• 0

kosten kinderopvang + ondernemingsplan

Hallo lezers,

 

ik ben een een startend ondernemer. Als het goed is open ik over 6 maanden voor het eerst de deuren van mijn winkel :)

Het ondernemingsplan is zo goed als af, ben nu aan het worstelen met de liquiditeits begroting (sommige adviezen ten spijt; ik wil het nl. echt graag zelf doen).

Er is echter 1 ding dat ik me blijf afvragen; de kosten voor de opvang van onze 2 kinderen. Mijn man is in loondienst en ik dus zometeen zelfstandig ondernemer. Van beide kanten komt er dus een vergoeding via de belastingdienst (toch?) Het resterende bedrag is uiteraard onze eigen bijdrage. Die eigen bijdrage moet volgens mijn man in het ondernemingsplan opgevoerd als kosten. Mij lijkt van niet.

Hoe zit dat nou? Kan iemand hier zijn/haar heldere licht op laten schijnen?

 

Alvast dank!

 

Groeten, Fiene

Ontwikkeling is het vermogen om naar bijna alles te luisteren zonder je kalmte of je zelfvertrouwen te verliezen (David Frost)

http://www.jouweetcoach.nl http://www.lekkerpuh.net

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om te bepalen of het nog rendabel is (in financiële zin) kun je inderdaad de kosten van kinderopvang in het financiële plaatje meenemen. De kosten van kinderopvang hebben echter geen invloed op de belastbare winst (kunnen niet worden afgetrokken). Wel kun je bij je aangifte inkomstenbelasting de eigen bijdrage voor kinderopvang opvoeren.

Link naar reactie
  • 0

Om een zuiver beeld te krijgen kun je best alle (verborgen) kosten die in een werkgever/werknemer relatie door de werkgever worden betaald meenemen in je calculaties.

Behalve kinderopvang kun je daarbij ook denken aan ziektekosten (bijdrage werkgever), arbeidsongeschiktheidsverzekering (veel hoger bij zelfstandigen), pensioenvoorziening (deels werkgever/deels werknemer) en reiskosten.

 

Daarmee weet je welke inkomsten je als persoon nodig hebt om in je levensonderhoud te kunnen voorzien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.