• 0

Zes valkuilen van investeren

Bijgaand een interessant artikel in het FD over het financieren van startups. http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?Context=N%7C4&DocumentId=36885

 

Op zich wel opvallend.... 'probeer niet uniek te zijn'... Het is natuurlijk ook een strategie om geen nieuwe concepten naar een markt te brengen, maar te gaan voor concepten die zich reeds hebben bewezen, gewoon me-too proposities verder uitmelken, zoals bijvoorbeeld wéér een top 10 of 100 op televisie.

 

Ik ben het hier uitdrukkelijk niet mee eens. Probeer wél uniek te zijn, want dat is de sleutel voor een succesvolle marktrealisatie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich goede tips, zij het dat ze vooral gebaseerd zijn of financiering door Venture Capital Fondse. In Nederland pelen die fondsen bijna geen rol bij de financiering van start-ups. Hier zijn het vooral Angel Investors die investeren en een net iets andere invalshoek hebben.

 

Desalniettemin zijn de tips:

1. Probeer niet uniek te zijn

 

3. Wees voorzichtig met details

4. Wees niet te optimistisch

5. Formeer een stabiel team met oog op de toekomst

6. Betrek geen onnodige partijen bij de onderneming

 

Waarbij tip 5 en 6 weer met elkaar in strijd kunnen zijn. Wat mij betreft is het goed mogelijk om je " Team" onderweg aan te vullen. Te veel kapitijns op het schip vanaf het begin is niet goed.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dat was ook mijn eerste reactie. Bij nader lezen begreep ik de opmerking wat beter. Ik denk dat het strevennaar uniciteit geen doel moet zijn maar een middel. Ik heb het idee dat de dame in kwestie (met en echte VC blik) een beetje de buik vol heeft van eigenwijze uitvinders die hun leven wijden aan het vinden van het grootste "gat in de makt".

 

Voor de echte ondernemers geld natuurlijk dat je geen kans hebt als je niet uniek bent.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Kijk, als ze bedoelt dat je niet zó uniek moet zijn dat de markt je niet begrijpt, dan kan ik haar standpunt wel begrijpen. Zijn de grootste innovaties echter niet tot stand gekomen doordat mensen juist wel out-of-the-box dachten?

 

Als je VC's naast als financiers als market(ing)-enablers ziet, dan willen ze natuurlijk het liefst concepten die ze zo in hun channels/netwerk kunnen schuiven.. Zou het niet-uniek standpunt kunnen zijn ingegeven door een tekort aan 'ready to market(en)' van de producten of diensten? Zou de oplossing dan ook niet kunnen zijn dat VC's meer buiten hun core-investments-business kijken?

 

Bovendien, wat uniek is voor de ene VC is mogelijk toch niet zo uniek voor een andere omdat het product of de dienst bijvoorbeeld vergelijkbaar is of een zelfde doelgroep aanspreekt als iets waarmee ze reeds ervaring hebben.

Link naar reactie
  • 0

Zullen we de tekst even lezen?

1. Probeer niet uniek te zijn

 

De kans dat je als ondernemer een uniek idee hebt is niet al te groot. Waarschijnlijk hebben ook anderen de kans in de markt ontdekt. Bovendien is het niet mogelijk een octrooi op ideeën aan te vragen, maar alleen op de uitwerking hiervan. Investeer dus liever in een goed business plan in plaats van het uitmelken van een uniek idee.

 

Daar is m.i. geen speld tussen te krijgen

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
1. Probeer niet uniek te zijn

 

De kans dat je als ondernemer een uniek idee hebt is niet al te groot. Waarschijnlijk hebben ook anderen de kans in de markt ontdekt. Bovendien is het niet mogelijk een octrooi op ideeën aan te vragen, maar alleen op de uitwerking hiervan. Investeer dus liever in een goed business plan in plaats van het uitmelken van een uniek idee.

 

Natuurlijk gaat het niet in de eerste plaats om het "unieke" idee, maar om de uitvoering en om de mensen. Maar je moet je wel onderscheiden door alles beter en sneller te doen. Je moet niet uniek willen zijn in de zin van "dit heeft nog nooit iemand bedacht en zonder ons zou het ook nooit bedacht zijn. Je moet wel uniek zijn in de zin van dat jij iets in de markt zet dat fundamenteel beter is - in welk opzicht dan ook - dan andere produkten.

 

Je moet geen "uitvinder" zijn, maar je moet wel uniek zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als start-up is het een groot risico om met unieke concepten de start te maken. Ik vind het standpunt ´anything that has been done before can be done better´ een beter uitgangspunt voor start-ups. Voor start-up geldt vaak dat men veel moeite heeft om duidelijk naar zijn klanten/markt te communiceren waarom een uniek product werkt. In veel gevallen zijn het mensen die hun product zelf goed begrijpen, maar het marketing/communicatie stuk niet echt onder de knie hebben of dat als alleenstaande door tijdsgebrek links laten liggen.

 

Dat betekent overigens niet dat je niet uniek kunt zijn in de aanpak die je hanteert naar een bestaande markt. Diverse opties zoals milieubewuster, goedkoper, beter kunnen toch een unieke kans in de markt voor je start-up creëeren.

Link naar reactie
  • 0

Als start-up is het een groot risico om met unieke concepten de start te maken.

 

En dus gebeurt dat maar weinig in een land waar risico een vies woord is.

 

Voor zowel investeerders als voor entrepreneurs geldt: hoe groter het risico dat je neemt, hoe meer geld je kunt verdienen. "niet uniek" wil dus zeggen dat je maar weinig geld wilt verdienen.

Link naar reactie
  • 0

Dank je Christine....

 

Uniek zijn betekent investeren in een visie, in een droom, in een verandering.. Uniek betekent eveneens niet 'me-too' zijn, gaan voor waarde toevoegen op een ander wijze dan anderen of zelfs iets volledig nieuws.. Risico? Natuurlijk! Maar wat is risico? Het wordt pas echt een risico als je het zelf als een risico gaat ervaren. Nieuwe paden bewandel je in eerste instantie alleen voor jezelf. Je kan er alleen maar van groeien. Go fot it!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.