• 0

prive en zakelijk scheiden

Vandaag heb ik wat lopen zoeken naar informatie over aparte bankrekening voor je bedrijf. IN eerste instantsie dacht ik het nog prima te kunnen combineren op mijn gewone privë rekening. Echter nu heb ik vandaag een voordeel gehoord van iemand en dat wil ik toch nog even checken.

 

Klopt het dat als je verdiensten van je onderneming op je zakelijke rekening laat staan, dat deze dan niet meegerekend worden als inkomsten?

Dus dat de belasting dienst voor de inkomsten belasting alleen naar je privé rekening kijkt?

 

Als dat zo is, dan leverd dit voor mij een groot voordeel op, anders worden al je verdiensten in de onderneming die dan je privé rekening binnenstromen gezien als inkomsten.

 

Wie kan mij hier duidelijkheid over geven?

 

Alvast bedankt

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vandaag heb ik wat lopen zoeken naar informatie over aparte bankrekening voor je bedrijf. IN eerste instantsie dacht ik het nog prima te kunnen combineren op mijn gewone privë rekening. Echter nu heb ik vandaag een voordeel gehoord van iemand en dat wil ik toch nog even checken.

 

Klopt het dat als je verdiensten van je onderneming op je zakelijke rekening laat staan, dat deze dan niet meegerekend worden als inkomsten?

 

 

In aanvulling op WillemJ: de belastingdienst kijkt nl. niet naar 'inkomsten'maar naar winst. Omzet-kosten=winst en dat deel wordt belast.

Op ene priverekening combineren van zaak en prive maakt het wel lastiger om aan je administratieplicht te voldoen. Ik zou altijd kiezen voor een zakelijke rekening, tenzij je bijvoorbeeld als freelancer opereert waardoor je weinig kostenposten heb en een gelijkmatige stroom omzet.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp, dan kun je je verdiende centen het beste zoveel mogelijk weer investeren in je bedrijf? Omzet - kosten, dus hoef je minder af te dragen?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Klopt, het moeten wel kosten zijn, en geen investeringen. Dus lager dan 450 euro, anders is het een investering en drukt het de winst van de komende 5 boekjaren met 20% van de investering per jaar.

 

Over welke regeling van de belastingdienst hebben we het hier?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling op het voorgaande.

 

De omvang van de vorderingen en bezittingen in privé (met uitzondering van hetgeen tot het huishouden gerekend kan worden) dienen te worden opgegeven in box 3. De schulden kunnen hierop in mindering worden gebracht. Op beiden is een drempel van toepassing voordat het belast wordt. Hoe deze zaken zijn geadministreerd maakt niet uit, in contanten, op een (buitenlandse)bankrekening, op schrift (verklaringen) of in tastbare vorm (tweede huis, zoveelste auto, zoveelste boot).

 

Hetgeen dat tot het ondernemersvermogen gerekend kan worden en dusdanig is geadministreert, behoort dan niet tot het privé vermogen.

 

Dus wanneer je alles via je privé bankrekening laat lopen en dit saldo bedraagt meer dan de drempel in box 3, is het raadzaam om een rekening te openen op naam van de onderneming. Anders betaal je over het gemiddelde saldo belasting, terwijl dit bij het toerekenen aan ondernemersvermogen niet belast zou zijn geweest. Is de bankrekening een ondernemersrekening dan moeten wel alle baten (rente) en lasten (rente en bankkosten) die deze rekening veroorzaakt worden opgenomen in de onderneming.

 

Met andere woorden het kan dus fiscaal gezien soms beter zijn om deze zaken te scheiden middels een bankrekening!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.