• 0

VOF ontbinden

Hallo,

 

Ik sta op het punt om mijn VOF ( totaal 2 pers. kledingwinkel, geen vof- contract ) te ontbinden ivm afspraken die niet na zijn gekomen door onze fabrikant en mindere resultaten v/d laatste periode in de winkel. Laten we zo zeggen; ik zie hierin geen gouden bergen meer. Mijn partner wil doorgaan maar kampt nog met een schuld van zijn vorige zaak. Verder hebben wij samen een bank lening lopen van ongeveer 40000 euro. Onze huidige voorraad is rond de 25000 inkoopwaarde excl. 4000 inventaris.

 

Verdere schulden zijn minimaal ( omzetbelasting van 1600,-)

 

Onderling gaan we nog goed met elkaar om en gunnen elkaar het beste. Hij wil graag doorgaan, ik niet en willen er samen ( natuurlijk ) zo goed mogelijk vanaf komen.

 

Mijn vragen zijn:

 

1) Hoe zit het met de huidige schuld ( 40000 ) als ik stop en hij verder gaat? Hij heeft een negatieve BKR-registratie en ik vrees dat ik volledig voor het bedrag moet opdraaien aangezien zijn situatie.

 

2) Indien dat zo is en de schuld niet verdeeld wordt onderling, zal liquidatie of zelfs faillisement een goede optie zijn?

 

Alvast bedankt!!

 

Groet

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi AlbertP,

 

Jij staakt, je mede-firmant gaat door. Dit betekent dat jij je firma-aandeel inclusief schuld overdraagt aan je mede-firmant. (Ik neem hierbij aan dat het krediet van € 40k door de v.o.f. is afgesloten).

 

Aangezien de v.o.f. slecht draait. is het eigen vermogen wellicht negatief. Dit betekent - in zakelijke verhoudingen- dat jij je negatief vermogen moet aanvullen tot nihil. Indien bijvoorbeeld jouw eigen vermogen € 20k negatief is, moet je dit bedrag aanvullen tot nihil. Doe je dit niet, dan heb je een voordeel van € 20k, wat belast is als stakingswinst.

 

Door het aanvullen van je negatief vermogen is je partner wellicht al geholpen.

 

Indien je partner niet in staat is om de schuld te voldoen, kan jij aansprakelijk gesteld worden. In een v.o.f. zijn immers alle firmanten aansprakelijk voor het geheel van de schulden. Als hij niet thuis geeft, komen de kredietverstrekkers bij jou aankloppen.

 

Dit moet dus allemaal goed geregeld worden. Dat er geen v.o.f.-contract is opgesteld is in ieder geval een slecht begin.

 

Liquidatie is geen goede optie, want dan moet het bedrag van € 40k nog steeds afgelost worden. Indien je partner besluit om door te gaan, heb jij daar verder niets over te zeggen, dus je kunt geen liquidatie afdwingen.

 

De firmanten van een v.o.f. kunnen ook in privé worden aangesproken. Als je bezittingen in privé hebt, bv een eigen woning met overwaarde kunnen die ook door je schuldeisers aangesproken worden. Al met al een vervelende situatie.

 

Voor meer info kun je me altijd mailen.

 

Succes.

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon,

 

Bedankt voor je reactie. Waardeer het enorm.

 

Jouw feedback komt aardig overeen met mijn inschatting. A.s.maandag heb ik een afspraak met de bank om hierover "uit te komen ". Mijn partner en ik willen hieruit samen zo goed mogelijk uit komen. Met 1 persoon verder gaan is gewoon luceratiever dan 2..

 

Ik heb echter nog wel vragen waar ik nog mee zit.

 

1) Mocht ik mijn eigen vermogen "aanvullen" met daarbij een bankafspraak ( uiteraard schriftelijk dat hierbij mijn deel gedaan is), ben ik dan niet meer aansprakelijk voor de schulden ( worst case: failliet ) die wij nog hebben van de VOF?

 

2) Of; bijvoorbeeld 30/40% van bijvoorbeeld 20k aftikken en daarbij contractueel vastleggen met de bank dat mijn deel klaar is?

 

2) Wat als we alletwee stoppen? Waarop baseert de bank wie welk aandeel moet betalen? Dit gelijk vaststellen met de bank is mijn prioriteit.

 

Alvast weer bedankt voor je moeite.

 

Albert

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Albert,

 

Jouw vraag of je je aansprakelijkheid kunt afkopen, kan ik helaas niet beantwoorden. Onze jurist is op vakantie :). Ik ken uit de praktijk wel gevallen van firmanten, die, nadat ze al waren uitgetreden, nog aansprakelijk gesteld werden voor schulden van de v.o.f.

 

Als jullie allebei stoppen, dan lijkt me dat jullie de schuld moeten aflossen naar rato van jullie gerechtigdheid. Als bijvoorbeeld de winst-verdeling 50/50 zal ieder 50% van de schuld moeten aflossen.

 

Groet,

 

 

Odeon

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.