• 0

Wordt mijn bedrijf ooit rendabel?

Mijn hobby bedrijf biedt vele mogelijkheden, maar ik wordt beperkt door de beschikbare tijd. Ik run het in de avonduren en de weekends.

 

Er komen steeds meer opportunities mijn kant op, waar ik enorm blij mee ben, maar die ik pas kan gaan invullen als ik nog meer tijd ga besteden. Dus minder werken bij 'de baas'.

 

Ik ben hier een beetje huiverig voor (hoe vaak lees ik dat op HL...) om een stukje van de zekerheid van de vaste baan in te ruilen voor activiteiten in mijn eigen bedrijf.

Cijfers over 2006 hebben weliswaar een kleine winst laten zien, maar het is minimaal.

 

Ik weet: ondernemen = doen, maar als ik afga op de cijfers van 2006... Veel omzet, weinig winst... Ben ik dan wel slim bezig?

* Prijzen verhogen: geen optie, dan prijs ik mij uit de markt

* Kosten verlagen: bijna niet mogelijk

* Omzet verhogen: daar ligt mijn kans

 

Voor omzetverhoging is geld nodig:

* Nieuwe voorraad

* Advertentie en PR kosten

* Opvangen kosten mindering loon

 

Dit kan ik niet uit eigen middelen meer betalen, ik moet op zoek naar investeerders, maar met de jaarcijfers van 2006...

Wel is het zo dat de vaste kosten redelijk 'vast' zijn. Een omzetverhoging heeft nauwelijks invloed op de vaste kosten, dus meer omzet betekent wel meer winst. Hiermee zou ik de mindering op mijn maandsalaris kunnen opvangen, maar tot nu toe benut ik alle winst voor het vergroten van het assortiment.

 

Er zijn zeer vele mogelijkheden die met geld en tijd te verwezelijken zijn. De afgelopen twee jaar heb ik bewezen dat er zeer zeker markt is voor wat ik lever, en de markt vraagt steeds meer.

 

Maar gaat het ooit wat worden? Is dit een scenario dat jullie bekend voorkomt, of is mijn bedrijf een hopeloos geval?

 

Is hier een business case van te maken waarmee ik eventuele investeeerders kan overtuigen? Of onbegonnen moeite?

 

Nogmaals: ik geloof er heilig in, maar aangezien ik lerende ben in alles wat er bij komt kijken een bedrijf draaiende te houden, ben ik onzeker of e.e.a. wel in balans is, of ooit komt.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je eens in Excel o.i.d. wat door lopen rekenen wat voor omzetten je zou moeten draaien met je huidige marges? Komen daar realistische aantallen uit die je zelf kunt draaien of moet je daarvoor personeel aannemen? Daar bekijk je weer de kosten van, enzovoorts. Dan heb je feitelijke info in plaats van alleen je gevoel.

 

Waarom heb je trouwens een investeerder nodig, waarom kan je niet geld lenen bij een bank o.i.d?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, in de huidige uitgave van mijn woordenboek is invstereerder: geleend geld. Zonder enige gedachte over de rol van de geldverstrekker.

 

Waar wat en hoe... maakt mij weinig uit.

 

Dat Excel verhaal ben ik zeker van plan als ik de definitieve cijfers binnen heb, dat moet een eye opener worden.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Sorry, in de huidige uitgave van mijn woordenboek is invstereerder: geleend geld. Zonder enige gedachte over de rol van de geldverstrekker.

 

Waar wat en hoe... maakt mij weinig uit.

 

Dat Excel verhaal ben ik zeker van plan als ik de definitieve cijfers binnen heb, dat moet een eye opener worden.

Ben het op dit moment ook aan het doen en het is inderdaad een eye-opener. Het probleem is echter dat er ook steeds meer vragen ontstaan als je er mee aan de slag gaat ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Als ik dit lees moet ik weer aan een mooie gevluegelde uitspraak denken.

De winst zit in je inkoop.

 

Wat je feitelijk wilt is je omzetsnelheid verhogen tegen minimale investeringen. Leveranciers op een gezonde manier tegen elkaar uitspelen zal niet echt lukken omdat je al bij de bron inkoopt heb ik het idee.

 

Waar naar mijn idee je winst ligt is door te kijken of je zelf kunt bezuinigen op verzendkosten En of je de inkoopprijzen om laag kunt krijgen door vaker te bestellen, op die manier hoef je niet meer voorraad aan te houden en kun je toch snel leveren.

