• 0

boeken pin-betalingen

Tijdens het herstructureren van het (nood)boekhouding van onze stichting stootte ik op het probleem wat te doen met de kasachtige aanschaffingen betaald met de pinpas die bij onze zakelijke rekening hoort.

 

Direct op een kostenrekening boeken van het bankafschrift lijkt me een beetje kort door de bocht, het liefst zou ik de transactie door de kas laten lopen. Het lukt alleen niet om een gezonde oplossing te vinden: de klassieke voorbelden hebben het alleen over de verkoopkant.

Een tussenrekening kan ik me voorstellen, maar waar past daarin de kostenboeking?

 

Elk idee is zeer welkom, alvast bedankt! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn advies is, houdt het simpel en inzichtelijk.

 

Je kan ervoor kiezen om de kassabonnen als inkoopfactuur te registeren om zo duidelijk aan te geven wanneer de betaling (boeken bankafschrift) heeft plaatsgevonden.

 

Een andere mogelijkheid is om de kosten direct bij het registeren van het bankafschrift aan te geven.

 

Dit laatste is slechts één handeling en is voor iedereen inzichtelijk, de andere zijn al weer twee handelingen. Het registreren in het kasboek gaat niet op, omdat de betaling niet contant heeft plaatsgevonden.

 

Succes met het maken van jouw keuze!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Zoals zo vaak is hierop geen eenduidig antwoord te geven. Het hangt er vanaf....

 

Betreft het een enkele aankoop (per pinpas) en ook nog voor een gering bedrag dan kan de afboeking op het bankafschrift als boeking worden gebruikt en direct op een kostenrekening worden verantwoord.

 

Komen dergelijke transacties veelvuldig voor en ook nog voor grotere bedragen dan is wellicht het boeken van de factuur via het inkoopboek aan te bevelen, waarop de afschrijving van de bankrekening dan als betaling van de crediteur wordt verwerkt.

 

Wat is nu de algemene leidraad? Zolang de administratie snel en accuraat die informatie geeft welke op een gegeven moment noodzakelijk is, is de boekingsgang correct. Veroorzaken in dit verband dergelijke pinpasboekingen problemen dan wordt het hoog tijd een andere werkwijze te gaan hanteren.

 

In principe zijn derhalve beide methoden correct.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.