• 0

Waarom de meeste ICT bedrijven niet oud zullen worden (Hans Weijmer)

Gast Columnbot

Of een jong bedrijf in de ICT/online business voorop blijft lopen, innoveert en nieuwe diensten op de markt zet, hangt voor een groot deel af van hoe de ondernemer omgaat met twee psychologische vraagstukken. De eerste is het eigen leiderschap, de tweede is het vormen van een klimaat waarin goed wordt samengewerkt. Veel organisaties, ook zeer succesvolle, slagen er niet in om na de pioniersfase de volgende fase te bereiken, en gaan ten onder. Volgens Arie de Geus, ex hoofd planning van Shell, is de gemiddelde levensduur van een onderneming slechts 12 jaar. Slaagt de ondernemer er niet in deze twee vraagstukken goed op te lossen, is het niet waarschijnlijk dat de onderneming oud wordt.

 

Een succesvolle ICT ondernemer nam ooit de moeilijke beslissing om voor zichzelf te beginnen. Dat pakte goed uit en het succes lachte haar of hem in ruime mate toe. Na de pioniersfase breekt een nieuwe fase aan, de organisatie is gegroeid en inmiddels zijn er concurrenten die hetzelfde doen. Het belang van management neemt daarom fors toe. Het eerste wat de ondernemer zich dan dient af te vragen is: ben ik een goede manager? Meestal zijn pioniers echter GEEN goede managers.

Door het succes werd het gedrag van de ondernemer continu sterk bekrachtigd.

 

Het banksaldo, uiterlijke kenmerken van welstand en de manier waarop mensen haar of hem tegemoet treden geven allemaal het duidelijke signaal dat de ondernemer geweldig is. Echter, hoe meer gedrag bekrachtigd wordt, hoe lastiger het is om het te veranderen. Het is daarom voor de ondernemer moeilijk om onder ogen te zien geen supermens te zijn, en dat in een volgende fase kwaliteiten benodigd zijn die zij of hij niet in huis heeft. De verstandige ondernemer heeft drie keuzes: managersvaardigheden ontwikkelen, managers van buiten aantrekken die de managementtaak overnemen, of er uit stappen en met de bewezen pionierskwaliteiten iets anders beginnen.

 

Hoewel deze laatste optie vaak de beste oplossing is, blijkt het in de praktijk meestal een te grote stap voor ondernemers om hun “baby” af te staan aan een ander.

 

Het tweede vraagstuk is het vormen van een organisatiecultuur waarin optimale samenwerking mogelijk is. Organisatiecultuur is een set van onuitgesproken en deels onbewuste regels die bepaalt hoe medewerkers zich gedragen. De ondernemer dient zich daarbij te realiseren voor een belangrijk deel zelf de organisatiecultuur te zijn en dat de regels voor een belangrijk deel besloten liggen in zichzelf. Als de leider door het succes denkt dat de allerbeste mensen ter wereld ICT-ers zijn, sijpelt dat gevoel door naar de set ongeschreven regels. Daardoor ontstaat het gevaar dat niet-ICT-ers zich misschien niet zo thuis voelen. Er wordt op ze neer gekeken, ze zijn immers slechts bezig met Financiën, Marketing of HR en tellen dus niet echt mee. Maar als het niet lukt om mensen met een andere achtergrond aan het bedrijf te binden, is het de vraag of het wel mogelijk is om ouder te worden dan 12 jaar.

 

Het is aan de ondernemer om een organisatiecultuur te vormen waarin kwalitatief hoogwaardige samenwerking plaatsvindt. Daar is een behoorlijke mate aan gezond zelfinzicht en een realistische inschatting van eigen sterke en zwakke punten voor nodig. De lange periode waarin gedrag uit de pioniersfase werd bekrachtigd maakt dat het op deze manier bewust bouwen aan de organisatiecultuur niet eenvoudig is.