 

Lijkt me wel verstandig om er tevens voor te zorgen dat je een goed voorrraadsysteem erop na houd dat ook nog voldoet als je omzet vertigvoudigd en je assortiment verder in de breedte gaat.

 

Verder herinner ik mij dat je eigenlijk ook een beetje vastloopt op je bedrijfsruimte, hou je daar in dit verhaal ook rekening mee.

En overweeg je eventueel een (afgelegen) winkelpand met meer ruimte voor verzendingen en voorraad van waaruit je ook kunt direct uit vitrines kunt verkopen.

 

Een bij het verzenden geldt natuurlijk ook speed is the key.

Hoe langer jij met doosjes en stickertjes staat te frimmelen hoe meer het "kost".

Ik weet dat de PTT een stukje software heeft voor grootverzenders waarbij gelijk de etiketten inclusief track en trace worden uitgeprint.

Als je dat soort systemen kunt koppelen scheelt dat jou veel handeling tijd (lees je verstuurd meer in dezelfde tijd)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als je wel een goede omzet hebt, maar je winst is niet hoog genoeg en je geeft aan dat je kosten niet verder omlaag kunnen en vanwege de concurrentie je prijs ook niet omhoog kan, moet je je gaan afvragen wat er mis is.

 

Ik zie veel beginnende bedrijfjes die een markt inwillen en daarbij de prijs laag houden, maar er dan achter komen dat deze prijs leuk is voor een starter, maar dat het gewoon niet uitkan. Een voorbeeld: een senior ITer verhuren voor 80 euro per uur is leuk en daar 5 per uur aan overhouden maar kan alleen uit als deze nooit op de bank zit.

 

Hoe doen je concurrenten het en waarom vragen deze meer geld? Misschien is je unique selling point (lage prijs) niet houdbaar en zit de concurrentie al op de laagst mogelijke reele prijs. Je geeft aan dat opschalen de enige mogelijkheid is, maar dat betekent ook dat je in een andere 'league' terechtkomt met hogere kosten. Kun je daar je positie nog wel behouden?

 

Je lijkt in een branche te zitten waar de marges laag zijn en waar de gevestigde orde dus allang op heeft gereageerd door middel van schaalgrootte (omzetverhoging) en kostenbeperking. Wat maakt jouw bedrijf zo uniek dat je in die markt kan overleven.

 

Probeer je winstmarge te verhogen door extra service te bieden (ondehoudscontracten etc).

Link naar reactie
  • 0

Probeer je winstmarge te verhogen door extra service te bieden (ondehoudscontracten etc).

 

HALLOOO 1 april is al geweest hoor.

Hoewel het een goede grap geweest zou zijn, onderhoudscontracten voor modelauto's

 

Is het nu echt zo moeilijk om je even te verdiepen in het product waar de topic starter het over heeft.

Ik wordt het beetje moe van die ICT betweters die alles relateren aan hun eigen zolderlkamer ICT adviesbureau.

 

Goed on topic maar weer.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

He Merkava, waaruit lees jij dat het over modelauto's gaat. Ik zie dat niet in het bericht. Waaruit maak je op dat ik een ICTer ben met een zolderkamer adviesbureau?

 

Volgens mij lees je zelf niet zo goed en ben je nogal vooringenomen.

Link naar reactie
  • 0

Hoho heren...

 

Ik ging er even vanuit dat mijn 'handel' reeds bekend was.

 

Maar ik verkoop idd modelauto's. En wel een nice daarin, namelijk een heel specifieke schaal (1/64). Dit is altijd de speelgoedschaal geweest, lage prijzen, en dus kleine marge.

Het assortiment dat ik bied kom je nergens anders tegen. Ik pretendeer 'alles' te hebben, in ieder geval alles waar ik aan kan komen.

Er zijn wel (web) winkels die deze producten ook aanbieden, maar dan is het aanbod altijd veel beperkter.

 

De marge is dusdanig klein, dat je van goede huize moet komen om er enig rendement aan over te houden. Ik zoek dat dus in 'zo compleet mogelijk aanbod', zodat klanten niet verder hoeven te zoeken, ik heb namelijk alles. (awel, het meeste dan)

Dit is mijn USP en mijn kracht.

Ik wil proberen om dit nog verder op te krikken door er daadwerkelijk rendement uit te halen, door vergroting van assortiment en omzet.

