• 0

Waterbesparing de nieuwe duurzame business opportunity?

Jaarlijks wordt in Europa 20 procent van het water verspild door inefficiënt gebruik. Dat maakte eurocommissaris Stavros Dimas vandaag bekend in zijn oproep tot een Europees debat over waterbeleid.

 

De Europese Commissie kwam vorig jaar al met verontrustende cijfers over het watertekort in Europa. Niet alleen zuidelijke lidstaten, maar ook landen als België kampen daar meer en meer mee. Er wordt vooral veel water gebruikt in de landbouw, in dichtbevolkte gebieden en in het toerisme. Eenvoudige oplossingen als spaarknoppen op toiletten en zuinige douchekoppen zijn niet meer genoeg, volgens de commissaris. Water wordt steeds duurder en lidstaten moeten daar rekening mee houden in hun gezamelijk beleid.

 

Bron:ANP

 

Na alle electriciteitsbesparende uitvindingen ligt hier misschien een nieuwe kans: waterbesparing 2.0 Na de klineboodschap-groteboodschapknop op het toilet, de schuimstraalmmond en de waterbesparende douchekop en de regenton lijkt er ruimte voor nieuwe innovaties die het watergrbruik nog efficienter maken. Ideeen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb geen idee of het uberhaupt een mogelijkheid is, wat de mogelijkheden zijn, maar waar ik me altijd op betrap is dat met het afwassen (ik heb geen luxe vaatwasser) voornamelijk een hoop verloren gaat. Voor mensen die geen vaatwasser kunnen of willen kopen is er misschien een goede oplossing te verzinnen? Voordat je begint met afwassen spoel je tenslotte eerst voor, wat al de nodige rotzooi met zich meebrengt.

 

Vervolgens moet je natuurlijk eerst alle prut uit je wasbak spoelen (de volgende ronde met waterverspilling)

 

Zou er geen soort tussenoplossing (tussen met de hand afwassen en de vaatwasser) te verzinnen zijn waardoor je je vaat met 1 ronde water kunt doen zonder dat het water meteen ontzettend smerig word, waardoor je je vaat er niet meer mee schoon krijgt?

 

Zoals ik al zei, niets meer dan eigenlijk gewoon een irritatie zonder passende oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Nederland heeft de beste drinkwater kwaliteit ter wereld, en laatst las ik dat iemand had geopperd dat de waterleiding bedrijven misschien wel geen winst moeten maken. Ik zou graag zien dat de waterleidingbedrijven aangemoedigd worden om de hoge standaard zonder dat het te duur gaat worden, kan handhaven.

 

Al jaren begrijp ik niet waarom wij ons toilet doorspoelen met drinkwater. In onze gemeente wilde men graag voorzieningen aanbrengen het regenwater van de daken op te vangen en de sloot in te lozen, dat juich ik ook toe maar ik denk dat de waterbesparing enorm zou zijn als het water van de douche en wasmachine beschikbaar komt om de wc door te spoelen. Ik vind dat in alle nieuwbouw en grootschalige renovatie, dit een vereiste zou moeten zijn en dat het toilet pas wordt doorgespoeld op het moment dat ik even geen gebruikt douche water beschikbaar heb. Mensen kunnen zelf ook aangemoedigd worden, dat als hun watergebruik een minimaal percentage lager is dan het doorsnee gebruik, een deel van het betaalde bedrag terug krijgen . Zeker de minima, zouden dit zeer toejuigen immers elk bonusje is er een. Net als het groeiende aantal mensen dat bewust bezig is in hun eigen huishouden om deze duurzaam te kunnen voeren.

Link naar reactie
  • 1

Al jaren begrijp ik niet waarom wij ons toilet doorspoelen met drinkwater.

 

Dat komt omdat het zo goedkoop is.