 

Concluderend spelen er bij het leiding geven aan ICT ondernemingen enkele niet te onderschatten psychologische uitdagingen. Door deze niet als zodanig te herkennen ontstaan forse belemmeringen die het aanpassen aan nieuwe omstandigheden in de weg staan. Innovatie is dan vaak geen haalbare doelstelling meer, en na het voorspoedige begin stagneert de groei, zet de neergang in en gaat het schip jammerlijk ten onder. Toch zijn de meeste problemen relatief eenvoudig te voorkomen.

 

Als de ondernemer bereid is eerlijk in de spiegel te kijken, de psychologische uitdagingen van het ondernemerschap onder ogen ziet en met gezond verstand dan wel onder deskundige begeleiding daarmee aan de slag gaat, lukt het vrijwel altijd om er op een goede manier uit te komen. Dat is goed voor de onderneming, goed voor de medewerkers, en goed voor de ondernemer zelf.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hans,

 

ik ben het volledig met je eens. Ik herken het pioniers-aspect erg en zie veel mensen hier de mist in gaan. Afstand doen van een je kindje kan natuurlijk op vele manieren, het hoeft niet zo te zijn dat de pionier volledig van het toneel verdwijnt. Het is ten slotte wel de pionier die de organisatie vormgaf.

 

Voor wat betreft het cultuuraspect ben ik de afgelopen jaren tot het inzicht gekomen dat het enorm belangrijk is de cultuur op enige wijze expliciet te maken en in het organisatie te embedden. Zo kan een organisatie overleven zonder zijn oorspronkelijke leider (hoewel naar mijn mening altijd een sterke leider of groep leiders nodig is). Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de leider(s) om (in het voorbeeld wat je aandracht) niet de ICT'ers tot goden te verheffen en de rest tot grunt workers, maar dat is wat mij betreft common sense.

 

Wat voor mij geholpen heeft een organisatie te cree-eren die zonder mijn directe involvement inmiddels prima verder draait zijn de volgende dingen:

 

- iedereen is vervangbaar, de koffiejuffrouw, de ontwikkelaar, de leider en de ondernemer

- vaak met je mensen praten over je waarden en cultuur (aan de lunchtafel, in de kroeg) zodat deze zichzelf embed in de organisatie

 

groeten,

Alef Arendsen

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ict is als elk ander dienstverlenend bedrijf onderhevig aan conjuctuur. Vaak werk je als Ict'er ongeloofelijk veel uur op de meeste wazige tijden van de dag. het lijkt wel of er veel verdiend word in de IT maar dit valt mee als men kijkt naar de uren die men kwijt is aan projecten etc.

 

Wanneer een glazenwaser niet om 17.00 klaar is komt hij de volgende dag gewoon terug een IT'er blijft echter doorgaan wat het MOET af.

 

Ict vreet energie van zowel de ondernemer als de medewerker, dit heeft weinig te maken met ondernemerszin of visie. Meestal moet je in deze brache concureren met veel kneuterige zolderkamer bedrijfjes en daar word je als ondernemer wel moe van ja en misschien ben je na 12 jaar bek af.

Link naar reactie
  • 0

Ict is als elk ander dienstverlenend bedrijf onderhevig aan conjuctuur. Vaak werk je als Ict'er ongeloofelijk veel uur op de meeste wazige tijden van de dag. het lijkt wel of er veel verdiend word in de IT maar dit valt mee als men kijkt naar de uren die men kwijt is aan projecten etc.

 

Wanneer een glazenwaser niet om 17.00 klaar is komt hij de volgende dag gewoon terug een IT'er blijft echter doorgaan wat het MOET af.

 

Ict vreet energie van zowel de ondernemer als de medewerker, dit heeft weinig te maken met ondernemerszin of visie. Meestal moet je in deze brache concureren met veel kneuterige zolderkamer bedrijfjes en daar word je als ondernemer wel moe van ja en misschien ben je na 12 jaar bek af.

