• 0

Aanpak, acquisitie & businessplan

Hallo experts & ondernemers,

 

na lang twijfelen (‘ze gaan mijn idee stelen! ;D’) toch maar mijn eerste post op dit mooie forum. Met mijn bedrijf, Newz4u Media, richten mijn zakenpartner & ondergetekende ons komende jaren op innovatieve nieuwsvoorziening op internet. We hebben zelf een bepaalde visie op de ontwikkelingen die op dat gebied de komende jaren gaan plaatsvinden & willen daar dan ook op inspringen. Om heel die visie hier uiteen te zetten gaat natuurlijk wat ver (en dat is ook verre van interessant voor de meeste van jullie), maar toch heb ik als jonge ondernemer enkele vraagjes, waar jullie hopelijk op willen en kunnen reageren.

 

Allereerst een algemene vraag, puur om de mening van de bezoekers hier te peilen. Wat denkt men hier over de ontwikkeling van nieuwsconsumptie? Verplaatst deze zich binnen enkele jaren in zijn geheel naar het wereldwijde web? Verdwijnen kranten & boeken stilaan uit onze maatschappij? Gaat Nederland, zoals de VS dat al jarenlang doen, ook massaal aan de e-books? Of houden we toch nog decennia vast aan ons krantje bij het ontbijt en het Zes uur-journaal voor de buis? Misschien wat algemeen om de vragen zo te stellen, maar ik ben geïnteresseerd in de heersende opinie op dit forum & kan daarnaast nergens een online klankbord vinden om deze kwestie te bespreken. Vind het behoorlijk interessant en het is in zekere zin ook van belang i.v.m de ontwikkelingen binnen ons bedrijf en de filosofie erom heen.

 

Daarnaast een kortere vraag (lees: ik tracht het kort te houden). Ons nieuwe project wordt www.eerstedivisie.nu, een professionele website over de Jupiler League en een behoorlijk gat in de markt, zeker nu deze competitie in de lift zit. We gaan voor minstens 5000 á 7000 unieke bezoekers per week. Binnen ons marketingconcept mikken we vooral op regionale sponsoren van de twintig clubs in de JL; van hen weten we dat ze al ‘feeling’ hebben met de clubs en bovendien kunnen we, door per zgn. clubpagina drie á vijf sponsoren aan te trekken, de adverteertarieven heel laag houden. We willen deze acquisitie het eerste (half)jaar zelf gaan doen, niet alleen om kosten te besparen, maar ook om ervaring op te doen op dit gebied en persoonlijk contact te leggen met de mensen in de regio. De aanpak: bedrijven benaderen, telefonisch dan wel via de mail, en hen (ook omdat we een startende site zijn en nogal wat mensen – zo heb ik dan persoonlijk ervaren – huiverig staan tegenover ‘professionele media via het internet’) enkele maanden een gratis banner/bedrijfslogo op de clubpagina van hun club aanbieden. Daarna kunnen ze er voor een paar tientjes per maand op blijven staan. Mijn vraag aan jullie – nee, het wordt toch geen monoloog :D : klinkt deze aanpak jullie heel amateuristisch in de oren? Is het naïef, is het achterlijk, is het teveel wishfull thinking? Wat denken jullie überhaupt van ons concept? En: weet hier iemand een goede bron of branchetak om mij eens te verdiepen in advertentietarieven gerangschikt aan doelgroep en/of bezoekersaantallen?

 

Ter info: de namen/adressen van de te benaderen adverteerders en sponsors hebben we verkregen via fansites, officiële clubsites & programmaboekjes. Omdat ik het concept nogal beknopt en kort door de bocht heb weergegeven, hoop ik eigenlijk ook dat één van de geïnteresseerde lezers hier ons businessplan eens wil inkijken en het (liefst behoorlijk kritisch) wil becommentariëren. Daar zou ik al ontzettend mee geholpen zijn. Ik hoop op een paar mooie (en nogmaals: liefst kritische!) reacties.

 

MVG,

 

Paul

Newz4u Media

 

P.S. Excuus voor mijn ietwat lange debuutpost - tja, je bent journalist, of je bent het niet. In het vervolg zal ik het korter houden. Aan de moderator: wist niet precies waar dit topic te plaatsen. Heb het daarom maar, aangezien mijn meest concrete vraag ons concept betreft, bij deze categorie gepost. Mocht dit niet de bedoeling zijn, mijn excuses.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessant concept, de verschuiving naar internet is volgens mij al een tijdje aan de gang, dalende oplagen voor de "grote" kranten, successen van websites als nu.nl en van de grote kranten zelf, gratis dagbladen op de momenten dat je geen internet hebt en behoefte hebt aan afleiding (metro, dag, spits) op tabloid formaat.

 

Zie bijv. http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2007/2007-2233-wm.htm vers van de pers ;-)

 

Lijkt me een mooi gat om als journalist op in te springen, ben wel benieuwd wat innovatieve nieuwsvoorziening precies inhoudt. Is het zo dat jullie persberichten of nieuws over bedrijven naar voren brengen, of zetten jullie nieuwswebsites op?

 

Voor wat betreft de sponsoring, als je voldoende massa hebt en de resultaten van de banner/uiting meet en vervolgens terugkoppelt richting de persoon die de gratis banner een x aantal weken/maanden op de site heeft gehad, kan het werken. Wel hard en moeilijk werk, zeker met alle vage bedrijvengidsen die ook regelmatig bellen, je zult dus erg duidelijk moeten maken wat de voordelen zijn van een plaatsing, en gratis echt gratis maken voor een x periode.

