• 0

Verkopen op markten & braderieën

 

Mooi al die plannen voor webshops en echte winkels, maar wie heeft zijn/haar ideeën al eens getoetst door op de markt te gaan verkopen? Dat is relatief goedkoop, je kan je kraam leuk aankleden (merk opbouwen) en al je ideeën uitproberen.

 

Volgens mij wordt de markt een beetje ondergewaardeerd. Telfort gaat nu mobiele telefoons op de markt verkopen. Zijn er meer voorbeelden van bekende bedrijven die op de markt actief zijn/waren? Of van leuke merken die dat potentieel verkennen?

 

Marks & Spencer is ooit op de markt ontstaan, en ook Free Record Shop is geboren in een kraambedje...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Tsja, een webshop klinkt hip, cool en is comfortabel vanuit huis. Op de markt staan klinkt oubollig, sjonnie en vermoeiend. Ik geef je wel gelijk: het is de perfecte try-out om producten te slijten: wat je anders in een paar weken tijd moet uittesten met Google analytics, doe je daar in een paar uur door steeds wat anders te roepen en naar gezichten te kijken.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht niet helemaal vergelijkbaar, maar ik sta iedere 2 maanden op de grootste modelautobeurs van Europa in Houten (tweemaandelijks georganiseerd door de NAMAC www.namac.nl).

Daar haal ik in één dag ongeveer een kwart van mijn maandomzet.

 

Is leuk, je ziet eindelijk de gezichten achter alle 'anonieme' bestellingen en emails! Ook leuk om te netwerken, er komen af en toe 'hoge pipo's' uit 't wereldje langs.

 

Maar om te zien wat er verkoopt of niet: daar is écht geen touw aan vast te kopen, de ene beurs verkoopt X enorm goed, de andere beurs kijkt niemand er naar om???

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Het schijnt niet bepaald makkelijk zijn om een goede plek op de makt te krijgen.

Om een vaste plek te krijgen schijn je jaren bezig te zijn en voor zomaar een plek op de makt moet je elke ochtend zeer vroeg op de makt zijn en dan maar hopen dat er plaatsen zijn en je ingeloot wordt.

Kan dus ook zomaar zijn dat je 2 weken lang geen plek weet te bemachtigen en je dus geen inkomsten hebt.

 

Dit heb ik in elkgeval altijd zo begrepen van een kennis die vaak op de makt stond.

 

Ik heb het dan over de wekelijkse markten die je hebt en niet over rommel markten.

Link naar reactie
  • 0

Wordt het aanbod van plekken klein gehouden? Hoe kan dat verbeterd worden?

 

Dat kan niet verbeterd worden; althans, niet door ondernemers. De gemeente geeft hiervoor de vergunningen af, en weegt daarbij een aantal factoren af op planologische gronden. Er zijn bijna altijd meer gegadigden dan plekken, zeker voor 'stand-alone'-plaatsen voor friet, kaas, noten, vis ed. Dit komt ten dele doordat iedere eigenaar van een marktraam dat ding het liefst zeven dagen per week ergens neerzet, al moet hij mensen inhuren om ze erin te zetten. Daarnaast zie ik tegenwoordig steeds vaker dat er 'marktkraamketens' komen: één kaasboer die met vier wagens de hele regio afrijdt. Die ketens hebben veel meer slagkracht, en kunnen op heel veel markten staan. Voor geinteresseerden: Chinatown in Beverwijk, de nieuwste telg van de Beverwijkse bazaar aka Zwarte markt heeft nog problemen om de kramen vol te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

De verkoop via markten en dan bedoel ik een markt waar je direct in contact met de consument staat is een goede start als je een nieuw product/bedrijf op de 'markt' wil brengen.

 

Creeër je de vraag naar je product op deze manier en bereik je daarmee een doelgroep die het via mondreclame of de diverse fora doorverteld dan is de eerste winst binnen. Zo wordt ook de vraag bij de dealer gewekt. Alleen marktverkoop zou ik niet doen, probeer ondersteuning te geven via een website zodat je klant je product 24 uur per dag kan zien en een dealernetwerk. Het is druk genoeg dus de weekenden zijn mij heilig.

