• 0

fiscaal het voordeligst??

Goedenmiddag. Ik zal mijn situatie kort proberen uit te leggen en ik hoop dat jullie mij enigszins een beetje kunnen helpen..

 

Ik heb een holding B.V en die heeft voor 30% een belang in een andere Holding B.V. De andere 70% zijn in het bezit van mijn zakelijke partner. Nou hebben wij samen voor 40% een belang in een werkmaatschappij B.V.

 

De overige 60% zijn in handen van een Beursgenoteerde onderneming. (beursgenoteerd in azie). Wij gaan vanaf eind 2008 dividend uitkeringen krijgen die voor ons gevoel niet mis zijn. Mijn eerste vraag is: hoe voorkomen wij dat wij teveel belasting gaan betalen en kunnen wij die dividenduitkeringen geruisloos doorschuiven naar onze persoonlijke holdingen?

 

Daarnaast zijn mijn partner en ik (beide voor 50% vanuit onze persoonlijke holdingen) ook aandeelhouder van een andere werkmaatschappij. Deze B.V. heeft een licentieovereenkomst gesloten voor 10 jaar en waar wij een paar duizend euro krijgen per verkochte machine (jaarlijks gaan er zo'n 100 machines verkocht worden). Kunnen wij de gelden die in deze werkmaatshappij komen eventueel geruisloos doorschuiven naar onze persoonlijke holdingen??

 

Deze case is eigenlijk gesteld met de volgende gedachte's: hoe kunnen we gedurende de periode's voorkomen dat we teveel belastingen gaan betalen?? Wat zouden wij daar voor moeten doen?? Verder ben ik van plan om mijzelf een managementfee te verstrekken uit mijn holding. Is dit verstandig of niet?

 

ben reuze benieuwd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenmiddag. Ik zal mijn situatie kort proberen uit te leggen en ik hoop dat jullie mij enigszins een beetje kunnen helpen..

 

Ik heb een holding B.V en die heeft voor 30% een belang in een andere Holding B.V. De andere 70% zijn in het bezit van mijn zakelijke partner. Nou hebben wij samen voor 40% een belang in een werkmaatschappij B.V.

 

De overige 60% zijn in handen van een Beursgenoteerde onderneming. (beursgenoteerd in azie). Wij gaan vanaf eind 2008 dividend uitkeringen krijgen die voor ons gevoel niet mis zijn. Mijn eerste vraag is: hoe voorkomen wij dat wij teveel belasting gaan betalen en kunnen wij die dividenduitkeringen geruisloos doorschuiven naar onze persoonlijke holdingen?

 

Daarnaast zijn mijn partner en ik (beide voor 50% vanuit onze persoonlijke holdingen) ook aandeelhouder van een andere werkmaatschappij. Deze B.V. heeft een licentieovereenkomst gesloten voor 10 jaar en waar wij een paar duizend euro krijgen per verkochte machine (jaarlijks gaan er zo'n 100 machines verkocht worden). Kunnen wij de gelden die in deze werkmaatshappij komen eventueel geruisloos doorschuiven naar onze persoonlijke holdingen??

 

Deze case is eigenlijk gesteld met de volgende gedachte's: hoe kunnen we gedurende de periode's voorkomen dat we teveel belastingen gaan betalen?? Wat zouden wij daar voor moeten doen?? Verder ben ik van plan om mijzelf een managementfee te verstrekken uit mijn holding. Is dit verstandig of niet?

 

ben reuze benieuwd!

 

Beste Peteer28,

 

Welkom op HL... Wat een eer dat nu zelfs Nederlandse deelnemingen van Chinese beursgenoteerde vennootschappen gratis fiscaal advies komen halen bij HL. Als dit een serieuze case is, dan zou ik zeggen, stuur me een PM. Dan zal ik je in contact brengen met een klein internationaal belastingadviesbureau dat de antwoorden op deze case voor jou zo even op papier zet...

 

Groeten,

 

Extax!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peeteer 28,

 

Voor het antwoord op jouw vraag hoef je geen internationaal belastingadvieskantoor in te schakelen. Dit is gewoon nationaal belastingrecht.

 

Als het belang in de deelneming groter is dan 5% is de deelnemingsvrijstelling van toepassing. Dit geldt zowel voor binnenlandse als buitenlandse deelnemingen. Dus de dividenden kunnen onbelast doorgestoten worden van China naar de Nederlandse holdings.Om deze reden is Nederland ook zo populair als holding-paradijs.

 

Pas op het moment dat de Nederlandse holdings dividend uitkeren aan de Nederlandse aandeelhouders/natuurlijke personen is belastingheffing verschuldigd.

 

Verder ben je van plan om aan jezelf een managementfee uit te keren. Wat bedoel je daarmee? Doorgaans is een managementfee de vergoeding die de werkmaatschappij betaalt aan je holding. Aan jezelf keer je een salaris uit. Dit is zelfs verplicht indien je arbeid verricht voor je holding en/of werkmaatschappij.

 

Voor uitgebreider advies kun je me een mailtje sturen.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

@odeon

 

Internationaal belastingadvies betekent inderdaad de toepassing van de Nederlandse belastingwetgeving én verdragstoepassing indien daarvan sprake is. Zonder een nader onderzoek van de feiten is hier geen eenduidig antwoord op te geven, noch of er planningsmogelijkheden zijn als het echt om grote bedragen gaat.... better to be safe than sorry. Wat betreft de deelnemingsvrijstelling, ja je hebt gelijk...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Link naar tekst over deelnemingsvrijstelling.

 

De Wet op de vennootschapsbelasting voorziet in een vrijstelling voor deelnemingen in binnenlandse en buitenlandse lichamen. Deze vrijstelling is een van de belangrijkste pijlers van de vennootschapsbelasting. De deelnemingsvrijstelling wordt ingegeven door de wens om dubbele belastingheffing te voorkomen als de winsten van een dochtermaatschappij worden uitgekeerd aan de moedermaatschappij. De belangrijkste kenmerken van deze regeling zijn de volgende. Alle uit hoofde van een deelneming genoten voordelen zijn vrijgesteld. In principe omvat de term 'voordelen' winsten en verliezen. Onder vrijgestelde opbrengsten valt ook de (koers)winst die bij de verkoop van een deelneming wordt gerealiseerd. Anderzijds zijn verkoopverliezen niet aftrekbaar. Als de deelneming in waarde daalt als gevolg van geleden verliezen, dan is ook een afwaardering van de deelneming door de moedermaatschappij in principe niet aftrekbaar. De kosten die verband houden met een deelneming (zoals rentekosten) kunnen in beginsel in aftrek worden gebracht. Verliezen ontstaan uit liquidatie van een deelneming kunnen onder bepaalde voorwaarden wel in aftrek worden genomen.

 

Als een vennootschap voor 5% of meer aandeelhouder is van een andere vennootschap, geldt onder bepaalde voorwaarden de deelnemingsvrijstelling. De vennootschap die dividend ontvangt, hoeft de ontvangen dividenden en het verkoopresultaat op de deelneming niet tot de belastbare winst te rekenen. Zo wordt binnen een concern over de winst slechts één keer vennootschapsbelasting geheven.

 

[link verdekt - mod]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.