• 0

Stamrecht BV of stamrecht Ltd

Gast Verwijderd account

Geachte forumleden,

 

Al geruime tijd volg ik de berichten op dit forum maar reageerde nog niet omdat mijn werkgever en ik nog iets moesten afronden, dus anonimiteit was nog gewenst.

Met een zilveren handdruk zijn we nu uit elkaar gegaan en ben ik een eigen onderneming gestart.

Mijn vraag in deze is, het onderwerp zegt het al, stamrecht bv of stamrecht Ltd.

Indien ik tarieven op het internet vergelijk van notarissen en juristen ontlopen deze elkaar weinig bij de oprichtingskosten en jaarlijkse kosten,

Het grote verschil is de € 18.000 inbreng bij een BV en bij een Ltd. is een adres in GB nodig, dit brengt weer afhankelijkheid met zich mee.

 

Heeft iemand hier een mening over of ervaring mee.

 

bvd.

 

Rick

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi RVeenstra,

 

Als je de berichten op dit forum hebt gevolgd, dan weet je ook dat er momenteel een wetsvoorstel aanhangig is, om de € 18.000 bij inbreng te laten vervallen. Als het meezit, gaat dit wetsvoorstel in op 1 januari 2008, maar wellicht is dat te laat voor jou.

 

Die € 18.000 is overigens een wassen neus. Je kunt het bedrag weer teruglenen van je B.V., zodra de akte bij de notaris is gepasseerd.

 

In de praktijk zie ik nog weinig Ltd's. Dat heeft commerciële redenen. In de markt wordt een Ltd. als minder betrouwbaar gezien dan de B.V. Dat kan dus een reden zijn om geen Ltd. op te richten. Verder zie ik weinig nadelen t.o.v. de BV.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Jeroen,

 

Ik wil een goede constructie voor het geld, ik ben nu een eenmansbedrijf gestart, vanuit het stamrecht BV of Ltd wil ik geld lenen voor de investeringen.

 

Aangezien het een zilveren handdruk is, wil ik op jaarbasis de laagste kosten voor het stamrecht, als ik het goed heb begrepen worden de beheerskosten voor een BV vanaf volgend jaar ook lager.

 

Op dit moment wil ik voorkomen dat ik door verkeerde zuinigheid een foute beslissing neem, vandaar dat ik vraag naar ervaringen.

 

En 18.000 eur zal ook geen bezwaar zijn, alleen heb ik daarna een schuld van 18.000 eur aan de stamrecht bv.

 

Ik ontvang gaarne goede adviesen en/of ervaringen.

 

bedankt

 

vr.gr.

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

 

Voor een stamrecht BV moet elk jaar een publicatiebalans worden opgesteld en moet aangifte vennootschapsbelasting gedaan worden. De beheerskosten worden dus m.i. niet minder.

 

Als ik goed begrijp gaat jouw stamrecht BV/Ltd. een lening verstrekken aan jouw eenmanszaak. Dat is vrij recht toe recht aan. Elk administratiekantoor kan je hier verder mee helpen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Zoals ik al zei, ontvang ik gaarne goede raad en/of ervaringen tussen de verschillen in stamrecht bv of stamrecht Ltd. Meer hoef ik niet te weten!!!!!

 

Als ik onderstaand lees, gebeurt er wel wat met de lastendruk.

 

 

KvK.nl

 

Landelijk: Streven naar minder kosten bij opstellen jaarrekening

   

7-6-2007 9:55:00

 

Ondernemers moeten volgend jaar minder kosten gaan krijgen bij het opstellen van hun jaarrekening en de aangifte van de vennootschapsbelasting. Dit moet mogelijk worden doordat zij de jaarrekening voor een deel kunnen opstellen met informatie die zij ook gebruiken bij de vennootschapsbelasting. Het gaat om de informatie in de balans en winst- en verliesrekening.

 

Dat laat het Ministerie van Justitie weten. De maatregel is een stap in de richting om tot 1 document te komen voor zowel de jaarrekening als de aangifte vennootschapsbelasting. Het wetsvoorstel geldt alleen voor kleine rechtspersonen.

 

Wanneer de nieuwe maatregel precies ingaat, is nog niet bekend. Het kabinet wil ondernemers van de nieuwe maatregel gebruik laten maken voor het boekjaar 2007.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al zei, ontvang ik gaarne goede raad en/of ervaringen tussen de verschillen in stamrecht bv of stamrecht Ltd. Meer hoef ik niet te weten!!!!!

