• 0

Auto op de zaak of niet ?

Hoi iedereen,

 

Mijn vriendin en ik zijn een tijdje geleden een eigen bedrijf begonnen (eenmanszaak) wat inmiddels al heel erg goed loopt.

 

Gezien 1 van de 2 auto's die we hebben aan vervanging toe is zijn we aan het kijken wat mogelijk is om er 1 op de zaak te zetten.

 

Na al heel wat gelezen te hebben zijn we tot de conclusie gekomen dat wanneer een auto op de zaak voordeliger is als hier hoofdzakelijk prive mee wordt gereden.

 

De vraag is dan ook of de volgende constructie mag :

 

Auto van de zaak : hoofdzakelijk prive mee gereden worden (zo'n 95%), hierdoor krijg je de fiscale bijtelling van 22%.

Auto Prive : wordt dan hoofdzakelijk zakelijk mee gereden, het zijn niet veel kilometers dagelijks (zo'n max 50 Km) welke dan tegen een tarief van 19% mogen worden wegeboekt.

 

Gezien veel verschillende sites of halve informatie geven of elkaar tegenspreken dacht ik dat hier mischien wel iemand ons verder kan helpen.

 

bvd,

 

Niels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Nielsw,

 

Als vuistregel kun je hanteren dat je een auto jonger dan 3 jaar het beste op de balans kan zetten en een oudere auto kun je het beste in privé aanhouden. Dat is ook logisch, want bij een jongere auto heb je een hogere afschrijving dan bij een oudere auto.

 

Als je met een privé auto zakelijk rijdt, kun je de zakelijke kilometers tegen € 0,19 per km (dus niet 19%) declareren aan je eenmanszaak. Om discussie te voorkomen met de fiscus moet je je zakelijke kilometers goed administreren. Veel ondernemers vergeten dit vaak.

 

Als jullie slim zijn gebruik je de nieuwe auto uitsluitend voor zakelijk gebruik. Deze auto zet je op de balans. Als je met deze auto minder dan 500 km's privé per jaar rijdt, heb je geen bijtelling. Je moet voor de zakelijke auto wel een sluitende kilometeradministratie bijhouden, anders gaat het alsnog mis.

 

Wil je exact weten wat voor jullie de juiste oplossing is, dan moet je toch te rade bij een boekhouder/accountant die het allemaal voor jullie doorrekent. Hierbij moet hij of zij ook rekening houden met BTW-aspecten.

 

Succes,

 

Odeon

 

PS Als je samen met je vriendin een onderneming hebt, is er geen sprake van een eenmanszaak (het woord zegt het al), maar samenwerkingsverband bv. een v.o.f.

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de antwoorden.

 

De auto die voor de zaak gebruikt zal worden zal zeker meer als 500 prive mee gereden worden per jaar, dit omdat dit ook meteen de 2e auto is die overdag thuis is, dus ook gebruik moet worden voor boodschappen, of als mijn vriendin eens weg moet voor prive. 500 kilometer zit je zo aan.

 

Vroeg me dus af of de constructie die we bedacht hadden wel mocht.

gezien je een goede vergoeding 0,19 cent per KM krijgt.

 

Ook hadden we ergens gelezen dat je een auto verplicht voor 10% zakelijk moet gebruiken wil je deze op de zaak mogen zetten.

 

Als je een auto op de zaak hebt, ben je dan verplicht kilometeradministratie bij te houden of mag je dit ook achterwegen laten en gewoon voor de 22% te gaan.

 

Als iemand een goede site weet of een goed boek waar ik meer informatie omtrend auto op de zaak kan vinden hoor ik dat natuurlijk ook graag :)

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Niels,

 

De kilometeradministratie voor een auto van de zaak is bedoeld om aan te tonen dat je minder dan 500 km privé rijdt. Kom je daarboven, dan is het 22% bijtelling en hoef je geen km-administratie bij te houden.

 

Voor een privé auto moet je juist een km-administratie bijhouden om je zakelijke kilometers aan te tonen.

