer) werkt lukt het velen nog steeds om op deze manier klanten binnen te halen. Of op z’n minst de eerste contacten te leggen. Gewoon doen dus, zou ik zeggen.

 

Maar zorg wel dat je op meer paarden wed. Zorg voor (free) publicity. Zorg voor vindbaarheid van je site. Zorg goede mond-tot-mond reclame. Zorg voor een mooie referentieklant waar je een referentiecase mee kunt maken. Verstuur gerust eens een mailing, maar dan wel nabellen.

 

Stuur bijvoorbeeld een mailing met een klein knuffelbeertje als attentie. Dan val je op.

 

Loop gewoon bij bedrijven naar binnen en vraag of er toevallig zwangere dames aanwezig zijn. Bied ze dan direct een gratis cadeautje aan. Laat een folder achter, zodat de collega’s een mooi pakket kunnen bestellen als de baby er is.

Wedden dat er over zo’n actie wordt gepraat.

 

Met andere woorden, ga ‘lawaai’ maken. Laat van je horen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een goed idee, een klein cadeautje voor de zwangeren, en dan een folder voor de collega's... daar ga ik eens werk van maken als ik mijn folder en website van de grond heb.

 

Blij dat jullie van die creatieve zielen zijn... zelf kom ik echt niet op dit soort ideetjes!! ;D

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Vergeet vooral de kleine verzekeringskantoren en tussenpersonen niet, ze verzekeren graag de nieuw-geborenen en kunnen zo binnenkomen bij de ouders met een origineel en leuk kadootje.

 

vr.gr.

 

Rick

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb begrepen dat dat nogal verschilt van bedrijf tot bedrijf. Daar waar ik (parttime) in loondienst werk, is het gebruikelijk een bloemetje te sturen. Maar bij een groot amerikaans bedrijf als ASML wordt er helemaal niks aan gedaan!!

 

 

Een kans uit duizenden dus: ASML zou ik als eerste op mijn lijstje zetten. Stuur vooral geen brief of folder, maar een (groot) pakket, aan de manager HR. "Wie zijn medewerkers vergeet is nog lang niet jarig". Komt altijd aan ;), en bellen doe voor een afspraak doe je daarna.

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Super! Meer van dit soort ideetjes!

 

Grappig, ik dacht juist... als ze er nog niks aan doen, zullen ze dat ook wel niet willen. Die bedrijven moet ik niet hebben... Maar ach, ik kan het altijd proberen!! Wie weet. Ik vind het wel een goed idee om mensen op die manier "voorhet blok" te zetten. Ze zullen me in ieder geval zeker wel herinneren als ik nabel!

Link naar reactie
  • 0

Er zijn mensen die nog steeds geloven dat Cold Calling zin heeft... Anderen zeggen dat Cold Calling dead is..

 

Cold calling is zeker niet dood, je moet het wel slim aanpakken. Niet direct je producten en diensten aanprijzen, maar interesse tonen in de persoon die je belt.

 

succes in ieder gevlam met het bereiken van je doelgroep!

Met vriendelijke groet,

Stinos CTL

Steyn Elshout

www.stinos.nl

06 42034284

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.