• 0

Bruto winst apart leggen om over 4 jaar een ander bedrijf van te kopen

Ik heb de volgende situatie... sinds enkele jaren draai ik winst met mijn eenmanszaakje en draag ieder jaar weer mijn belastingcentjes af aan de belastingdienst.

 

Natuurlijk geheel terecht, maar ik vind 1 ding niet geheel eerlijk geregeld bij de jongens en dat is dat ik nu belasting betaal over het geld dat ik later weer in een bedrijf ga investeren. Dat is namelijk mijn plan.

 

Stel, ik heb dit jaar 30.000 euro winst, dan gaat ongeveer de helft naar de belastingdienst toe. Ik spaar dan ongeveer 15.000 euro per jaar en heb over 4 jaar 60.000 euro als investering. Ik zou het veel eerlijker vinden als je dat geld apart kunt leggen en pas als je er privé eraan komt dat je DAN pas de belasting betaalt.

 

Ik zou dan na 4 jaar 120.000 euro hebben en dan praten we tenminste over een beetje investeerkapitaal. Op die manier zou de belastingdienst de kleine bedrijven ook stimuleren om sneller te groeien.

 

Is er geen methode om ieder jaar geld ergens te bewaren/investeren zodat het mijn belastbaar inkomen drukt en dat ik het op het moment dat ik het nodig heb gewoon bruto kan gebruiken? Ik heb al zitten denken aan reserveringen, scheeps CV's, investeren puur om die reden en dergelijke, maar daar zitten teveel haken en ogen aan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je echt over dergelijke bedragen praat is het misschien verstandig je eenmanszaak om te dopen tot een besloten vennootschap. Je komt dan alleen nog maar in aanmerking voor vennootschapsbelasting en niet meer direct voor de inkomstenbelasting. Behalve dan natuurlijk voor je salaris en/of dividend.

Link naar reactie
  • 0

Een voorziening opvoeren, oftewel geld reserveren was ook het eerste wat in mij opkwam. Maar ik weet niet of de fiscus dat accepteert. Overstappen op een BV is zeker een te overwegen optie.

 

Een andere mogelijkheid op dit moment is het middelen van je inkomen. Het jaar dat je deze 60.000 weer investeert zul je namelijk een slecht resultaat hebben. Bij de inkomstenbelasting is het mogelijk om je inkomen van 3 jaar te middelen (mits de activiteiten onverandert zijn), waardaar je dus in dat jaar weer een groot deel van de betaalde belasting terug kunt krijgen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Vincent,

 

Wat je (nog) niet moet doen, is een BV oprichten. Daarvoor is jouw winst niet hoog genoeg. Je moet jezelf een zakelijk directeursalaris toekennen, waardoor van je winst niet veel meer over blijft en bovendien mis je de zelfstandigenaftrek, MKB-vrijstelling e.d. Je moet pas gaan denken aan een BV bij een structurele winst van circa € 80.000.

 

Heb je wel uitgerekend wat je daadwerkelijk aan belasting moet betalen? Bij een winst van € 30.000 50% belasting betalen lijkt me aan de hoge kant. Het toptarief in de ib begint pas boven de € 50.000. Bovendien heb je als ondernemer een groot aantal aftrekposten. .

 

Ben je nog startende ondernemer? Je kunt dan willekeurig afschrijven over je activa en zo extra liquiditeit creeëren.

 

Op het moment dat je gaat investeren, heb je recht op investeringsaftrek. Dat is ook een fiscale tegemoetkoming.

 

En waarom financier je je investeringen niet met vreemd vermogen, zodat je zoveel mogelijk liquiditeit overhoudt om te beleggen in box 3. Dat heet het hefboomeffect. Daar zijn heel wat mensen rijk mee geworden :)

 

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad niet voldoende inkomen om een BV op te starten... die 50% was misschien overdreven, maar ik zit toch wel in de 41,5% schijf.