 

Voor omzet vergroting heb ik nog een paar onontgonnen gebieden, zoals importeursschappen (ben met 'mijn' eerste merk bezig), auto's voor promotie (zoals luxe visitekaartje, pr materiaal, etc) en als laatste Nederlandse/Europese auto importeurs proberen te interesseren voor mijn assortiment, en dan met name de Japanse/Aziatische merken, omdat daarin bijna niets te koop is.

Het zou toch leuk zijn om een potentiele klant van een Toyota Jaris een modelletje mee naar huis te kunnen geven 'om over na te denken'.

Kortom, potentie genoeg om de afzet te vergroten.

 

Maar de marges zijn klein. 'Andere' bedrijven hebben dergelijke producten 'erbij' en hoeven het niet voor de marge te doen, want daar hebben ze weer andere veel duurdere producten voor.

 

Dus vandaar mijn bedenking: kun je met heel veel kleine marges toch een gezond bedrijf draaiende houden?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Dus vandaar mijn bedenking: kun je met heel veel kleine marges toch een gezond bedrijf draaiende houden?

 

Als je het hele afhandelings en afreken processen goed faciliteert, waardoor zo min mogelijk overheadkosten per order en hierdoor net even iets meer tijd overhoud om klanten met aanvullende informatie op maat kunt voorzien zou dat moeten lukken lijkt mij. Wellicht zijn er met de tijd alsnog produkten en diensten aan toe te voegen die wel meer marge geven.

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al heel veel gestandaardiseerd en geoptimaliseerd in de orderafhandeling.

 

Echter, ik heb vanaf het begin een 'service' in het leven geroepen, waar ik nu problemen mee krijg.

Klanten kunnen namelijk een 'pre order' plaatsen. Modelletje wordt gereserveerd voor klant en van de voorraad afgetrokken. Na verloop van tijd worden deze pre orders omgezet in een echte order en die wordt dan verstuurd. Dit is een tijdrovende klus die nogal wat administratie vergt. Het samenstellen van de echte order is namelijk handwerk.

Echter, dit wordt wel als een pluspunt gezien door mijn klanten, er wordt veelvuldig gebruik van gemaakt.

Hier wordt dus ook misbruik van gemaakt: grote 'pre order', maar steeds kunnen zeuren om je centen... Je kent het wel, is een jaar lang zeer goede klant geweest, dus je laat dit oogluikend toe, maar na dat jaar is het drama... orders lopen op, maar afnemen, ho maar.

 

Een andere tijdrover is dat ik mensen laat intekenen op exclusieve series. Ook weer op basis van die wil ik, en die en die.

Dat gaat een excelletje in en als de auto's daadwerkelijk binnenkomen, wordt de voorraad opgemaakt, tegen het excelletje aangehouden en vervolgens facturen verstuurd en de resterende voorraad in de webwinkel geplaatst. Pfft.

Maar ook weer: zeer gewaardeerd bij de klanten...

 

Als ik dit zou laten vallen, gaan mijn klanten dat niet waarderen.

Wellicht dat ik het nog wat verder zou kunnen automatiseren...

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Kleine marges – grote omzet.

Heb je voldoende omzet, is je omzetgroei voldoende om ooit een marge te kunnen bereiken die voldoende groot is? Als je 100o euro per maand omzet kun je nog zo goedkoop inkopen, maar je zal er nooit een rijk leven van kunnen leiden.

Je zou natuurlijk wat side producten kunnen proberen te gaan voeren. Producten die je doelgroep wel wil kopen, maar die los veel te duur zijn om te versturen. Plexiglazen displays, boompjes, 1/64 tankstation, mini lantaarnpalen, etc. Is er miniatuur asfalt te koop? Liefst natuurlijk goedkope producten met een super marge. Net voor het afrekenen aan je klanten presenteren.

 

Side orderen van producten die je op voorraad hebt lijkt me niet in jouw voordeel te werken. Nee verkopen bij de een als de ander (nog) niet betaald heeft… Ophouden daarmee. Pre-order lijkt me wel omzetverhogend werken.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Om niet alles op straat te gooien:

De allereerste maand had ik al meer dan 1000 E omzet.

Als ik nu 1000E in een maand heb, heb ik een héle slechte maand.

 

Groei: ong 10 a 15% gok ik (2005 tov 2006).