 

Als je op google "auto en fiscus" intikt, kom je wel enkele boekjes tegen die je gratis kunt downloaden. Sommige zijn wel verouderd qua informatie, maar dat lijkt me in jouw geval niet zo'n probleem.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

dus als ik een auto 95% prive rijd dan is er nog geen probleem gezien ik geen administratie bijhoud. Dan is dit dus ook niet bij te houden voor de belastingdienst.

 

mag je daarnaast wel nog een prive-auto gebruiken voor zakelijke ritten?

Link naar reactie
  • 0

o.k.

 

dus om een lang verhaal kort te maken.

 

- je hoeft geen kilometeradministratie bij te houden voor een auto op de zaak als je toch verwacht meer dan 500 kilometer prive te rijden. (en gewoon altijd de 22% bijteling krijgt).

- je kunt een auto op de zaak hebben en nog steeds een auto daarnaast prive die ook zakelijk wordt gebruikt.

 

met een auto van de zaak zijn alle onkosten voor de zaak (verzekering, brandstof, wegenbelasting), moet er dan niet nog een shifting gemaakt worden tussen brandstofgebruik prive en zakelijk? of gebeurt dit met de 22%?

 

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet dat je ook nog aan het eind van het jaar de BTW dient te verrekenen i.v.m. privegebruik. Je dient dan bij de aangifte omzetbelasting bij het kopje privegebruik 12% van 22% van de cataloguswaarde op te geven.

Verder zijn alle autokosten ( benzine, onderhoud enz.) volledig aftrekbaar en ook als voorbelasting van de BTW.

 

Succes!

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

o.k.

 

dus om een lang verhaal kort te maken.

 

- je hoeft geen kilometeradministratie bij te houden voor een auto op de zaak als je toch verwacht meer dan 500 kilometer prive te rijden. (en gewoon altijd de 22% bijteling krijgt).

- je kunt een auto op de zaak hebben en nog steeds een auto daarnaast prive die ook zakelijk wordt gebruikt.

 

met een auto van de zaak zijn alle onkosten voor de zaak (verzekering, brandstof, wegenbelasting), moet er dan niet nog een shifting gemaakt worden tussen brandstofgebruik prive en zakelijk? of gebeurt dit met de 22%?

 

 

Volgens de experts van Sprout gaat deze vlieger neit op:

 

De auto is verplicht beroepsvermogen als hij voor meer dan 90% zakelijk wordt gebruikt. Wordt de auto voor meer dan 90% voor privé-doeleinden gebruikt, dan behoort hij verplicht tot het privé-vermogen. In overige gevallen is de keuze vrij.

 

Zie hier

Link naar reactie
  • 0
Volgens de experts van Sprout gaat deze vlieger neit op:

 

Ik kijk dan liever naar wat de experts van de belastingdienst zeggen... ;)

 

Keuzemogelijkheden voor de inkomstenbelasting

Als u voor niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zal de Belastingdienst de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.

 

Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e elektronische aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal heeft gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.

 

Keuzemogelijkheden voor de btw

Als u een auto helemaal of gedeeltelijk voor uw onderneming gebruikt, maakt u voor de btw zelf de keuze: of u rekent de auto tot uw privévermogen of u rekent de auto tot uw ondernemingsvermogen. De keuze die u heeft gemaakt voor de inkomstenbelasting, speelt hierbij geen rol. Ook niet als de autovoor de inkomstenbelasting verplicht als een auto van uw onderneming wordt aangemerkt.

 

De keuze voor privé- of ondernemingsvermogen moet u kenbaar maken door de aanschaf van de auto in uw administratie op te nemen.

 

Link

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een eenmanszaak (viswinkel) en zoek een oplossing waarbij ik een bus op de zaak zet en deze ook prive ga gebruiken (jaarlijks meer dan 500km. ongeveer 35% privegebruik = 5000km). Ik wil echter geen km-registratie bijhouden en wil daarnaast minimale (liefst geen) bijtelling.

 

Nu zat ik te denken dat een bus ouder dan 15jaar hiervoor in aanmerking zou kunnen komen. Echter wil ik wel de mogelijkheid hebben om prive 6 personen te kunnen vervoeren (groot gezin)!

 

Om voor de zaak nog een beetje representatief voor te komen dacht ik aan een Volkswagen T1 of T2 uit de jaren 70. Je weet wel zo'n oldtimer surfbus.