 

Ook ben ik geen startende ondernemer meer, dus ik kan niet willekeurig afschrijven... maar zoveel investeringen heb ik ook niet. Een paar servertjes en daar houdt het mee op. Dus dat lenen brengt ook niet veel op. Ook gaan de activiteiten over een paar jaar naar alle waarschijnlijkheid drastisch veranderen en gaat dat middelen ook niet op.

 

Volgens mij heb ik een vraag die niet te beantwoorden is...

 

...hoe kan ik mijn winst in een potje stoppen zodat ik het over een paar jaar onbelast weer kan stoppen in een nieuw bedrijf?

 

Niemand verder?

Link naar reactie
  • 0

De FOR is ook een spaarpotje dat je kunt gebruiken. Wel gemaximeerd tot 12% van de winst, met een maximum van rond de EUR 11000. Maar over die FOR hoef je nu nog geen belasting te betalen. Later wel natuurlijk. Elk jaar mag je aan deze FOR toevoegen (´doteren´).

 

De FOR (Fiscale Oudedags Reserve) is bedoeld als spaarpot voor je pensioen, maar kun je op deze manier ook gebruiken als spaarpot voor investeringen.

 

In jouw voorbeeld: winst EUR 30000, 12% is EUR 3600, dus te belasten winst is (30000-3600) = EUR 26400.

 

Let wel op: de FOR is in feite uitstel van belasting betalen. Ooit moet je er belasting over gaan betalen, bijv als je stopt met je bedrijf.

 

Een FOR is mogelijk voor eenmanszaken en VOFs. Niet voor BVs.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De FOR mag ook niet meer bedragen dan het eigen vermogen en is dus begrensd.

 

Als je een bedrijf op het oog hebt, kun je ook kijken of er mogelijkheden zijn voor huurkoop. Dan kun je de betaalde huur aftrekken van je winst en betaal je per saldo minder belasting.

 

Voorbeeld:

Als je jaarwinsten bijvoorbeeld 30k bedragen kun je bijvoorbeeld 2k per maand betalen. Afhankelijk van je privégebruik (onttrekking).

2k p/m is 24k p/j. Resultaat van 30k wordt verminderd met 24k en restant resultaat is dan 6k voorafgaand van aftrek van fiscale aftrekposten. Fiscaal resultaat zou dan makkelijk nihil kunnen zijn naaftrek van fiscale aftrekposten en tegelijkertijd ben je aan het investeren in je ander bedrijfje.

NB Ik tel de inkomens nu op omdat ik ervan uitga dat je 2 IB-ondernemingen heb. Dit zou nl. niet kunnen bij een BV

 

Fiscale uitstelmogelijkheden zijn er wel, maar leiden uiteindelijk tot verschuiving van belasting, wat soms nog weleens onwenselijk kan zijn. Uiteraard allemaal afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

Link naar reactie
  • 0

Dat FOR mag ik toch niet gebruiken om dat later weer te investeren in mijn bedrijf? Alleen voor aankoop van een lijfrente of bij staking van eenmanszaak een directe volledige afrekening?

 

Hoe werkt dat dan volgens jullie?

 

By the way, huurkoop is een goed plan voor later... thanks, die onthoud ik!

Link naar reactie
  • 0

Door de FOR betaal je nu minder belasting, dus hou je meer geld in de pocket (daar ging het toch om :) ). Op de lange termijn bouw je echter een fiscale claim op. Uitstel van belasting, zoals Deepak terecht stelt, en - bij een goede taxplanning - pak je ook nog een tariefsvoordeel mee.

 

Je kunt de FOR niet gebruiken voor investeringen.

 

Onderneming in huurkoop. Aan de ene kant inderdaad aftrek kosten in verband met de huur, maar aan de andere kant toch ook opbrengsten (ik neem tenminste aan dat die onderneming winst maakt). Bovendien moet je een verkoper vinden die bereid is zijn onderneming in huurkoop over te dragen. De meeste verkopers willen toch direct cashen :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.