• 0

Welke Rechtsvorm adviseren jullie?

Ik heb even een vraag voor een vriend van mij (echt waar!)...

 

Een vriend is bezig met een eigen webdesign/webhosting bedrijf. Hij wilt

het parttime, naast zijn betaalde baan gaan doen. Hij is echter bang dat hij de grens gaat halen bij de belastingdienst qua bijverdiensten. Tevens

kunnen bedrijven zijn kosten dan niet fiscaal aftrekken (hij gaat met een aantal bedrijven werken).

 

Hij heeft op dit moment al wat verzoeken liggen, dus een begin is er al. Hij vroeg zich echter af welke rechtsvorm hij nou moet kiezen. Binnenkort staat er een afspraak bij de KvK, daar zal hij ook wat advies krijgen.

 

Het vervelende is dat een BV een startkapitaal van EUR 18.000 behoeft. Anders was dit een aantrekkelijke vorm voor hem. Hij denkt aan een jaaromzet van gemiddeld EUR 3.000...

 

Een eenmanszaak is op dit moment het beste voor hem, maar ik weet dat ze op dit moment bezig zijn om het startkapitaal af te schaffen. Weten jullie wellicht wanneer dit staat te gebeuren?

 

Hopelijk kunnen jullie ook een advies geven. Hij wil persoonlijk niet eraan kapot gaan (dus niet zijn huis op het spel zetten). Het startersvermogen is ook nihill.

 

Alvast bedankt voor het meedenken. ;D

www.allsexstuff.nl -- de sexshop voor al uw seksuele wensen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om het een en ander te verduidelijken.

 

Wanneer het een hobby is, worden de kosten en inkomsten niet belast en ook niet in een BV-vorm. Wanneer het de hobby vorm gaat onstijgen, dan zijn er twee kansen voor de inkomstenbelasting, namelijk:

- Resultaat uit overige werkzaamheden

- Winst uit onderneming

 

Het verschil tussen deze twee vormen is de uitgebreidheid van verslaggeving naar de fiscus toe en het mogen toepassen van ondernemersfaciliteiten (o.a. zelfstandigenaftrek, investeringsaftrek, MKB-winst vrijstelling, fiscale oudedagsreserve).

 

Voor de BTW is het simpeler, daar zijn er maar 2. Of je bent ondernemer voor de BTW of niet. Eventueel kun je zelfs nog ontheffing aanvragen als je BTW ondernemer bent en hiervoor liever niets voor bijhoudt, maar dan mag je ook geen BTW meer in rekening brengen op jouw facturen en uiteraard ook niet aftrekken.

 

Gelet op hetgeen jij schets, lijkt mij dus het verstandigste om Resultaat uit overige werkzaamheden te gaan hanteren. Gelet op de omvang van de werkzaamheden, waardoor de rechtsvorm dus uitkomt op eenmanszaak. De administratieve lasten van een BV zullen niet gaan opwegen om hier enig resultaat mee te gaan behalen.

 

Succes met het begeleiden!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal met smart4u eens.

 

Het wetsvoorstel tot vereenvoudiging van o.a. de BV stelt veel goeds in het vooruitzicht, met name voor de ondernemers in de MKB-praktijk.

 

Het minimumkapitaal wordt bij oprichting (nu nog € 18.000,-) geschrapt en er kan worden volstaan met een minimale inbreng. Dit brengt de BV binnen het bereik van iedere startende ondernemer. Daarnaast wordt een groot aantal wettelijke voorschriften geschrapt waardoor er een grote vrijheid ontstaat om de vennootschap op maat vorm te geven.

De flexibilisering van het BV-recht is een ingrijpende operatie waarin veel zal veranderen. Het resultaat zal hopelijk een beter bruikbare rechtsvorm zijn voor de ondernemer in het MKB.

 

De Wet Personenvennootschappen treedt naar alle waarschijnlijkheid per 1 januari 2008 in werking. Wel vraag ik me af of ze deze streefdatum gaan halen. Daarmee krijgen we nieuwe rechtsvormen, zoals de openbare vennootschap (OV), de openbare vennootschap met rechtspersoonlijkheid (OVR), de stille vennootschap (voorheen maatschap), de commanditaire vennootschap (CV) en de commanditaire vennootschap met rechtspersoonlijkheid (CVR).

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.