• 0

Ondernemer of bijverdienste ?

Hey allemaal, ik zit een beetje met een klein dilemma.

 

Ik was van plan om voor mezelf te beginnen, naast mijn fulltime baan. Ik heb al een aantal opdrachten gedaan, en van een van deze opdrachtgevers krijg ik nog steeds regelmatig opdrachten, en het ziet er naar uit dat dit ook zo zal blijven.

 

Nou heb ik een nieuwe fulltime baan waar ik me eerst op wil concentreren, daarnaast wil ik wel voor deze opdrachtgever blijven werken. En alle andere opdrachten die komen aanwaaien, die doe ik er ook gewoon bij.

 

Kan dit officieel voor de belastingdienst, zodat ik facturen met btw kan uitschrijven, en zonder dat er sprake is van een mogelijk dienstverband.

 

thanx, jaxx

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

ROW is resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Wat ik eigenlijk bedoel is het volgende. Ik kan heel simpel een eenmanszaak beginnen, maar omdat ik me naar buiten toe nog niet helemaal wil laten blijken dat ik een ondernemer ben, en omdat ik nog niet veel klanten heb, is er de kans dat ik door de belastingdienst niet gezien wordt als ondernemer. Dan ben je dus gewoon een particulier en zijn je inkomsten een resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Als particulier kan je geen facturen schrijven met BTW, wat de klant wel wil, vanwege de belastingaftrek.

 

De enigste optie blijft dan, freelancen. Maar omdat ik in verhouding veel werk doe voor 1 opdrachtgever, heb je weer dat er een vermoeden gaat ontstaan van een mogelijk dienstverband.

 

Verbeter me maar als ik ergens fout zit, maar ik zie hier niet zo 1,2,3 een oplossing voor.

Link naar reactie
  • 0
Als particulier kan je geen facturen schrijven met BTW, wat de klant wel wil, vanwege de belastingaftrek.

 

Hier wordt een denkfout gemaakt. BTW heffen heeft geen voordeel voor de klant. Hij kan het terugvragen, maar hij moet het ook aan jou betalen en jij moet het afdragen.

 

Los daarvan, je kunt wel degelijk BTW-plichtig zijn als je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent. De criteria voor "ondernemer voor de omzetbelasting" zijn lichter dan voor "ondernemer voor de inkomstenbelasting".

 

Maar omdat ik in verhouding veel werk doe voor 1 opdrachtgever, heb je weer dat er een vermoeden gaat ontstaan van een mogelijk dienstverband.

 

Je zult inderdaad geen VAR-WUO krijgen en dus moet je opdrachtgever zich afvragen of hij loonheffingen moet inhouden. Het zal nogal afhangen van de aard van het werk dat je doet, met name de gezagsverhouding.

Link naar reactie
  • 0

Iedereen kan een factuur opstellen en uitreiken aan een ander. Deze ander zal de factuur moeten gaan betalen. Of je particulier bent of ondernemer dat maakt niet uit.

 

Wanneer de ander een ondernemer is, kan hij deze kosten of investering verantwoorden in zijn financiele administratie en daarmee is de kous af. Wanneer de diensten toenemen en de omvang van de kosten van materieel belang begint te worden is een VAR-verklaring handig voor de inhurende partij om te voorkomen dat er loonheffingen verschuldigd zouden zijn over de factuurbedragen.

 

Voor de verkopende partij zijn er wel een paar belangrijke zaken.

Omzetbelasting

Wanneer deze een belaste prestatie verricht volgens de Wet op de Omzetbelasting, zal hij een BTW-nummer moeten aanvragen, voordat hij BTW op zijn facturen mag vermelden. Na het toekennen van een dergelijk nummer kan hij de BTW van inkopen terugvorderen en dient hij de BTW over zijn omzet af te gaan dragen. Wanneer de belastingdienst je niet aanmerkt als ondernemer voor de BTW (je voldoet niet aan alle criteria) dan mag je dus geen BTW berekenen en zeker niet terugvragen.

Inkomstenbelasting

Voor de inkomstenbelasting heb je ook weer een aantal mogelijkheden. Het is een hobby, dan gebeurt er niets. Groeit het uit tot freelance werkzaamheden of ga jij je meer gedragen als ondernemer, dan wordt het resultaat uit overige werkzaamheden. Wordt het nog groter, dan heten de inkomsten minus uitgaven: winst uit onderneming.

 

Concreet betekend dit voor jou:

- gewoon een factuur uitreiken, de kosten zijn aftrekbaar voor de inhurende partij (hierbij maakt het niet uit of er BTW op staat of niet)

- BTW-nummer aanvragen wanneer je belastende prestatie verricht en de BTW op de inkopen wilt kunnen verrekenen

- de inkomsten verantwoorden in de aangifte inkomstenbelasting

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

bedankt allemaal voor de reacties, daar heb ik wat aan !!!

 

Ik ga in ieder geval een var verklaring aanvragen. Daar zal dan waarschijnlijk "resultaat uit overige werkzaamheden uitkomen".

 

Heeft er iemand ervaring hoe snel de belastingdienst een relatie met een opdrachtgever ziet als een dienstverband? Het laatste waar de opdrachtgever en ik op zitten te wachten, is dat dat het geval is, met alle gevolgen van dien.....

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo lees is de meest nette weg toch registreren als eenmanszaak, en een btw nummer aanvragen (dus ondernemer voor de omzetbelasting). Dat wil verder niet zeggen dat je je naar de buitenwereld als 'bedrijf' moet profileren, die keuze is aan jezelf.

 

Aangezien je een fulltime baan hebt zal je voor de inkomstenbelasting niet als ondernemer worden gezien, alleen al omdat onwaarschijnlijk is dat je het urencriterium (1225 per jaar) daarvoor haalt.

 

Overigens is de combinatie van wel ondernemer voor de OB en niet voor de IB niet zo vreemd - het komt denk ik vrij veel voor bij 'parttime' ondernemers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.