 

Omzetmatig is de markt een ideale plek om de beurs aan te vullen. Voor mijzelf leuk om reacties van de consument op nieuwe producten te peilen.

 

Wij verkopen ook via dealers en dan wordt het oppassen dat je niet teveel op markten staat en de positie van de dealer ondergraaft. Wel houden onze dealers zelf regelmatig een 'kleine' markt waar wij dan op staan voor hun support.

 

Een mix dus maar wel afhankelijk van je doelgroep.

Rick

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Als jij al een netwerk hebt van dealers en resellers, is het dan nog wel voldoende rendabel om een hele dag op een markt te bivakeren? Kan je jouw tijd dan niet beter in andere dingen stoppen?

 

Wanneer je een nieuw product hebt, is het wel de ideale manier om aan te voelen wat de consument er van vindt. Je ziet/hoort face-to-face hun reacties, welke je dan kan gebruiken bij andere campagnes waar je deze directe communicatie niet hebt...

Link naar reactie
  • 0

Het blijft belangrijk om af en toe je product direct te toetsen met de consument. De feedback die ik van hun krijg maar ook indirect van andere marktverkopers zijn waardevol om je verkoopstrategie scherp te houden.

 

Ik deel deze ervaring ook met de dealers/resellers en geef advies hoe zij het beste ons merk kunnen positioneren.

 

Zolang het leuk blijft en het staan op de markt geen moetje wordt kijk ik elke keer met een voldaan gezicht terug.

 

Rendabel?, ja al zeg ik erbij dat de inspanning die je doet als ondernemer zich pas op de lange duur terugbetaald. Maar goed, plezier voorop.

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Het blijft belangrijk om af en toe je product direct te toetsen met de consument. De feedback die ik van hun krijg maar ook indirect van andere marktverkopers zijn waardevol om je verkoopstrategie scherp te houden.

 

Ik deel deze ervaring ook met de dealers/resellers en geef advies hoe zij het beste ons merk kunnen positioneren.

 

Zolang het leuk blijft en het staan op de markt geen moetje wordt kijk ik elke keer met een voldaan gezicht terug.

 

Rendabel?, ja al zeg ik erbij dat de inspanning die je doet als ondernemer zich pas op de lange duur terugbetaald. Maar goed, plezier voorop.

 

Ik begrijp uit je website heb ik vernomen dat jullie ook een erg dynamische assortiment hebben (waarschijnlijk). Waarbij toetsing op een markt steeds iets opleverd. Heb je daarintegen slechts één product of een vast assortiment, zal de feedback elke keer hetzelfde zijn waardoor je er niets nieuws van opsteekt. Of zie jij dit anders?

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid waardoor er geen verwarring met de vermelde website optreedt.

Naast ons bedrijf in relatiegeschenken treden wij steeds meer op in de motorbranche als importeur/distributeur van kleding en accessoires.

 

Vooral de motorbranche is voor ons interessant daar er nog ruimte is voor groei in markt en productaanbod.

 

Deze 2 richtingen motor/relatiegeschenken vullen elkaar bijzonder goed aan en zorgen ervoor een gestage groei van nieuwe ideeën. Op een gegeven moment wordt het wel kaderen om een assortimentkeuze zo goed mogelijk te kunnen promoten/verkopen.

 

Wij zijn nu in de fase van nieuwe productorientatie en toetsing met de markt of er überhaupt wel markt voor is en wij onze marges/bestaan eruit kunnen halen.

 

HL is overigens een pracht van een platform om kennis te delen en ik begin het net te ontdekken. Nu eerst maar eens admin bijwerken.

 

Rick

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat gemeenten markten reguleren, snap ik. Maar misschien kan de markt de markt beter reguleren. Is een mooie stelling om op af te studeren! Stel je maakt deelname vrij (afgezien van beperkingen vanwege de volksgezondheid en ander gedoe), zoals de vrijmarkt. Vroeger of later overtreft het aanbod de vraag, en dan komen er niet meer aanbieders bij.