Ik zit nu voor de 1e drie maanden van 2007 met een groei van 20% tov 1e drie maanden 2006. (zelfde periode 2005 tov 2006 was zelfs 80% groei, maar dat was te weiten aan het vergroten van het product assortiment)

 

Overige tips: ben ik reeds mee bezig. Boeken doen het ook heel goed! :D Ik neem een boek rechtstreeks af van de auteur (in eigen beheer uitgebracht) en hij verbaasd er zich steeds over dat zijn boeken zo snel verkopen.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Zijn er geen afgeleide producten te bedenken die wel een betere marge opleveren?

Bijvoorbeeld de modelautos voorzien van bedrijfsspecifieke reclameteksten (las ergens op dit forum dat je een uniek model in je collectie hebt), of het zelfstandig creëeren van collector-items door verpakking, additionele info over de auto, series uitgeven etc., of is die markt ook al vergeven van de concurrentie?

 

Laat je klanten hun modelauto via internet een eigen identiteit meegeven/ontwerpen (voor wat betreft kleurstelling e.d.)

 

Weet natuurlijk niet of dat technisch op een redelijk goedkope manier mogelijk is, maar denk toch dat je naast je basispakket voor aanvullingen moet zorgen, zoals je zelf ook al aangaf

 

Edit 16:49: Sorry, deel komt overeen met posting Tonino, die ik over het hoofd gezien heb

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Hoi Henri,

 

Nergens voor nodig natuurlijk dat je helemaal open kaart speelt, maar een klein rekensommetje kan geen kwaad. Haal je een gemiddelde marge van 100% en wil je bruto 3000 euro per maand te besteden hebben, dan heb je dus een gemiddelde omzet nodig van minimaal 6000 euro. Liefst natuurlijk 9000 want dan kun je nog wat uitbreiden… Natuurlijk kun je het rekensommetjes ook maken met je vaste lasten en bedrijfskosten.

 

Met een groei van 10% per jaar doe je jezelf tekort als je nu pas 4000 euro per maand omzet. Natuurlijk is er van alles op en aan te merken op de rekensom, maar je moet ergens beginnen… Ik bedoelde het meer om een beetje te chargeren op de opmerking van TechNico “De winst zit in je inkoop”. Zonder een behoorlijke omzet…

 

Hoe is het met je huidige werkgever? Geen reorganisatieplannen waarbij je met een leuke bonus op kunt stappen? Overheid gaat binnenkort weer bezuinigen, dus…

 

Maar goed, als je een beetje fatsoenlijke financiële basis hebt, probeer de grote stap eens te nemen. Als je je fulltime op je bedrijf kan storten kan je natuurlijk makkelijker uitbreiden en je omzet verhogen. Met een beetje koel hoofd is bijna het ergste dat je dan kan gebeuren dat je over een tijdje weer een baan moet zoeken. Je concept spreekt mij wel erg aan. Niche product en marktleider. Perfect voor een internetshop. :D

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat je werkt met kortingen en acties.

 

Hebben de modellen met een korting erop beduidend meer succes dan diegene zonder? Op zich gaat het bij deze kortingen slechts over ongeveer één euro. Dat lijkt me geen bedrag waar een volwassen verzamelaar van wakker ligt.

(Ik heb echter geen enkele voeling met de modelauto markt of zelf maar met verzamelaars dus misschien zit ik er wel helemaal naast).

 

Indien je niet echt een duidelijke toename in verkoop ziet bij de modellen met korting zou ik toch durven mijn prijzen wat op te slaan.

Ik zie dat veel van je modellen rond de 3 euro kosten. Voor de occasionele koper lijkt prijs me dan geen rol te spelen.

Is een hogere prijs/stuk met kortingen bij grotere bestellingen geen mogelijke optie?

 

 

 

 

 

 

 

Locquet Power & Light: verhuur en verkoop van generatoren, lichtmasten en lichtballonnen
Link naar reactie
  • 0

Even een korte update:

Allereerst een ieder bedankt voor de zeer nuttige reacties. Waren ze niet direct inzetbaar, dan gaven ze toch verfrissende inzichten.

 

Wat heb ik gedaan:

Het magazijn geheel opnieuw ingedeeld. Gisteravond de laatste dozen in de rekken gezet. Een 100% verbetering. De indeling is veranderd, zodat de veel verkochte producten binnen handbereik staan, en de spullen die niet zo frequent verkocht worden, staan wat verder weg.

Kon zelfs weer een paar rekken extra kwijt (toch weer 12 meter extra !)