 

Een tip: een wat vriendelijker toon helpt meestal wat beter om goede reacties te krijgen :) Zoveel uitroeptekens zijn nergens voor nodig, HL wordt bevolkt door vrijwilligers en niet door betaalde krachten die op afroepbasis in te schakelen zijn.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste mensen,

 

Het is zeker niet mijn bedoeling om onvriendelijk over te komen.

 

In mijn intro heb ik aangegeven dat ik al geruime tijd bezoeker ben van dit forum, hier ook al veel nuttige informatie heb verzameld.

Ook voor mijn vraag heb ik dit forum nagezocht op eerdere vraagstellingen, alles gelezen over stamrecht BV.

De vraagstelling stamrecht BV versus stamrecht Ltd heb ik hier nog niet gezien, dus ook hierover alles uitgeplozen op het www en vervolgens de vraag gesteld.

 

Als ik dan een bewering plaats dat beheerskosten verminderd worden, verwacht ik een tegenvraag indien dit onbekend is bij een lezer. :)

 

Voorts vind ik het niet erg als mijn vraag niet beantwoord wordt, alleen m.i. wordt de vraag omzeild door naar een accountant te verwijzen.

 

Nogmaals, het is niet mijn intentie onvriendelijk over te komen.

 

v.gr.

 

Rick

 

Link naar reactie
  • 1

Voor het juist waarderen van een stamrecht dient elk jaar een berekening te worden gemaakt, zowel voor de BV als voor de LTD. Hierin zit dus nog geen verschil.

 

Wel dient er voor de BV een jaarrekening te worden gemaakt, publicatiebalans te worden opgesteld en de aangifte vennootschapsbelasting te worden ingeleverd bij de belastingdienst. Deze drie onderwerpen zijn afgeleiden van elkaar en hoeven dus niet echt veel tijd te kosten.

 

De berekening van de stamrecht is hierin het meest complex en die moet je dus eigenlijk wel uitbesteden, met de andere werkzaamheden kun je weinig fouten maken of voordelen verspelen, dus die kun je zelf doen. Ook kun je even shoppen langs wat kantoren en wellicht kunnen ze alles voor een aantrekkelijke prijs voor jouw verrichten, zodat je dit niet zelf hoeft te doen.

 

Het andere verschil is het tarief van de kamer van koophandel en de eventuele overige kosten zijn hetzelfde.

 

Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met LTD's bij cliënten. De LTD's worden opgericht voor een bepaald doel in een bepaalde periode en bij het wijzigen van de intentie van destijds kost het een hoop tijd en geld om het een en ander gewijzigd te krijgen. Je hebt dan ook daar een advocaat nodig om het een en ander gedaan te krijgen en dat maakt het vaak onnodig ingewikkeld.

 

De BV is wel iets duurder in onderhoud door de verplichtingen, maar het geeft een hoop rust en weinig gezeur en trammelant bij wijzigingen in de toekomst. Ook is de belastingdienst er zeer vertrouwd mee, hetgeen leid tot minder vragen en dus houd je hiermee tijd over voor andere zaken.

 

Het startkapitaal van EUR 18.000 (nog verplicht) zou geen drempel in jouw geval moeten zijn. Zoals al eerder gesteld kun je deze gemakkelijk pareren met een eventuele lening aan jezelf.

 

Het grootste risico van deze onderneming zit hem in de schuldeiser en dat ben jezelf. Hierdoor hebben anderen weinig interesse in jouw onderneming (belastingdienst, crediteuren, banken), waardoor je best een aantal administratieve verplichtingen gemakkelijk zelf kan uitvoeren (publicatiestukken bijvoorbeeld).

 

Succes met de keuze!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

De berekening van de stamrecht is hierin het meest complex en die moet je dus eigenlijk wel uitbesteden, met de andere werkzaamheden kun je weinig fouten maken of voordelen verspelen, dus die kun je zelf doen.

 

Mag ik vragen wat u bedoelt met de berekening van de stamrecht? Mijns inziens is de initiele som van de stamrecht niet complex. Ook het bedrag waarmee de stamrecht jaarljiks wordt opgehoogd is niet complex (en afhankelijk van wat is opgenomen in statuten). Wel complexer is het doen en berekenen van uitkeringen uit de stamrechtvoorziening. Ik neem aan dat u daar op doelt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.