 

Zou het niet goed zijn als er meer Zwarte Markten komen, zodat er meer starters hun idee in praktijk en tegen lage kosten kunnen uitproberen. In Londe kom je allerlei leuke starters tegen inCamden Lock, Spitalfields en de Old Truman Brewery. Zoiets zou in Nederland niet misstaan.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een goed initiatief. Zeker omdat het zich in het buitenland al reeds bewezen heeft.

 

Hoeveel aanmeldingen zijn er voor zulke markten (waar er nu blijkbaar te weinig van zijn)? Meer dan het aantal standplaatsen?

 

Of werkt dat niet eens met aanmeldingen en moet je gewoon ergens gaan staan?! ::)

Link naar reactie
  • 0

 

Nee, zulke markten zijn bewust opgezet door ondernemers die een ouwe fabriekshal/veilinghal afhuren (daar kan de gemeente dus een mooie rol spelen) en daar een infrastructuur opzetten waar kleine ondernemers gebruik van maken. Verschil is dat ze in genoemde voorbeelden gemikt hebben op ambachtelijke/kunstzinnige ondernemers, met als gevolg dat er een interessant aanbod ontstaat voor wat kapitaalkrachtiger bezoekers. Camden Lock is inmiddels de vierde toeristische attractie van heel Engeland.

 

Kent iemand nog een leuk plekje in Amsterdam?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tja, de lol van webwinkels is dat zelfs een product waar maar heel specifiek vraag naar is, goed kan verkopen, omdat je kleine doelgroep wel vanuit heel Nederland (of daarbuiten) aankopen kan doen.

In zo'n geval is het niet zo logisch op een markt je idee te toetsen, omdat daar een te algemeen publiek komt.

 

Ikzelf ben een webwinkel aan het opstarten in kraamkadootjes. Mensen moeten toevallig op zoek naar een kadootje voor een geboorte, anders hebben ze niet zoveel aan mijn product. Ik weet niet zeker of de gemiddelde marktbezoeker daar wel naar op zoek is.

 

Overigens geven veel gemeenten aan op hun webpagina welke kraaminvulling nog welkom is op hun markten. Soms is er tekort aan bepaalde kramen, of missen ze een bepaald product nog. Daar worden wel kramen voor vrijgehouden, dus als je de juiste branche vertegenwoordigt, kun je geluk hebben!

 

En daarnaast... ik ben redelijk verlegen. Tja, lekker handig als ondernemer, hahaha! Aan de telefoon en via mail sta ik mijn mannetje wel, maar op de markt je producten aan staan te prijzen.... daar ben ik het type echt niet voor! Soms is het wel lekker je te kunnen verschuilen achter een webwinkel....

Link naar reactie
  • 0

Om de vraag aan het begin van het topic te beantwoorden:

ik ga op de markt staan!

Ik wil op de markt gaan staan met leuke woonaccessoires, en heb er zin in !! Je bent niet beperkt tot de wekelijkse markt hoor, er zijn nog meer soorten markten.

Je hebt natuurlijk de vlomarkten en braderieën, maar daar ga ik niet staan. Dan heb je de 'fairs' en jaarmarkten, en de thema markten zoals kerstmarkt, najaarsmarkt, voorjaarsmarkt.

Ik zal er een webshop bij hebben, maar heb daar dan niet mijn ogen op gericht. Het voordeel van staan op markten is: bekendheid geven aan je webshop, je kan makkelijk een kaartje uitdelen met je webadres erop. Ik denk dat je het vooral van de markt moet hebben. Bovendien is het gezellig! Je maakt nog eens wat mee dan. Veel leuker toch, dan een webshop, heb je tenminste contact met klanten.

 

Maargoed, ik ben aan het uitzoeken welke markten het meest geschikt zijn voor woonaccessoires, en dat lijkt makkelijk, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Het is een wirwar op Internet en idemdito met groothandels!!

 

Heeft iemand misschien (hopelijk) nog tips??

 

(of staat mijn vraag dan op de verkeerde plek)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om de vraag aan het begin van het topic te beantwoorden:

ik ga op de markt staan!