 

Ikzelf vind *dit* een beetje kort door de bocht eerlijkgezegd.

 

Overuren draaien en de mentaliteit om iets af te maken is zeker niet alleen specifiek voor de ICT branch (advocatuur, management consulting, investment banking). En zelfs binnen de branch verschilt dit ook nog enorm kan ik uit ervaring zeggen.

 

1 van onze werkmaatschappijen draait inmiddels 5 jaar mee en daar worden zeker geen belachelijke overuren gemaakt. Natuurlijk moet het werk af, maar dat is meer een kwestie van professioneel plannen. Concurreren met zolderkamertjes moet je sowieso niet doen en dat maak je je klanten gewoon duidelijk bij het begin van een traject. Gewoon laten kiezen (ja, we zijn duurder dan het neefje op de hoek--dus als je daar heen wil, vinden wij dat prima, hier heb je mijn nummer, bel maar terug als je me nodig hebt) en niet je prijzen droppen. Men werkt daar zo ongeveer tussen de 40 en 50 uur wat ik niet extreem veel vindt.

 

De andere werkmaatschappij heeft een heel andere cultuur. Ikzelf bijvoorbeeld draai 30 - 40% van mijn tijd mee in de dienstverlening en zit daarvoor veel in het buitenland (slopend) en maak veel overuren. De rest van de tijd werk ik thuis en draai ik niet al te gekke dagen. Het is maar waarvoor je zelf kiest!

Link naar reactie
  • 0

Overuren zijn een signaal van slechte planning. Of van het aannemen van te veel werk.

Wat het stuk betreft. Eens. Alleen is het niet alleen de ICT. Ook worden vaak bedrijven die verschillende dingen hebben bedacht opgekocht of ze fuseren waardoor de "originele" bedrijven ophouden te bestaan.

 

Ik denk dat een eigen bedrijf starten een kwestie is van een hele hoop eigenschappen van en persoon om dit te willen en durfen doen. Een aantal eigenschappen gaan over het hebben van Ego, eigenwijsheid en het willen hebben van vrijheid in je handelen. Als je dan een bedrijf krijgt waar meer mensen wat te zeggen willen hebben en een mening hebben dan wordt dat vaak als lastig ervaren door de gemiddelde "Autonome eigenwijze ondernemer".

 

Zelfinzicht en introspectie zijn nu niet echt de eerste dingen die ik zie als ik het woord zelfstandig ondernemer hoor.

Link naar reactie
  • 0

Je stuk had veel korter gekunt :P

 

Mijn menig is dat een punt heel belangrijk is voor het voort bestaan van een bedrijf: Sales, sales, sales. Zonder klanten is er geen bedrijf.

 

Daarnaast zijn er andere zaken die ook belangrijk zijn, werving&selectie en de bedrijfscultuur (heb je visie en waarden helder en draag dit uit).

 

En uiteraard: zelfontwikkeling. Als je besluit om iets zelf te blijven doen; zorg dan dat je er zelf super-goed in bent/wordt. Anders uitbesteden aan een A-Player.

Link naar reactie
  • 0

Leuk, een columnkick van 2.491 dagen oud ;)

 

Mijn menig is dat een punt heel belangrijk is voor het voort bestaan van een bedrijf: Sales, sales, sales. Zonder klanten is er geen bedrijf.

 

Mijn mening is dat er twee dingen nog belangrijker is dan sales, en dat is visie en focus. Zonder dat geen sales.

De meeste ICT bedrijven die in de afgelopen jaren failliet zijn gegaan waren hardware leveranciers die niet tijdig ingespeeld hebben op de veranderende markt van mobiles en tablets

 

Als je besluit om iets zelf te blijven doen; zorg dan dat je er zelf super-goed in bent/wordt. Anders uitbesteden aan een A-Player.

 

Dat is precies wat ik bedoel: visie en focus! ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.