 

Vraag:

 

- Is het mogelijk om zo'n oldtimer op de zaak te zetten (als bestelbus) zodat er bijna geen bijtelling is voor prive gebruik? Wat zijn de voorwaarde waaraan de bus moet voldoen?

- Zijn er mogelijkheden om bij aanschaf de BTW te verrekenen voor zo'n oldtimer?

- Zal de belastingdienst problemen maken als je 2 banken in de bus hebt terwijl het hier om een eenmanszaak gaat en er in principe geen personen worden vervoerd?

- Is het aan de belastingdienst aannemelijk te maken dat de bus voor de viswinkel wordt gebruikt en daardoor de vislucht in de auto privegebruik zal beperken?

- Is het sowieso slim om een oldtimer op de zaak te zetten? Afschrijving nihil en mogelijk zelf meerwaarde als collectors item, waardoor de winst belast zal zijn.

- Hoe wordt de waarde van de auto eigenlijk bepaald?

 

Is er iemand die mij antwoord op deze vragen kan geven en mogelijk een advies heeft hoe dit het handigst kan worden aangepakt!!!

 

Groeten,

Eric

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kun je de fiscus eerst een geurstaaltje sturen om hun oordeel te vragen?

 

Even zonder dollen: je doet wel erg moeilijk om de fiscus te omzeilen.

De bijtelling prive voor een auto ouder dan 15 jaar gaat over de dagwaarde, deze kun je volgens mij op autoweek.nl wel opzoeken. 22% van bijna niets is nog minder dan bijna niets.

De BTW die je betaalt bij aanschaf (maar het zijn waarschijnlijk allemaal marge auto's zonder BTW) kun je aftrekken. Je moet echter wel jaarlijks, ik geloof 12% van je privebijtelling bijtellen aan BTW voor prive gebruik.

Volgens mij is bestelbus wel of niet met banken alleen interessant voor de BPM, die is op zo'n oude bus allang betaald, en wellicht de motorrijtuigenbelasting maar waar hebben we het nu helemaal over?

 

Wellicht zijn er deskundiger mensen hier aanwezig, ik vind het wel erg ver gezocht.

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

De aanschaf van zo'n oldtimer bus is rond de E 10,000 en ik heb gehoord dat revisie kosten hier nog bij opgeteld worden, dus vind IK het nog steeds intressant om hier binnen de gestelde grenzen zo min mogelijk voor te betalen.... maar ja daar ben ik mischien een rare in!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een bus (in fiscaal jargon: bestelauto) geldt ook een bijtelling van 22%, tenzij je kunt aantonen dat je minder dan 500 km privé rijdt.

 

Indien de bestelauto voldoet aan bepaalde voorwaarden met betrekking tot de laadruimte en cabine en de eigenaar over een BTW-nummer beschikt, wordt geen BPM in rekening gebracht en geld een verlaagd tarief voor de MRB.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De bijtelling van een bestelauto is of over de cataloguswaarde verhoogd met BTW en soms met BPM (afhankelijk van de aanschafdatum) of - indien het een oldtimer betreft - de waarde in het economische verkeer.

 

Zoals eerder gesteld is het percentage 22% geworden voor de inkomstenbelasting, net als bij een personenauto. Je hebt geen bijtelling wanneer je minder dan 500 kilometer rijd of de auto dusdanig is ingericht dat het niet aannemelijk is dat hier zakelijk meegereden wordt. Denk hierbij aan de auto's van UPS, je weetwel van die bruine bestelauto's met éé'n stoel. Ook de bestelbus van de stucadoor (behoorlijke troep en stank, zodat je hierin niet met je nette kleren gaat zitten) en onlangs kan ook een bestelauto van een bloemist worden toegevoegd.

 

In deze laatste casus ging het om een onderneming met meerdere auto's, waarbij een bestelcombi uitsluitend werd gebruikt voor het transport van de bloemen en planten. De uitkomst van de rechtzaak was dat de ondernemer aannemelijk had gemaakt dat de auto slechts ingericht was voor dit doel en niet gebruikt werd voor de privé ritten.

 

Succes met wikken en wegen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.