Ik wil op de markt gaan staan met leuke woonaccessoires, en heb er zin in !! Je bent niet beperkt tot de wekelijkse markt hoor, er zijn nog meer soorten markten.

Je hebt natuurlijk de vlomarkten en braderieën, maar daar ga ik niet staan. Dan heb je de 'fairs' en jaarmarkten, en de thema markten zoals kerstmarkt, najaarsmarkt, voorjaarsmarkt.

Ik zal er een webshop bij hebben, maar heb daar dan niet mijn ogen op gericht. Het voordeel van staan op markten is: bekendheid geven aan je webshop, je kan makkelijk een kaartje uitdelen met je webadres erop. Ik denk dat je het vooral van de markt moet hebben. Bovendien is het gezellig! Je maakt nog eens wat mee dan. Veel leuker toch, dan een webshop, heb je tenminste contact met klanten.

 

Maargoed, ik ben aan het uitzoeken welke markten het meest geschikt zijn voor woonaccessoires, en dat lijkt makkelijk, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Het is een wirwar op Internet en idemdito met groothandels!!

 

Heeft iemand misschien (hopelijk) nog tips??

 

(of staat mijn vraag dan op de verkeerde plek)

 

 

 

Op de markt staan is zeker gezellig ja en net als je zelf al aangeeft het is een mooi medium om je kaartjes uit te delen met je webshop erop.

 

Hetgeen wat je iig in bezit moet hebben zijn:

 

crk pas.

de benodigde verzekeringen.

 

Qua tips over groothandels daar kan ik je niet aan helpen maar google is je grote vriend,,,met een beetje tijd en slim zoeken kan je daar een hele hoop vinden.

 

Om te kijken waar verschillende braderieen/jaarmarkten zijn heb ik de volgende 2 sites voor je.

 

www.hollandsemarkten.nl

www.hollandmarktland.nl

 

Waarschijnlijk zal ooit de vraag komen ...welke markten zijn goed en welke niet ...dit is niet te beantwoorden dat is per persoon verschillend ligt er natuurlijk ook aan wat er verkocht word.

 

Het enige waar ik je wel aan kan helpen is je te vertellen wat wel betrouwbare organisators zijn en welke wat minder,,maar hiervoor kan je me een privebericht sturen.

 

Ga eens wat braderieen en jaarmarkten af door heel het land om eens te bekijken hoe de verschillende kramen ingericht zijn : woonaccesoires zijn al sterk vertegenwoordigt.

 

Hou er ook rekening mee dat je in het begin vaak afgewezen zal worden,,de betrouwbare organisators doen veelal aan branchebescherming wat inhoud dat ze niet teveel van hetzelfde op de braderie/jaarmarkt willen hebben staan.

 

De mindere organisators die zetten gerust 3 van hetzelfde in een rij van 10 kramen.

Link naar reactie
  • 0

Hai!

Oh bedankt voor de tips, ook w.b. die groothandels.

 

De groothandels die ik verder nog gevonden heb:

pot&mand

pot&vaas

TON

Decostar

Decoratiehandel HJ

Decoinstijl

Mandendeco

Victory

Clayre en Eef

Den Hartog Keramie

 

Hebben allen de decoraties die me aanspreken.

Ben vandaag ingeschreven, heb ze allemaal benaderd. Ik kan alleen de prijzen zien bij Den Hartog en Deco in Stijl, die laatste vond ik nogal duur!

 

Ja ik zou graag ingelicht willen worden over die marktorganisators!!

Wij hebben hier Vitalis en TG Promotions.

 

Mijn naam is Xantje Woondecoraties. Leuk hè!!

 

Bedankt voor de tips!

Link naar reactie
  • 0

Hoi hoi.

 

Ik heb je een pm gestuurd over marktorganisatoren,,,en ik weet niet of je al op veel braderieen ben wezen kijken wat er zoal aangeboden word in je branche.

 

Zou ook eens in neuss(duitsland) utrecht,amsterdam,,,,zijn verzamelplaatsen van diverse groothandels zowel nationaal als internationaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.