Reken maar eens uit wat gescheiden regenwater-opvang kost,

dat je dan weer moet oppompen

moet opslaan (wat veel ruimte kost) in een reservoir waar algen gaan groeien

en waar dus onderhoud plaats moet vinden.

Het goedkoopste is dan om drinkwater hiervoor te gebruiken.

Dat is dus eigenlijk niet gek.

 

Wat wel gek is dat mensen bronwater gaan kopen

en dan het 100-voudige gaan betalen voor iets dat net zo lekker is.

(maar wellicht komt die verbazing doordat ik in het zuiden woon en dus 100-jaar oud

ardennen-regenwater uit de grond /kraan zie komen)

 

Maar waar we het dus blijkbaar beiden over eens zijn: water verdient meer waardering.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Al jaren begrijp ik niet waarom wij ons toilet doorspoelen met drinkwater.

 

Dat komt omdat het zo goedkoop is.

Reken maar eens uit wat gescheiden regenwater-opvang kost,

dat je dan weer moet oppompen

moet opslaan (wat veel ruimte kost) in een reservoir waar algen gaan groeien

en waar dus onderhoud plaats moet vinden.

Het goedkoopste is dan om drinkwater hiervoor te gebruiken.

Dat is dus eigenlijk niet gek.

 

Wat wel gek is dat mensen bronwater gaan kopen

en dan het 100-voudige gaan betalen voor iets dat net zo lekker is.

(maar wellicht komt die verbazing doordat ik in het zuiden woon en dus 100-jaar oud

ardennen-regenwater uit de grond /kraan zie komen)

 

Maar waar we het dus blijkbaar beiden over eens zijn: water verdient meer waardering.

 

 

Ik heb ooit betaald voor een faciliteit in een huis voor het spoelen van regenwater in het toilet. Het ging niet door want er konden bepaalde micro-organismen in zitten die schadelijk zouden kunnen zijn voor de volksgezondheid. De normen in NL liggen ook hoog, en dat is nog een reden. De opvang zou technisch gezien niet opgepompt hoeven worden, in die situatie. En dat vond ik wel slim van het systeem, want het is tegenwoordig gewenst wat extra open opvang van regenwater te hebben, in de vorm van recreatieplassen, e.d..

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

Idee: als ik mijn handen was, maak ik de zeep nat en doe de kraan dicht, of ik doe dat vloeibare spul op mijn handen. Was mijn handen. Doe de kraan niet meer dan half open, spoel mijn handen schoon.

 

Als een middelgrote organisatie zich die manier van handen wassen aanleert, zal je zien dat de waterbesparing significant is op jaarbasis, met alleen een mentale investering.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

Al jaren begrijp ik niet waarom wij ons toilet doorspoelen met drinkwater.

 

Wij hebben netjes een grijswatersysteem in huis, waar buitenkraantjes, wasmachine en toiletten op zouden moeten zijn aangesloten. Alleen is dat nooit doorgegaan. Op een andere vinexlocatie hadden ze namelijk ook zoiets. En daar bleek ergens iemand zich vergist te hebben en het grijswater en drinkwater door elkaar te hebben gegooid. Best wel knap, gelet op de verschillende diameters van de buizen. Hij snapte al niet waarom het zonder verloopstukje niet paste...

 

Daarom is het grijs water bij ons ook drinkwater...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

In Nederland hebben we zelden een tekort aan drinkwater dus besparen is vooral handig als we het overschot zouden kunnen exporteren. Nu is Spanje een heel eind maar België klinkt al een stuk dichterbij.

 

Ik was vorig voorjaar aan de rode zee in Egypte en daar komt het water via een pijpleiding, na gezuiverd te zijn, uit de Nijl. In het hotel werd het gebruikte water weer enigszins gezuiverd (stonk nog wel wat) en in de nacht gebruikt om de planten water te geven.

 

Het is dus gewoon wachten tot het water duur genoeg wordt om het rendabel door een pijpleiding te sturen. En laat het dan maar (geld) regenen. 8)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.