 

Succes

 

ps: beetje warrige post geworden maar het is nog vroeg

Link naar reactie
  • 0

Interessant! Volgens mij is het cruciaal om een soort van samenwerking cq. partnership te zoeken met de betreffende clubs.

 

Je hebt hen nodig voor

1. Nieuwsvergaring, zij weten wat er binnen de club speelt

2. Zij kennen hun eigen sponsors en kunnen/zullen je helpen bij contact leggen met de juiste personen.

3. Als de clubs ‘er achter staan, zelfs ‘meedoen’, heb je meer autoriteit en zul je sneller en makkelijker bezoekers/fans trekken.

 

 

Om achter relevante advertentie tarieven te komen kun je ‘gewoon’ even rondbellen met de verschillende aanbieders. Doe je voor al potentiële adverteerder en vraag tarieven op. Hoewel volgens mij de meeste sites hun tarieven gewoon op de site hebben staan. Lijkt me niet ingewikkeld om hier achter te komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de feedback. Gratis is in ons geval ook echt gratis ja. Drie maanden lang mogen de adverteerders voor noppes met hun logo op de clubpagina van hun club staan, bij tegenvallende bezoekersresultaten (*afkloppen*) zou die periode altijd nog verlengd kunnen worden.

 

Samenwerking met clubs is aan de gang. Zal niet teveel op het voetbal-gedeelte ingaan, maar veel Eerstedivisie-clubs hunkeren naar media-aandacht. Dát is net het gat in de markt. Uit cijfers van de KNVB is gebleken dat er afgelopen jaar meer dan 1,3 miljoen mensen op de tribune zaten bij een wedstrijd uit de Jupiler League. Oké, dat is slechts een vijfde van het aantal in de Eredivisie, maar toch een behoorlijk getal. Goedlopende sportsites zijn interessant voor een breed spectrum aan adverteerders. Samenwerking houdt voorlopig overigens slechts in dat clubs medewerking aan onze site verlenen mbt tot interviews en open staan voor ons initiatief, zoals ik net al zei. Wat mij opvalt, is dat nog toch nog behoorlijk wat personen internet niet serieus nemen; internetprojecten (misschien vooral op dit gebied, en wegens personen die het in het verleden voor ons verpest hebben?) worden gezien als amateuristische hobbyprojecten. Ik vind dat je dan een bord voor je kop hebt, maar goed. ADO Den Haag zegt bijvoorbeeld tegen mij: 'Internet? Doen we niet aan. Allemaal wildgroei, geen niveau.' Tja, dan niet. Natuurlijk mooi als ze zelf over enkele weken of maanden alsnog over de brug komen :D Ik kan het trouwens ergens wel begrijpen, elke willekeurige pipo kan een website beginnen en tegen clubs roepen dat ze mee moeten werken. Daarom gaan we eerst maar eens hard aan de slag.

 

De reden dat 'we' in de Eerstedivisie beginnen; lagere drempel om binnen te komen, goede manier om te netwerken en eenvoudiger om onze beoogde doelgroep aan te trekken. Bij Ajax of Feyenoord hoef je echt niet aan te komen zonder perskaart, bij Haarlem & Volendam rollen ze als het ware de rode loper voor je uit.

 

Over de bezoekersaantallen: We gaan in het lopende seizoen samenwerken met bijna 30 populaire fansites; zij krijgen een duidelijke link op onze site & wij noemen hun regelmatig als bron voor 'roddels' over hun club. De fansites krijgen op hun beurt het exclusieve recht om interviews te plaatsen, fans kunnen vragen insturen voor aankomende interviews met spelers en trainers én kunnen zich via een persbericht -die naar onze site zal linken- opgeven voor een rubriek waarin fans in de picture komen te staan op Eerstedivisie.nu . Die echte interactie met de supporters moeten ons op korte termijn al behoorlijk wat bezoekersaantallen opleveren. Dan is het vervolgens idd hard werken om de site goed, up to date en strak te laten worden/blijven, maar dat is all in the game.

 

Gr. Paul

 

Link naar reactie
  • 0

Tjonge wat een verhaal en wat een vragen. Als journalist hoop ik dat je begrijpt dat hier voornamelijk hele snelle lezers en bezoekers zijn.

 

Ik heb alleen je eerste vraag maar even geplukt.

 

Allereerst een algemene vraag, puur om de mening van de bezoekers hier te peilen. Wat denkt men hier over de ontwikkeling van nieuwsconsumptie? Verplaatst deze zich binnen enkele jaren in zijn geheel naar het wereldwijde web? Verdwijnen kranten & boeken stilaan uit onze maatschappij? Gaat Nederland, zoals de VS dat al jarenlang doen, ook massaal aan de e-books? Of houden we toch nog decennia vast aan ons krantje bij het ontbijt en het Zes uur-journaal voor de buis?

 

Ik denk dat nieuws meer door mensen zelf gegeneerd gaat worden en uiteindelijk zelf kan bepalen van wie men en waarover men nieuws wil horen.

 

Allemaal op het web of eigenlijk ontvangbaar met de gadget die je ook maar op zak hebt, mobiel, tomtom, pda of wat dan ook. Ik zie een zakmes voor me waar je beeldscherm kunt uitvouwen. Ieder scherm heeft meerdere functies.

 

Krantje bij het ontbijt zal verleden tijd zijn, Op tafel een groot beeldscherm waar je lekker je Corn Flakes op kan morsen.

 

Zes uur voor de buis is hoop ik not done tegen die tijd! Een fietsbus misschien vol met beeldschermen. Met de energie van de fietsers wordt de bus door een file heen geloodst :-)

 

Perry

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.