 

Invoeren van nieuwe producten is 75% sneller geworden, dit gaat nu geautomatiseerd. Nu nog een tool vinden die in batch een aantal grafische bewerkingen kan uitvoeren (resize, crop en sharpen). Dan ben ik denk ik 9x sneller.

 

Aanpak van het 'pre orderen' van losse modellen (om zodoende na verloop van tijd een 'grote' bestelling te hebben): dit wil ik ombouwen naar direct betalen, en als 't na twee weken niet betaald is, wordt de pre-order gecancelled. Zodoende beschik ik wel direct over het geld dat uitstaat bij die producten die wel verkocht zijn, maar tot op heden nog niet voldaan zijn.

 

Intekenen op aankomende producten: dat is een technische uitdaging om dat via de website te laten lopen. Er zitten wat basale opties in OSCommerce, maar die voldoen bij lange na nog niet aan mijn bedrijfsvoering.

 

Extra producten met meer marge: moet ik verder induiken. Tot nu toe heeft tijdgebrek mij hiervan weerhouden. Ik heb één boek in mijn assortiment en dat verkoopt 'aardig'. Maar de marge is in procenten gelijk aan die op de meeste auto's. Absoluut gezien is het wel een veel betere marge, dat is duidelijk.

 

Speciale producten: Zeer binnenkort kan ik daar invulling aan gaan geven.

 

Affiliates: heb een interessante kandidaat gevonden.

 

Doorverkoop van 'winkeldochters': geweldig wat een paar gerichte emails kunnen opleveren!!

 

Als er nog iemand een briljant idee heeft om mijn 'nieuwe' doelgroep aan te spreken: mensen van 30 - 45 jaar die vroeger met Matchbox speelden.

Ik zit te denken aan een artikel in een weekendbijlage van een grote krant met daarin een nostalgisch verhaal van de modelauto's uit de jaren '65 - '75 en op welke manier er nu verzameld kan worden.

Dus duidelijk gericht op de 'nieuwkomers', niet op de doorgewinterde verzamelaar.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Hallo Henri,

 

Het Internet staat vol met gratis programma's die fotobestanden in batch (met veel tegelijk) kunnen resizen. Google maar eens op freeware batch image resizer.

 

En wat betreft de omzet: voor zover ik weet is les no. 1 om je winst te vergroten: de prijs verhogen. Ik denk dat niemand naar de concurrent gaat als je prijs 0,50 euro per stuk hoger ligt. Zeker als je je exclusiviteit weet uit te bouwen en je website en koopafhandeling er professioneel uitziet (en dat doet het), dan kun je dit zeker overwegen. Korting geven op grote orders kan dan altijd nog.

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0
Maar ik verkoop idd modelauto's. En wel een niche daarin, namelijk een heel specifieke schaal (1/64). Dit is altijd de speelgoedschaal geweest, lage prijzen, en dus kleine marge.

Het assortiment dat ik bied kom je nergens anders tegen. Ik pretendeer 'alles' te hebben, in ieder geval alles waar ik aan kan komen. Er zijn wel (web) winkels die deze producten ook aanbieden, maar dan is het aanbod altijd veel beperkter.

 

De marge is dusdanig klein, dat je van goede huize moet komen om er enig rendement aan over te houden.

 

Misschien moet je toch eens met de verkoopprijs gaan experimenteren. Jij bent zelf een fanatieke hobbyist, dus je zoekt stad en land af voor de beste deal, maar dat geldt niet voor al je klanten. Mijn indruk is dat modelauto's ooit ontstaan zijn als speelgoed, maar nu zal een flink deel van de verkoop naar verzamelaars gaan. Die hebben een heel andere prijsperceptie dan kinderen (en ouders). Je kan voor de verzamelobjecten waarschijnlijk best een betere prijs vragen, zeker als die elders nauwelijks te vinden zijn.

 

Doe eens een prijsproef. Verhoog de prijzen van een aantal gewilde modellen met een serieus percentage, en zie wat er gebeurt. Of verhoog de prijs over de gehele linie en geef die verhoging gericht terug in de vorm van tijdelijke kortingen of een voortrollende korting (op vervolgaankopen). Ook een mogelijkheid is te spelen met je verzendkosten. Snel leveren is duur, een levertermijn van een paar weken is goedkoop. Een grote leverancier van (gratis!!!) visitekaartjes maakt zo een interessante winst...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.